Novemberben a társas kapcsolatokról beszélgetünk. Nyitó körben a barátságról mondták el a gyerekek a gondolataikat. Egymás segítése, vigasztalása, játék, boldogság mind szóba került. Ezután az öröm zuhany nevezetű játékot próbáltuk ki. Nagyon jó érzés volt, hogy tényleg csak jó, pozitív gondolatokat mondtak a társaikról. Mindenki részese akart lenni ennek a „zuhanynak”. Csillogó szemekkel álltak fel a sok-sok jó gondolat után.
A szív puzzle volt az igazán érdekes feladat. Mivel mindenki másmilyenre színezte az ő szívdarabját,egy csupa csoda szívet kaptunk. Megállapítottuk, hogy igaz hogy mások vagyunk, de a szívünk a második osztályban ugyanazért dobog.
Társas kapcsolatok ápolása
Az óra elején a hónap dalát hallgattuk meg, ahol a hangulat felszabadult, örömteli volt. Majd beszélgettünk arról, ki milyen közösségekben ápol kapcsolatot, hogyan? Rögtön mondták, hogy család, iskola, barátok csoportokhoz tartoznak. Itt beszéltek arról, ki hogyan ápolja a kapcsolatait. Az internet veszélyeiről is beszéltünk ezáltal, hiszen a leggyakoribb módja a beszélgetésnek valamilyen platformon való chat. Gyönyörűen megfogalmazták a gondolataikat, hogy a személyes kapcsolatnak, érintésnek miért van fontosabb szerepe az életükben.
Megismertük a mesét is: Mekkora szíve van egy babszemnek? Elmondták az érzéseiket a hallottakkal kapcsolatban is.
Játszottunk Távíróoszlop játékot is. Itt beszéltünk az őszinteségről, hogy egy hír mivé változhat át, ha sok emberen megy keresztül.
Az óra utolsó részében a csoportokhoz való tartozás fontosságáról írták le a gondolataikat.
Ebben a hónapban Erősség-fákat készítettek a gyerekek. Gyümölcsöket , leveleket nyírtak ki és beleírták a családtagok erősségeit vagy a barátok, osztálytársak erősségeit. Aztán felragasztották az általuk készített fára. Beszélgetőkör formájában elmondták ,hogy miért esett a választás éppen azokra akikről írtak. Arról is szó volt, hogy milyen fontos, hogy meglássuk egymás erősségeit, milyen nagy erő , ha együtt tudunk működni, munkálkodni a családban vagy az osztályban. A fákat feltettük a boldogságórás programfalra, hogy mások is gyönyörködhessenek benne .
A csoport megbeszélte, hogy együtt, jókedvvel, segítőkész barátságban mindent elérhet.
Nyíregyházi Bem József Általános Iskola
Nagyon jól sikerült feladat volt az ‘Add tovább!’ játék. A gyerekek nagyon élvezték a feladat adta örömöket. Vidámságot, jókedvet hozott a terembe. Sokat nevettek, viccelődtek a kisdiákok. Nem akarták abbahagyni az egymás hátára rajzolást! Jó volt látni az önfeledt és boldog mosolyt az arcokon, miközben együtt játszottak!
– Relaxáció: Napimádás (Boldogságóra könyv 37/3.)
– Ismerd meg a barátodat!
– Mese: Örömvár könyv 14.oldal: A varázsbonbon című mese.
Feladatlap: Barátom
November 2025. Társas kapcsolatok
Hétfőn leültünk, és megbeszéltük, hogy novemberben a társas kapcsolatokkal fogunk foglalkozni. Ha boldogságóra, akkor mit is felejtettünk el? Persze, Dórit hagytuk a dobozba. De most nem egyedül vettem ki, hanem a barátjával, Danival. Megbeszéltük, mit is jelent az, hogy társas kapcsolat. Kivel vagyunk kapcsolatban, és nagyon szépen kitalálták, mire is gondolok. Szeretettel beszéltek szüleikről, testvéreikről, és barátaikról is. Mondtam nekik, hogy kicsit táncoljunk, meghallgattuk a Hahó együttes, és a Kicsi gesztenye klub barátságról szóló zenéjét is. Beszélgettünk, ki mit csinált a szünetben, mert most elég hosszú volt. Délután jöttek a szülők egy kis barkács délutánra, ahol a lámpásukat készítették el, a pénteki, Márton napi lámpás felvonulásra.
