– Relaxáció: Hervad a virágom,éled a virágom.
-Játék: Kis barátom hogy vagy?
-Mese: Baráti segítség ( Örömvár könyv 21. oldal)
-Színezés: Boldogságóra munkafüzet 18- 19. oldal.
-Zárókör: Azt szeretem benned,hogy…
Társas kapcsolatok ápolása
A társas kapcsolatok jótékony hatásai
Azok az emberek, akiknek legalább egy vagy több közeli barátjuk van, sokkal boldogabbak, mint akik sok felületes ismerőssel rendelkeznek.
A kutatások szerint nem a kapcsolati hálónk mérete, hanem az azt alkotó kapcsolataink minősége számít: az, hogyan és milyen gyakran veszünk részt közös tevékenységekben a barátainkkal, megosztunk-e egymással a mély gondolatokat és személyes érzéseinket, valamint nyújtunk-e érzelmi-lelki támogatást a barátainknak vagy rokonainknak.
2002-ben a pozitív pszichológia két úttörője, Ed Diener és Martin Seligman végzett egy kutatást az Illinois Egyetemen, a hallgatók azon 10%-a között, akik a legmagasabb pontszámot érték el a boldogságszintet mérő korábbi vizsgálatokban.
Diener és Seligman azt találta, hogy: a boldog hallgatók legszembetűnőbb közös jellemzői: az erős családi és baráti kötelékek, valamint a barátokkal való rendszeres időtöltés igénye volt.
Egy másik vizsgálatban az embereket véletlenszerűen kérdezték az aktuális hangulatukról. A kutatók azt találták, hogy azok voltak a legboldogabbak, akik éppen a barátaikkal vagy a családtagjaikkal töltötték idejüket, és azok voltak a legboldogtalanabbak, akik egyedül voltak.
Az emberek másokkal való konstruktív együttműködési készsége a boldogságszint előrejelzője.
Bár az továbbra sem világos, hogy azért segítünk-e másoknak, mert alapból boldogok vagyunk, vagy azért vagyunk boldogok, mert hajlandóak vagyunk segíteni másoknak?
A magány elkerüléséhez az embereknek – az esetlegesen laza kapcsolati hálójuk mellett – mindössze egyetlen szoros kapcsolatra van szükségük, ahol lehetőség van az önfeltárásra, az őszinte kitárulkozásra, és hajlandóak beszélni a személyes problémáikról és érzéseikről.
„Van-e olyan személy a környezetedben, akit akár hajnali négykor is felhívhatsz a problémáiddal?”
Minél több lelki-érzelmi támogatást nyújtunk másoknak, annál boldogabbak vagyunk, és annál tovább élünk.
A foglalkozást ismét relaxációs gyakorlatokkal kezdtük („Meglendítem a karom …”, „A haragom kifújom …” és „Kincset rejtek …”). Ezután a jó barátsággal kapcsolatos fogalmakat felírtunk a táblára. Felolvastam a gyerekeknek „A róka és a farkas a lakodalomban” című mesét, erről hosszan beszélgettünk: barátság volt-e ez a kapcsolat, mi volt a legfelháborítóbb a róka viselkedésében, mennyire felelős a farkas a vele történtekért és éltek-e már át hasonló helyzetet? Készítettem egy feladatlapot: az igaz barátsággal kapcsolatban különféle tulajdonságokat gyűjtöttek a gyerekek, amelyek bennük vannak meg csak, csak a barátjukra jellemzőek vagy közös vonások. A második feladatban a különféle társas kapcsolatok mélységéről beszélgettünk és példákat soroltunk fel. Ezután mindenki készített magáról egy kis portrét és megjelenítettük a faliújságon a mi kis közösségünket.
Társas lények vagyunk. Az egyik alapszükségletünk, hogy szeretve érezzük magunkat és tartozzunk valahová, valakihez. Feltérképeztük a társas kapcsolatokat. Virágszirmokra írtuk a társaskapcsolatok neveit. Ezekből készítettük el a virágainkat. Megbeszéltük ezen kapcsolatok mibenlétét, fontosságát. Megállapítottuk, hogy egy virág is csak akkor él sokáig, ha ápoljuk. Így van ez a társas kapcsolatokkal is! Ahhoz, hogy el tudjunk igazodni a társas kapcsolatok labirintusában szükségünk van útjelzőkre, segítőtársakra. Három kisfilmet tekintettünk meg: A családi élet szépségei és nehézségei. A haverok befolyása. Baráti titok? A filmek megbeszélése után meghallgattuk a Labirintus című dalt. Végül közösen elkészítettük a társas kapcsolatok labirintusát. Hívunk és várunk, hogy vándoroljatok velünk ebben a labirintusban a teljesség felé!
