A hónap témája a társas kapcsolatok ápolása.Ennek a témának a feldolgozására több órát is szántam. Az első órán a tanulók életkori sajátosságainak megfelelően beszélgettünk a kapcsolataink rendszeréről és természetéről. Azt szerettem volna, hogy a gyerekek megértsék, hogy a családtagjaikkal, osztálytársaikkal való kapcsolattartás nagyon fontos. S akkor vagyunk a legboldogabbak, ha a meglévő kapcsolatainkat minden nap ápoljuk, törődünk embertársainkkal. Ezért egy alkalommal elmentünk sétálni, így lehetőségünk adódott, hogy gyakoroljuk a köszönési szokásokat, mint egy fontos kapcsolattartó tevékenységet. Egy újabb foglalkozás keretein belül lufikat díszítettünk, mellyel azt kívántam a gyerekek tudtára adni, mennyire fontos a közösen végzett tevékenység. A záró foglalkozás során pedig elkészítettük azt a kis plakátot, mely az osztályközösségünk összetartozását szimbolizálja.
Társas kapcsolatok ápolása
A társas kapcsolatok alakulása minden közösségben kiemelten fontos. Feladatunk, hogy a gyermekek érezzék a csoporthoz tartozás örömét, baráti kapcsolataik erősödését, a valahová tartozás érzését. Sok érdekes játékkal erre rá is erősítettünk.
Vácszentlászlói Szent László Általános Iskola
Az órán nagyon sokat beszélgettünk a gyerekek kapcsolatairól társaikkal, családjukkal, de a központi téma a szerelem és a barátság volt, ez érdekelte őket legjobban. Név nélkül lehetett kérdéseket feltenni nekem és egymásnak, jellemezték legjobb barátjukat, írtak egy szerelmes levelet akár egy kitalált személyhez, és végül rajzolt mindenki valamit a témában. Nagyon sikeres óra volt. 🙂
Az osztály tanulói közösen alkották meg a kapcsolati tablót. 5 rajzot készítettek a számukra legfontosabb kapcsolataikról – családi kapcsolata, csapattársi kapcsolatok, barátok, tábor alkalmával kialakult kapcsolatok és a szerelemi kapcsolat
Miskolci Nyitnikék Óvoda Szivárvány Tagóvoda
A foglalkozás elejét közös verseléssel kezdtük. Ezután beszélgettünk a barátságról, annak fontosságáról, majd „körbeadtunk” egy ölelést. Ezután mindenki megfogta a barátja kezét és körjátékot játszottunk. A foglalkozás végén mindenki választott egy színes virágszirmot, amire rajzolt, és ezekből a szirmokból közösen készítettünk barátság-virágokat.
Andreetti Károly Általános Iskola és Művészeti Iskola
A gyerekek rajzaikon az emlékezetes programokat jelenítették meg. A hónap során minden lehetséges alkalommal kitértünk az együtt eltöltött idő fontosságára, a társas kapcsolatok jelentőségére.
Íme jelentkezünk kicsit megkèsve a novemberi tàrsas kapcsolatok àpolàsa tèmàval. Mindennap meghallgatták a gyermekek az e hónap dalàt. Kitalàltam különböző kreatív mozdulatokat az èneklèshez olyat, ami legjobban illik a mèhecske csoporthoz pl. pàrban èneklès, kèzen fogva. A mesèt ès a sündisznó bàbjàtèkot a hónap folyamàn sokszor elmondtam,eljàtszottuk a kollèganőmmel. A gyermekek nagy figyelemmel ès èrdeklődèssel hallgattàk meg. Sokat beszélgettünk a baràtsàgról ,lerajzoltàk, hogy ki a legjobb baràtjuk. Ki tettük a szülői tàblàra ,ahol megnèzhettèk, hogy ki is valójában a gyermekük baràtja.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
A társas kapcsolatok alakulása minden közösségben kiemelten fontos. Feladatunk, hogy a gyermekek érezzék a csoporthoz tartozás örömét, baráti kapcsolatok erősödését, a valahová tarozás fontosságát. Hiszen minden nap együtt vagyunk, együtt játszunk, örülünk egymásnak…
Reggeli játékidőben hallgattuk a Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek című dalt. Relaxáció után pedig elbáboztam a Süni irigy lesz című mesét. Utánna a gyerekek kérték, hogy énekeljünk a Mackóról, a Süniről, és a Nyusziról. Mindenki örömmel vett részt a foglalkozáson. Ezután megbeszéltük, hogy miért szeretnek óvodába járni: a közös játék öröméért, a barátokért, a közös éneklésekért, mert jó oviba járni (ezek voltak a válaszok). A foglalkozás lezárásaként barátságkarkötőt készítettünk, amit odaadhattak annak a csoporttársnak, akivel leginkább szeretnek játszani.
