November hónapban a társas kapcsolatokról, a barátságról beszélgettünk. Barátságkarkötőt készítettünk, amit azóta is szívesen hordanak a gyerekek. Emberkéket színeztünk majd egy kartonra felragasztva barátságlánc készült. Megtanultuk, hogyan kell megvigasztalni a szomorú társunkat, hogyan csaljunk mosolyt a barátunk arcára. A foglalkozás a gyerekek kedvenc dalával: „Ha boldog vagy…” zártuk.
Társas kapcsolatok ápolása
A november hónap témája, a társas kapcsolatok ápolása volt. Sokat beszélgettünk a társas kapcsolatokról, barátságról, boldogságról, szeretetről. A „Kis barátom, hogy vagy?” játékot eddig is szerették, mostanában is gyakran játszottuk. A barátságlánc elkészítéséhez 10 cm-es emberfigurákat készítettünk, majd kiszíneztük. Ezután kézen fogva nagy kört alkottunk, majd felragasztottuk a kartonra az emberkéket. Ismét elővettük Szomorú Szilárdot, és Boldog Blankát, beszélgettünk, különböző szituációkat oldottunk meg. Végül a szőnyegen ülve, közösen építettünk fakockából, és közösen gyönyörködtünk benne.
A novemberi Boldogságórát online tudtam megtartani, mert a 8.g csoportom karanténba került. Ez nem jelentett problémát, mert így új technikai eszközt is kipróbálhattunk a Google Meet programon belül; a JAM board-ot, amit a ‘barát’ szó szinonímáinak gyűjtésére, illetve a társas kapcsolatok ábrázolására használtunk.
Ezután az ‘Öreg barátok’ című feladatot végeztük el, ahol a segítő kérdéseket felhasználtam, de a fotót kicseréltem.
Az órát ismét angolul tartottam az angol óráim egyikén.
A csoport élvezettel dolgozott mindkét feladaton.
Orosháza Városi Önkormányzat Napközi Otthonos Óvodája, Uzsoki utcai telephely
Elkészítettük a csoportunk közös nagy barátság szívét. Megbeszéltük hogy mi itt a csoportba közösen vagyunk egy nagy csapat, és hogy mindenki mindenki barátja. Elmondták a gyerekek hogy ki kinek a barátja és miért. A gyerekek egyesével bele helyezték a nagy szívbe a jelüket. A hiányzó gyerekek jelét is bele tettük a szívünkbe, mert ők is hozzánk tartoznak és a barátaink, attól hogy most nincsenek itt velünk. Örültünk hogy mindannyian bele fértünk a szívbe. Mert mi Macimackók mind barátok vagyunk. És örülünk hogy mi egy nagy közös csapat lehetünk.
Taszári Körzeti Általános Iskola
A gyerekek a barátságot, a barátokat tartják a legfontosabb – családi kapcsolatokon kívül eső – kapcsolatnak. Nagy igényük van az önkifejezésre a beszéden kívüli eszközökkel is. Eljutottak annak felismerésére, hogy hasonló érdeklődésű, tulajdonságú emberek egyszerűbben alakítanak baráti kapcsolatokat. Nagy igényük van a relaxációra, nagyon szeretik a meditációt.
Ebben a hónapban a társas kapcsolatok ápolása témát dolgoztuk fel mind az öt csoportban. Minden csoportban a foglalkozások során beszélgettünk arról, hogy kinek ki a barátja és miért fontos a barátság. Ebben a hónapban is meghallgattuk Bagdi Bella dalát: „Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek! Ez a dal nagy örömet szerzett a gyerekeknek hamar megszerették, és ők is elkezdték énekelni. A „tavaszi ébresztő” című mesét mondtuk el a gyerekeknek, mese után megbeszéltük a szereplőket, kinek melyik állat volt a leg szimpatikusabb. Volt olyan csoport ahol a gyerekek eljátszották „Süni irigy lesz” bábjátékot, nagy siker volt a csoportban, többször is kellett, hogy játsszák annyira tetszett a gyerekeknek a történet, teljesen át tudtak szellemülni a történettel. A foglalkozásokat egy kis közös kreativitással fejeztük be, voltak akik barátságláncot, barátságszirmokat és barátságvirágot készítettek.
