Élménydús hónapunk volt, több Boldogságórát is tartottunk.Sokat beszéltünk a társas kapcsoltok fogalmáról, legfőképpen a barátságról és az osztályközösségen belüli kapcsolatrendszerről.
Az első órán a segédanyagban található bevezető játékokkal kezdtünk, majd második órán elkészítettük a „Fotóalbum” című feladatot.A csoportok meghatározása után, a gyerekek az általuk megnevezett közösségekről kaptak színezőket és tetszés szerint mindenki azt színezte ki, ami a legközelebb állt hozzá.Utána felragasztottuk kartonlapra és újból megneveztük a csoportokat.
Jótékonysági akcióra is készülünk és egy karácsonyi gyerekkoncertre.Szinte minden nap együtt tanuljuk Bella dalait, legfőképpen a „Ha boldog vagy …” és az „Öörm tölti be szívem” dalokat.Jobb Velünk a Világ !
Társas kapcsolatok ápolása
A hónap témája a társas kapcsolatok ápolása volt. Kezdetben érdeklődtek egymástól a „Kis barátom, hogy vagy?” játékkal. Majd mindenki lerajzolhatta barátját. Megfigyelőképességük is fejlődött általa, megnézték külsőre, ki hogy néz ki (hajszín, szem, ruházat). Majd fonallal pókfonást készítettünk. Mindenki a fonalat annak adta át, aki a legjobb barátja. Elmondták, miért Őt választották, mit csinálnak szívesen együtt. Mindenkinek volt barátja. A foglalkozás lezárásaként barátságsütit készítettek a kicsik és a nagyok is. Élvezték a manuális tevékenységet. Boldogan adták át barátaiknak az ajándékot.
Kemecsei Református Hétszinvirág Óvoda és Tipegő Bölcsőde
Egyházi óvoda lévén Isten, család és a szeretet fontosságát hangsúlyozzuk a mindennapokban, mely a gyerekek rajzaiban szembetűnően megjelenik.
A boldog óvoda programhoz való tartozás során tanultak hatással vannak a szemléletmódjukra, így megjelenik az önmaguk fontosságának, szeretetének ábrázolása is. A rajzok bemutatása, megbeszélése során fantasztikus gondolatokat fogalmaztak meg a témával kapcsolatosan.
Mindennapi életünk legnagyobb részét emberek között, társaságban töltjük. A társas illetve személyes kapcsolataink más emberekkel alapvetően meghatározzák, testi, lelki valamint szellemi jóllétünket. A szociális kapcsolataink fontosságát igyekeztem a gyerekekben megerősíteni játékos formában, a gyerekek nyelvén megfogalmazva. Beszélgetőkör alkalmával játszottuk a „KisBarátom, hogy vagy?” játékot, a gyerekek nagyon élvezték, többször kérték, hogy játsszuk el újra. A továbbiakban megbeszéltük, hogy miért jó, ha az embereknek barátai vannak, (segítik egymást, együtt játszanak, megbocsátóak, megvigasztalnak ha szomorúak vagyunk, meghallgatják egymást stb.) majd ezt követően elkészítettük a barátságtablónkat.
„A barátság az égvilágon semmit nem követel, kivéve egyvalamit: őszinteséget. Csak ezt az egyet, de ez nem kevés.” – Ingmar Bergman –
Mit jelent számodra a barát, illetve a barátság?, Ha valaki a barátod, akkor fontos, hogy ő is úgy érezze, hogy te a barátja vagy?, Mindenki lehet barát?, Tudnál-e mindenkivel barát lenni? Milyen tulajdonságokkal kell rendelkeznie annak, akit te a barátodnak tekintesz? Van-e legjbb barátod? Ő mitől a legjobb barátod?… kérdésekkel indítottuk a novemberi hónapban a társas kapcsolatok, barátság témakört, majd az osztálytársak között a “Barátvadászatot” játékkal ismerkedtünk meg, melynek lényege, hogy különböző utasításra barátokra kellett lelni az osztálytársak között. Az osztályközösség kérésére az iskolánk udvarán a fiúk és lányok is fociztak egyet. Amúgy ez egy közkedvelt tevékenység a fiúk körében, és hogy a csapat boldogságszintjét fenntartsuk, ezért a lányok és jómagam is bekapcsolódtunk ebbe a tevékenységbe is. Volt öröm, vígasság! Egy másik osztályfőnöki órán ajándékokat készítettünk egymásnak. S mivelhogy közeledik a szeretet ünnepe az “őrangyal” játékot kezdtük el. Az osztálytársak neveit felírtuk egy cetlire, aztán mindenki húz egy nevet, és annak az illetőnek, akinek a nevét kihúztuk arra egy hónapon keresztül jobban odafigyelünk. Megajándékozzuk egy öleléssel, egy jó szóval, bátorítjuk, törődünk vele…, majd karácsony előtt egy saját készítésű ajándékkal megörvendeztetjük egymást, így kiderül, hogy ki kinek volt az őrangyala. Ezt a játékot is az osztályközösség kérésére indítottuk el. Az osziórák sorából nem maradhatott ki a személyiségfejlesztő kártyajáték sem. A tevékenységekből, a beszélgetésekből azt a következtetést fogalmaztam meg, hogy az osztályközösségen belül elengedhetetlen a jó kapcsolat, barátság, hiszen sokkal vidámabbak, jobb kedvűek, és a tanulás is könnyebben megy.
