A hónap témájához kapcsolódóan elkészítettem csoportunk barátság szívét, és minden gyermek részére a jelével ellátott kis szívet. Megbeszéltük, hogy a szeretet, a barátság jelképe a szív. Megpróbáltuk mutatni is, volt, aki nem tudta a két kezével formálni a szívet, nekik megmutattam, hogy tudja legkönnyebben behajlítani az ujját, hogy szívet formáljon. Sajnos sok kisgyermekünk beteg, a csoport 40%-a, így minden baráti kapcsolódás nem mutatkozik meg rajta, de gyógyulásuk után ők is felkerülnek a csoport szívébe. Mivel kis- középső csoportosok vagyunk, így csak barátság- csírák mutatkoznak, régebbi ismeretség, rokoni szálak alapján, de már tapasztalható egy-egy jó játék után, hogy barátnak tartják egymást, a pozitív élmény hatására.
A mese a Süni irigy lesz feldolgozása volt, bábokkal, eszközökkel adtam elő a gyermekeknek. Nagyon kedvelik a bábokat, így szívesen vettek részt a kezdeményezésen. Mesehallgatás után megbeszéltük a tartalmát, megértették, hogy mit jelentett az irigység, a barátokkal való együtt játszás. A következő napon három kislány maga kezdeményezte a szabad játéktevékenység ideje alatt a bábozást, mely számomra az igezi visszacsatolást jelenti.
Társas kapcsolatok ápolása
A hónap témájához kapcsolódóan elkészítettem csoportunk barátság szívét, és minden gyermek részére a jelével ellátott kis szívet. Megbeszéltük, hogy a szeretet, a barátság jelképe a szív. Megpróbáltuk mutatni is, volt, aki nem tudta a két kezével formálni a szívet, nekik megmutattam, hogy tudja legkönnyebben behajlítani az ujját, hogy szívet formáljon. Sajnos sok kisgyermekünk beteg, a csoport 40%-a, így minden baráti kapcsolódás nem mutatkozik meg rajta, de gyógyulásuk után ők is felkerülnek a csoport szívébe. Mivel kis- középső csoportosok vagyunk, így csak barátság- csírák mutatkoznak, régebbi ismeretség, rokoni szálak alapján, de már tapasztalható egy-egy jó játék után, hogy barátnak tartják egymást, a pozitív élmény hatására.
A mese a Süni irigy lesz feldolgozása volt, bábokkal, eszközökkel adtam elő a gyermekeknek. Nagyon kedvelik a bábokat, így szívesen vettek részt a kezdeményezésen. Mesehallgatás után megbeszéltük a tartalmát, megértették, hogy mit jelentett az irigység, a barátokkal való együtt játszás. A következő napon három kislány maga kezdeményezte a szabad játéktevékenység ideje alatt a bábozást, mely számomra az igezi visszacsatolást jelenti.
Hetünk az adventi készülődés jegyében zajlott, s emellett a társas kapcsolatok fontosságára próbáltunk nagy hangsúlyt fektetni. A négy gyertya című mesét olvastuk el a gyermekeknek, s hogy minél jobban átadhassuk annak tartalmát, el ültettük a mi:szeretetünket, hitünket, békénket és reményünket jelképező magszemeinket, hogy azok minél nagyobb és erősebb növényekké cseperedhessenek,s jelképesen egy egy gyertyát is mellé tettünk.
A gyermekek örömmel vették szemügyre a friss hatásokat.
El készítettük a mi barátság rénszarvasainkat is: a gyermekek párokat alkottak, s a rénszarvas agancsa az ő tenyerükből rajzolódott ki. Így erősítvén a társas kapcsolatokat.
A Konyári Óvoda Katica csoportjában a Márton-napi népszokásokhoz kapcsolódva készítettük el társas kapcsolatok plakátját. Eljátszottuk a Száz liba egy sorban kezdetű dalt és megbeszéltük, hogy ahogyan az állatvilágban úgy az emberi társadalomban is nagyon fontos a barátság és a közösség. Meghallgatták a gyerekek a témához tartozó mesét és eljátszottuk a harkályjátékot két ritmusbot segítségével. Megérezték, hogy milyen jó egymásnak örömet szerezni.
A gyerekek elismerő levelet írtak társaiknak, melyben szavakba öntötték érzéseiket barátaik iránt. Örömmel fogadták társuk szavait. Jó volt látni, hogy a diákok ki tudják mutatni egymás iránti érzelmeiket.
