November hónap témája a társas kapcsolatok ápolása volt. A témára való ráhangolódást a Csiga Duó Gyermekzenekar Barátság című dalának meghallgatásával kezdtük, melynek refrénje: „A barátsgág, a barátság, mindennél többet ér. Barát nélkül az emberfia szomorúan éldegél.” Ezt követően a beszélgetőkört is a dalban elhangzott gondolatokkal indítottuk: Valóban szomorú az, akinek nincs barátja?, Mitől boldog az, akinek van barátja? Mikor érzed azt, hogy valaki a barátod? Milyen egy jó barát? Jó hangulatú beszélgetés alakult ki a témában: a gyerekek nyitottak, aktívak voltak és szépen meg tudták fogalmazni a gondolataikat. A beszélgetőkör lezárásaként egy barátsághálót szőttünk: körben ülve mindenki elmondhatta a barátjának, hogy miért örül neki, hogy barátok. Amikor elkészült a háló, megvizsgáltuk, hogy mennyi szállal kapcsolódunk egymáshoz és megbeszéltük, hogy bár nem látjuk, de ezek a szálak a valóságban is összekötnek minket. A nap során mindekni lerajzolhatta önmagát a legjobb barátjával. Következő alkalommal a Szegedi Katalin Lenka című meséjét dolgoztuk fel a gyerekekkel. Mesehallgatás után megcsodáltuk a gyönyörűen illusztrált mesekönyvet, majd kérdésekkel segítve beszélgetőkört kezdeményeztem: Mit érzehetett Lenka? Ez jó vagy rossz érzés? Te szívesen lettél volna a helyében? A történetre felfűzve megbeszéltük, hogy mi a barátság „aranyszabálya”: mi tesz valakit jó baráttá és mi az amit egy jó barátnak nem szabad megtennie. A mese után mindenki elkészítette a saját „barátságvirágát”. A gyerek számára központi téma a barátság ezért nagyon motiváltak, együttműködőek voltak. Öröm volt számomra, hogy barátság téma a szabad játék során is megjelent: a lányok szimmetrikus formákat (szív, fenyőfa, tulipán) rajzoltak egymásnak és a formákat elfelezve megkérték a barátjukat, hogy közösen színezzék, díszítsék ki azokat.
Társas kapcsolatok ápolása
Balatonfüredi Fekete István Általános Iskola, 8230 Balatonfüred Iskola u. 2.
Beszélgettünk a társas kapcsolatok fontosságáról. Megbeszéltük, hogy a kapcsolatokat miért és hogyan kell ápolni.
Meghallgattuk „Ha boldog vagy::” című dalt.
Barátságfüzér feladatot választottuk a gyerekekkel.
Boldogságóra vázlat
A foglalkozás helye: Csillagfürt EGYMI
A foglalkozást vezeti: Papp Gáborné
Foglalkozás témája: Társas kapcsolatok
A foglalkozás célja: A társas kapcsolatok erősítése.
A foglalkozás feladatai: Az egymásra figyelés képességének fejlesztése, erősítése. Pozitív tulajdonságok megismerése, felismerése, megnevezése
1. Motiváció: Körben áll egy kislányka c. dal éneklése, eljátszása
2. Mozgásalapú relaxációs gyakorlat: Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg c. dal
3. Téma feldolgozása mesével: Bogyó és Babóca barátság c. mese megnézése. Beszélgetés a meséről.
4. Te kivel szoktál játszani? Dobd neki a labdát! Hogy hívják őt?
5. A barátság szívecske kirakása gyertyából, gyertyafújás. Ég a gyertya ég c. dal éneklése.
6. Feladat: Barátság karkötő készítése fűzéssel.
6. Lezárás: A barátság karkötő odaajándékozása az ovis társnak.
Reflexió
A Boldogság óra foglalkozást sok- sok előzetes gyakorlás előzte meg. Mindennapi feladatunk, hogy egymás elfogadására tanítsuk a gyerekeket, mert a többségében autizmus spektrum zavarral élő gyerekeknek ez különösen nehéz feladat. Nekik már az is nehézség, hogy a figyelem nem csak rájuk irányul, de említhetném azt is, hogy milyen nehézségeik adódnak abból, hogy a közösségben más illatokhoz, ízekhez, hangokhoz, textúrákhoz, napirendhez kell napi szinten alkalmazkodniuk. Minden nap tanítjuk a játékok megosztását, átadását a társaknak, egymás kivárását, a kérem-köszönöm kimondását és annak megértését. A foglalkozást megelőző napokban tanultuk a körjátékot, a labda eldobását és visszadobását is.
