A Boldogságóra Programban a társas kapcsolatok ápolása adja a novemberi témát, ami az óvodai élet alapja, hiszen az óvoda a szocializáció első színtere.
Erre az időszakra már egyre könnyebben megy a szülőktől való elválás, elmaradnak a reggeli sírdogálások. A régi barátságok megszilárdulnak, az újak egyre esősebbé válnak, a legkisebbek pedig egyre nyitottabbá és elfogadóbbá válnak egymás iránt. Gyakrabban működnek együtt, figyelnek egymásra, keresik egymás társaságát.
A hónap elején Márton napjára készültünk, ami óvodánkban hagyományosan családi délutánnal együtt valósul meg. Ez remek lehetőség a kiscsoportosok szülei számára, hogy megismerkedjenek a többi szülővel, csoportba járó gyerekekkel, felnőttekkel együtt egy kötetlen délutáni eseményen, mely által erősödnek az ő társas kapcsolataik is.
A Boldogságórát a hónap dalával kezdtük, majd a relaxációs gyakorlatok közül a haragom kifújom és arcizom lazító gyakorlatokat végeztünk. Elénekeltük és játszottuk a „Szervusz kedves barátom” kezdetű dalt és még néhány párválasztó játékot. A beszélgetőkörben mindenki elmondhatta, hogy a csoportban ki a barátja, kivel szeret játszani, mit szeret benne, vagy éppen azt, hogy miért nem választja szívesen. Az erősségmegfigyelés játékkal igyekeztem tudatosítani, hogy mindenkiben lakozik jóság, még ha nem is sikerül mindig kimutatni; a kevésbé szerethető tulajdonságokat pedig próbáltuk átfordítani, megoldás adni, mit tegyünk, ha ilyennel találkozunk. A foglalkozást játékokkal folytattuk. Mindenki nagy örömmel játszotta a „Hócsata” játékot. A gombóc gyúráshoz a Hógolyó c. versikét mondtuk, aztán a játékot az ellenfél megölelésével zártuk. Másik alkalommal a barátságfüzér készítéséhez mindenki saját magát, vagy barátját rajzolhatta a kis emberalakra, majd elmondhatta milyen tulajdonságait szereti leginkább. Eljátszottuk az „Add előre játékot”, amit a kicsik is ügyesen megértettek, figyeltek, biztatták, figyelmeztették egymást a labda érkezésére, örültek, ha átadás után hátraszaladhattak. A körbe-körbe karikába játék már több figyelmet igényelt, de a legnehezebb a „Takaróforgató” játék bizonyult. A „Közös bennünk” játékot mozgás foglalkozáson játszottuk, a gyerekek nagy örömére. Majd lebegtetéssel a kis plüssfigurák „reptetése” és hogy ne essenek ki az ejtőernyőből, igazi összedolgozást igényelt.
A kedvesség világnapján párválasztó dalos és simogató játékokat játszottunk.
Legnagyobb örömünkre a hónap közepén leesett az első hó is. Az udvarra kiérve rögtön hóemberépítésbe kezdett a csoport, ami igazi együttműködést igényelt!
Aztán persze a hócsata sem maradhatott el!
Társas kapcsolatok ápolása
Társas kapcsolatok ápolása
A novemberi boldogságóra témájához kapcsolódva sokat beszélgettünk tanulóim társas kapcsolatairól. Az osztályközösségben töltött idő, az iskolai programokon való közös részvétel nagyban hozzájárult az örömteli, pozitív élmények átéléséhez, társas kapcsolataik megerősödéséhez. A hónap folyamán az iskolai Ki mit tud? tehetségkutató rendezvényünkre való felkészülés során sok időt töltöttünk együtt. A gyakorlás alatt az egymásra figyelés, segítségnyújtás, együttműködés, a türelem mind erősítette bennük azt az érzést, hogy szívvel- lélekkel dolgozzanak a csoport sikeréért. Készítettünk közös „barátság füzért”, összegyűjtöttük a jó barátságot jellemző pozitív tulajdonságokat. Az érzéseket kifejező játékban mondatokat egészítettünk ki. A mellékletben található képeket elemezve, megfogalmazták a túlzott telefonhasználat hátrányait, valamint mely esetben támogatja a kapcsolódást a telefon. A téma zárásaként megfogalmazták, mit tartanak a legfontosabbnak az életben.
Kalandozás társakkal szórakoztatóbb és könnyebb
A hónap témája a társas kapcsolatok ápolása volt. Az órát relaxációs gyakorlattal kezdtük. Ki az igaz barát, mit jelent a barátság, mi fontos a barátsághoz? Ezekre a kérdésekre kerestük a választ, közmondások, a wordvall gyakorlatok és a Pozitivity Szupererő kártyajáték segítségével.
Megállapítottuk, hogy a szeretet, humor, őszinteség, gondoskodás, megbocsátás, kedvesség, csapatmunka, optimizmus, hála milyen fontos a társas kapcsolatokban. A kalandok kapuja kártyajátékkal közösen oldottuk meg a sok sok kalandot, amit mindenki nagyon élvezett.
