Egy évvel öreggebbek lettek. Most is megcsináltuk a baráti körök kialakítását. Mindenki a saját szivecskéjére ragasztotta a számára legkedvesebb kispajtását. Szerencsére senki nem maradt ki a szivecskékről, így ez egy újabb fontos alkalom volt a csoport igazi közösséggé alakulásában és erősítésében.
Társas kapcsolatok ápolása
Uzsoki Középiskolai Leánykollégium
A diákok társas kapcsolatai döntő hatással vannak a személyiségfejlődésükre és társadalmi beilleszkedésükre. Kollégiumunk számos olyan esemény szervezésében vállal szerepet, ahol ezek a kapcsolatok kiteljesülhetnek. November hónapban egy ilyen kiemelt esemény volt a színház látogatás is, amire már előre készültünk. Egy másik kollégium diákjaival együtt vettünk részt az előadáson, így diákjaink közösségünkön kívüli kollégistákkal is megismerkedhettek. Az ilyen események nagy jelentőséggel bírnak a pozitív attitűd fejlesztéséhez.
A környezethez való pozitív viszony jellemzői, mint például az izgalom, éberség és lelkesedés, a színház látogatás során megtapasztalhatókká váltak.
A kapott embersablonra minden gyermek elkészítette a saját maga mását. Ezután a kezeket összeragasztottuk. Együtt vagyunk, társak vagyunk. A két szélső gyermek a rajzokon egymás kezét fogja. Így bezárul a kör.
Mindenki húzott egy Boldogító erősségek kártyát és azon erősség segítségével „mutatkozott be” ( mondta el mennyire igaz ez rá) a többieknek. Ezután az azonos színű erősségek csoportokba rendeződtek és csoporton belüli beszélgetés kezdődött, megbeszélték ki-kire számíthat ha bajba kerül és mennyire fontos a család, a barátok, ismerősök… támogatása. Ezután a csapatok elkészítették a saját barátságötösüket.
A harmadik boldogságóra témánk a TÁRSAS KAPCSOLATOK.
„A társas kapcsolatok során közelebb kerülünk ahhoz, amik vagyunk, ha nyitunk a világra. Megfelelő kommunikációval, nem látható falak omlanak le, egymásra találunk.”
Az óvodások Kirschner Zsuzsa és Balogh Alíz óvodapedagógusok irányítása mellett foglalkoztak a társas kapcsolatok témájával a Csiribiri csoportban.
Sok mesével ismerkedtek meg a téma feldolgozása kapcsán. Ez az a téma, ami szinte minden történetet átsző.
Szívecskéket szaggattak ki levegőre keményedő gyurmából, amit aztán kidíszíthettek a gyermekek. Mikor elkészültek a díszekkel, egy társuknak át is adták, kiemelve azt, hogy miért is kedvelik őt, milyen jó tulajdonság az, amivel rendelkezik.
Sokféle, a tankönyv által felajánlott játékot próbáltak ki. Különösen tetszett a gyermekeknek az állatkertes játék, amelyet tovább élve egy komplett szociometriai felmérés eredményét kapták a pedagógusok. Kockákból felépítettek először egy házat, sok-sok helyiséggel, ahol mindenki elhelyezhette a jelével ellátott papírlapot. A következő lépésben már a csoportszoba falait építették meg, a „feladat” ugyanaz volt. Az eredmény felhívta a figyelmet arra, hogy van olyan gyermek, aki esetleg magányosnak érezheti magát a csoportban. Kitűnt az is, hogy a legtöbb 3 éves körül ott sündörögnek a nagyok, akik segítik őket, szeretettel terelgetik őket, vigyázzák minden lépésüket.
„A kedves szavak rövidek és könnyen kiejthetőek, de a visszhangjuk valóban végtelen.” Teréz anya
Szükségünk van egymásra, szeretjük egymást, Léna ezt így ábrázolta. A kezek hasonlósága mutatja a személyek közti közelséget.
Szentendrei Barcsay Jenő Általános Iskola
A szokásos Márton-napi programunk igazi közösségformáló. Lámpásaink pedig külön fényt adnak hozzá.
Csoportunk életének szerves része a havonta egyszer megtartott Boldogságóra. Ebben a hónapban a téma a „Társas kapcsolatok” volt. A foglalkozást relaxációs gyakorlattal indítottunk a „Medve vagyok és cammogok” című játékkak. Ez után egy beszélgetőkört indítottam a gyerekekkel. Beszélgettünk az empátiáról, a barátságról, együttérzésről. Elmeséltem nekik a „Tavaszi ébresztő” című versesmesét, majd közösen építettünk egy állatkertet, várost, amelyhez sok mindent felhasználtunk, amit a csoportban találtunk. A téma lezárásaként meghallgattuk Bagdi Bella „Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek” című dalát.
Elolvastuk a Görög mese a barátságról című történetet és megbeszéltük a tanulságokat.
A gyerekek rajzokat készítettek a barátságról.
Elolvastuk a Görög mese a barátságról című történetet és megbeszéltük a tanulságokat.
A gyerekek rajzokat készítettek a barátságról.