Csemeteliget Napközi Otthonos Óvoda és Mini Bolcsöde, Sződliget
Az apró kiscsoportosok körében a társas kapcsolatok elsősorban a szülőkkel és az oviban biztonságot jelentő felnőttekkel való kapcsolatot jelenti. A gyerekekkel való kapcsolat még az ismerkedés szintjén van. Most tanulják egymás nevét, jelét, de már szívesen vannak egymás társaságában. Innen indult e hónap témájának a feldolgozása.
Kisebb csoportokban játék közben beszélgettünk arról,” ki a te barátod?”. A legtöbb esetben a válasz az volt: anya:)
Így a családi köteléket erősítettük elsődleges társas kapcsolatként. Első körben csigacsaládot formáztunk gyurmából, miközben énekelgettük ismert csigás dalainkat. Majd mindenki elkészítette a saját csigáját, ezeket sorba, majd körbe raktuk és megállapítotttuk, milyen jó ezeknek a csigáknak, hogy nincsenek egyedül, mennyi barátjuk van.
Dramatikus játék keretében párkeresős játékot játszottunk, amiben azt a társat választhatták, aki a legkedvesebb számukra. A barátságmondókánkat elmondtuk egymásnak:” Béke, béke barátság, összeveszni szamárság. Ha mi egyszer összeveszünk, azon nyomban kibékülünk! Ölelés!!!”Miután megölelték egymást, másik párt választottak maguknak. Ezt a játékot a végtelenségig tudták játszani, s aki még nem tudott választani, attól egy-egy ölelés még nekünk is jutott!
Másnap a „Gomba alatt” c. mesét meséltük, ahol a társak jószívűségét emeltük ki fő értéknek és a nap folyamán nagyon megerősítettük azokat a helyzeteket, amikor valaki jószívű, kedves , segítőkész volt valakivel. Ezt egy öleléssel „díjaztuk”, ami nagyon intenzív érzelmi megerősítésnek bizponyult.
A társak megismerését segítve párkereső/ memóriajátékot készítettünk a gyerekek fényképeiből és jeleiből.Ez nagyon sokat segített a nevek, jelek rögzítésében.
Gyurmábók barátságsütiket készítettünk, „kisütötük” a babakonyhában és mindenki megvendégelhette azt, aki számára kedves.
Az utolsó napon barátságsziveket festettek a gyerekek, közben arról beszélgettünk, kinek adják ezt a szivecskét, ha elkészül. Ekkor már a társak nevei hangoztak el. Ezt a témát még sokat fogjuk bontogatni, hiszen a barátság ebben a pici korban még igencsak alakulóban van.
A téma óvodai szintű projektje volt a „Fogadj örökbe egy ovit!” kezdeményezéshez való csatlakozás, melynek keretében egy nyírségi rászoruló óvodának szerveztünk adománygyűjtést. Az adományokat a szülők a gyerekekkel együtt helyezték el a karácsonyt idéző gyűjtőponton. Ez az önzetlenségen kívül azt is hivatott megerősíteni, hogy akár ismeretlenül is lehet valakinek örömet szerezni, szeretetet adni és ez annak is boldogságot okoz aki kapja és annak is aki adja! Ez a gyűjtés folytatódik decemberben is….boldogító jócselekedetként!
