A csoportom ebben a hónapban elismerő leveleket írt és adott át, barátnak, barátnőnek, édesanyának. Minden gyermek arról számolt be, hogy a levél írása közben mindvégig kellemes érzések töltötték el. Amikor átadták a leveleket és látták a „címzettek” reakcióit, mindannyian jóleső öröm érzéséről meséltek a társaiknak, amelyet később, a felidézés alkalmával is szívesen újra átéltek.
Társas kapcsolatok ápolása
A csoportom ebben a hónapban elismerő leveleket írt és adott át, barátnak, barátnőnek, édesanyának. Minden gyermek arról számolt be, hogy a levél írása közben mindvégig kellemes érzések töltötték el. Amikor átadták a leveleket és látták a „címzettek” reakcióit, mindannyian jóleső öröm érzéséről meséltek a társaiknak, amelyet később, a felidézés alkalmával is szívesen újra átéltek.
Mindennapi életünk legnagyobb részét társas közegben töltjük. Ezek a kapcsolatok sokfélék lehetnek. Ilyen pl. a barátság is.
Ebben a nehéz helyzetben még jobban oda kell egymásra figyelnünk.Színeztünk szívecskéket, amelyet egy-egy jó tulajdonság megjelölésével adtak át egymásnak a gyerekek. Mivel fonni nem tud mindenki, ezért gondoltam fonalból manósapkákat készítünk(hurkolássa), amely az adventi naptárt fogja jelképezni, ebben mindenki részt tudott venni.
Mindennapi életünk legnagyobb részét társas közegben töltjük. Ezek a kapcsolatok sokfélék lehetnek. Ilyen pl. a barátság is.
Ebben a nehéz helyzetben még jobban oda kell egymásra figyelnünk.Színeztünk szívecskéket, amelyet egy-egy jó tulajdonság megjelölésével adtak át egymásnak a gyerekek. Mivel fonni nem tud mindenki, ezért gondoltam fonalból manósapkákat készítünk(hurkolássa), amely az adventi naptárt fogja jelképezni, ebben mindenki részt tudott venni.
Jó Napot!
Küldöm a novemberi képeket a társas kapcsolatokról!
Köszönöm!
A hónap témája a társas kapcsolatok ápolása. A kapcsolatok nagyon fontosak az életünkben. Az otthon melege, a barátok kacaja, a kedves szavak jólesnek a szívünknek. Egy nagycsoportos óvodás, már ki tudja fejezni szóban is az érzelmeit, érzéseit. Ezért a napindítónkat- „Kis barátom, hogy vagy? ” játékkal kezdtük. Elmondták egymásnak a reggeli érzéseiket, a pozitívakat és a negatívakat is. Pl.:örülök, hogy itt lehetek! – nem szerettem volna ma oviba jönni! Baráti ölelést indítottunk körbe, hogy mindenki jól érezze magát.
A gyerekeknek elmeséltem egy történetet egy kislányról, akivel nem játszott senki. Megbeszéltük, mit érezhetett ez a kislány(szomorú volt, magányos, egyedül érezte magát). Megkértem a gyerekeket mondják el, milyen egy igazi barát. Gondolataik sokrétűek voltak: Hiányzik, ha nincs itt! Meghallgat! Játszik velem! Elmondja, higy miért szomorú vagy vidám! Ehhez kapcsolódóan színezésre buzdítottam őket. – Hálás vagyok a barátaimért! rajzot színezték ki és megjelölhetik, hogy melyik gyermek feje fölé, kinek a jele kerüljön. Annyira, figyelmesen dolgoztak, hogy még az aznapi ruha színére is ügyeltek, ki, – miben jött oviba.
A fénypont a “ barátság pókháló”szövése volt! „Azt szeretem benned, hogy …” – és a kedvesebbnél kedvesebb mondatokkal illették egymást a gyerekek. Érezni lehetett bennük a belső feszültséget, hogy el ne ejtsék a fonalat. Az elkészült pókhálónk, a csoportunk összetartozását jelképezte. Igyekeztem olyan érzelmi tartalmakat közvetíteni a gyerekek felé, hogy megéljék azt, barátot ne szóban keressenek, hanem játékuk, tevékenységük közben!
A jelenlegi helyzetben különösen fontossá váltak emberi kapcsolataink. Ezek erősítése, pozitív irányba terelése célunk a gyermekekkel közösen.
A társas kapcsolatok témakörében a gyerekek a család után a legfontosabb emberi kapcsolat a barátság.
A gyerekek kaptak egy lány vagy fiú sablon a nemüknek megfeleően. Tetszés szerint lehetett díszíteni a ruháját, haját, sőt kiegészítőket is rajzoltak rá. Átbeszéltük, hogy kit tartunk barátnak és miért, ezek után annyi lufit ragasztottak maguk köré, ahány barátot számoltak. Arra ragasztották a barátokat.
Nagyon sok baráti kapcsolat van az osztályon belül is, de kívül is. Kedves, aranyos gyerekek, akik izgatottan várják mindig a Boldogságórákat!
A társas kapcsolatok ápolása témakörét a 4, 6. osztály értelmileg akadályozott tanulóival dolgoztuk fel. Az óra elején meghallgattuk a hónap dalát, mely első hallásra is nagyon tetszett a gyerekeknek. Elmeséltem „Az igazi barátság” című mesét, amit kérdések segítségével feldolgoztunk. Beszélgettünk a barátságról, mit várunk el egy baráttól, kinek ki a barátja. A tanulók kaptak egy szív sablont, amit kivágtak, majd színeztek. Ezután átadták annak a társuknak, felnőttnek, akit barátjuknak tekintenek. Az indoklás egy kedves mosoly volt.
A „Megismersz?” nevű játéknál segítségül hívtuk a tanulók hangját is abban az esetben, amikor az arc tapintása alapján nem ismerték fel társukat. Ismét meghallgattuk a hónap dalát, ezúttal félkörben állva és mozgással kísérve.
Ezután előkészítettük a ládikát, amelyet bevontunk papírral. Minden tanuló kapott egy smile-t, amit ki kellett vágniuk. Ezt ragasztottuk a ládika tetejére, majd lerajzolták azt a dolgot, ami örömet okozott nekik a nap folyamán. A rajzok, melyek a ládikába kerültek, azokról az adományokról készültek, amit a délelőtt folyamán kaptak meg tanulóink. Nagy örömet szereztek ezzel az adományozók. Az óra végén a gyerekek kérésére ismét meghallgattuk a dalt, melyet vidáman énekeltek és a dal szövegének megfelelő mozgással kísértek.