A novemberi tevékenységünk a kapcsolatok köré épült. Beszélgettünk a családi, rokoni, baráti, felebaráti kapcsolatokról. A gyerekek végül a barátságról készítettek egy-egy tenyér-rajzot, melyen mindenki megjelenítette, számára ki, mi fontos egy barátságban. A boldogságról szóló e hónapi dal egyik kedvencük lett.
Társas kapcsolatok ápolása
A november hónap témáját a „Társas kapcsolatokat” két héten keresztül dolgoztam fel a gyerekekkel, az aktuális foglalkozásokba beépítve. Az a tapasztalatom, hogy ha a témákról több alkalommal beszélünk, hallgatjuk illetve vizuálisan is megjelenítjük, egyrészt jobban megértik a gyerekek, tudatukba is jobban beépül, másrészt a délelőtti a szabad játék idejét sem szeretném teljesen elvenni. Ezért inkább többször, de rövidebb boldogságóra foglalkozásokat tartok. Magánóvodába dolgozom, a szülők elvárása jóval magasabb, ezért a kötelező foglalkozásokat mindenképpen meg kell tartanom, hogy a szülők nyomon követhessék gyermekeik fejlődését. A kötelező foglalkozásokhoz (például: környezet megismerésére nevelés vagy mese, vers, szoktam beilleszteni a boldogságóra foglalkozásokat. Az ének foglalkozások előtt pedig meg szoktuk hallgatni és énekelgetni a hónap dalát. A mindennapos torna alatt rendszeresen végezzük a boldogságóra könyvben található relaxációs torna gyakorlatokat. A társas kapcsolatok témakört beszélgetéssel kezdtük, először is tisztáztuk a kapcsolatok szó jelentését, majd beszélgettünk (környezet megismerésére nevelés) a család fontosságáról, támogató erejéről és a barátságról is. Később eljátszottuk a segédanyagban ajánlott „Kis barátom, hogy vagy?” játékot a gyerekekkel, nagyon élvezték. Egy másik foglalkozás alkalmával elmeséltem a boldogságóra könyvből a „Az ébredő mackó és barátainak történetét.” A meséről beszélgettünk is, kíváncsi voltam, hogy megértették-e a mese lényegét a gyerekek. A második héten pedig elkészítettük a hónap témájának vizuális alkotását: „Aki fontos nekem”. Örömmel láttak a gyerekek a feladatnak, a legtöbb gyermeknek az anyukája volt a legfontosabb, sokan édesapjukat és testvérüket is lerajzolták. Mondták, hogy a bárátok is nagyon fontosak, de úgy láttam, hogy szinte mindenki a családját tartotta a leglényegesebb. Megható igyekezettel dolgoztak a rajzaikon, az egyik kis lány, először lerajzolta anyukáját, apukáját, majd telerajzolta a lapot szívekkel.
Barátság-erőd
A gyerekek csoportban megbeszélték, majd leírták, hogy szerintük mi fontos egy barátságban. Ezután pedig ezekből a „barátság téglákból” építettek egy erős erődöt vagy várat. A vár stabilitása jelképezi a barátság tartósságát és fontosságát. A lapon a gyerekek még leírták társaik jó tulajdonságait, illetve, hogy miért fontos számukra a másik barátsága. Az óra végén minden csoport bemutatta az elkészült munkáját.
Barátság-erőd
A gyerekek csoportban megbeszélték, majd leírták, hogy szerintük mi fontos egy barátságban. Ezután pedig ezekből a „barátság téglákból” építettek egy erős erődöt vagy várat. A vár stabilitása jelképezi a barátság tartósságát és fontosságát. A lapon a gyerekek még leírták társaik jó tulajdonságait, illetve, hogy miért fontos számukra a másik barátsága. Az óra végén minden csoport bemutatta az elkészült munkáját.
Alapiskola és Óvoda - Hidaskürt
November a társas kapcsolatok ápolásának a hónapja. Az óvodában ez a téma különösen fontos, hiszen a gyermekeknek itt nyílik először lehetőségük baráti kapcsolatok kialakítására. Megtanulják, hogy jobb csapatban játszani, mint egyedül, de ehhez a játékokon osztozni kell. A téma lehetőséget adott arra, hogy átismételjük az ovis szabályokat, melyekhez rövid mondókákat írtam, hogy könnyebben megjegyezhetővé váljanak. Az egyes szabályokat képekkel szemléltettem, majd kifüggesztettem a falra, hogy mindig láthassák.
A hónapban többször kialakítottuk a barátságkört, megöleltük egymást. Megbeszéltük, hogy az olyan bántó mondat, hogy „Nem vagyok a barátod” mennyire rosszul esik annak, akinek mondják, szomorúvá teszi őt. Ehelyett próbáljanak meg együtt játszani.
A szőnyegen körben ülve egy pamutgombolyagot adtam az egyik gyermek kezébe, és megkértem őt, hogy fogja meg a végét, majd dobja oda egy barátjának, miközben elmondja neki, hogy mit szeret benne. Ezután ő választott ki valakit, és dobta tovább a gombolyagot, és így tovább. A gyermekek mindig annak adták a gombolyagot, aki még addig nem került sorra, pedig erre nem kértem meg őket (ezért nagyon büszke vagyok rájuk). Végül kialakult egy pókháló közöttük, amely mindenkit mindenkivel összekötött.
Egyik reggel elbáboztam a gyermekeknek a Süni irigy lesz című mesét. Beszélgettünk a meséről, és hogy hogyan viselkednek az igazi barátok. Ezután kiszínezték, hogy mi jellemző a barátokra, és megnevezték saját kis barátaikat.
Csoportunk sikeresen teljesítette a következő lépcsőfokot, mely a boldogságvárhoz vezet. Végül táncoltunk egy nagyot Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek c. dalára.
Pillanatképeket örökítettünk meg rajzainkkal „szeretet-kapcsolatainról”, melyeken boldogságmorzsákat adunk és kapunk egymásnak a családtagjainkkal, rokonainkkal, a tanító nénivel, a szakkörös társainkkal, osztálytársainkkal, barátainkkal, szerelmünkkel, a szomszéd nénivel, kis kedvenceinkkel… A kapcsolatainkban arra törekszünk, hogy minden „láncszem” egyenrangú és ugyanolyan fontos legyen. Viszont nyitottak vagyunk minden új, építő jellegű kapcsolatra, ezt szimbolizálja a nyitott „szívlakatunk”. 🙂
Püspökladányi Petőfi Sándor Általános Iskola
Nagyon nagy lelkesedéssel rajzoltak a gyerekek, miután beszélgettünk a kapcsolatokról. A hónap dala pedig a kedvencük lett. Minden nap kérték, hogy énekeljük el.Több tanító néni bekukkantott a termünkbe, hogy mi ez a lelkes tapsolás, dobbantás, kiáltás. Mi pedig széles mosollyal és jókedvvel fogadtuk őket.
Győri Kölcsey Ferenc Általános Iskola
Ebben a hónapban sokat játszottunk egymással. Már adventre készülődve felsoroltuk kapcsolatainkat, akikre gondolni fogunk – nem csak az ünnepeken.