A mese és a dal meghallgatása után hosszasan beszélgettünk arról, hogy kik azok a személyek a környezetünkben, akikkel szeretünk együtt lenni.Közös programokon réazt venni.Minden kisgyermek le is rajzolta a számára kedves társait.
Társas kapcsolatok ápolása
A társas kapcsolatok a témánk ebben a hónapban.
Az egyik kiemelt sor felkeltette az érdeklődésemet amely így szól:
A boldogabb emberek szorosabb kapcsolatot ápolnak!
Édesanyaként is erre törekedtem hogy a gyermekeim boldog felnőttekké váljanak és ugyanezt a pozitív életszemléletet vigyék tovább a családjukban.Már az óvodáskorú gyermekek körében is megfigyeltem ,hogy van néhány olyan gyermek akik sokkal fogékonyabbak a körülöttük lévő világra és ezt az érzelmeikkel ki is tudják fejezni:
sokan dicsérnek vidámabbak és kiegyensúlyozottabbak.
A foglalkozás bevezető relaxációját a heti mese- vers anyagához választottam mivel minden sorát mozdulatokkal kísérjük: 14.
“Meglengettem a akarom pedig alig akarom” nagyon élveztek a gyerekek és így sikerült ráhangolódni a mai foglalkozásunkra is.
Pihenésképpen meghallgattuk Bagdi Bellának a témához kapcsolódó dalát ,Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek
Nagy sikere volt a gyerekek körében kb háromszor hallgattuk meg és kérték ,hogy ha lehet akkor minden nap hallgassuk meg!
Ezután megépítettük az állatkertet közben beszélgettünk arról, hogy mennyire fontos az állatokkal való törődés és hogy mi miben tudunk segíteni!
Közben elmondták a gondolataikat hogy kinek mi okoz boldogságot(anyukám megtanít varrni ,jól megy a korcsolyázás és nagyon sok barátom van a csoportban) néhányat idéztem.
Nagyon hálás téma és éreztem a gyerekeken fontos ,hogy erről beszéljünk hiszen a boldogság
alapja az életünknek.
Úgy érzem sikerült a havi témánkat megvalósítani.
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde Nagykereki Tagóvoda
A havi boldogságórán nagyon kellemes, vidám hangulatban telt a közös időnk. A mese felolvasása után megbeszéltük, mi volt az igazi „orvosság” Pankának, majd a színezőt követően kiraktuk a puzzle-szíveket. Ezután minden gyermek kipróbálhatta a magammal hozott kolompot, hogy meghallhassák, milyen is a valódi kolompszó, ami nagy élmény volt számukra. A foglalkozás végén mindenki megkapta a saját erősség-jutalom kiskártyáját, miközben Bagdi Bella Ha boldog vagy című dalát hallgattuk, amit a gyerekek nagy örömmel fogadtak. Az egész óra szeretetteljes, játékos és örömteli légkörben zajlott.
Novemberi boldogóra témánk a baráti kapcsolatok ápolása volt. Tevékenységünket Bagdy Emőke: Az én hangom relaxációs gyakorlatával kezdtük, ami úgy zajlott, hogy elkezdtem egy hangon zümmögni, dúdolni, és a gyerekek becsatlakoztak ugyanazon a hangon, és mikor feljebb mentem, vagy lejjebb a hangszínnel, vagy épp erősítettem vagy halkítottam, akkor is követtek hangjukkal. Nagyon jó, érdekes élmény volt az együtt hangzás gyakorlása. Aztán következett a „Nyuszi pajtás, hogy vagy? c. körkérdés, ami után megbeszéltük, mennyire jól esik, ha törődnek velünk, érdeklődnek irántunk. Beszélgettünk a barátságról, a barátok fontosságáról, hogy segítenek a bajban, együtt örülnek velünk, vígasztalnak…stb. Az okoska botocska c. mesét meséltem el nekik, amiből ők is láthatták – és utána beszélgetőkörben meg is vitattuk-, hogy a süni mennyire jó barátja volt a nyuszinak, elsoroltuk, milyen helyzetekben segített rajta. Aztán következett a barátságfánkra a barátságmadarak elkészítése. Itt az volt a cél, hogy a madárkák közül a barátok egymás mellé üljenek az ágakra. A végén egy nagy madárraj kerekedett, akik egymás mellett, szorosan helyezkedtek el a fán, ez is azt mutatja, hogy sok barátsággal teli, összetartó csoport a Csigabiga csoport.