Papp Bertalan Ószőlői Általános Iskola
Novemberben izgalmas témával foglalkoztunk; a társas kapcsolatokkal. Fontosak vagyunk egymás számára, ezért az a minimum, hogy figyelünk egymásra. Nem csupán az iskola falai között vagy a virtuális térben, hanem kint, az utcán is.
Az osztályomba járó diákokkal ebben a hónapban a „társas kapcsolatok” témájának segítségével a biztonságos közlekedésre szeretnénk felhívni mindenki figyelmét, mindamellett, hogy a jelenlegi élethelyzetben folyamatosan központi téma a két ember közti kontaktus is. Így tehát egy komplexen értelmezett produktumot sikerült alkotnunk.
Az első foglalkozáson a gyerekekkel megbeszéltük annak fontosságát, hogy figyelnünk kell egymásra a közlekedés során is. Csoportmunkában közlekedési szabályokat kerestünk, melyek a gyalogosokra, kerékpárosokra vonatkoznak, hiszen ebben az életkorban ezekkel a szabályokkal a legszükségesebb megismerkedni.
A következő órán a társas kapcsolatokról beszélgettünk, megnéztük, hogy milyen feladatok közül válogathatunk a Boldogságóra Program során. Ezt követően páros munkával folytattuk a tevékenységet (kresz-táblák készültek), miközben Bella „A szeretet összetart” című dalát hallgattuk meg többször is.
A harmadik alkalom során a plakátra jelzőtáblákat helyeztünk, azok alá kiírtuk azok jelentését, hogy minél több gyereknek jusson eszébe, mit is lát az utcán. A táblák mögött azonban üzeneteket is elrejtettünk. Olyan üzeneteket, amelyeket olvasva jelezhetjük egymásnak, milyen fontos számunkra a szeretet, az emberi kapcsolat, de a vírushelyzetben kissé óvatosabbaknak kell lennünk.
A záró foglalkozáson készült el a teljes tabló, amit iskolánk folyosóján szerettünk volna elhelyezni, hogy minél többen lássák a táblákat és olvashassák a 6.a osztály tanulóinak üzeneteit, de végül egyelőre csak az osztályteremben maradt, mert a jelenlegi helyzetben nem előnyös, ha sokan érnek a kinyitható tábláinkhoz.
Üzeneteink:
„Ez a helyzet mindenkinek nehéz, de fő a biztonság!”
„Tudod, hogy szeretlek, de most nem találkozhatunk. De ha majd egészségünk biztonságban lesz, akkor rendezhetünk egy házibulit és elmehetünk együtt a moziba. ”
„Vigyázzunk egymásra!”
„Most tudom, hogy ebben a helyzetben nem találkozhatunk, de testileg és lelkileg kitartást kívánok neked! ”
„Haladj az egészség felé!”
„A szeretet jelzőfény, mely hazavezet!”
Papp Bertalan Ószőlői Általános Iskola
Novemberben izgalmas témával foglalkoztunk; a társas kapcsolatokkal. Fontosak vagyunk egymás számára, ezért az a minimum, hogy figyelünk egymásra. Nem csupán az iskola falai között vagy a virtuális térben, hanem kint, az utcán is.
Az osztályomba járó diákokkal ebben a hónapban a „társas kapcsolatok” témájának segítségével a biztonságos közlekedésre szeretnénk felhívni mindenki figyelmét, mindamellett, hogy a jelenlegi élethelyzetben folyamatosan központi téma a két ember közti kontaktus is. Így tehát egy komplexen értelmezett produktumot sikerült alkotnunk.
Az első foglalkozáson a gyerekekkel megbeszéltük annak fontosságát, hogy figyelnünk kell egymásra a közlekedés során is. Csoportmunkában közlekedési szabályokat kerestünk, melyek a gyalogosokra, kerékpárosokra vonatkoznak, hiszen ebben az életkorban ezekkel a szabályokkal a legszükségesebb megismerkedni.
