Ez még akkor készült, mikor még együtt lehettünk az iskolában…
Társas kapcsolatok ápolása
Taksony Vezér Német Nemzetiségi Általános Iskola
Ez még akkor készült, mikor még együtt lehettünk az iskolában…
2019. november 18.
Kicsit álmosan és nyűgösen indult a nap. Nem volt kedvük se énekelni, se meditálni, de elhitték nekem, hogy ezen az órán is jól fogják érezni magukat.
Elmondtam nekik, hogy a társas kapcsolatokról fogunk beszélgetni a mai órán és megpróbáljuk kideríteni, hogy miért leszünk boldogabbak, ha ápoljuk a kapcsolatainkat a családunkkal, barátainkkal és ismerőseinkkel.
Megkértem őket, hogy töltsenek ki egy kérdőívet (szociometriai felmérés), amely számomra azért fontos, mert ebből láthatom az osztály kapcsolati hálóját. Olyan kérdések szerepeltek benne, mint: Ki a legjobb barátod?
Ki az, akire számíthatsz?
Vitás kérdésekben kinek a véleményét tartanád döntőnek?
Kire bíznád a titkodat?
Szerinted kit szeretnek a legtöbben az osztályban? stb.
Amíg a kérdőív kérdéseire válaszoltak, szerintem rá is hangolódtak a témára.
Miután összeszedtem a kérdőíveket, arra kértem a gyerekeket, hogy sorolják fel az igazán jó barát tulajdonságait. Ezeket felírtam a táblára.
Ma is kivetítettem a falra a tankönyv szövegét, így ők is olvashatták velem együtt „A róka és a farkas a lakodalomban” című mesét. Megkértem őket, hogy mondják el, mi a véleményük erről a barátságról.
A következő feladatban arra kértem meg egy tanulót, hogy válasszon magának egy párt, menjenek ki a teremből és találjanak ki egy olyan történetet, amelyet ha eljátszanak a többieknek, akkor egy jól működő kapcsolatra fogunk ismerni. (Az Amerikából jöttem, mesterségem címere nevű játék mintájára)
Miért boldogabbak azok, akiknek több a barátjuk, jó kapcsolatuk?
Erre a kérdésre kerestük a választ. A konklúzió az lett, hogy aki többet ad, az többet is kap vissza.
Végül két oszlopot alakítottunk ki. A hátsókat arra kértem, hogy írjanak, vagy rajzoljanak valami kedveset az előttük álló hátára, amit aztán továbbítani kellet a legelső tanulóig, és neki kellett hangosan kimondani a megoldást.
Az óra végén megkérdeztem őket, hogy egy tízes skálán hányasra értékelnék a hangulatukat és a 7 volt a legrosszabb, amiről megállapítottuk, hogy sokkal jobb, mint az óra eleji.
Hám János Római Katolikus Teológiai Líceum
Társas kapcsolatok alakítása a IV. osztályban
November végén, készülődve az adventre, különös mesét olvastam a gyerekeknek a reggeli találkozáskor. Derek Munson: Az Ellenségsüti című meséjét hallgatták meg. Rövid beszélgetés után, elgondolkodtunk, hogy számunkra ki az a szamșly az osztályból, akinek talán még esélyt sem adtunk, hogy közeledjen, akivel mi magunk sem keressük az együtt töltött időt. Kiválasztotta mindenki párjának azt a személyt, akinek esélyt sem adott még, hogy megbarátkozzon vele. Aztán hozzáfogtunk páronként összeállva ELLENSÉGSÜTIT készíteni. Mézeskalácsokat sütöttünk aznap, és mindannyian próbáltak az illető gyerek mellett maradni, együtt dolgozni.
Másnap hozzáfogtak a párok csomagolni a mézeskalácsokat, házikókat…. E napok folyamán a kiválasztott társsal díszítették a termet, majd készítettünk közösen hópelyheket, díszeket, amikkel az osztályt is díszíthettük. Óriásöleléssel zártuk e pár napot.
Hám János Római Katolikus Teológiai Líceum IV. osztálya
Tanító: Renn Renáta
Nagykőrösi II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola
A havi témát egy vidám játékkal, betűkereséssel kezdtük. A terem különböző pontjain betűk voltak elrejtve, amit meg is kellett keresni, és belőlük szavakat kellett a hívó gondolathoz alkotni.