Kedden a gyerekek nagy szívet kaptak papírra rajzolva, amibe közösen kellett lerajzolni a barátjukat, illetve ezáltal egymást. Ügyesen dolgoztak. Mississipi játékot játszottunk, ahol a barátok egymással szemben állva logikus, kreatív gondolkodásukat használva, a jógatéglát el kellett juttatniuk a másik oldalra, úgy, hogy valamelyik testrészük éppen nem használható. Persze volt nevetés, kétségbeesés, hogy „Azt most hogyan?” Utána sétára indultunk, kivágott süni formával mentünk egy darabig az erdő szélén, hogy színessé tegyük a süninket az ősz színeit használva. Azután játszótér.
Szerdán libákat készítettünk papír sodrás, ragasztással, és megnéztük a Margaréta csoport őszi műsorát. Beszélgettünk Szent Mártonról, próbáltam rávezetni őket a történet menetére, ügyesen ki is találtak már sok mindent, és még zenét is hallgattunk a Fülemüle zenekartól Márton napjához kapcsolódóan.
Csütörtökön a reggeli torna, és az óvodában fellépő néptánc társulat műsora után játszottunk Kacsa-liba párválasztós játékot, utána külső tulajdonságok elmondása alapján kellett felismernie saját magát a hallottak alapján a gyerekeknek, majd ügyességi játékok következtek, labda továbbítás csak láb használatával, és kukacot formáltunk a csoporttal, négykézláb, egymás bokáját fogva. Mese a töklámpásról, és Marciról, vers gyakorlás, ahol barát verset is tanultunk. A legjobban Mirának tetszett, mert épp hiányzott legjobb barátnője.
Tettem ki a folyosóra egy nagy szívet, hogy a gyerekek rajzolják bele barátaikat.
Megint hétfő, lerajzolták egymást a gyerekek nagy papírra, és kiszínezték egymást. Persze itt meg kellett figyelni egymás ruháját, szeme, haja színét, stb. Így jó kis társas kontextus alakult ki. Kijavították egymás munkáját, ötleteket adtak, segítették egymást.
Pillanatkapitányhoz kapcsolódóan hajós játékot kezdeményeztem, ami nagyon tartalmas lett a végén, sokáig játszottak vele a gyerekek, színeztek kiszászlót a hajóra, felfordított asztal adta a hajótestet, és összekötöttük a lakatlan szigettel, tavacskával, és egy kis mindfullness ringatással, vízcsepp csurgással az arcunkon, amit az ugrándozó delfinek csaptak az arcunkba.
Megkerestem a képeket a társas intelligenciáról, a csapatmunkáról, és meghallgattuk hozzá Bella dalát. Beszélgettünk róla, és egy nagyon ide illő mesét találtam, Szabó Zsolt Barátaim az óvodában könyvéből, aminek Domi, a furcsa kisfiú volt a címe, és egy hallássérült kisfiúról szólt, hogy az óvónéni hogyan fogadtatja el a gyerekekkel az ő másságát, hallókészülékét. A mese nagyon szuper. Ma rajzoltattam barátokat, és néhány gyerekkel Boldog Dórit, és barátját, Danit. Egész ügyes rajzok is születtek.
A kedves szavak gyűjteményéről beszélgettünk, kinyomtattam hozzá a segédanyag képét, és arról beszélgettünk. Gyűjtöttünk még hozzá okos kedvességeket, amivel a két alsó képet kiegészíthetjük. Az összes mesét végigolvastam nekik a Barátaim az óvodában könyvből, mind nagyon aranyos, és tanulságos volt. Tanultunk verset is a barátságról. Ami a hónap, számomra legkedvesebb eseménye viszont az volt, ahogyan a gyerekek eljátszottak engem. Dani leült a szőnyeg szélére, és odahívott egy-két gyereket. Elkezdett beszélgetni velük, a végén már kilencen ültek ott, és kérdezte amit múltkor én: „Mi a legkedvesebb vágyad, amit szeretnél, hogy megvalósuljon!” Aki nem tudott hirtelen válaszolni, annak azt mondta: „Nem baj, gondolkodj, újra megkérdezlek!” Annyira cukik voltak, könnyet csaltak a szemembe!!
Most már érzem, hogy igazi közösséggé formálódtunk!
November 14-én megtartottuk a társas kapcsolatokról szóló boldogságóránkat.
