A téma megvalósítása több akadályba ütközött, hiszen a járvány helyzet miatt a csoportunk létszáma napi szinten változott, illetve nagyon lecsökkent. „Barátság” csoportunkkal (Tulipán) közösen valósítottuk meg, több napon keresztül együtt játszottunk, tevékenykedtünk. Ez pozitívan hatott a Maci csoportos gyerekekre és tartalmasan töltöttük a napokat, melyben felszínre kerültek pozitív és negatív vonások is. Megbeszéltük a Barátság szó jelentését, kiszíneztük a munkafüzetből a rá jellemző jegyeket, amit oda ajándékoztak a legjobb barátjuknak. Egy másik napon vendégül láttuk Szomorú Szilárdot és Boldog Blankát. Minden gyermek elfoglalta a helyét aszerint, hogy milyen hangulatban van. Egy gyerek állt Szomorú Szilárd mögé, aki a testvére általi bántalmazást sérelmezte. Gondolkodási időt, és minden gyerek számára lehetőséget adtam, ki hogyan vigasztalná meg. A társas kapcsolatok egyik legfontosabb szerepe a támasznyújtás, a bizalom és a szeretet. A Boldogság órák pedagógiai célzata gazdag érzelmi skálával valósult meg, ölelés, simogatás, puszi, kézfogás, ajándék hozás, játékba hívás, cipőkötés stb. Egy másik napon elmeséltem és elbáboztam Lázár Ervin – A nagyra vágyó feketerigó történetét. Megbeszéltük, hogy úgy lehetünk csak boldogok, ha elfogadjuk magunkat és hagyunk másokat is olyannak lenni, amilyen. Ha szeretjük önmagunkat, barátságosak, mosolygósak tudunk lenni. A „Mit látsz a tükörben?” játék által a nagycsoportos gyerekek szókincse sokat fejlődött, bátran használják a kedves,figyelmes, segítőkész, barátságos jelzőket. Nagy sikert aratott a „Megismersz?” játék, a gyerekek körében,sokat nevettünk közösen. Több alkalommal kérik a Boldogságórán kívül is a mozgásalapú relaxációs gyakorlatokat, illetve Bagdi Bella: Ha boldog vagy című számát is nagyon szeretik. A Maci és a Tulipán csoport alkotásaként megszületett „Barátság Szívünk”, melyben minden vállalkozó gyermek lerajzolhatta a legjobb barátját. Egy jó közösségben, mint a miénkben, mind a lehetőségek és mind a teljesítmények is magasra szárnyalnak mi általunk, a Boldogság órát vezető óvodapedagógusok által.
Társas kapcsolatok ápolása
A téma megvalósítása több akadályba ütközött, hiszen a járvány helyzet miatt a csoportunk létszáma napi szinten változott, illetve nagyon lecsökkent. „Barátság” csoportunkkal (Tulipán) közösen valósítottuk meg, több napon keresztül együtt játszottunk, tevékenykedtünk. Ez pozitívan hatott a Maci csoportos gyerekekre és tartalmasan töltöttük a napokat, melyben felszínre kerültek pozitív és negatív vonások is. Megbeszéltük a Barátság szó jelentését, kiszíneztük a munkafüzetből a rá jellemző jegyeket, amit oda ajándékoztak a legjobb barátjuknak. Egy másik napon vendégül láttuk Szomorú Szilárdot és Boldog Blankát. Minden gyermek elfoglalta a helyét aszerint, hogy milyen hangulatban van. Egy gyerek állt Szomorú Szilárd mögé, aki a testvére általi bántalmazást sérelmezte. Gondolkodási időt, és minden gyerek számára lehetőséget adtam, ki hogyan vigasztalná meg. A társas kapcsolatok egyik legfontosabb szerepe a támasznyújtás, a bizalom és a szeretet. A Boldogság órák pedagógiai célzata gazdag érzelmi skálával valósult meg, ölelés, simogatás, puszi, kézfogás, ajándék hozás, játékba hívás, cipőkötés stb. Egy másik napon elmeséltem és elbáboztam Lázár Ervin – A nagyra vágyó feketerigó történetét. Megbeszéltük, hogy úgy lehetünk csak boldogok, ha elfogadjuk magunkat és hagyunk másokat is olyannak lenni, amilyen. Ha szeretjük önmagunkat, barátságosak, mosolygósak tudunk lenni. A „Mit látsz a tükörben?” játék által a nagycsoportos gyerekek szókincse sokat fejlődött, bátran használják a kedves,figyelmes, segítőkész, barátságos jelzőket. Nagy sikert aratott a „Megismersz?” játék, a gyerekek körében,sokat nevettünk közösen. Több alkalommal kérik a Boldogságórán kívül is a mozgásalapú relaxációs gyakorlatokat, illetve Bagdi Bella: Ha boldog vagy című számát is nagyon szeretik. A Maci és a Tulipán csoport alkotásaként megszületett „Barátság Szívünk”, melyben minden vállalkozó gyermek lerajzolhatta a legjobb barátját. Egy jó közösségben, mint a miénkben, mind a lehetőségek és mind a teljesítmények is magasra szárnyalnak mi általunk, a Boldogság órát vezető óvodapedagógusok által.
A témát három órában dolgoztuk fel. A bevezető órán ez első tíz percben beszélgetőkörben ráhangolódtunk a társas kapcsolatok témára. Ezt követően 4 fős csoportokat alkottunk. A gyerekek csomagolópapír közepére ráírták, hogy mi a közös bennük, majd a csak rájuk jellemző tulajdonságokat a hozzájuk közelebb eső papír sarkára írták. Majd a csoportok közösen megbeszélték a leírtakat. Ezután az osztállyal is megosztották a csoportok a jellemzőket. Nagyon tanulságos munkák is születtek, de voltak olyanok is, akik nem vették elég komolyan az önjellemzést.