„Már megvan minden ami teljessé tehet minket
csak ezek nem tárgyak
hanem emberek
és nevetés és kapcsolatok.”
/Rupi Kaur/
Téma: Társas kapcsolatok ápolása.
„Az igaz barát, a kezedet fogja, de a szívedet simogatja.
Gabriel García Márquez
Korcsoport: 4-5 évesek
A társas intelligencia az jelenti, hogy képes vagy könnyen beilleszkedni különböző társasági szituációkba, és képes vagy az elvárásoknak megfelelően viselkedni. Tisztában vagy a saját és mások érzelmeivel és szándékaival. Megfelelően kommunikálsz.
Cél: A gyerekek figyelmét arra irányítani, hogy ők a társak kapcsolataik felelős szereplői. Többféle kapcsolatrendszer működését körbejárjuk, a barátság és a családi kapcsolatok lesznek ezek közül a leghangsúlyosabbak. A társas kapcsolatokban rejlő boldogító erő felszabasitásának módjai életük részévé vélik.
Előzmény: A gyerekek családjaiktól családfa rajzot kértem fényképpel ellátva. Beszélgetőkörben megbeszéltük a hova tartozás fontosságát, jelentőségét. Megismerték egymás a rokonait, családtagjait. ( nagyszülőkig)
Reggeli szabadjátékidőben a vizuális asztalnál Barátságláncot készítettünk fehér lapból kivágott emberfigurákból, színezték színes ceruzákkal, zsírkrétával majd kartonra ragasztva kitettük csoportszobánk falára.
Munkafüzet 18 , 19, 22 o. Felajánlása- Színezd ki, ami a jó barátokra jellemző!
Színezd kia rajzot! Nevezd meg a barátaidat és a gyereek felé rajzold a jelüket!
Barátság- újjlenyomatok készítése. ( lenyomatokból ábrát lehet készíteni)
Tevékenység közben hallgattuk: Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek c.dala
Mozgásos gyakorlatok, Relaxáció:
A téma ráhangolódása, a gyerekek figyelmének és testének aktiválása. „Puha meleg, felengedek, meleg vagyok, elolvadok ”együtt a „Kitárom a világom, mint egy virág, kinyílok..” Totyog a liba nagy a galiba”
A gyakorlat védettségi érzést aktivizál, együtt a szabad nyitás gyakorlatával pozitív érzéseket kelt a gyermekekben. A relaxáció elvégzése olyan lelkiállapotot idéz elő, amelyben a szorongás automatikusan kioldódik, felszabadulnak a cselekvési lehetőségek. A közös munkához optimális atmoszférát, kedvet, lendületet teremt.
Motiváció: Csengettyű megszólaltatása. Boldog Dóra mesére hív- mondóka.
Mese bemutatása síkbábokkal
Ferenczei Éva: Süni irigy lesz
Bevezetés: Süni egyedül nézeget egy gyönyörű képeskönyvet, arra sétálnak barátai, Maci és Nyuszi
Maci szépen kéri, hogy megnézhesse a könyvet
Bonyodalom: Süni nem mutatja meg a könyvét Macinak, mert félti, hogy elszakad
A cselekmény kibontakozása: Maci és Nyuszi otthagyják Sünit és elmennek labdázni
Kis idő múlva Süni már nem nézi a meséskönyvet, hanem társait figyeli, ahogy boldogan játszanak. Nyuszi észreveszi ezt és javasolja Macinak, hogy vegyék be a játékba Sünit is.
Tetőpont: Maci először nem akarja visszafogadni Sünit, de Nyuszi rábeszélésére és barátságuk fontosságára tekintettel mégis elhívja Sünit is labdázni.
Megoldás: Süni szégyenkezve kér bocsánatot, amiért irigy volt a barátaival. Felajánlja, hogy bármikor kölcsönadja az új könyvet, Boldogan labdáznak újra együtt.
A téma feldolgozása
Kikről szól a történet? Hogyan viselkedtek a szereplők? Ki volt az aki csúnyán viselkedett? Mit játszott Maci és nyuszi? Min vesztek össze a barátok? Hogyan kötöttek újra békét? Melyik szereplő tetszett neked a legjobban? Miért? Ti is kerültetek már hasonló helyzetbe játék közben? Hogyan oldottátok meg a problémát?
Kíváncsi vagyok, itt a csoportunkban kik a barátotok? Fogjátok meg a kezét!