A Boldogság óra foglalkozást a Körben áll egy kislányka c. körjátékkal kezdtük, amit nagyon szívesen játszottak a gyerekek. Már itt megmutatkozott ki a szimpatikus, kit fogadnak el, mert csak annak voltak hajlandóak megfogni a kezét.
A mozgás alapú relaxációnál jól látszott, hogy tetszik nekik a dal, de többségüknek úgy lekötötte a figyelmét, hogy a mozgást csak néhány gyerek tudta utánozni. A Bogyó és Babóca mesét azért választottam, mert ezeket a meséket rendszeresen nézzük különböző témák feldolgozásánál, így számíthattam arra, hogy ezt a részt is szívesen nézik majd. A mese után kérdésekkel és segítő válaszokkal igyekeztem a mese mondanivalójának megértetését.
A labdadobási feladatot nagyon szívesen csinálták a gyerekek, itt is ösztönösen dobták az általuk kedvelt gyereknek a labdát.
Minden gyerekünk kedvence a gyertya elfújása. Ez annyira kedvelt feladat, hogy ilyenkor csak erre figyelnek, így annak is megfogják a kezét, akinek egyéb helyzetben nem tennék.
A barátság karkötőt nagyon szívesen és sok-sok odafigyeléssel és türelemmel fűzték, volt, aki kettő karkötőt is fűzött. Az odaajándékozást segítséggel végezték.
Bár a boldogság foglalkozás véget ért, de mi minden nap tovább folytatjuk ezek után is a társas kapcsolatok építését a csoporton belül.
Társas kapcsolatok ápolása
A támogató kapcsolatok vitathatatlanul az örömteli és értelmes élet legfontosabb tényezői. Az egyéni célok, egyéni fejlődés jelentős szerepet játszik boldogságunk fenntartásában.
Az örömünk valóban a társas kapcsolatainktól függ. Érdemes a gyermekek figyelmét arra irányítanunk, hogy a bartáságaik alakítói és felelősei.
„Barátság füzért” készítettünk színes papírból sablonok segítségével. Mindenki saját ízlése szerint színezte, dekorálta az emberalakokat, majd pedig összeragasztottuk őket. Ahogy ránéztek a füzérre, megbeszéltük, hogy milyen
érzés ezt a sokszínű csapatot látni így összekapcsolódva. Mi köt össze titeket,
osztálytársakat? Mi köt össze a többi osztállyal? Mi köt össze minket, embereket?
A társas kapcsolatok fejlődése alsó tagozaton rendkívül fontos szerepet játszik a gyerekek személyiségének alakulásában. Ebben az életkorban a közös élmények, játékok és a mások iránti segítőkészség segítenek a szoros barátságok kialakításában. A közösen megélt pillanatok lehetőséget biztosítanak a gyerekek számára, hogy megtanulják a csapatmunkát, a problémamegoldást és a szabályok tiszteletben tartását. Erősítik a barátságokat, és segítenek, hogy jobban megértsék egymást, miközben fejlesztik társas készségeiket. A gyerekek gyorsan felismerik, hogy egymás támogatása és az együttműködés nemcsak egyéni előnyöket, hanem közös örömet is hozhat, így fejlődik az empátia és az egymásra figyelés is. Osztályközösségünkben törekszünk a harmonikus társas kapcsolatok kialakítására és hosszú távú megtartásukra.
Az óra a „Jobb veled a világ” című dallal kezdődött. Eközben felrajzoltam egy egyszerű kis ábrát a táblára, amiből kitalálták a diákok a témát. Két Wordwall feladattal hangolódtunk szókincsben is az anyagra. Ezt követte, hogy megbeszéltük a jó barát tulajdonságait, amik felkerültek a rajzom alá a táblára. Majd kettesével közös rajzot készítettek egy ceruzát fogva. Nagyon tetszett nekik a munka. A folytatásban megkapták a melléklet képeit, amikről elbeszélgettünk, majd saját barátaikről meséltek. Végül pedig barátságfüzért csináltak, miközben Máté Péter „Azért vannak a jóbarátok” című dalát hallgatták.
November hónapban sok szép élménnyel gazdagodtunk, és öröm látni hogy gyermekeink – akiknek a társas kapcsolatok kialakítása, kommunikáció sokszor nehézséget okoz – boldogulnak, nyitnak egészséges társaik felé az integráló csoportban. Novemberben egy új gyermek érkezett a csoportba egy kisfiú személyében. November hónap témája átöleli az egész évünket, nagyon fontos a kapcsolatok ápolása, építése, gyakorlása sok-sok szeretettel, elfogadással.