A következő órán a társas kapcsolatokról beszélgettünk, megnéztük, hogy milyen feladatok közül válogathatunk a Boldogságóra Program során. Ezt követően páros munkával folytattuk a tevékenységet (kresz-táblák készültek), miközben Bella „A szeretet összetart” című dalát hallgattuk meg többször is.
A harmadik alkalom során a plakátra jelzőtáblákat helyeztünk, azok alá kiírtuk azok jelentését, hogy minél több gyereknek jusson eszébe, mit is lát az utcán. A táblák mögött azonban üzeneteket is elrejtettünk. Olyan üzeneteket, amelyeket olvasva jelezhetjük egymásnak, milyen fontos számunkra a szeretet, az emberi kapcsolat, de a vírushelyzetben kissé óvatosabbaknak kell lennünk.
A záró foglalkozáson készült el a teljes tabló, amit iskolánk folyosóján szerettünk volna elhelyezni, hogy minél többen lássák a táblákat és olvashassák a 6.a osztály tanulóinak üzeneteit, de végül egyelőre csak az osztályteremben maradt, mert a jelenlegi helyzetben nem előnyös, ha sokan érnek a kinyitható tábláinkhoz.
Üzeneteink:
„Ez a helyzet mindenkinek nehéz, de fő a biztonság!”
„Tudod, hogy szeretlek, de most nem találkozhatunk. De ha majd egészségünk biztonságban lesz, akkor rendezhetünk egy házibulit és elmehetünk együtt a moziba. ”
„Vigyázzunk egymásra!”
„Most tudom, hogy ebben a helyzetben nem találkozhatunk, de testileg és lelkileg kitartást kívánok neked! ”
„Haladj az egészség felé!”
„A szeretet jelzőfény, mely hazavezet!”
Kiscsoportban a beszoktatási időszak egyik kiemelt feladata a gyermektársak megismerése. A társas kapcsolatok téma feldolgozását a legelső szinten, ismerkedős játékokkal vezettük fel a kicsik számára. Mindenki bemutatkozott Dóra barátjának, Panna babának a teljes nevén. Ezután Gondoltam egy kisgyerekre játékon keresztül kellett azonosítaniuk magukat és társaikat. Majd egymás megnevezésével plüssöket dobáltunk egymásnak, és meg is futtattuk őket:) Az előző heti Márton napra visszacsatolva, egy magasabb szintű testi kontaktust igénylő dalos játékot játszottunk (Ki libámat elviszi..), ahol a gyerekek szabad választás alapján ölelhették meg egymást. Végezetül végig gondoltuk, hogy ki a legjobb barátunk, akivel sokat szoktunk játszani, beszélgetni, gyurmázni, énekelni , stb és papír szívecskét adtunk neki. Tőlem is mindenki kapott egy szívecskét, annak jelképéül, hogy minden egyes süni csoportost szeretünk itt az oviban és össze tartozunk. A szívecskékből barátságfát készítettünk. A hét másik napján Ki van a takaró alatt játékkal próbálták felismerni társukat hangja alapján.
A vírushelyzet miatt kevés létszámmal ugyan, de sikerült megvalósítani a foglalkozást. Mivel a társas kapcsolatok kialakulásának az elején járunk, nagyon örülünk, hogy játékidőben kialakulnak 2-3 fős egymás mellett, együtt játszások a gyerek között. Az átadós játék már kicsit elvontabb gondolkodást igényelt, néhány gyermeknél csere-berévé alakult, éppen ezért fontosnak tartottam, hogy mindenki kapjon egy szívet a végén, ami csak a sajátja lehet. Így a peremhelyzetre szorult gyerekek sem maradtak ki a játékból, a közösség tagjának érezhetik magukat. A foglalkozást közös barátságtánccal zártuk a jelenlegi helyzethez tudatosan választott, Világomban minden rendben van című dalra.
(Süni kiscsoport)
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája, Székhely Óvoda
Megalkottuk az élő Barátságláncot
Elkészült a Barátságvirág