A feladatok közül ők választották ki az elismerő levelek megírását. Nagy lelkesedéssel fogtak bele és igazán szép levelek születtek. Fontosnak tartották, hogy a körülöttük lévő emberek, akikkel kapcsolatban állnak, tudják azt, hogy mennyire elismerik őket.
Beszámoló
Mende, Mesevár Óvoda-Bölcsőde
Törpike csoport
A társas kapcsolatok ápolása c. téma feldolgozásáról
Foglalkozásunkat zenehallgatással kezdtük, Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek.. c. dalát hallgattuk meg, majd a gyerekek által kitalált koreográfiára táncoltunk párban, körben.
Pihenésképpen Bagdy Emőke relaxációs feladataival hangolódtunk még jobban a téma feldolgozására. /”Kitárom a világom…, „Puha meleg, felengedek…., „Az én hangom…/
A szokásos Beszélgetőkörünket „Kis barátom, hogy vagy? játékkal indítottuk, amely nagyon tetszett a csoport tagjainak, nagy lelkesedéssel mesélt mindenki a saját barátjáról és önmagáról is. A kis barátok üdvözölték is egymást, a Szervusz kedves barátom… énekkel.
Eljátszottuk a „Barátomnak tekintelek, mert..” játékot is, ahol nagyon jól megfogalmazták a gyerekek barátaik jellemzőit, és azt is miért fontos a barátság.
Ezután Barátságláncot készítettünk, először a szőnyegen „Fonjuk meg a kerítést!” játékkal, majd utána mindenki a kivágott figurát kiszínezte és felragasztottuk egy kivágott korona alakú kartonra, ez lett a csoport „Barátság koronája”. Úgy helyeztük el rajta a figurákat, hogy a nagyon jó barátok egymás mellé kerüljenek.
Nagyon tetszett a gyerekeknek, nagy örömmel színeztek, ragasztottak és nagy figyelemmel kísérték, hogy a kis barátok tényleg egymás mellé kerülhessenek.
A játékok nagyban segítették a gyermek-gyermek, a gyermek-felnőtt kapcsolatok pozitív töltésének a kialakítását, amelyet nagyon fontosnak tartunk nevelő munkánk során.
Célom volt, hogy nagyban fejlődjön a gyermekek kapcsolatteremtő és kapcsolat megtartó képessége. Ehhez igazítottam a felkínált játékokat, feladatokat.
A gyerekeket a szokásos mondókánkkal „Kerekerdő…” motiváltam és hívtam a Süni irigy lesz c. bábjáték eljátszására, mese dramatizálásra, amelyet nagyon szeretnek a gyerekek.
Közösen választottuk ki a szereplőket, a szereplők fejére állatos fejdíszek kerültek.
A csoport tagjai nagy figyelemmel hallgatták meg a mesét és mindenki szerepelni akart az eljátszásában, így azt háromszor báboztuk el.
Nagy sikere volt, végig nagyon élvezték a gyerekek, végig figyeltek egymásra, harmadszorra már a szöveget is nagyon jól tudták.
A mesélés után mindenki elkészíthette a saját Barátság virágát, amelybe a barátai jelét rajzolhatta bele, vagy ha kedvet érzett hozzá lerajzolhatta a barátait is. Aki még tovább is színezni szeretett volna, Barátság szívecskéket is készíthetett.
Az alkotó munka után közös játékra hívtam a csoport tagjait és eljátszottuk a „Megismersz?” játékot többször is. Nagyon tetszett mindenkinek, nagyon felszabadultan, örömmel játszottak a gyerekek.
Következő feladatunk a Barátság képének kiszínezése volt az adott minta alapján, nagyon szépen oldották meg a gyerekek ezt a feladatot is.
Foglalkozásunkat ismét közös tánccal és énekléssel zártuk le, Bagdi Bella: Ha boldog vagy.. c. dalával, amely a gyerekek kérése volt.
Úgy gondolom, nagyon jó hangulat uralkodott az egész foglalkozás alatt, a gyerekek végig motiválva voltak, és nagy figyelemmel, kitartással vettek részt az egyes feladatok megoldásában. A közös játékokkal, a beszélgetéssel nagyban tudtuk tovább mélyíteni a már kialakult kis barátságokat és erősíteni azokat.
Beszámoló
Mende, Mesevár Óvoda-Bölcsőde
Törpike csoport
A társas kapcsolatok ápolása c. téma feldolgozásáról
Foglalkozásunkat zenehallgatással kezdtük, Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek.. c. dalát hallgattuk meg, majd a gyerekek által kitalált koreográfiára táncoltunk párban, körben.