A tevékenység lezárása: „Mindenkinek van barátja” fonaljáték közösen, óvónő indítja a játékot: Azt szeretem benned, hogy… továbbadom a gombolyagot, pókháló készül belőle a játék végére. Figyelek arra, hogy senki ne maradjon ki a játékból, mindenkire sor kerüljön a pozitív jelzők felsorolása közben.
„Pacsizzás” (értékelés után, köszönésnél)
Lehet pacsizni, ökölpacsizni, ölelni. Kinek mihez van kedve. A gyerekek nagyon szeretik ezt a megnyilvánulást.
Alkalmazott módszerek
motiválás, bemutatás, irodalmi élményszerzés, beszélgetés, magyarázat, játékos tevékenyedtetés, értékelés, dicséret, buzdítás
A mese meghallgatása figyelmet , beszédfegyelmet kíván, melyet a történet végéig fenntartanak a gyerekek. Gondolatokat, véleményüket a mese végén figyelmesen meghallgatjuk, türelmesen kivárják, amíg a másik gyerek befejezi a mondandóját.
A mese hallgatása közben fejlődik beleérző képességük, problémamegoldásuk, bővül szókincsük.
Fantáziájuk, képzeletük, kreativitásuk fejlesztésére akár az eredeti történettől eltérve-eljátszhassunk a gondolattal –„Mi lett volna, ha.. , Hogyan lehetne befejezni a történetet másképp?” Igény esetén el is dramatizáljuk a mesét, melyben a gyerekek valóban eljátszhatják a szereplőket. Mozgás, jellemző mozdulatok, párbeszédek megjelenítése, a csoport bevonása interaktív módon.
A téma feldolgozása során figyelembe vettem a csoport kor szerinti összetételét, a gyermekek érzelmi intelligenciájának szintjét, a szociális érettségüket. Illeszkedett a téma a nevelési terv szerinti feladatainkkal. Beszélgetőkörök során véleményt mondtak, megoszthatták gondolataikat a többiekkel.
Egyébb játék lehetőségek:
Takaróforgató
A csoport rááll egy jó nagy takaróra, és megpróbálja úgy megfordítani. hogy senki ne lépjen le róla. Ha valaki mégis lelép, a játékot újra kezdik. Mi volt az első gondolatod, amikor meghallottad a feladatot? Nehéz vagy könnyű volt a feladat? Miért?
Közös játék pakolás
Csapatmunka fejlesztése. Ki az, akinek jólesett segíteni? Ki az, aki nem találta igazságosnak, hogy neki is pakolnia kellett, miközben esetleg nem is ő játszott azzal a játékkal?
Add előre
A gyerekek egymás mögé sorakoznak. Egy kislabdát, plüssfigurát, kendőt stb. adnak előre a fejük felett. Az a csapat nyer,amelyiknek hamarabb ér a tárgya előre.
Játszottunk mi is barátság játékot .
Olvastunk mesét a barátságról ,olvasás óràn. Többen készítettek karkötőt is egymásnak.
Szentlőrinci Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Általános Iskola és Kollégium
November utolsó péntekén az 5.osztály szokásához híven értékelte a hetek, és az egész hónap tanulmányi, szorgalmi, és magatartási munkáját. A boldogságóra játékgyűjteményéből a barát-sál játékötletet találtam legalkalmasabbnak arra, hogy a tanulók elmondhassák egymásnak az őszinte értékelésüket, és hogy az önmagukról tapasztaltakat is megfogalmazhassák játékos formában. A ráhangoló beszélgetés után egy hosszú sálat úgy tartottuk a kezünkben, hogy mindenki hozzáérjen. Először önmagukról mondtak értékeléseket, majd egyenként nyakukba tették a sálat, és akinél a sál volt, ő kérdezhetett a másik érzéseiről, tetteiről, tetteinek okáról. Így elmondhatták egymásnak sérelmeiket, dicséreteiket a társak cselekedetiről. A játék arra adott lehetőséget, hogy az osztályközösség elmondhassa a többség véleményét egy-egy tanuló kiemelkedően jó, vagy rossz cselekedeteiről. Az osztálytársak véleményeit meghallgatták, és látszott, hogy több tanuló el is gondolkodott a visszajelzéseken.
Derecskei Bocskai István Általános Iskola és AMI
Novemberi Boldogságóránk a társas kapcsolatok ápolásáról szólt.
Az órát beszélgetőkörrel kezdtük, ahol arról beszélgettünk, milyen egy jó barát és miért fontosak számunkra a társas kapcsolatok. Beszélgettünk arról, hogy az ember társas lény, vágyik a közösségbe, szüksége van társakra, ahhoz, hogy boldog legyen. A magány negatív érzés, szomorúvá teszi az embert.
