BARÁTI KARKÖTŐ-SZÜLŐK JELEZTÉK,KINCSKÉNT ŐRZI OTTHON A GYERMEK!
Társas kapcsolatok ápolása
A TÁRSAS KAPCSOLATOK ÁPOLÁSA ÓVODÁS KORBAN TÖBBFÉLEKÉPPEN JELEN VAN MINDENNAPJAINK SORÁN.
CSOPORTUNKKAL A BARÁTSÁG ÁPOLÁSÁRÓL-BARÁTI KÖTELÉKEK MEGVALÓSÍTÁSÁRÓL BESZÉLGETTÜNK,JÁTSZOTTUNK SZITUÁCIÓS JÁTÉKOKAT,ÉS KÉSZÍTETTÜNK AJÁNDÉKOKAT EGYMÁSNAK.
Szegedi Vörösmarty Általános Iskola
Első osztályban nagy jelentősége van ennek a témának, hiszen új intézményben, új szokások között, új pedagógussal és új társakkal ismerkednek a gyerkőcök. Így sok-sok feladaton keresztül ismerkedtünk magunkkal, egymással, és a barátkozás nem könnyű tudományával.
Mint minden olyan helyen ahol egy embernél több ember van természetesen az iskola sem mentes a konfliktusoktól.
1. A nagy titok című mesében( Tapsi relax) a kis róka pápaszemesnek csúfolja a pici baglyot, ezért Mackó tanító bácsi elviszi az állatokat egy erdei kirándulásra, hogy megtalálják a nagy titkot. A mese hallgatása után sok tanúságot fogalmaztunk meg mi is, és rájöttünk, hogy ez a nagy titok „Mindenki más! Mindenki tehetséges valamiben! Segítsünk egymásnak! „
2. Zenés lazító gyakorlatokat végeztünk.
3. Teó a teknős segítségével megtanultunk egy technikát, hogy hogyan, és miért kell behúzódni a teknőnkbe ha konfliktushelyzetbe, kerülünk. Ezt azóta is gyakoroljuk.
4. Smilekat készítettünk és ajándékoztunk osztálytársainknak. Majd egy osztály smilet is alkottunk, és kitettük az osztályban az összetartozás jegyében.
5. Fogadalmat tettünk, hogy a szabadidő eltöltése során törekszünk betartani ezeket az alapszabályokat: barátkozok, segítek, megbocsátok, kibékülök és udvarias vagyok.
6. Pozitív gondolatokat fogalmaztunk meg a november hónap kezdőbetűit felhasználva.
7. Nagy változás az óvoda után az iskola. Egy elsős könnyen elveszik a sok szabály között. Ezért kitettük a táblára néhány szabályt (képpel). Ezekre fókuszálunk novemberben: Jelentkezem, ha beszélni szeretnék. Biztonságosan játszom.
8. Érzelmek. Megvizsgáltuk egymás arcát, hogy milyen amikor boldogok vagyunk, szomorúak, vagy épp félünk valamitől.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
A heti témánk Márton napjához kapcsolódott, amin keresztül jól ki tudtuk domborítani a segítségnyújtást, jószívűséget, a pozitív emberi kapcsolatokat. Szent Márton történetének megismerése a gyerekeket megérintette, és ők is örömmel elevenítették fel a libás mécse körbeadása közben, hogy ők milyen segítséget nyújtottak szüleiknek, társaiknak, kisebb testvéreiknek. Libákat is sütöttünk, melyeket Boldogságsütiknek neveztünk el. Mindenkinek volt egy-egy sütije amit kettétört, az egyik felét odaadta a mellette ülő társának, és azt mondta, hogy „Fogadd szeretettel”. Aki kapta megköszönte, megette, majd ő is kettétörte a saját süteményét és továbbadta a mellette ülőnek. A hét végén elbáboztam a „Süni irigy lesz” című mesét, ami nagyon tetszett nekik, és ők is igyekeztek a történetet reprodukálni a bábokkal. Amikor felkínáltam nekik a barátságnyakláncok készítését, szinte mindenki rögtön nekilátott a munkának, és nagyon örültek, amikor a barátok átadták egymásnak az elkészített nyakláncokat.
A család a gyerekek számára az első közösség, amellyel találkoznak. A családi dinamikák a szülők, a szülők és a gyerek, vagy a gyerekek között olyan minták lesznek, amelyek meghatározók és nehezen átírhatók.A családnak óriási szerepe van abban, hogyan működnek a gyerekek közösségben. Azok a legnépszerűbbek, akik segítő, a közösséget szem előtt tartó módon viselkednek, azaz gondoskodók, megosztják, amijük van, és segítenek másoknak. Verbális képességeik magasak, jól kommunikálnak, és jól tudják kezelni azt, ha valaki önző vagy agresszív módon viselkedik velük.
Az érzelmi biztonság mellett az otthont és azt a közeget, ahol a kedvenc játékaik kapnak helyet, ahol ott van mellettük valaki, akit nagyon szeretnek.
A társas kapcsolatok nagyon fontosak mindannyiunk életében. A gyerekeknek fontosak a barátaik, ismerőseik, de a legfontosabb a szívükben-lelkükben a család!
Össze is írtak néhány gondolatot, véleményt a családról:
„A család az, ahol szeretnek, biztonságban vagyok, akikkel együtt vagyok otthon”
„A család jó dolog, jó, ha az embernek van családja. Vannak gyerekek, akiknek nincs. … Mellettük itt vagyok Én”
” Szerintem a család az, akikkel a legjobban érezzük magunkat az egész világon”
„A család fontos, mert akkor érezzük jól magunkat, ha tudjuk, hogy van családunk, és vannak, akik szeretnek, támogatnak és segítenek”
Ezek után pedig csoportosan készítették el a plakátot.
Megbeszéltük a gyerekekkel a hónap témáját, a társas kapcsolatokat.
Milyen társas kapcsolatok lehetnek? Miért jó, ha nem vagyunk egyedül. A feladatok közül a plakátkészítést választották. Azon belül pedig a családot. Bár az online időszakban mindenki nagyon hiányzott egymásnak, a családdal viszont sokkal több időt tölthettek együtt, még inkább közelebb kerültek egymáshoz a testvérek. Így a család adta a plakát témáját.
November hónapban a téma a társas kapcsolatok ápolása volt. Mi itt leginkább a barátokra tértünk ki. Elemeztük, hogy ki is a barát, milyen egy barát, mit jelent az, hogy barátság. Ezzel kapcsolatban volt már mindenkinek jó és rossz tapasztalata.
Elmeséltem A róka és a farkas a lakodalomban című mesét. Mindenki kivétel nélkül érezte, hogy a róka nem volt igaz barátja a farkasnak.
Játszottunk telefonos játékot, úgy tettünk, mintha telefonálnánk és meséltünk egy tanulóról az osztályból. A többieknek ki kellett találni, hogy kiről is van szó.
Boldogan énekeltük a hónap dalát, közben nagyon jól éreztük magunkat.
Utolsó feladat volt, hogy le kellett rajzolnia mindenkinek saját magát és a barátját, barátait. Majd az elkészült alkotásokat felragasztottuk egy nagy piros szívre. Most ott díszíti a termünket és ha rápillantunk eszünkbe jut egy nagyon kellemes, felemelő tanóra.