Pihenésképpen Bagdy Emőke relaxációs feladataival hangolódtunk még jobban a téma feldolgozására. /”Kitárom a világom…, „Puha meleg, felengedek…., „Az én hangom…/
A szokásos Beszélgetőkörünket „Kis barátom, hogy vagy? játékkal indítottuk, amely nagyon tetszett a csoport tagjainak, nagy lelkesedéssel mesélt mindenki a saját barátjáról és önmagáról is. A kis barátok üdvözölték is egymást, a Szervusz kedves barátom… énekkel.
Eljátszottuk a „Barátomnak tekintelek, mert..” játékot is, ahol nagyon jól megfogalmazták a gyerekek barátaik jellemzőit, és azt is miért fontos a barátság.
Ezután Barátságláncot készítettünk, először a szőnyegen „Fonjuk meg a kerítést!” játékkal, majd utána mindenki a kivágott figurát kiszínezte és felragasztottuk egy kivágott korona alakú kartonra, ez lett a csoport „Barátság koronája”. Úgy helyeztük el rajta a figurákat, hogy a nagyon jó barátok egymás mellé kerüljenek.
Nagyon tetszett a gyerekeknek, nagy örömmel színeztek, ragasztottak és nagy figyelemmel kísérték, hogy a kis barátok tényleg egymás mellé kerülhessenek.
A játékok nagyban segítették a gyermek-gyermek, a gyermek-felnőtt kapcsolatok pozitív töltésének a kialakítását, amelyet nagyon fontosnak tartunk nevelő munkánk során.
Célom volt, hogy nagyban fejlődjön a gyermekek kapcsolatteremtő és kapcsolat megtartó képessége. Ehhez igazítottam a felkínált játékokat, feladatokat.
A gyerekeket a szokásos mondókánkkal „Kerekerdő…” motiváltam és hívtam a Süni irigy lesz c. bábjáték eljátszására, mese dramatizálásra, amelyet nagyon szeretnek a gyerekek.
Közösen választottuk ki a szereplőket, a szereplők fejére állatos fejdíszek kerültek.
A csoport tagjai nagy figyelemmel hallgatták meg a mesét és mindenki szerepelni akart az eljátszásában, így azt háromszor báboztuk el.
Nagy sikere volt, végig nagyon élvezték a gyerekek, végig figyeltek egymásra, harmadszorra már a szöveget is nagyon jól tudták.
A mesélés után mindenki elkészíthette a saját Barátság virágát, amelybe a barátai jelét rajzolhatta bele, vagy ha kedvet érzett hozzá lerajzolhatta a barátait is. Aki még tovább is színezni szeretett volna, Barátság szívecskéket is készíthetett.
Az alkotó munka után közös játékra hívtam a csoport tagjait és eljátszottuk a „Megismersz?” játékot többször is. Nagyon tetszett mindenkinek, nagyon felszabadultan, örömmel játszottak a gyerekek.
Következő feladatunk a Barátság képének kiszínezése volt az adott minta alapján, nagyon szépen oldották meg a gyerekek ezt a feladatot is.
Foglalkozásunkat ismét közös tánccal és énekléssel zártuk le, Bagdi Bella: Ha boldog vagy.. c. dalával, amely a gyerekek kérése volt.
Úgy gondolom, nagyon jó hangulat uralkodott az egész foglalkozás alatt, a gyerekek végig motiválva voltak, és nagy figyelemmel, kitartással vettek részt az egyes feladatok megoldásában. A közös játékokkal, a beszélgetéssel nagyban tudtuk tovább mélyíteni a már kialakult kis barátságokat és erősíteni azokat.
Novemberben a „Társas kapcsolatok ápolása” témát dolgoztam fel. Foglalkozásaimat relaxációs zenével kezdtem majd mesélem, báboztam nekik. Kedvelt játékuk volt a „kis barátom, hogy vagy?” című játék.
Közösen elkészítettük a „barátság láncot” közben beszélgettünk a szeretetről, barátokról, boldogságról, örömökről.
Megismertettem velük a”Pozitív gyerek” című kártyajátékot, melyet érdeklődéssel játszottak.
Az óra címét játékos formában találták ki a gyerekek. Ezután meghallgattuk a témához kapcsolódó dalt.
Rövid elméleti áttekintés után néhány idézetet beszéltük meg közösen, amelyet ppt formában néztünk meg az interaktív táblán. Ezt követően játékos feladatokat oldottak meg a tanulók: Ismeritek egymást?, Adj egy barátságötöst, Azért vannak a jóbarátok. Az óra végén meghallgattuk a meditációt.