Az óra a „Jobb veled a világ” című dallal kezdődött. Eközben felrajzoltam egy egyszerű kis ábrát a táblára, amiből kitalálták a diákok a témát. Két Wordwall feladattal hangolódtunk szókincsben is az anyagra. Ezt követte, hogy megbeszéltük a jó barát tulajdonságait, amik felkerültek a rajzom alá a táblára. Majd kettesével közös rajzot készítettek egy ceruzát fogva. Nagyon tetszett nekik a munka. A folytatásban megkapták a melléklet képeit, amikről elbeszélgettünk, majd saját barátaikről meséltek. Végül pedig barátságfüzért csináltak, miközben Máté Péter „Azért vannak a jóbarátok” című dalát hallgatták.
Társas kapcsolatok ápolása
November hónapban sok szép élménnyel gazdagodtunk, és öröm látni hogy gyermekeink – akiknek a társas kapcsolatok kialakítása, kommunikáció sokszor nehézséget okoz – boldogulnak, nyitnak egészséges társaik felé az integráló csoportban. Novemberben egy új gyermek érkezett a csoportba egy kisfiú személyében. November hónap témája átöleli az egész évünket, nagyon fontos a kapcsolatok ápolása, építése, gyakorlása sok-sok szeretettel, elfogadással.
A foglalkozást egy Mikulásváró mesével kezdtem, ahol egy jóbarát segíti a nyulacskát, hogy eljusson a Télapóhoz, aki elveszítette az egyik kesztyűjét, majd meglepve tapasztalták a gyermekek, hogy levelet kaptak a Mikulástól a postaládánkba. A levélben az állt, hogy jó lenne, ha összetartóbb, szófogadóbb csapat lennénk, ezért feladatul egy barátságláncot kellett fűznünk. Először a játékospolcról vett le az egyik kislány, Ziuska egy építőelemet, melyből nagyon gyorsan elkészült a barátságlánc, utána pedig fűzéssel is létrehoztunk egy barátságláncot azokból az anyagokból, melyet a Mikulás küldött számunkra. A lánc elkészülése utána egy csodás hangot hallhattunk csukott szemmel, kicsit relaxálva, majd szívecskéket helyeztünk el társaink jele mellett, akikkel szívesen játszunk a nap folyamán.
Képek alapján megbeszéltük, miért jó, ha barátkozunk és táncoltunk a hónap dalára. Ezt követően a boldogságvárunkban elhelyeztük a barátságjelünket.
Köszönöm, hogy vagytok nekünk Nyuszikák!
Mészárosné Ádám Andrea, óvodapedagógus
óvodaigazgató-helyettes
A ráhangolódás ezúttal zenehallgatás volt, a „Jobb veled a világ” dalt ismertettem meg a gyerekekkel. Bevezető beszélgetésként megkérdeztem, hogy kinek mit jelent az, hogy társas kapcsolatok. Már itt is nagyon jó gondolatok érkeztek tőlük, de aztán mikor felolvastam a „Görög mese a barátságról” tanmesét, akkor indult be igazán a beszélgetés. Következő lépésként, az adj egy barátságötöst feladattal foglalkoztunk. Sok mindent leírtak arról, hogy szerintük milyen a jó baráti kapcsolat. Folytatásul a rapid randi mintájára párokat alkottunk, és 2 perc alatt minél több közös tulajdonságot kellett találniuk az éppen soron következő osztálytársukkal. Utolsó feladatként pedig barátság füzért készítettünk az órán elhangzott, számunkra legfontosabb szavak felírásával. Zárásként ismét meghallgattuk a Jobb veled a világ dalt.