A foglalkozást egy Mikulásváró mesével kezdtem, ahol egy jóbarát segíti a nyulacskát, hogy eljusson a Télapóhoz, aki elveszítette az egyik kesztyűjét, majd meglepve tapasztalták a gyermekek, hogy levelet kaptak a Mikulástól a postaládánkba. A levélben az állt, hogy jó lenne, ha összetartóbb, szófogadóbb csapat lennénk, ezért feladatul egy barátságláncot kellett fűznünk. Először a játékospolcról vett le az egyik kislány, Ziuska egy építőelemet, melyből nagyon gyorsan elkészült a barátságlánc, utána pedig fűzéssel is létrehoztunk egy barátságláncot azokból az anyagokból, melyet a Mikulás küldött számunkra. A lánc elkészülése utána egy csodás hangot hallhattunk csukott szemmel, kicsit relaxálva, majd szívecskéket helyeztünk el társaink jele mellett, akikkel szívesen játszunk a nap folyamán.
Képek alapján megbeszéltük, miért jó, ha barátkozunk és táncoltunk a hónap dalára. Ezt követően a boldogságvárunkban elhelyeztük a barátságjelünket.
Köszönöm, hogy vagytok nekünk Nyuszikák!
Mészárosné Ádám Andrea, óvodapedagógus
óvodaigazgató-helyettes
A ráhangolódás ezúttal zenehallgatás volt, a „Jobb veled a világ” dalt ismertettem meg a gyerekekkel. Bevezető beszélgetésként megkérdeztem, hogy kinek mit jelent az, hogy társas kapcsolatok. Már itt is nagyon jó gondolatok érkeztek tőlük, de aztán mikor felolvastam a „Görög mese a barátságról” tanmesét, akkor indult be igazán a beszélgetés. Következő lépésként, az adj egy barátságötöst feladattal foglalkoztunk. Sok mindent leírtak arról, hogy szerintük milyen a jó baráti kapcsolat. Folytatásul a rapid randi mintájára párokat alkottunk, és 2 perc alatt minél több közös tulajdonságot kellett találniuk az éppen soron következő osztálytársukkal. Utolsó feladatként pedig barátság füzért készítettünk az órán elhangzott, számunkra legfontosabb szavak felírásával. Zárásként ismét meghallgattuk a Jobb veled a világ dalt.
A Boldogságóra Alapprogram havi témája: Társas kapcsolatok ápolása
A BARÁTSÁG
A heti tevékenységek a BIP program: társas kapcsolatok ápolása köré terveztem. Fókuszba helyeztem a barátságok fontosságát, baráti kapcsolatok ápolását és újak létesítését. A hónap dala Ha boldog vagy.. című dal nagyon tetszett a gyerekeknek, örömmel végezték a nagymozgásokkal összekapcsolva. A mindennapos testnevelés során a relaxációs gyakorlatokat megpróbálták pontosan leutánozni, szükség esetén segítettünk a dajka nénivel. Barátságláncot alakítottunk ki kézfogással, ők voltak a liba barátok. Majd a következő játék során tavacskába kellett a gyerekeknek kislibaként „úszkálni” a barátaikkal. Beszélgetőkörben beszélgettünk a barátságról gyermekszemmel. Ki, miért a barátja? Mit játszanak a barátok együtt? Hogyan lehetünk egymás jó barátai? Miként legyenek új barátaink? Azt a gondolatot követjük, hogy a boldog emberek szorosabb kapcsolatot ápolnak. Illetve, hogy a társas kapcsolatok és a barátság között igen szoros, oksági kapcsolat van. Tízórai után kesztyűbábbal előadtam a Süni irigy lesz című mesét, majd megbeszéltük és feldolgoztuk. Beszélgetőkörben a barátságról elevenítettük fel az ismereteket, a kedvesség világnapját megemlítettem, ehhez kapcsoltam a boldog gesztusok megmutatását társaknak, melyet fel kellett ismerni. A mondatlánc, illetve a libához kapcsolható ismeretek összegyűjtése nagyon jól sikerült. Elmeséltem A házőrző liba című mesét. Az érzelmi intelligencia és a pozitív gondolkodás fejlesztése volt a cél mesével. A gyerekekkel sokat beszélgettünk a barátságról, verset és dalt hallgattunk. A szabad rajzok a baráttal nagyon jól sikerültek, örömmel készítették, mesélték ki mit készített. A gyöngyfűzés során differenciáltan vékonyabb damillal és vastagabb fűzőzsinórra készítettek a gyerekek nyakláncokat. Mérés során megállapításokat tettünk kié rövidebb, hosszabb. Kisebb és nagyobb (különböző nagyságú) gyöngyöket fűzhettek. Vidám, örömteli élményekkel gazdagodtunk a heti játékos tevékenységek során.