Irkafirka relaxációs gyakorlattal kezdtük meg a foglalkozást. Egészséges hét keretein belül, a Babóca csoporttal egy fűszeres, sütőtökös, zabpelyhes kevert sütit készítettünk cukor hozzáadása nélkül. Minden apró kéz kivette a részét a „munkából”. Kevertek, kavartak, turmixoltak, fűszereztek. Szépen mindenki kivárta türelmesen a sorát, segítettek társaiknak, a kisebbeknek egyaránt. Már óvodás éveikben megtanulják, hogy a segítséégnyújtás milyen fontos szerepet tölt be a mindennapjainkban.
Az óvodában alkalmanként előfordul, hogy csoportösszevonásra kerül sor, ilyenkor a saját csoportjaink más-más óvó nénikkel és dajka nénikkel vannak a csoportokban, vagy mennek úszásra, vagy egy-egy óvodán kívüli előadásra. Figyelünk arra, hogy a gyerekek más csoportok pedagógusaival is bizalmi kapcsolatokat tudjanak kialakítani. Mi most úgy ápoltuk ezeket a kapcsolatokat, hogy a frissen kisült süteménnyel kedveskedtünk a vezető óvónőnek, az óvó néniknek, a dajka néniknek, a takarító néniknek, a titkárnőnek. Minden itt dolgozó nagyon örült ennek a kedves gesztusnak, de szerencsére a sütemény is finomra sikerült. A maradék sütit együtt elfogyasztottuk az ebéd után.
A héten még szülinaposaink is voltak a csoportban, ilyenkor koronát adunk az ünnepeltekre, éneklünk nekik, mondunk nekik néhány jókívánságot, ez mindig összehozza a gyerekeket a szabad foglalkozások alatt.
A társas kapcsolatok téma feldolgozását azzal kezdtük, hogy a diákok tapasztalata alapján, majd segítő kérdésekkel rávezetve összeszedtük, hogy milyen társas kapcsolatok léteznek. Megbeszéltük ezek jellemzőit, mi szolgáltatja az alapjukat, milyen érzések, értékek kapcsolódnak hozzájuk. Kerestünk hozzájuk példákat az ő életükből, majd a népi hagyományokból is próbáltunk erre példákat találni.
Ez után azt vizsgáltuk, mit mondanak számunkra a népmesék az emberi kapcsolatokról. Hoztam 2 példát a Magyar népmesék sorozatból, a barátságra egy negatív, a családi kapcsolatokra egy pozitív végkifejletűt.
A barátságról szólóval kezdtük, így azzal kapcsolatban tettem fel néhány rávezető kérdést: Mit jelent számodra a barátság? Mitől lesz egy kapcsolat igazán értékes? Miért fontosak a barátok? Milyen jó tulajdonságokat értékeltek a barátságban? Majd 2 közmondást értelmeztünk: „Barát a bajban ismerszik meg.” „A barátság olyan, mint a kert: gondozni kell, hogy virágozzon.” Kértem, hogy figyeljék meg, ez hogyan érvényesül A farkas és a róka komasága című népmesében.
Melyik jellemvonás a farkas legnagyobb gyengesége? Miért tudja a róka újra és újra rászedni? Látsz-e fokozatosságot abban, hogy a róka hogyan, mivel veri át a farkast?
Az első esetben ki van bajban, és hogyan került bele? (Mindketten, véletlen. Itt a róka csak azzal veri át, hogy előbb akar kiszabadulni a veremből, illetve, hogy mikor segít is először törékeny ágat ad neki, hogy visszaessen a farkas).
A lakodalmas epizód miért fontos fordulópont a kapcsolatukban? Mit leplez le a róka viselkedése? (Ugyan elhívja a róka a farkast is a lakomázási lehetőségre, de teljesen szükségtelenül a végén ráhozza a lakodalmazó embereket, akik megverik, holott mindketten elosonhattak volna. Kiderül, hogy csupán a saját kárörvendése céljából keveri bajba a farkast szándékosan.)