A Boldogságóra Alapprogram havi témája: Társas kapcsolatok ápolása
A BARÁTSÁG
A heti tevékenységek a BIP program: társas kapcsolatok ápolása köré terveztem. Fókuszba helyeztem a barátságok fontosságát, baráti kapcsolatok ápolását és újak létesítését. A hónap dala Ha boldog vagy.. című dal nagyon tetszett a gyerekeknek, örömmel végezték a nagymozgásokkal összekapcsolva. A mindennapos testnevelés során a relaxációs gyakorlatokat megpróbálták pontosan leutánozni, szükség esetén segítettünk a dajka nénivel. Barátságláncot alakítottunk ki kézfogással, ők voltak a liba barátok. Majd a következő játék során tavacskába kellett a gyerekeknek kislibaként „úszkálni” a barátaikkal. Beszélgetőkörben beszélgettünk a barátságról gyermekszemmel. Ki, miért a barátja? Mit játszanak a barátok együtt? Hogyan lehetünk egymás jó barátai? Miként legyenek új barátaink? Azt a gondolatot követjük, hogy a boldog emberek szorosabb kapcsolatot ápolnak. Illetve, hogy a társas kapcsolatok és a barátság között igen szoros, oksági kapcsolat van. Tízórai után kesztyűbábbal előadtam a Süni irigy lesz című mesét, majd megbeszéltük és feldolgoztuk. Beszélgetőkörben a barátságról elevenítettük fel az ismereteket, a kedvesség világnapját megemlítettem, ehhez kapcsoltam a boldog gesztusok megmutatását társaknak, melyet fel kellett ismerni. A mondatlánc, illetve a libához kapcsolható ismeretek összegyűjtése nagyon jól sikerült. Elmeséltem A házőrző liba című mesét. Az érzelmi intelligencia és a pozitív gondolkodás fejlesztése volt a cél mesével. A gyerekekkel sokat beszélgettünk a barátságról, verset és dalt hallgattunk. A szabad rajzok a baráttal nagyon jól sikerültek, örömmel készítették, mesélték ki mit készített. A gyöngyfűzés során differenciáltan vékonyabb damillal és vastagabb fűzőzsinórra készítettek a gyerekek nyakláncokat. Mérés során megállapításokat tettünk kié rövidebb, hosszabb. Kisebb és nagyobb (különböző nagyságú) gyöngyöket fűzhettek. Vidám, örömteli élményekkel gazdagodtunk a heti játékos tevékenységek során.
A november hónap a társas kapcsolatokról, barátságokról szólt. A bevezető relaxációs játék után mesevonattal indultunk el a meseerdőbe, ( Mi vagyunk a kis vonat…) ahova megérkezve horkolást hallottunk a barlangból. Tavaszi ébresztő című mesét bábok segítségével adtam elő, amely a barátságról szólt. Ezt követte a beszélgetőkör, melynek során felidéztük a mese cselekményét, megbeszéltük a szereplők tulajdonságait, beszélgettünk a barátságról. Kit nevezhetünk barátnak? stb.
Elkészítették a gyerekek a barátságkarkötőt, melyet átadtak egymásnak és elmondták, hogy ki, miért tartja barátjának a másikat. Fogadd tőlem! A barátom vagy, mert….. . kezdetben nehezebben, később már ügyesen megfogalmazták gondolataikat. A barátságláncot közösen készítettük el a gyermekek által kiszínezett , kivágott emberfigurákkal. A csoportösszetartozást jelképező barátságkört alkottunk egymás mutatóujját megfogva, a kézfejen mosolygós smile-val, óvónéni kézfején szívvel. befejezésként Bagdi Bella Ha boldog vagy….kezdetű dalt hallgattuk meg. A következő alkalommal a Süni irígy lesz című mesét játszottuk el a gyermekeknek, majd megbeszéltük a mese cselekményét, mondanivalóját
2024 november
TÁMOGATÓ KAPCSOLATOK ÁPOLÁSA
I. Bevezetés:
“A megosztott öröm dupla öröm, a megosztott bánat fél bánat.” Svéd közmondás
Mi jut eszetekbe erről a közmondásról? Rövid megbeszélés: Kinek mit jelent ez a közmondás?
II. Nézzétek meg a One Human Family, Food for All című animációs kisfilmet!
• Mi a probléma a történetben?
• Mi váltotta ki a konfliktust a mesében?
• Hogyan oldották meg a problémát a szereplők?
• Hányan vettek részt a megoldásban?
• Mi a történet üzenete?
• Vajon miért lehet fontos egy családnak, csoportnak, csapatnak, hogy együtt oldja meg a nehéz helyzeteket?