A Boldogság várának harmadik ajtaja mögött lévő kincsesládában nevető labdát találtunk, amit körbe adva kacagássá dagasztottunk. Volt még benne érzelemfelismerő interaktív digitális játék, amit nagyon élveztünk. A láda legnagyobb kincse mégis Az árva királylány karácsonya című mese volt, amiből megtanultuk, hogy nem jó egyedül, és hogy társakkal, családdal, barátokkal sokkal szebb az élet, mindennap ünneppé válhat. Az okos táblánkon szétválogattuk a kártyákat, mi az, ami segíti, vagy éppen gátolja a jó kapcsolat kialakítását: elfogadás, közös játék és érdeklődési kör, mosoly, kedvesség. A Távíróoszlop játékban kiderült, mennyire figyelünk egymásra, az érintésekre. Nagyon jól szórakoztunk. Technika órán, ehhez kapcsolódóan szívnyakláncot készítettünk egymásnak Értékes vagy! üzenetekkel.
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde Nagykereki Tagóvoda
Boldogságóránk egyik kedvenc témáját dolgoztuk fel. A közös játékok segítettek
abban, hogy megértsék a gyerekek a társas kapcsolatok, a barátság lényegét.
A Barát-sál játék során mindenki mondhatott egy-egy kedves gondolatot a mellette álló barátjáról. Ugrókötelet összekötve, kísérleteztünk azzal, hogy hogyan tudunk körként együtt mozogni, miközben mindenki fogja a kötelet. Valamennyien kitartóan követték a mozdulatokat. Ilyen játék volt a pókháló szövés is, ahol szintén igyekeztek szorosan kézben tartani a fonalat, azért is , hogy ne essen le a léggömb. Elkészült a Barátságfüzér mindenki saját ízlése szerint színezhette, az emberalakokat, majd pedig összeragasztottuk őket Beszélgettünk arról, mi köti össze az embereket, milyen az igazi barát. Meghallgattunk egy mesét a Süniről, aki kezdeti irigykedését félretéve mégis csak barátságot választotta. “Ha boldog vagy…” Bagdi Bella dalával zártuk a boldogságóránkat
Hosszantartó jólétünk meghatározó tényezőjével foglalkoztunk egész hónapban, ami nem más, mint baráti kapcsolataink ápolása.
Megnyilvánulási formái közt az óvodában nagy szerepet játszik, a kooperációs játéktevékenységek, melyek áthatják mindennapi életünket. Ahhoz, hogy tudatosan építsük fel a csoport összetartó egységét, különböző tevékenységek kreatív feldolgozását tűztük ki célul.
Beszélgetőkörünk- „Gombakör” változatlanul megjelenik napi szinten, ami változott, hogy már önállóan igénylik ezt a belsőséges, egymásra figyelünk, beszélgető formát.
Csoportkohéziónkat erősítette a mesemondó versenyen részt vevő gyermekeknek meghallgatása, szurkolása. Az elmondott mesék kapcsán egymásnak rajzoltak diafilm megjelenésű meseillusztrációt. Megbeszéltük, kinek melyik mese tetszett, kinek szurkoltál, miért. Számos kérdés- felelet vette így kezdetét, és örömmel boncolgatták ezen kérdésköröket, ami az elfogadás, egymásra figyelés fontos feladatát jelenítette meg.
Játékban ágyazva megalakítottuk Barát-sálunkat, ami sokszor vicces, boldog hangulatot teremtett. Próbáltak együtt mozogni a sállal, ami párszor gubancot is okozott.
Együtt- egymásért feladat nehéz próbája volt a Takaróforgató, ami elsőre nehezen sikerült, viszont annál több boldog gyerekkacajt eredményezett. Nemcsak a logikus gondolkodás fejlődésének, hanem az együtt való megoldásnak is komoly kísérlete volt.
Napi szinten, már berögzült gyakorlat a közös pakolás, amiben most fejlődtünk, hogy nemcsak az általuk elővett játék helyére pakolásának teljesítését tűztük ki célul, hanem egymás segítése is fontos feladat lett.
Csoportkohéziónk erőssége az egymásra figyelés, egymás segítése, valamint a kooperációs játék, mind-mind azt a célt szolgálja, hogy kapcsolatrendszerünk egy boldog egyéni jólétet eredményezzen. A visszajelzések szülők, és gyermekek részéről is ugyanaz: Jó úton haladunk!..