Fazekas József Általános Iskola
Boldogságóra – november
Társas kapcsolatok ápolása
2. osztály
Novemberi boldogságóránkat a „Totyog a liba, nagy a galiba” relaxációs gyakorlattal kezdtük. Mivel épp Márton napján tartottuk ezt az órát, elmeséltük Márton legendáját és elénekeltünk egy libás dalt (Száz liba egy sorba’). Megállapítottuk, hogy a dalt is és a mozgásos relaxációt is akkor tudjuk ügyesen végrehajtani, ha figyelünk egymásra. Ez igaz minden tevékenységünkre, és ezzel a megállapítással elő is vezettük a hónap témáját: a társas kapcsolatok ápolását. Beszélgetőkörrel folytattuk az órát, melyben a „Kiről van szó?” (a gyerekek mondtak néhány mondatot arról, hogy miért fontos nekik az egyik családtagjuk, rokonuk, barátjuk, a többiek pedig kitalálták, kiről lehet szó), és a „Milyen a jó barát?” (szavak gyűjtése a jó baráttal kapcsolatos elvárásokról) feladatokat oldottuk meg.
Az óra következő egysége a BARÁTSÁG szó körül zajlott. Megbeszéltük, hogy kinek mit jelent a barátság, ki a legjobb barátjuk, miért őt tartják a legjobb barátjuknak. Ezután mindenki lerajzolta a legjobb barátját egy adott minta alapján (kezeik két oldalra nyitva), majd ezeket a rajzokat összeragasztva megalkottuk az osztály barátságkörét, ahol mindenki fogja a mellette álló kezét. Ezáltal a tablón az egész osztály egy nagy barátsághálózat része lett, igazi közösség, ahol az összetartozás a legfontosabb érték. Megbeszéltük, hogy milyen sok pozitív dolog származhat abból, ha mindenki része ennek a hálózatnak, majd kitettük a falra a tablót, hogy mindig emlékeztessen minket erre az összetartozásra.
A barátsághálózat működtetője a szeretet. Ezt a szót a keresztrejtvényből ismertük fel, majd mindenki odaadta a kész rejtvény annak, akinek a szívét meg kívánta nyitni ezzel a szóval. Nagyon jó volt látni, hogy nemcsak a legjobb barátok adták egymásnak a lapokat, hanem sokan próbáltak nyitni olyan osztálytársuk felé is, akivel eddig nem igazán voltak a legközelebbi barátok. Voltak, akik pont azért választottak egy-egy gyereket, mert ő még nem kapott lapot, így őt is bevonták a hálózatba.
Ezután megbeszéltük, milyen egyéb társas kapcsolatok léteznek a barátságon kívül. Beszélgettünk a család, a rokonság, a lakóhelyi közösségek, az iskolai közösségek, a sportközösségek stb. fontosságáról. A beszélgetés tanulságát a „Jó okom van rá” című feladatban összegeztük. A gyerekek párokban összeírtak 3-3 okot, amiért érdemes ápolni a kapcsolatokat.
Az előző feladat komolyságát a hónap dalával oldottuk. Meghallgattuk, majd meg is tanultuk. Körtáncot jártunk hozzá, amiben visszatértünk a tablón összeállított barátságkörhöz, ezúttal élőben is kialakítva azt. Szintén pozitív tapasztalat, hogy mindenki örömmel elfoglalta a helyét, gyorsan kialakult a kör.
Az órát a „Barátomat úgy szeretem…” meditációval zártuk.
A téma továbbgondolásaként ölelésnapot szerveztünk a boldogságóránkat követő napra, így bevontuk a többi osztályt is a barátsághálózatunkba, továbbadva így a szeretet üzenetét. Bebizonyítottuk: „Jobb velünk a világ!”!