III. Vajon mennyit változott a világ? Jó irányba halad, vagy nem?
Képeket láttok a földön, válasszon mindenki egyet, ami számodra leginkább szimbolizálja a közmondás tartalmát.
(Képek a földön gyerekekről, felnőttekről, akik mobiloznak, játszanak együtt, beszélgetnek stb.)
Várható válaszok a megbeszélés, a képeken látottak következtetés során:
A telefonjaink, a velünk lévő technológia, az összes alkalmazás, amit használunk, csökkentik a társas kapcsolódásainkat. Ezek adják a mankót, amihez nyúlhatunk, ha épp nincs kedvünk beszélgetni valakivel. Továbbá a speciális alkalmazásokat, amelyeket használunk, sok esetben kifejezetten arra tervezték, hogy emberek nélkül végezzünk el dolgokat.
Alkossatok csapatokat, a választott képek hátán egy kis jelet láttok, akik azonos jelű képet látnak, ők kerülnek egy csapatba. A feladatotok az lesz, hogy a csapat tagjai által választott képekhez közösen szőjetek egy történetet. STORRY CUBE
A történet alkotásához a következő kérdések segítenek:
• Támogatja vagy akadályozza a telefon a szereplők kapcsolódását?
• Mit üzen nektek a kép?
• Ha te lennél a képen látható figurák egyike, melyiket választanád és miért?
• Milyen címet adnátok a képnek?
JÓ, DE… VAGY JÓ, ÉS…?
Kapcsolatok:
Most keressünk közös pontokat a csoportunk tagjai között! Teszteljétek társismereti készségeiteket!
4 karika (piros, sárga, kék, zöld) a terem 4 sarkában. Egy-egy állítást fogok mondani, tegyetek az utasítás szerint.
pl.: Menjen a kék karikához az, akinek vannak félelmei.
Menjen a piros karikához az, aki fél a matektól
stb. A karikában állók beszéljék meg mit gondolnak a hallott, állításról. Miért álltak ebbe a karikába, mit éreznek?
A feladat megbeszélése:
Hányan álltok most a karikában? Milyen érzés, hogy látod más is áll veled együtt? Gondoltad volna, hogy másnak is vannak hasonló problémái?
pl.: piros sárga kék zöld karika
félek a matektól szeretnék pihenni vannak félelmeim vannak nehézségeim
van barátom szeretek táncolni miskolci vagyok félek az emberektől
busszal járok van nyelvvizsgám szeretek olvasni van kutyám
macskám van sok barátom van egy barátom van magányos vagyok
Gyakorlatok csapatmunkára!
• Segítsük át egymást a túlpartra!
Guruljatok úgy, hogy szivacs alatt feküdjetek egymás mellé, mintha kerekek lennétek, a szivacs tetején fekvő társatokat így juttassátok át a túlpartra.
• Állatmentők
• kecske-káposzta-farkas
• ceruzával vonulni a terem másik végébe
• labda a hát és a has között kígyózzatok át a másik terembe
• vakvezetés
• jussatok át a túloldalra, de nem engedhetitek el egymás kezét, és nem érhettek a kötélhez hozzá
FAGYVESZÉLY
Vajon mit tesz majd a csapat, ha a túlélésük forog kockán? Oszd fel a csapatot 4-5 fős csoportokra. A szituáció a következő: minden csoport elveszett valahol a sarkvidéken és építeniük kell valamilyen menedéket, hogy túléljék a kegyetlen körülményeket. Minden csapatnak választania kell egy vezetőt, akinek megfagytak a lábai, ezért nem mozoghat. A többi csoporttag eközben a hótól semmit sem lát, ezért be kell kötni a szemeiket. A vezető lesz az, akinek utasításokat kell adnia a többi tagnak, hogy hogyan építsenek menedéket. A lényeg az, hogy a vezető nem mozoghat, a többi csoporttag pedig nem lát semmit.
