Az órát beszélgetőkörrel indítottuk arról, hogy kinek mit jelent a társas kapcsolat, milyen társas kapcsolatok vannak. Ezt követően Tom Marshall idézete alapján mindenki egyénileg dolgozott a saját házán. Rövid beszélgetés alapján az derült ki, hogy a gyerekeknek a szülői és a baráti kapcsolatok a legfontosabbak, így ezen a vonalon mentünk tovább. Előbb kisebb csoportokat alkottunk, és idézeteket kaptak a barátságról a könyv alapján. Ezeket átbeszélték előbb a csoportok, majd sorra elmondhatták idézetüket, a véleményüket, a többi csoport pedig kiegészíthette azt saját gondolataival. Néhol parázs vita alakult ki, néhol teljes volt az egyetértés. Az elhangzottak után magukba nézve mindenki önállóan elkészítette a barátság ötösét, aminek megbeszélésekor az derült ki, hogy sok közös pont van a „kezekben”. Záró feladatként csoportokban újságokból kivágott képek alapján montázst készítettek a gyerekek a társas kapcsolatokról. A fő hangsúlyt ezeken a család kapta, mint a számukra másik fontos társas kapcsolat. Az elkészült művek bemutatása után megválasztottuk a számukra leginkább megkapó montázst. A foglalkozást beszélgetőkörrel zártuk , ahol mindenki egy mondatban megfogalmazhatta, milyen útravalóval távozik a körből.
Társas kapcsolatok ápolása
A gyerekekkel a társas kapcsolatok fontosságáról beszélgettünk. Arra a következtetésre jutottunk, hogy a szeretet tartja össze a világot. Behálózza és bearanyozza életünk minden percét. Próbáltuk képekben is megjeleníteni ezeket a pillanatokat.
A barátság fogalma már közelebb állt a nagy csoportos gyermekekhez. Értékes gondolatokat fogalmaztak
meg magukról, egymásról és természetesen a barátságról .
A foglalkozás elején mindig visszautalunk az előző témára is . Ennek szellemében készült el Vizsoly boldog település c. közös alkotás . Barátság karkötő készítése nagy izgalmat váltott ki a gyermekekből. Már készítés közben mondogatták, hogy ki kinek fogja adni a karkötőjét amit készített.
Az is kiderült hogy kinek hány barátjával van. Volt akinek egy kettő és volt akinek öt hat.
Ez a téma nagyon megfogta a gyerekeket.
Óra elején beszélgettünk arról a gyerekekkel, hogy milyen társas kapcsolataik vannak, majd meghallgattuk a hónap dalát, amit mozgással kísértünk. Nagyon tetszett nekik a dal, az eddigiek közül a legjobban. Majd ezután rajzot készítettek a különböző társas kapcsolataikról. Ezekből aztán egy közös „fotóalbumot ” állítottunk össze.
A foglalkozás bevezetéseként, motivációs jelleggel süni bábbal köszöntöttem a gyerekeket, egyesével név szerint. Folytatásként a „Napimádás” kezdő relaxációval kerülnek hangulatba a gyerekek. A téma bevezetését beszélgető kör keretében oldottam meg, megkértem a gyereket, hogy a barátjuk mellett foglaljanak helyet. Később a Boldogságóra program oldaláról letöltött érzékenyítő zenét, majd a feldolgozandó mesét hallgattuk meg. A mese után beszélgetünk a hallottakról, illetve az óra témájáról, majd a baráti társaságok elkészíttették közös építményeiket. Az óra zárásaként a hónap jelképét a barátság jelét kiszínezve ragasztjuk fel a Boldogság várának soron következő lépcsőfokára.
KUNSZENTMÁRTONI ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS ALAPFOKÚ MŰVÉSZETI ISKOLA
a társas kapcsolatok fontossága, értelmezése
A róka meg a farkas a lakodalomban című mesét dolgoztuk fel közösen a gyerekekkel. Megállapítottuk, hogy a róka meg a farkas kapcsolatának alapját nem az igaz barátság jellemezte. Próbáltuk felfedezni a „róka tulajdonságokat” a mindennapi interakciókban. A munkánk eredményeként egy fotóalbumot töltünk fel. A fotókon a gyerekek a számukra fontos kapcsolatokat ábrázolják egy eseményben megjelenítve.