Mit szimbolizálhat a farkas farkának elvesztése a halászó esetnél? (Itt már nem is osztozik a róka a halevésben a farkassal, csak rászedi, úgy, hogy elveszti azt a testrészét, amiről a nevét kapta.)
A mese végén a róka úgy tesz, mintha „megverték” volna. Miért hat ez mégis a farkasra, és hogyan fordítja ezt is a maga hasznára a róka? (A farkas számára a halászós történetben már nyilvánvaló lett, hogy a róka szándékosan becsapta, elveszti a bizalmát benne, mégis megsajnálja a rókát, amikor azt hiszi, megverték, és – bár ő maga is összevert, farokvesztett állapotban van – hajlandó cipelni a rókát, aki még ekkor is gúnyt űz még a farkas segítő szándékából is.)
Általában a népmesékben mit szimbolizál a róka és mit a farkas? (Róka a ravasz, a farkas az erőt, a hatalmat szimbolizálja) Milyen történelmi vagy társadalmi figurákra lehetne őket rávetíteni? (talpraesett kisember és a hatalmasok, elnyomó uraságok). Mégis ebben a mesében érezzük-e maradéktalanul azt az igazságérzetet, mint például a Lúdas Matyi című történetben, amikor a címszereplő furfangját használva háromszor megveri Döbrögit? Miért? Miért lehet veszélyes, ha a furfang önzéssel párosul? Hogyan rombolja ez a kapcsolatokat? Mi a ma elemzett mese tanulsága?
A másik mese A só egy családi kapcsolat megromlását, majd helyreállását mutatja be. Miért értette félre a király a legkisebb lánya hasonlatát? Mi a különbség az idősebb nővérek és a legkisebb lány szeretetnyilatkozata között? Miért dönt úgy a király, hogy elkergeti a lányát? A királylány álruhája mit szimbolizálhat a népmesékben? (Az álruha a belső értékeket, az alázatot, a próbatételt és az igaz személyiség elrejtését szimbolizálja. A hős nem a rangjától vagy külső megjelenésétől értékes, hanem a lelkületétől, bölcsességétől és jóságától.
Ugyanakkor az álruha azt is mutatja, hogy a szereplőnek próbákat kell kiállnia, vagy ideiglenesen háttérbe vonulnia, hogy később igaz valóját felismerjék.)
Milyen hibás értékrendet képvisel a király a mese elején? Mi a szerepe a türelemnek abban, ahogyan apját megpróbálja tanítani? Milyen szerepe van a véletlennek és a sorsnak abban, hogy a lány herceghez kerül? A lakoma „próbája” hogyan segíti a király jellemfejlődését? Miért éppen a sót választotta a lány a szeretet metaforájaként? Milyen érzelmi utat jár be a király a mese során? Miért fontos, hogy a történet kibéküléssel zárul?
Néhány jellemző alapján összehasonlítottuk a két mesét. Majd A só című mesével kapcsolatban megállapítottuk, hogy milyen erények és karaktererősségek jelennek meg benne. Ugyan a mértékletesség erénye is megjelenik benne, de azzal majd áprilisban fogunk részletesebben foglalkozni, így az emberség erényét vizsgáltuk.
A társas intelligencia erősségét a segédanyag beszélgetőkártyái alapján dolgoztuk fel, illetve megnéztük és megbeszéltük a Mr. Emphaty című animációs filmet. ( https://www.youtube.com/watch?v=id3w0IA81cA ) Végül szokás szerint rátértünk arra is, hogy a népi hagyományban hogyan jelenik meg. Mit jelentett a népi kultúrában az, hogy „tudni kellett, mikor mit illik mondani vagy tenni”? Hogyan függ össze a „jó modor” és a szociális intelligencia? Miért tekinthető a másik ember iránti érzékenység a közösségi élet alapjának? A népmesékben miért bukik el sokszor a ravasz vagy önző szereplő? Milyen tulajdonságok segítik a mesehősöket abban, hogy végül boldoguljanak?