TAPOGATÓZÓ:
El kell jutnia a csapatnak egy megszabott pontra csukott szemmel, úgy, hogy közben nem engedhetik el egymást. Az út mentén meg kell érinteni több kihelyezett papírlapot. (ezt előzetesen feltérképezheti a csapat, és valamilyen módszert dolgoznak ki a feladat megoldására). A távolság akár 300-500 m is lehet, amit meg kell tenni a csapatnak
FARKAS, KECSKE, KÁPOSZTA
Mozgassátok meg a szürkeállományokat egy kis tervezgetéssel – a „farkas, kecske, káposzta” kreatív problémamegoldásra ösztönzi a csapatokat. A feladata, hogy a három dologgal térjetek haza ehhez pedig át kell kelnie egy folyón egy csónakban. Egyszerre azonban csak egy dolgot vihettek át magatokkal ezek közül. Nem hagyhatja egyedül a kecskét és a farkast, mert a farkas egyből megeszi a kecskét, de a káposzta sincs biztonságban a kecskével. Mi tehát a megoldás? Egy kis kreatív gondolkodással, és összehangolt problémamegoldással nem lesz nehéz kitalálni!
Eszközök: Farkas, kecske, káposzta feliratik 3 gyereknek. Kék anyag, ami a tavat jelképezi.
Megoldás:
1. Áthozom a kecskét, marad a túlparton a farkas + a káposzta
2. Visszamegyek üres csónakkal
3. Áthozom a farkast, marad a túlparton a káposzta
4. Visszamegyek, de viszem a kecskét magammal
5. Kirakom egyedül a kecskét, és áthozom a káposztát
6. Így már átjutott a farkas, meg a káposzta, visszamehetek a kecskéért
7. Áthozom végül a kecskét is
A december közeledtével a barátságmanók nemcsak a Télapó segítségére voltak, hanem számunkra is. A segítségnyújtás, jószívűség az erősségük. Próbáljuk mi is az ők példájukat követni, másoknak sok örömet szerezni.
1. osztály óta, a Fügécskéinket reggelente egy kiválasztott pacsival köszöntjük, ami megalapozza az egész nap hangulatát. November elején megbeszéltük a svéd közmondás értelmét: „A megosztott öröm dupla öröm, a megosztott bánat fél bánat.” Majd elgondolkodtunk rajta, hogy minket mi kapcsol össze, amit a Barátságfüzérünk hátuljára írtak a gyerekek. Nagyon érdekes dolgokat írtak pl.: szeretet, béke, optimizmus. Ezt egyértelmű visszajelzésnek tekintem arra vonatkozóan, hogy a Boldogságórák tényleg segítenek az osztályunk összekovácsolásában. Többféle feladatot kipróbáltunk, ám a Széktámogató nagyon elgondolkodtatott bennünket. Rögtön elsőre majdnem sikerült végigcsinálni. Aztán a végefelé hibáztunk. Másodszori nekifutásra is hasonlóan jártunk. Aztán már a legelején eldőlt a szék, többször a legelején buktunk el. Ekkor leültünk megbeszélni, vajon mi változott az első próbálkozás óta. Közösen rájöttünk, hogy akár egy ember negatív hozzállása is befolyással lehet a csoportra. Különösen, ha a két legmeghatározóbb egyéniség mondja magában: „Ez nem fog menni.” Amikor mindenki optimistán állt hozzá, sikerült végigcsinálni. Döbbenet volt megtapasztalni, hogy akár egy/két ember is mekkora hatással tud lenni egy csoportra, illetve, ha valamit mindannyian meg akarunk csinálni, és még hiszünk is benne, az szárnyakat ad. Remélem, ezeket a tanulságokat felnőttként is tudják majd alkalmazni.
Boldogságóra
A Társas kapcsolatok ápolása
Zenehallgatás
1. Feladatlap: Miért fontos számodra a barátság, a társas kapcsolatok? Mit szeretsz a barátaidban?
2. Feladat: Eljátszani, hogyan segítesz a barátaidnak, pl. a kabátot ráadod.
3. Pozitivity társasjáték: Hogyan tudod pozitívan megválaszolni az adott kérdéseket.
4. Zenehallgatás: Relax
Csoportban beszélgettünk a telefonok szerepéről… Kaptak egy-egy képet. A képen látható szereplőkről, majd rövid történetet találtak ki.