A társas kapcsolatok témakör feldolgozása során nagyon sokat beszélgettünk a gyerekekkel arról, miért fontos, hogy az embernek legyenek társai. Diákjaim őszintén elmondták tapasztalataikat, véleményüket és ügyesn megfogalmazták a lényeget. A különböző tevékenységeket örömmel, szívesen végezték. Meseíráskor párokban dolgoztak. Nagyon aranyos kis elbeszélések születtek. A közösen kiválasztottakat fűztük egybe és osztjuk másokkal. Nagy örömömre szolgált, hogy az “Értékes emberek” megnevezésekor családtagjaikra, elsősorban szüleikre gondoltak és nem celebeket neveztek meg. Úgy gondolom, hogy ebben a hónapban is boldogok voltunk és ismét többek lettünk.
Visontai Szent-Györgyi Albert Általános Iskola
A gyerekeknek nagyon tetszett a téma, a mesék világában a képzelet messzire szárnyalhat. Kicsit ugyan meglepődtek a bekezdő mondaton, de gyorsan kialakultak bennük, milyen módon tehetnék Naftalin törpét boldogabbá.
Volt, aki a magány megszüntetését egy zuhannyal kezdte, hiszen fontos a lelki megtisztulás előtt a fizikai is. Vagyon szétosztása, bál rendezése, akár egy társ (tündér képében) vagy egy beszélő állat megjelenése máris megfordíthatja a sorsot, az egyedüllét szertefoszlik és minden másképp alakul.
A ,,Napocska ” csoportban kedvelt tèmakènt vezettük be a tàrsas kapcsolatok tèmakört. Nagy Ròzsa kollèganőmmel màr èv eleje òta igyekeztünk minnèl több csoportalakìtò tevèkenysèget alkalmazni. Kissebb csoportokat kialakìtani foglakozàs közben,hogy a gyermekek közelebbről is megismerjèk egymàst.
A tàrsas kapcsolatok àpolàsa tèmakör feldolgozàsàt relaxàciòs gyakorlatokkal kezdtük. A ,, Fùjj-fùjj” ,az ,, Ègig èrő fa vagyok”, valamint a ,,Medve vagyok cammogok” cìmű gyakorlatokat vàltogatva relaxàltunk a mindennapi foglalkozàsok előtt, ami kellőkèppen összpontosìtàsra ösztönözte a gyermekeket.
Ebben a hònapban az àllatok kèszülődèse a tèlre tèmàval foglalkoztunk,melyhez hozzàkapcsoltuk a tàrsas kapcsolatok tèmakört is.
-A tèma bevezetèsènèl a ,,Kisbaràtom hogy vagy cìmű jàtèkot jàtszottuk el, melyre a gyermekek először fèlènken reagáltak.Ezèrt a kollèganőmmel eljàtszottuk ezt a szituàciòs jàtèkot,majd bàtorìtottuk a gyermekeket,hogy ők is bàtran forduljanak tàrsaikhoz.
Ezutàn elkèszìtettük a baràtsàglàncot is.
-Következő alkalommal a mesèt dolgoztuk fel: Csengettyűvel hìvtuk a gyermekeket,ès màr felfigyeltek a hangra. Elolvastam a mesèt,majd àtbeszèltük a tartalmàt, ezutàn pedig vidàm medvèket kèszìtettünk a mese kapcsàn akik tèlen is,ès nyàron is boldogok.
-A következő alkalommal eljàtszottuk Szomorù Szilàrd ès Boldog Blanka- szituàciòs jàtèkot, majd pedig nagy èpìtèsbe kezdtünk,ès talàn elmondhatom,hogy a közös èpìtő jàtèkot èlveztèk a legjobban a gyerekek. Csoportosan is èpìtettek,ès egymàsnak is segìtettek,valamint egyèni èpìtmènyek is születtek. ( Lego jàtèk helyett, mi a csoportunkban talàlhato jàtèkokkal jàtszottunk)
-Vègül pedig a ,,Süni irigy lesz ” cìmű mesèt dolgoztuk fel, ès plüss jàtèkokat hasznàltunk kellèkkènt. Majd pedig kiszìneztük a baràtsàg jelèt. Èneklèssel zàrtuk a befejező rèszt,mègpedig a Boldog vagyok cìmű dallal.