Majd a másik két erény a kedvességet és szeretetet megnyilvánulásait is megkerestük a hagyományokban. Miért számított a vendég az „Isten küldöttének” a hagyományos falusi kultúrában? Hogyan járult hozzá a vendégszeretet a közösség összetartásához? Miben különbözik a mai vendégfogadás a hagyományos falusi vendégszeretettől? ( A mai vendégfogadás általában tervezettebb és formálisabb, mint a régi falusi vendégszeretet. Többnyire előre egyeztetett találkozók történnek, a vendégfogadás gyakran alkalomhoz vagy meghíváshoz kötött, az emberek ritkábban fogadnak be idegeneket, a hangsúly inkább a kényelmen és a programokon van, nem a kötelességből fakadó, feltétlen gondoskodáson.) Régen a vendéget spontánul, azonnal befogadták, akár ismeretlenként is, mert úgy tartották, hogy „a vendég Isten küldötte”, és kötelesség volt ellátni őt étellel, hellyel, figyelemmel.
Miért nem várták meg régen, hogy valaki segítséget kérjen? Hogyan segítette a közösségek fennmaradását az, hogy a falubeliek ösztönösen összefogtak? Milyen modern helyzetben működik ma is az önkéntes, kérés nélküli segítség? (Természeti katasztrófák idején (árvíz, vihar, tűzeset), amikor önkéntesek mennek takarítani, adományt gyűjteni vagy szállást adni. Közösségi akciókban, például szemétszedésen, faültetésen, ételosztáson. Online közösségekben, ahol emberek gyorsan összefognak, ha valaki bajban van (pl. eltűnt személy keresése, adománygyűjtés beteg gyermeknek). A mindennapokban, amikor valaki szó nélkül segít: például átadja a helyét, segít cipekedni, szerelésben tanácsot ad, vagy támogat egy idős szomszédot.)
Miért fontosak a köszöntések és jókívánságok a közösségi kapcsolatokban? Hogyan járultak hozzá ezek a hagyományok a pozitív társas kapcsolatok kialakulásához? Ismersz-e olyan ünnepi szokást ma is, amely a közösségi jókívánságok hagyományából ered? (Sok mai ünnepi szokás — karácsonyi köszöntés, húsvéti locsolás, újévi jókívánságok, névnapi köszöntés — a régi közösségi jókívánság-hagyomány továbbélése.)
Miért lehetett fontos, hogy a régi falusi emberek jól ismerjék egymást? Hogyan könnyítette meg a mindennapokat, ha a falubeliek segítettek egymásnak? Miért volt jelentős, hogy együtt ünnepeltek, gyászoltak vagy örültek? Szerinted milyen előnyöket adott az embereknek, hogy közösségként éltek, nem pedig elszigetelten? Hogyan különbözik ez a fajta összetartó falusi élet a mai emberek társas kapcsolataitól? (Sok ember él különállóan, gyakran városi környezetben, ahol a szomszédokkal nem tartanak szoros kapcsolatot; a társas kapcsolatok gyakran tervezettek és ritkábbak, nem mindennaposak; az emberek nagyobb részben digitális úton kommunikálnak, ami nem mindig ad ugyanilyen érzelmi biztonságot; a közösségi összetartás ritkábban kötődik a túléléshez vagy mindennapi élethez. A falusi közösség mindennapos és életbevágó volt, míg a mai társas kapcsolatok inkább önkéntesek és szervezettek.)
A kaláka munkát már a hála témájával kapcsolatban is emlegettük, most ennek apropóján és a segédanyag kártyái alapján beszélgettünk a csapatmunka erősségéről. Ez után voltak akik rajzoltak társas kapcsolatokat a népi hagyománnyal összefüggésben, a többiek pedig párban készítettek barátságkarkötőt ötujjas fonással.
A Boldogságóra-program egyik legkedveltebb témájával, a támogató kapcsolatokkal foglalkoztunk ebben a hónapban. A foglalkozáson két fontos kapcsolódási pontunk került a középpontba: a család és a baráti kapcsolataink. A cél az volt, hogy a gyerekek felismerjék: a biztonságot adó emberi kapcsolatok, a barátság, az együttműködés és a mások felé fordított figyelem mind hozzájárulnak a boldogságérzet növeléséhez.