A boldogságóra program havi témáján belül novemberben a társas kapcsolatok ápolására fektettük a hangsúlyt. Mi is melengethetné fel szívünket és lelkünket jobban ezekben a szürke novemberi napokban, mint egy jó meleg sál, és sok jó pajtás, akikkel megoszthatjuk az örömünket?”A Barát- sál” mentén kört alkottunk, és miközben a csomókhoz értünk, tiszta szivvel és örömmel mondtunk jó tulajdonsagokat társainkról. Többnyire ilyen kijelentések születtek, társaikról: ” nagyon jó barátom, mert sokat játszik velem,” „szépen rajzol ” „szépen énekel” stb.Megbeszéltük, hogy amint a barát- sál összeköt bennünket, úgy a szeretet, öröm, elismerés, dícséret láthatatlan szálakkal szövik össze kapcsolatainkat társainkkal. Barátságfűzért is alkottunk: mindenki kedve szerint színezett kis emberkét, amelyeket később összefűzve egy gyerekcsoportot szimbolizálva elmondtuk, hogy jó együtt mókázni, és mennyire egyedi, sokszínű csapatot alkotunk mi mindannyian. Arra a kérdésre, hogy mi köt össze minket, mint embereket, többnyire „a szeretet” volt a válasz, és ez így is van rendjén.
1.Kiről van szó?- Miért fontos a gyerekeknek egy hozzájuk közel álló osztálytársuk, a többiek pedig találják ki,kiről lehet szó.
2.Milyen a jó barát?-elmetérkép készítése:Számodra mitől jó egy jó barát? Milyen tulajdonságok fontosak?
3.Barátságmese-Baráti segítség-Beszélgetés: Te segítettél már vkin,aki rászorult? Milyen érzés volt? Rajtad segített már vki? Mit éreztél akkor?
4.Sziámi ikrek játék- Fussatok körbe a barátotok mellett! Jelre, a megadott testrészek ragadjanak össze!
5.Barátságmaci színezése- együtt,akivel szeretnéd,közös megbeszéléssel, közös munkával
Tanulság levonása: Törekedj arra,hogy legyenek barátaid! Együtt jobb játszani, örülni, és a nehézségek leküzdésében is segítenek a barátok.
Kőbányai Széchenyi István Magyar-Német Két Tan. Nyelvű Általános Iskola
A DOMINÓ napján a hónap dalának meghallgatása után egy jót dominóztunk egymással.
Utána mindenki tervezett és készített magának dominó lapokat. Kíváncsiak voltunk ki tud hosszabb dominó kígyót építeni.
Végül elterveztük a Boldogságórás dominókat is. Mindenkinek nagyon tetszett az iskolában.
Egymást körbe rajzolva leírtuk a saját és a társunk jó tulajdonságait. Kiderült jól ismerjük egymást, mert egyeztek a leírt erősségek.
Kedvesség világnapján körben álltunk és olyan mondatokat mondtak, amivel kedveskedtek egymásnak: „Jó veled.” „Ügyes vagy.” „Örülök, hogy az osztálytársam vagy.” „ Jó vagy matematikából.”
A hónap végét az osztály fele Zánkán töltötte az Erzsébet Karácsony jóvoltából.
Jó volt együtt játszani, korcsolyázni, filmet nézni, cirkuszban lenni…… és együtt lenni.
Beneveztünk a Kreatív rajzpályázatra is: „Szeretet, hit, boldogság” címmel.
A támogató kapcsolatok örömmel és jókedvvel töltenek el és megalapozzák a napunkat az iskolában is. Nem mindegy, hogyan viszonyulunk egymáshoz, hogyan köszöntjük egymást. Egy közösségben a kialakult szokások a társas kapcsolatok erősítését, az összetartozás erejét alapozzák. A gyermekek társas intelligenciájának fejlesztésére, a gyakran előforduló feszültségek és gátlások oldására is nagyon jó játék az egymás köszöntése különböző szimbólumok segítségével. A gyerekek annyira megszerették, hogy az osztályterem ajtaja mellől beljebb helyeztem, mert a nap folyamán spontán játék közben is gyakran alkalmazzák egymás között.
Ebben a hónapban a Boldogságóra alapprogram havi témája a Társas kapcsolatok volt.Minden csoport az életkori sajátosságainak megfelelően válogatott az alap illetve erősség valamint az önbizalom program tevékenységei, játékai közül. Az időjárásnak köszönhetően minden csoport egy szuper hócsatát vívott az udvaron örülve az első hóesésnek ami erősítette a csoport összetartozását. A napocska csoportosok elkészítették a csoport barátságfüzérét. Nagy sikert aratott a Takaróforgató valamint az Add tovább és a Körbe karikába játék is.A Katica csoport a Kicsi kígyó játék során gyakorolhatták a különböző térformákat hiszen a csoport kedvenc tevékenysége a tánc és a zenés mozgás.Ezek a játékos tevékenységek nagyban erősítették a csoport összetartozását a társas kapcsolatok erősítését.
