Ebben a hónapban több alkalommal is foglalkoztunk a hónap témájával: Társas kapcsolatok. Napközis tanítóként fő célomként azt tűztem ki ebben a tanévben, hogy örömmel, egymást segítve, játszva tanuljunk, és hasznosan töltsük el a szabadidőnket. A gyerekek nagyon szeretnek együtt játszani, attól függően, hogy három különböző korú gyerekcsoport van együtt. Így nagyon élvezték a meleg őszi délutánok számháborúit, vagy az esős idők miatt a Legós építkezést. De hasonló lelkesedéssel készítették együtt az őszi teremdekorációnkat is. Ez a téma, a jókedv és a gyerekek öröme csak megerősítette az elhatározásomat, hogy csak segítséget, lehetőséget, teret kell a gyerekeknek adni, hogy önfeledten játszani is tudjanak, mert többet ad ez néha, mint bármilyen beszélgetés, akár tanítási óra. Úgy gondolom, hogy főleg a mi csoportunkban nagy szükség van ezekre a pillanatokra, hiszen a tanulóink halmozottan hátrányos családokban élnek, rengeteg gond, probléma van a családjukban, így gyakran ezek a délutánok, pillanatok teszik szebbé az életüket, vagy akár megváltoztatja a gondolkodásukat.
Társas kapcsolatok ápolása
-A róka és a farkas a lakodalomban- című mese megbeszélése
-Közmondások gyűjtése
-Padtársammal ebben hasonlítunk… közös feladat-
-Az igaz barátság -megkerestük milyen tulajdonságaim vannak, milyen jó tulajdonságai vannak a legjobb barátomnak, mi a közös bennünk…
-A velünk kapcsolatban élő emberek jó tulajdonságai… anyukám, apukám….
-Az udvariasság fontossága…
-A figyelmesség viszonzása…
Kossuth Lajos Evangélikus Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Kossuth Lajos Evangélikus Általános Iskola és AMI
Soltvadkert, Bocskai u. 2.
Társas kapcsolatok temakörben nagyon hangulatos tevékenységet tartottunk.
Minden gyermek elgondolkodott azon, hogy szerinte mitől működik jól egy baráti kapcsolat, majd ezeket a gondolatokat papírra vetette.
Ezután elmondták, hogy kik a számukra legfontosabb személyek, majd, hogy melyik az a tulajdonság, amit a legjobban szeretnek abban a személyben.
Végül mindenki felidézett egy közös élményt, tevékenységet, amelyet a számára fontos személyekkel végzett, s ezt rajz formájában papírra vetette. Ezekből készítettünk egy fotóalbumot.
Társas kapcsolatok. Vannak barátságok az iskolában vagy bárhol az életben amik sosem múlnak el…
Egymás csuklójára felkötött pamutzsinór jelképezi az igaz barátságot.
Nyíregyházi Bem József Általános Iskola Kazinczy Ferenc Tagintézménye
A kis elsőseim nagy örömmel fogadták, hogy ebben a hónapban megörökíthették és rajzba önthették, hogy milyen fontos és meghatározó társas kapcsolatokkal rendelkeznek. Így a rajzokban fellelhető például a szülő és a tesvéri illetve az osztálytársi, baráti kapcsolataik is.
Nyíregyházi Bem József Általános Iskola
A gyerekek leírtak 5 tulajdonságot ami a jó barátsághoz szükséges.
Budapest XVI. Kerületi Általános Iskola
Öt csoportot alakítottam ki, random módon.
– 1.”evős”; 2.”játszós”; 3. „beszélgetős”; 4.”kockázós” ;5. „telefonozós”
– Megbeszéltük: ki, hogyan érezte magát az adott csoportban; melyik csoportba szeretne tartozni;kivel cserélne;
– Tanári kérdés: „Szerintetek melyik témámról beszélgetünk ma?”
Egyből helyes megfejtés érkezett.
Társas kapcsolatok ápolása: – Van társad? Ki ő neked? Miért pont ő?
Ötletbörze a barátság építésére
Történetek elmesélése
Ezt az alkalmat nagyon lazán kezeltem, hagytam, hogy a gyerekek irányítsanak; ugyanis volt egy hete egy helyzet, melyet szerettem volna tisztázni; arrafelé tereltem a dolgokat: közös takarítás volt, és nem mindenki vigyázott utána a rendre és tisztaságra.
Sikerült mindent tisztáznunk, megbeszélnünk.