Megvizsgáltuk, mitől lesz egy kapcsolat valóban támogató. A gyerekek megosztották saját élményeiket, majd közösen fogalmaztuk meg, hogyan válhatnak ők is jó barátokká, figyelmes társakká, szeretetteljes családtagokká. Lilo és Stitch történetén keresztül rávilágítottunk a család fontosságára, arra, milyen jó érzés családra találni, szeretni és szeretve lenni.
A Tolerancia napján elkészítettük az osztály puzzle-szívecskéit, és rácsodálkoztunk arra, mennyire különbözőek is vagyunk és mégis milyen jól kiegészítjük egymást.
A Kedvesség világnapja és a Magyar nyelv napja alkalmával összegyűjtöttünk számtalan rokon értelmű szót, valamint közmondást és szólásmondást a kedves szóhoz kapcsolódva. Sokat beszéltünk arról, hogy milyen minőségi változást észlelhetünk, ha magamhoz és társamhoz pozitívan viszonyulok, szép szavakat és kifejezéseket használok.
Varázsmondataink nagyon sokat emeltek a társalgásaink színvonalán.
A Tolerancia napján elkészítettük az ajánlott puzzle szívecskéket, és rácsodálkoztunk, hogy valóban, mennyire különbözőek vagyunk. Mindazonáltal, ha jó szándékkal vagyunk egymás iránt, milyen szépen illeszkedik a sokszínűség egymásba!
Ellátogattunk a Társas intelligencia, az Erősségek kertjében linkre, amelyet nagyon figyelmesen tekintettünk meg. Kedvelik nézegetni az anyagokat, melyek sok inspirációt szolgáltatnak számunkra.
Az osztályközösség alaphangulatát is tudatosan segítjük magasabb rezgésszinten tartani ezekkel a szenzációs ötletekkel, szerepjátékokkal! Nagyon sok hála Mindenért!
A bátorító tenyér gyakorlat azonnal hasznára is vált egyik tanulónknak, kinek nagyon fájt a térde, hiszen többen is segítették, hogy eljusson az udvarra vagy az osztályba.
A Távíróoszlop megmozgatta őket, többször is szerették volna játszani.Sokat nevettünk is játék közben.
Az Erősségzuhany jó érzéssel töltötte el őket, ugyanakkor megmozgatta a fantáziájukat is. Szókincsgyarapításnak is kiválóan megfelel.
Jó hangulatban jobban sikerül az új ismeretelsajátítás is!
Köszönettel, a III.A. Osztály.
Másodikosaim lelkesen rajzoltak és meséltek a barátaikkal együtt töltött időkről. Végül egy, általuk SZERETET FÁNAK elnevezett kompozícióval díszítettük a hónap boldogságórás tablóját az iskolánk folyosóján.
Az 1.B osztályban a Boldogságóra-program egyik legkedveltebb témájával, a támogató kapcsolatokkal foglalkoztunk. A foglalkozás célja az volt, hogy a gyerekek felismerjék: a biztonságot adó emberi kapcsolatok, a barátság, az együttműködés és a mások felé forduló figyelem mind hozzájárulnak a boldogságérzetünk növeléséhez.
Az óra során játékos feladatokon és beszélgetéseken keresztül vizsgáltuk meg, mitől lesz egy kapcsolat valóban támogató. A gyerekek megosztották saját élményeiket, majd közösen fogalmaztuk meg, hogyan tudnak ők is jó barátokká, figyelmes társakká válni. Külön öröm volt látni, milyen nyitottan és lelkesen vettek részt a beszélgetésekben, és milyen érett gondolkodással fogalmazták meg saját érzéseiket.
A hónap másik kiemelt eseménye a Budapesten megrendezett címátadó ünnepség volt. Nagy megtiszteltetés volt számunkra, hogy ott lehettünk, és személyesen is átélhettük a közösség erejét, valamint azt a pozitív légkört, amely a programot körbeveszi.
Az esemény inspiráló megerősítést adott mindannyiunknak: a gyerekek lelki egészségének támogatása és a pozitív szemléletmód fejlesztése valóban hosszú távú értéket teremt.
Büszkék vagyunk a közösségünkre, és továbbra is elkötelezetten folytatjuk a Boldogságóra-program megvalósítását intézményünkben.