Társas kapcsolatok ápolása Boldog Macikák módra
Az őszi szünet után, már izgatottan várta az osztályom az új dalt, a Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek kezdetű Bagdi Bella dalát. Először csak ismerkedtünk a dallammal és a szöveggel. Néhány meghallgatás után már a mazsorettes lányaim a koreográfiát tervezték. A „lalázós” részhez vonatozást találtak ki. De volt egy bökkenő. A mi színes kis közösségünkben van egy lurkó, aki nem szereti ha, hozzáérnek, és még ráadásul nagyon visszahúzódó is. Így az eddigi mozgásos dalokat rendre kihagyta…, bár az osztálytársai mindent elkövettek, hogy együtt énekeljenek, táncoljanak. Az unokatesója – aki szintén tagja az osztálynak – érintését elviseli, így azt találták ki, hogy legyen ő a masiniszta! És sikerült!!!! Marci vezette minden reggel a „lalázós” vonatot! Így végre együtt mozoghattak. Végre, a harmadik osztály novemberében megtört a jég. Úgy érzem, a program is segített ebben!
A Boldogságórán összegyűjtöttük, milyen egy jó barát.
Elkészítettük a „Barátság füzért”. Az elkészült színes emberalakokat kör alakba rendeztük, amikor eszükbe jutott, hogy Anna emberalakja hiányzik, mert azon a héten betegség miatt nem tudta kiszínezni. Kitalálták, hogy a fehér alakot rakjuk a körbe, majd Anna is kiszínezi, ha visszajön.
A szív szava keresztrejtvényt csoportban fejtették meg. Ehhez az ajánlott mese mellé hoztam nekik még egy mesét: Czirják Erika: Útravaló sütik című könyvéből A kevés gazdagsága című történetet olvastam fel nekik! A szegény körülmények között nevelkedő kis Sára nagy KINCSet sütött bele a palacsintákba, melyekkel a barátait várta. Tanítványaim gyorsan rájöttek, mi az a KINCS!
Én is sütöttem nekik kinccsel tele palacsintát, aminek nagy sikere volt!
A Boldogságóránkat megnézte egy tanárnő és a napközis tanító néni is. Nagyon kíváncsiak voltak, milyen is egy boldogságóra. A vendégeket az óra végén ajándékkal leptük meg. Köveket festettek az előző napon, és mivel tudták, hogy látogatókat várunk, kitalálták, hogy ajándékozzuk meg őket. Örömmel adták a gyerekek és örömmel fogadták a vendégeink a „Szeretetkavicsokat”.
A Szeretetkavics festése nem ok nélküli. Már második alkalommal, karácsonyi műsorral lepjük meg a városunkban működő Kertbarát kört. Idén nagy sikere van településünkön a Szeretetkavics készítésének, elhagyásának, megtalálásának. Úgy gondoltuk, idén nem csak a műsorunkkal szerzünk örömöt, hanem minden tagot meglepünk egy szeretetkaviccsal.
Közben ők is hasonlót terveztek a gyerekeknek, de amikor megtudták, hogy mi is erre készülünk, elhozták az összegyűjtött, megmosott, szépen előkészített köveket, hogy megkönnyítsék a dolgunkat. Nekünk nem volt más dolgunk, mint megfesteni azokat! Szebbnél szebb alkotások születtek.
A hónap utolsó hetében megbetegedett a napközis tanító néni. A hetesek minden reggel jelentik a hiányzókat. Így volt ez pénteken is, amikor az egyik tanítványom megszólalt: – És Anett tanító néni is hiányzik! Készítettünk egy kis videót, amiben megmutattuk, hogyan díszítettük közösen a termünket az adventi időszakra, és hogy hiányzik mindenkinek, és várjuk vissza a jövő héten.
Ezt a választ kaptuk: „Ti is hiányoztok nekem! Még sosem kaptam ilyent, amióta iskolában dolgozom! Sosem fogom elfelejteni!”
Így próbáljuk mi a társas kapcsolatainkat ápolni, Boldog Macikák módra!
Már most készülünk a Boldogító jó cselekedetekre!
A társas kapcsolatok ápolása havi téma számtalan lehetőséget nyújtott arra, hogy bebizonyítsuk mennyire fontos számunkra a közösség.
Többféle lehetőség volt, hogy osztályközösségünk összefogjon egy jó cél érdekében. Csatlakoztunk a Gyűjts egy csokit, mosolyért! programban rászoruló gyerekeknek szerveztünk csokigyűjtést a közelgő ünnepekre.
A tél közeledtével az állatok védelmére is gondoltunk, a szülők segítségével sünodút és madáretetőket készítettek a gyerekek, ami a szomszédos ligetbe ki is helyeztünk.
A boldogságórás foglalkozásunk jó hangulatban telt. Beszélgettünk, hogy milyen társas kapcsolataink lehetnek. A család mellett az iskolai közösség az, ahol a legtöbb időnket töltjük. Fontos, hogy itt jól érezzük magunkat! Meghallgattuk a hónap dalát, majd készítettünk barátságfüzért, amit a Boldogság-falra kihelyeztünk. A gyerekalakok kezeit összeragasztva egy kört formáltunk, mivel azt szimbolizáltuk, hogy az egységben az erőnk.