A társas kapcsolatok témakörében novemberben is igyekeztünk minél több feladatot megoldani. A gyerekek nagyon szerették a keresztrejtvényt. A hónap feladatának a meseírást választottuk. A gyerekek többsége írt mesét Naftalinról, a magányos törpéről. Az elkészült mesék alapján közösen készítettük el a mese végleges változatát.
Társas kapcsolatok ápolása
Nagyon tetszett közösségünknek a novemberi téma. Osztályfőnöki órán körbe ültünk és megbeszéltük a társas kapcsolatok működését és mozgatórugóit. Mitől működik jól egy barátság? Erre kerestük a válaszokat. Mindenki saját tenyerének körvonalában jelenítette meg a számára legfontosabbakat. A fiatalok a bizalmat, megértést, támasznyújtást valamint a humort emelték ki.
„ A barátság az, amikor egy lélek két testben lakik.” Arisztotelész
.Tasner Antal Általános Iskola
Nagyon jól gondolkoztak, miközben a barátságról beszélgettünk. Felsorolták, hogy mi mindenért jó barátkozni: ölelés, szeretet, együtt alvás, közös játék, beszélgetések, szülinapozás, stb. Majd le is rajzoltuk a legjobb pillanatokat.
Papp Bertalan Ószőlői Általános Iskola
Hálás vagyok a rajzszakköröseimért! S azt hiszem, ha a kapcsolatok ápolásának a hónapja van, akkor még inkább aktuális ezt felismerni és kimondani. Jó velük együtt gondolkodni, közösen alkotni, beszélgetni, nevetgélni. Nyitottak, érző, elemezgető, pozitív szemléletű gyerekek, így ez a téma is közel állt hozzájuk.
Az első foglalkozáson mi is megállapítottuk – Arisztotelész után -, hogy az ember valóban társas lény. Ezért ha teljes életet szeretnénk élni, kölcsönösen meg szeretnénk osztani egymással az örömeinket, nehézségeinket, életünk legfontosabb történéseit, akkor ezt csakis másokkal együtt tudjuk megvalósítani. Kapcsolatainkon keresztül tanulunk meg emberi módon és emberek között élni, kapcsolatainkban tudunk formálódni, épp ezért be kell látnunk, hogy tisztelnünk, értékelnünk, segítenünk kell egymást. Ez egyrészt az önbecsülésünk alakulásában is fontos szerepet játszik, másrészt ezzel fejezhetjük ki hálánkat a fejlődésünket támogató embertársainkért is.
A bevezető beszélgetés, zenés ráhangolódás után összegyűjtöttük a legfontosabb emberi kapcsolatainkat, s azután ki-ki megtalálta a hozzá legközelebb állót, és rajzával meg is jelenítette azt. „Fényképalbumunkba” az emberi élet minden területéről kerültek képek. Az alkotások a párválasztás, a szülő-gyerek, testvérek és barátok közötti kapcsolatot, a közösségi összetartozást, de még a tanár-diák barátságot is felölelték. Aminek én különösen örültem.
A következő alkalommal egy kisfilmet forgattunk „Barátság veszélyben” címmel, melynek nagyon is időszerű mondanivalója az, hogy minden eddiginél jobban kell vigyáznunk a meglévő kapcsolatainkra, bármi történik is, feltételezni kell a jót, és tisztázni a félreértéseket. Jó hangulatban és már sokkal gyakorlottabban mozogtak, játszották el, és rögzítették a kis jeleneteket a gyerekek. A film vágása ismét a mi ügyes kis vágónkat dicséri.
A film történései annyira hatással voltak egy-egy szakkörösre, hogy például a magányos törpéről szóló kis mese történetét is ehhez hasonlóan alakította a feladatot vállaló Zsani.
Közös munkánk gyümölcseit mutatja a feltöltött anyagunk, melyért és a lelkesedésért a beszámolóm végén is hálát adok, és köszönetet mondok a gyerekeknek.
Rimóci Szent István Általános Iskola
Együtt lenni jó! Az öröm teljesebb, a bánat könnyebb…
A társas kapcsolatok témakörben a csoport a lehetséges feladatok közül a meseírást választotta. Két foglalkozás alatt született meg a munka, melynek elkészítésében minden tanulónk örömmel vett részt. A mesét az iskolánk boldogság falán is elhelyeztük, hogy mindenki elolvashassa.
Derecskei Bocskai István Általános Iskola és AMI II. Rákóczi Ferenc Tagiskolája
Ebben a hónapban a társas kapcsolatok ápolásával foglalkoztunk.Sokat beszélgettünk a családról,barátok szerepéről az életünkben.
Az óra elejét relaxációs gyakorlattal kezdtük,kicsit megmozgattuk magunkat a az „Égig érő fa vagyok,megnövök,mint a nagyok” c.játékkal. Ezután mindenkinek egy hozzá közel álló személyre kellett gondolni és egy pár mondatot mondani róla,a többieknek pedig ki kellett találni kiről lehet szó.Majd elénekeltük a hónap dalát,amit már nagyon jól ismernek a gyerekek és szívesen éneklik.
Milyen egy jó barát?-erre a kérdésemre a gyerekek sok értékes gondolatot fogalmaztak meg.Ehhez kapcsolódóan felolvastam nekik A róka és a farkas a lakodalomban c. mesét és megbeszéltük,hogy mitől lehet jó egy barátság és kik nem igazi barátok.
Ezt követően elkészítettünk egy hatalmas fotóalbumoldalt,amelyek különféle kapcsolatokat örökítettek meg.A gyerekek nagy örömmel készítették a rajzokat és boldogan meséltek a családjukról,barátaikról.Nagyon jól éreztük magunkat ezen a délutánon.
Az órát a Jobb veled a világ című dallal indítottuk. Néhány idézetet kaptak a gyerekek, amelyeket egymással párban megbeszéltek, majd a Görög mese a barátságról című történetet hallgatták meg.Közösen megbeszéltük a történet tanulságait. Megkértem a tanulókat, hogy fogalmazzák meg a szerintük öt legfontosabb dolgot, ami a jó baráti kapcsolathoz kell. Egy kéz rajzába írták be az általuk fontosnak tartott tényezőket.
Ezek után bizalomkört játszottunk.
Óra végén megbeszéltük ki milyen tanulságokkal lett gazdagabb. Zenés órazárással ért véget a foglalkozás.
Élő szobrok! A sort közös
bővítése különböző testrészek felajánlásával.
LKTJ fajátékok segítségével közösségépítés és a társas kapcsolatok erősítése( Térmalom, Körmalom, Memória, Hajó)
A novemberi hónap választható feladatai közül a csoport a mese írást választotta. Két foglalkozás alatt született meg a mű, melynek elkészítésében mindenki örömmel vett részt. A mesét az iskolai boldogság falunkra is kiraktuk, hogy bárki elolvashassa.