Relaxációként a „hervad a virágom, éled a virágom” gyakorlatot végeztük el, majd a „körbe-körbe-karikába, így lazul a keze lába” mondókára rajzoltak a gyerekek. Azt tapasztaltam, hogy ezeket a relaxációs gyakorlatokat nagyon szívesen végzik a diákjaim. A hónap dala is sikert aratott, énekelték együtt is. Hosszabban beszélgettünk arról, milyen a jó barát, saját példákat is említettek. Érezték a téma fontosságát.
Keresztrejtvényt és udvarias vagyok feladatot megoldották lapon, majd távíróoszlopot és szoborparkot játszottunk. Meditálással zártuk a foglalkozást.
Foglalkozástervezet – Boldogságóra: Társas kapcsolatok
Intézmény: Csillagfürt EGYMI
Pedagógus: Papp Gáborné
Téma: Társas kapcsolatok
Időtartam: kb. 60 perc
Életkor / csoport: Sajátos nevelési igényű tanulók
Fejlesztési terület: Szociális és érzelmi kompetenciák, finommotorika, kommunikáció
________________________________________
1. Célok
Általános cél:
A társas kapcsolatok, a barátság és a közösségi összetartozás érzésének erősítése.
Konkrét célok:
• A közösségi élmény megélése, az egymásra figyelés erősítése.
• Az érzelmek kifejezése mozgásban, zenében és alkotásban.
• Pozitív visszajelzések adása és elfogadása társas helyzetben.
________________________________________
2. Eszközök
• Hangszóró, zenelejátszó
• „Körben áll egy kislányka” dal letöltve
• Bagdi Bella: „Ha boldog vagy, mutasd meg” dal letöltve
• Kivetítő, internetkapcsolat
• Bogyó és Babóca – A barátság mese letöltve
• Előre gyúrt só-liszt gyurma, előre kivágott pizza feltét képek
3. A foglalkozás menete
Ráhangolódás (5 perc)
A foglalkozás a „Körben áll egy kislányka” című dal közös éneklésével és eljátszásával kezdődik.
Didaktikai cél: A csoport ráhangolása, közösségi élmény megélése, egymásra figyelés.
Módszer: zenei, mozgásos, dramatikus játék.
Differenciálás: mozgásformák egyszerűsítése, segítés a mozdulatok kivitelezésében.
________________________________________
Érzelmi ráhangolódás – Relaxáció (5 perc)
Bagdi Bella „Ha boldog vagy, mutasd meg” című dalát hallgatják meg a gyerekek. Szabad mozgással kifejezik a zene által kiváltott érzéseiket.
Didaktikai cél: Érzelmi ráhangolódás, önkifejezés fejlesztése.
Módszer: zenehallgatás, mozgásos önkifejezés.
Differenciálás: szabad mozgás engedése, ritmus segítése.
________________________________________
Mese és beszélgetés (10 perc)
A gyerekek megnézik a Bogyó és Babóca – A barátság című mesét. Ezt követően irányított beszélgetés formájában megbeszélik a látottakat: mit jelent barátnak lenni, hogyan segíthetjük egymást.
Didaktikai cél: A barátság fogalmának megértése, szociális készségek fejlesztése.
Módszer: mesenézés, irányított beszélgetés.
Differenciálás: válaszadás segítése kérdésekkel, egyszerűsített fogalmazás.
________________________________________
Kézműves tevékenység – Barátságpizza készítése (15 perc)
A gyerekek so-liszt gyurmából pizza lapot nyújtanak, majd pizza feltéttel díszitenek, amit egymásnak ajándékoznak.
Didaktikai cél: Finommotorika fejlesztése, türelem és precizitás gyakorlása, ajándékozás örömének megélése.
Módszer: kézműves tevékenység.
Differenciálás: előkészített só-liszt gyurma, és előre kivágott pizza feltétek biztosítása
________________________________________
Zárás – Ajándékozás (5 perc)
A gyerekek odaajándékozzák az elkészült pizzát egy társuknak. A pedagógus beszélgetést kezdeményez arról, milyen érzés adni és kapni.
Didaktikai cél: Pozitív érzelmek kifejezése, a társas kapcsolatok megerősítése.
Módszer: személyes interakció, megerősítés.
Differenciálás: szóbeli támogatás, példamutatás.
________________________________________
4. Értékelés
• A gyerekek együttműködésének, aktivitásának megfigyelése.
• Az érzelmi bevonódás, önkifejezés és a társas interakciók értékelése pozitív visszajelzéssel.