A 4 szó szerint alakítottunk csoportokat, ki melyik szó alkotóelemét tette fel a táblára, abba a csoportba került.
Mindegyik csoport ugyanazt a szituációt kapta meg feldolgozásra, megoldásra (a csoport egyik tagja hazudott a másiknak, a többiek pedig ezt megtudták, volt, aki el akarta mondani, volt aki úgy gondolta, amit nem tudsz, nem fáj). A kis előadások végén megbeszéltük, miért volt más és más a megoldáshoz vezető út.
Csik Ferenc Általános Iskola és Gimnázium
Iskolánkban minden alsós boldog:) Tanítóink az alsós évfolyamon minden osztályban tartanak boldogság órákat. A „kicsik”, tehát az első és második osztályosaink leginkább a barátkozás és hála témákon keresztül vezetődnek be a boldogságórák világába. Mivel az első két évben kiemelt fontosságú a közösségépítés, a barátkozás témája többször is előkerül az év során. Idén Viki néni az aktuális ünnepekhez és jeles napokhoz kötötte a boldogságórákat. Ősszel hálát adtak az állatokért és környezetünkért az állatok világnapján, a karácsony környéke a jó cselekedetekkel telt és természetesen az osztály egész évben barátkozott.
Csik Ferenc Általános Iskola és Gimnázium
A 4.a osztállyal idén a társas kapcsolatok fontosságáról szóló órával kezdtük az évet. A barátságra, barátkozásra fókuszáltunk és az új osztálytársak befogadására, segítésére.
Mivel a 4.a osztály „régi motoros” a boldogságban, hiszen iskolánkban minden évben vannak boldogság órái az alsósoknak, ezért az óra elején ráhangolódás gyanánt, a gyerekek felírták a táblára, hogy mik azok a trükkök, technikák, amelyek segítenek minket abban, hogy boldog életet élhessünk.
Csapatépítő és ismerkedős játékokat játszottunk a barátság fontosságáról szóló beszélgetés után, majd a gyerekek alkottak is. Lerajzolták a legjobb barátukat, illetve azt az osztálytársat, akivel el tudják képzelni, hogy barátok lesznek.
Papp Bertalan Ószőlői Általános Iskola
A társas kapcsolatok témáját a munkafüzet segítségével dolgoztuk fel.
A gyerekek nagyon szeretik a rejtvényeket, ezért egy rövid mozgásos meditáció után A szív szava keresztrejtvényt fejtettük meg. Majd beszélgettünk arról, hogy kik vesznek minket körül. Majd A kör közepén feladatot oldották meg a gyerekek. Ezek után készültek el a Fotóalbum képei.
Az óra végén még jót nevettünk a nyelvtörőkön.
Naftalin ,a magányos törpe
Naftalin ,a magányos törpe ma is magányosan sétálta körbe birtokát ,hiszen valamiért senki feléje sem nézett.Lehetett ő bármilyen kedve ,jószívű törpe,kellemtelen szaga miatt senki sem szeretett a közelébe menni. Egyik reggel nagy kiabálásra lett figyelmes a szomszédos birtokon.
-Jaj a ruhák!Jaj a ruhák! -kiabálta a szomszéd törpe.
-Mi történt szomszédasszony ?kérdezte Naftalin.
-Ma reggel elő akartam venni a nyári ruhákat de a moly mindet össze rágta!
-Ha szeretnéd szívesen segítek neked.Beülök a szekrényedbe és pár nap múlva nyoma sem lesz a molyoknak!
– Próbáljuk meg!- felelte a szomszéd törpe.
Így is tettek .Naftalin beült a szekrénybe és a molyoknak pár nap múlva nyoma tűnt.A szomszéd törpe nagyon hálás volt Naftalinnak,köszönetképpen elhíresztelte az egész környéken,hogy bár elég kellemetlen szaga van de a szíve az óriási és azonnal segítségére sietett a bajban.
Azóta már nem magányos Naftalin,boldogan él a törpe barátaival.Ha nem hiszed,járjál utána!
Az óra főbb elemei:
Világomban c. dal egymással szemben felváltva guggolva-felállva a „V” betűkre
Képek színezése párban
Barátságötös készítése
Meseszövés – labdával
Ingyen ölelés
Házi feladat: Kapcsolatok fejlesztésére osztálylista