November havi boldogságóra fotói.
Társas kapcsolatok ápolása
Az 5. b. osztályos tanulókkal egy mesét írtunk, és ehhez illusztrációt készítettünk. A társas kapcsolatokról, a magányról , az együttélésről sokat beszélgettünk a tanulókkal. Nagyon tetszett nekik a feladat, örömmel gyűjtötték a jobbnál jobb ötleteket a meséhez. Látványos illusztrációt készítettek.
Mese a magányos törpéről
Naftalin, a törpe ma is magányosan sétálta körbe birtokát, hiszen valamiért egy ideje senki feléje sem nézett. Sétálgatott körbe- körbe a háza tájékán, amikor megunta visszament a gombaházába. Annyira szomorú volt, még el is pityeredett magában, magányosan. Egyszer aztán kopogást hallott.
-Ki lehet az?- Gondolta magában.
-Ki kopog? – Kérdezte Naftalin.
-Én vagyok az Bendegúz törp. – Válaszolta az idegen.
– Ki lehet az a Brengdegúz…? – Gondolkozott el Naftalin. Közben beengedte a vendéget.
-Ne haragudj a zavarásért, de szeretnék éjszakára bejönni hozzád, és szállást kérni.
– Rendben megengedem. –Válaszolta a törpe. Magában boldogságot érzett, hiszen a mai estét akkor nem kell egyedül, magányosan töltenie.
– Köszönöm szépen, te egy nagyon rendes törpe vagy!
Közben betessékelte a gombaház nappalijába, leültette, és meleg teával kínálta meg. Teázgattak, és közben beszélgetésbe elegyedtek.
-Mi járatban vagy itt, ahol a madár sem jár? Itt tengődöm már magányosan nagyon sok ideje, és eddig csak nagyon ritkán volt vendégem.
-Eljöttem az otthonomból, szerencsét próbálni, új életet kezdeni. Magányos voltam a falucskámban, szüleim meghaltak, testvérem nincs, a falum lakossága is egyre fogy, hiszen már csak öreg törpök laknak benne. – Válaszolta Bendegúz.
-Hát van egy ötletem!- Kiáltott fel Naftalin.
-Maradj itt velem, hiszen nekem itt van a házam, és azt hallottam a következő hónapban sok törp is ide fog költözni, mert meg kell hogy tudd ez egy nagyon szép vidék, tele lehetőséggel. Építkezz te is itt a szomszédban, majd segítek neked mindenben!Nagyon sok szerszámom van! Sok barátunk lesz, és még az is lehet, hogy sok szép törplány is költözik ide, biztos találunk magunknak szép feleséget!
Naftalin kimondhatatlan boldog volt. Szinte ugrált örömében. El sem hitte, hogy amikor még a kertben sétálgatott magányosan, hogy nemsokára új barátra tesz szert, és hogy benépesül kis falucskája is.
Bendegúz is hasonlóképpen érzett. Tele volt ötlettel, és nagyon örült, hogy ilyen kedves barátot talált magának.
-Rendben van! Benne vagyok! Csináljuk meg! Valósítsuk meg álmainkat drága barátom!
Ez így is lett Naftalin és Bendegúz a két törpe családot alapított benépesítették a falut, és boldogan éltek, még meg nem haltak.
Társas kapcsolatok ápolása
Megtartottuk a boldogságóra program harmadik hónapjának témáját, a Társas kapcsolatok ápolását. Az órára való ráhangolódásra a „Rongybabagyakorlat” (párban) mozgásalapú relaxációs gyakorlatot választottam, majd meghallgattuk a hónap dalát, Bagdi Bella Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek című dalt. A téma bevezetéseként kiszíneztük a munkafüzetben található rajzot. A téma feldolgozásaként A róka és a farkas a lakodalomban című történetet olvastam fel, majd kérdéssor segítségével beszélgettünk róla. Lerajzolta mindenki a barátját, megbeszéltük, hogy kinek ki a barátja, milyen az igazi jó barát. Beszélgettünk a családi kapcsolataikról és a körülöttünk lévő személyek fontosságáról. Szituációs gyakorlatokat végeztünk a figyelmességgel, udvariassággal kapcsolatban a társas kapcsolataink erősítésére.