• A pedagógus szóbeli dicsérettel, mosollyal, gesztusokkal erősíti meg a kívánt viselkedést.
• A sikerélmény biztosítása minden gyermek számára, képességeihez igazított elvárásokkal.
________________________________________
Reflexió
A foglalkozást megelőző héten a konyhai tevékenységek megismerése volt a központi témánk, amely során a gyerekekkel közösen sütöttünk és főztünk: készítettünk kiflit, palacsintát, pirítóst, teát, valamint kekszgolyót is. A gyerekek mindvégig nagy lelkesedéssel, aktívan és örömmel vettek részt ezekben a tevékenységekben. A közös sütés-főzés során nemcsak a finomságok elkészítése jelentett számukra élményt, hanem az is, hogy a feladatokat egymással együttműködve, türelmesen végezték el. Ezek az előzmények jól megalapozták a jelen foglalkozás témáját, hiszen a hét során tapasztalt sikeres együttműködések és pozitív társas élmények segítették a társas kapcsolatok elmélyítését.
A mai Boldogságóra fókusza – a társas kapcsolatok, barátság, egymásra figyelés – természetes módon kapcsolódott a heti élményekhez. A gyerekek könnyen ráhangolódtak az órára: a közös énekes-mozgásos játék felszabadult hangulatot teremtett és erősítette a csoportkohéziót. A relaxációs rész során jól megfigyelhető volt, hogy bátrabban kezdték kifejezni érzéseiket mozgással, ami az érzelmi biztonság növekedésére utal.
A „Bogyó és Babóca – A barátság” című mese jól szolgálta a beszélgetést a barátságról, segítségnyújtásról és az egymásra való odafigyelésről. A gyerekek a saját szintjükön, irányított kérdések segítségével, de aktívan részt vettek a beszélgetésben. Többen képesek voltak példákat hozni saját élményeikből is.
A kézműves tevékenység – a barátságpizza készítése – nagyon motiválónak bizonyult. A gyerekek élvezték a gyurmázást, a díszítést, és örömmel készítettek ajándékot társaiknak. A finommotorikus tevékenységek sikeresen fejlesztették kézügyességüket, miközben a feladat érzelmi tartalma – „valakinek készítem” – tovább erősítette a társas érzékenységet.
A foglalkozás záró ajándékozási része különösen megható volt: a gyerekek láthatóan örömmel adták és fogadták el a pizzákat. Ez a mozzanat jól rávilágított arra, hogy az adás és kapás élménye mennyire fontos számukra, és milyen erősen támogatja az elfogadást, empátiát és a pozitív viselkedést.
Furtai ÁMK Bakonszegi Zöldliget Óvoda
A társas kapcsolatok ápolását relaxációval kezdtük. Ellazítottuk a kezeinket, a karjainkat a lábainkat, minden testrészünket. Bagdi Bella zenéjére vidáman jártunk táncot, tapsoltunk, ujjongtunk, kiabáltunk és egyéb tánclépéseket improvizáltunk. Megbeszéltük miről szólt a dal és beszélgettünk arról, hogy miért jó közösségben, barátok közt lenni, miért vagyunk boldogok. Előkerült a kedvenc színes kendőnk, amellyel eljátszottuk, kinek ki a legjobb barátja, vajon miért szereti őt a legjobban? Vajon mit szeret benne a legjobban? Annak kellet átnyújtani a kendő másik végét, akit valamiért nagyon szeretnek. A kis-,középső csoportos gyerekeknek a kommunikáció és a kifejezőkészség fejlesztésére ez nagyon jó lehetőség volt. Többségük bátran, valaki visszahúzódva válaszolta meg a kérdéseket.
A süni irigy lesz című bábjátékot követően szintén beszélgettünk arról, hogy mi a helyes és mi a helytelen viselkedés, hogyan lehetünk jó barátok, milyen cselekedetekkel tudjuk jobbá tenni a barátságot. Dobókockán vidám és szomorú arcokat láthattak a gyerekek, mindenki dobott és elmondta, milyen arckifejezést lát, ha volt kedve utánozhatta. Záró játékként egy vidám labdás csapatverseny játékot játszottunk. Két csapatban, drukkolva egymásnak vajon mikor ér el a labda a sor elejére.
A gyerekek kérésére újra eltáncoltuk „Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek” c. dalt és ezalatt, aki szeretett volna elkészíthette saját őszi képét, sok-sok vidám őszi színt felhasználva.