A róka és s farkas a lakodalomban című mesét olvastam a gyerekeknek, majd megvitattuk milyen barát volt a róka, mi volt a tanulsága.Szavakat kerestünk mi is kell egy barátság létrejöttéhez. A kezüket körberajzolták az ujjaikba tulajdonságaikat írták. Összefűzték a barátok a kezeiket és egy tablót készítettünk, amit a barátságról szóló gondolatokkal kiegészítettek. Vidám, jó hangulatban telt el az óra.
Társas kapcsolatok ápolása
A társas kapcsolatok témája remekül illeszkedett az Óvoda évszak záró őszanyó báljához, amit az óvoda két csoportja közösen ünnepelt. Egymásnak kedveskedve műsorral, közös tánccal, énekkel, játékokkal. A Gomba csoport baráti kapcsolatai szépen kialakultak, így nem jelentett gondot a gyerekeknek hogy elmondják egymásnak ki miért értékes .
Amikor a rajzra került a sor mindenki a számára legfontosabb személyeket rajzolta le: a családját.
A gyerekekkel megbeszéltük, hogy milyen egy jó barát. Ennek kapcsán megosztották egymással pozitív és negatív tapasztalataikat is. A téma kibontása során a Bizalomkör volt a legnehezebb feladat számukra, de ennek ellenére nagyon élvezték. A feladatlap segítségével azt is felmérhették, hogy mennyire ismerik egymást. A meseírás döcögősen indult, de végül szárnyalt a fantáziájuk. Egyre jobb hangulatban telik a Boldogságóra.
A róka és a farkas a lakodalomban című mesét elolvastam a gyerekeknek, majd megvitattuk milyen barát volt a róka és mi volt a mese tanulsága.Szavakat kerestünk mi is kell egy barátság létrejöttéhez (pl. legyen őszinte, megbízható, megértő …).
A kezüket körberajzolták ,ujjaikba tulajdonságaikat írták. A baráttal összefűzték így készítettünk tablót, és egy két gondolattal amik a barátsághoz fontos kiegészítették. Vidám, jó hangulatban telt el az óra.
Mi kell a boldogsághoz? Jó közösségek, jó társak. Fontos, hogy minél több kapcsolatot alakítsunk ki, és ápoljuk is ezeket. Fontosak a családtagok, barátok, osztálytársak… Tégy azért, hogy mindannyian boldogan élhessünk együtt!
A társas kapcsolatok témája nagyon közel állt a gyerekekhez. Megbeszéltük, hogy milyen egy jó barát. Örömmel megosztották tapasztalataikat. Mivel havonta csak egy Boldogságórát tudok tartani, még sok mondanivaló maradt a tanulókban. Nagyon élvezték a témához kapcsolódó zenét.Szívecskéket készítettünk, amelyben végül a családi és baráti kapcsolataikat emelték ki a gyerekek. Az óra végén egy nagy kartonra rögzítettük,milyen jóleső érzés volt megölelni a másikat.
Zenés ráhangolódás után összegyűjtöttük a legfontosabb emberi kapcsolatainkat. Társas kapcsolatok témában a gyerekekkel első alkalommal beszélgettünk mit jelentenek számunkra a társas kapcsolatok, miért vágyunk mások társaságára, mi az a magány. Mennyire ismerik egymást?- Táblázat-Keressenek társaik között olyanokat, akikre igaz lehet az állítás! Az nyerte meg a játékot, akinél 10 perc alatt a legtöbb aláírás gyűlt össze. Nagyon tetszett nekik. A barátságról szóló rövid versikék írása örömmel töltötte el őket.
Pl:,,A jó barátok mindig ott állnak melletted
Megvigasztalnak, megvédenek, ha baj van, kisegítenek
Légy velük őszinte, fordulj hozzájuk bizalommal
Mert az igaz barát megért és elfogad.”
A november hónap folyamán a saját „házunkon” is dolgoztunk, így tudatosítottuk magunkban azt, hogy a tisztelet az első lépcső, amelyre építhetjük a további érzéseinket, így ennek megfelelően kellett minden diáknak a saját házának a részeit beírni és átgondolni a társas kapcsolatait. Természetesen ezeket a fontos értékeket, érzéseket (tisztelet, bizalom, szeretet, megértés, megismerés) nem elég egyszer tudatosítani magunkban, hanem nap mint nap dolgozni kell velük.
Barátságötöst készítettünk, minden diák lerajzolta a saját kezét, és az ujjakba olyan pozitív tulajdonságokat gyűjtöttünk, amelyek fontosak a számunkra a mindennapi társas kapcsolatainkban.
Családfa ábrát készítettek otthon, családtagjaikkal közösen egészítették ki a gyerekek. A közös munka tanulságait a következő boldogságórán az osztállyal is megosztották.
,,A barátság nem azon múlik, milyen régen ismersz valakit, hanem azon felismered-e a barátodban azt, akire szükséged van.”
Zöld Gólya Óvoda és Bölcsőde ÁMK
A társas kapcsolatok egyik alappillérje a barátság, amit egészen korán már az óvodában kialakítanak a
gyerekek. A barátságok még nem erősek, bomlékonyak, általában azonos nemű gyerekek között jön
létre. A kisebb gyerekek egy-egy játék birtoklása alapján választanak maguknak barátot. A nagyobb
gyerekeknél a kapcsolatokat a saját szükségleteik, szándékuk és vonzalmaik tartanak össze. A téma
feldolgozása keretében körbe ültünk és eljátszottuk a “Kis barátom, hogy vagy?” című játékot (sorban
mindenki a mellette jobbra ülőtől megkérdezi, hogy „kis barátom, hogy vagy). Ezt követően
beszélgetést kezdeményeztünk arról, hogy kinek mit jelentenek a barátok? Mit tennél meg a
barátodért? Miért jó, ha van, illetve, ha nincs barátod? Kedves kis történetek kerültek felszínre,
amellyel együtt megfogalmaztuk a barátság lényegét. Ezek után mindenki megrajzolta „A barátom”
című rajzát, amit aztán közösen felragasztottunk a plakátunkra.