Végül együtt énekeltük a hónap dalát, mozgással kísérve.
A társas kapcsolatok ápolása témakör nagyon sok jó gyakorlatot foglal magába, amiket mindenképp érdemes kipróbálni! A foglalkozást mindennapos mozgással kezdtük a hónap dalára, ami a gyerekeket és engem is feltöltött pozitív energiával. Ezután Bábjáték keretében beszélgettünk a barátkozásról. A csoport életében előforduló problémákat igyekeztem általuk visszatükrözni és feloldani, majd az aktuális hangulatunkat a hogy vagy kedves kis barátom gyakorlattal vizsgáltuk meg. A Pókháló elkészítését páros mozgásos feladattal vezettem be, ami különösen tetszett a gyerekeknek. A kapcsolati háló elkészítése elég sok időt vett igénybe, ezért ha a személyi feltételek engedik érdemes két részre bontani a csoportot és két hálót is készíteni. A feladatot érdekesebbé lehet tenni még, ha a kész hálót pályaként kezeljük, melyen át lehet lépkedni és alatta át lehet kúszni a csoport képességeihez igazodva. A továbbképzésen sikerült elsajátítani a pizza masszázs játékot, amit holtidőkben is gyakran eljátsszuk, a csoport nagy kedvence lett. A gyerekek érezhetőbben vidámabbak, aktívabbak és befogadóbbak. Számomra öröm volt látni, hogy a játékok során a periférián lévő gyerekeket is befogadták a társaik.
A társas kapcsolatok szerepéről, fontosságáról beszélgettünk a Maslow piramis elemzése közben.
Szondy-tesztet töltöttünk ki a tanulókkal a kapcsolataik feltérképezésére.
Színes táblát készítettünk a számukra kedves személy jó tulajdonságairól, szeretet-kapcsolataikról.
Feldolgolgoztuk a Számla című megható történetet, beszélgettünk a hallgatása közben átélt érzelmekről.
Egy kellemes, jó hangulatú foglalkozáson vettek részt a fiatalok.
Az idei első novemberi órán felelevenítettük ismereteinket. Interaktív anyag segítségével megállapítottuk társas kapcsolataink köreit. Megbeszéltük, miben segíthetnek nekünk családtagjaink, barátaink. Kapcsolatokat kerestünk az e havi és az előző hónapok témái között. A munkafüzet feladati közül többet is megoldottunk. Az órákat relaxációval kezdtük és meditációval zártuk. Elolvastuk a mesét, beszélgettünk róla. A hónap dalára örömtáncot jártunk. A feladatok közül a fotóalbumot készítettük el.
Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola
Az osztállyal beszélgettünk arról, hogy kik azok a mindennapokban, akik segítenek nekünk, örömet csalnak az arcunkra, akik támogatnak minket. Felidéztünk olyan eseményeket, amikor jó érzést kaptunk valakitől, legyen az szülő, nagyszülő, testvér, barát, csapattárs, tanító vagy épp a szomszéd. Ezeket az élményeket örökítettük meg rajzos fotóalbumban.
Egy közös süteménysütés közben éltük meg a társas kapcsolatok összetartó és boldogító erejét.
Helvécia-Ballószög Általános Iskola Kossuth Lajos Általános Iskolája
Novemberben a társas kapcsolatokkal foglalkoztunk a Boldogság órán.
Fotóalbumot készített kis osztályom, melyben megtalálható mindenféle társas kapcsolathoz tartozó kép. Szerepelnek itt a családtagok, barátok, de még a szomszéd bácsi is, akivel jókat lehet beszélgetni. Az album akkora sikert aratott, hogy a gyerekek elhatározták, tovább fogják folytatni más fotókkal kiegészítve.