A második osztályfőnöki órán a gyerekek az elismerő levélírás mellett döntöttek. A levelek megírása megfelelő tempóban haladt. A legjobb munkákat a fel is töltöttük. A harmadik osztályfőnöki órán beszélgettünk a levelek átadásának tapasztalatairól.
Ezekben az embert próbáló időkben különösen fontos jelentősége van az emberi társas kapcsolatok ápolásának. Sajnos, mire ehhez a témához érkeztünk novemberben, mi már újra csak az online térben találkozhattunk a gyerekekkel.
A novemberi hónap témájához kapcsolódva megnéztünk egy kedves kis videót, melyben egy sérült gyermek szerepel, és mellette az egyetlen jóbarátja, aki mindent közösen csinál vele, még azt is kitalálja, hogyan focizhatnak együtt a mozgássérült kisfiúval.
Ráébredtünk arra, hogy Müller Péter szavaiban mély igazság rejlik: „Néha egy ölelés többet üzen és mélyebb élményt ad, mint bármely tanítás.”
Mi, óvó nénik, a gyerekekhez eljuttattunk egy szív sablont rajta minden gyerek óvodai jelével, és arra kértük őket, hogy válasszák ki a legjobb barátjukat róla, és mondják el rövid videóban, hogy miért tartják az illető gyermeket a legjobb barátjuknak. Szüleik segítségével a rövid kis videók a célszemélyekhez el is jutottak mosolyt csalva a kis arcokra. Egy kisebb barátság-lánc alakult így ki, ami boldoggá tett mindannyiunkat, ezért meghallgattuk a hónap dalát: „Ha boldog vagy, mutasd meg” címmel.
A novemberi boldogságmorzsákat így énekszóval zártuk.
Szeretettel,
a gyerekek és az óvó nénik: Sógor Melinda Ágota és Holló Éva Andrea
Kik a barátaink kapcsolataink ápolása,egymásra való odafigyelés…
Kik a barátaink kapcsolataink ápolása,egymásra való odafigyelés…
TÁRSAS KAPCSOLATOK
Rendkívüli ez az osztály. Hosszantartó barátságok, mély emberi kapcsolatok, együttérzés, őszinteség, titoktartás, összetartás… és még sorolhatnám mi jellemző rájuk.
Nem igazán volt nehéz dolgom, hiszen ezeket a jó tulajdonságaikat napi szinten gyakorolják. Ha mégis adódik egy apró gubanc, maguk a gyerekek képesek önállóan helyreállítani saját és egymás lelkében a rendet.
Akkor hát mit is csináltunk? Csiszoltuk a gyémántot, hogy még fényesebb legyen, hiszen mindig tudunk jobbak lenni, önmagunkból még jobbat kihozni. Mesét olvastunk, elemeztünk, munkafüzeti feladatokat oldottunk meg, meditáltunk, relaxáltunk és természetesen énekeltük a hónap dalát. Beszélgettünk sokat, miért is szeretjük a másikat és ezt tudtára is adtuk egymásnak a Pókhálós játék keretében, amit én a tanfolyamon tanultam. Nagyon élvezték, úgyhogy nemcsak pamutgombolyaggal, hanem labdával is játszottuk.
Kapóra jött két névnap is. Kedveskedtünk a városi zeneiskola igazgatójának egy kis üdvözlettel. Azonnal jött a pozitív visszajelzés. A gyerekek virágot készítettek osztályfőnöküknek, a virág közepén saját fényképükkel. Hej Vargáné káposztát főz dallamára négy versszakos köszöntőt énekeltünk és így tettük emlékezetesebbé a virágok átadását.
A hónap folyamán pedig minden alkalmat megragadtam, hogy ahol csak lehetett tudatosítsam a kapcsolatok fontosságát és ápolását. Magam pedig igyekeztem jó példával szolgálni viselkedésemmel feléjük és kollégáim felé egyaránt.
A Barátságlánc kis barátait a hét során készítették el a gyerekek a barkácsasztalnál. Igyekeztek a jellegzetességeiket feltüntetni, pl.: frufru, hajszín, fülbevaló, szemszín, szeplő, ruházat, stb. A pulóverjüket díszítette a jelük. Egyéni ötleteiket valósították meg. A szabad játékba is felhasználták.
A foglalkozást kezdő relaxációval kialakult bennük a lazaság és a rendetlenség szétválasztásának képessége. Önismeret, önfegyelem, döntésképesség, pozitív értékrend kialakulását, megszilárdulását figyeltem meg. Még sokat kell gyakorolniuk, az önkifejezés nem könnyű egy görcsös, mindig irányított, kiszolgált, önbizalomhiánnyal élő gyereknek.
A dal éneklésébe igyekeztek bekapcsolódni, természetesen a refrén rögzül könnyebben.
Élvezték a „Kis barátom hogy vagy?” játékot. A mondanivalójukat igyekeztek választékosan kifejezni, törekedtek arra, hogy ne egymást ismételjék csupán. Erősítette a játék azt a mondásomat, hogy „Olyan sokan vagyunk, hogy itt már a harag nem fér el, a mi csoportunkban mindenki jó barát”.
A mese szereplői az ismerős állatok, kedvességükkel még jobban közel kerültek a gyermekek lelkivilágához. A történet fűzésével feleleveníthették az évszakok jellemzőit is. Szeretnek a témákhoz hozzászólni, a szituációs játékokat kipróbálni. A véleményük megfogalmazásával gondolkodásuk, emlékezetük, kommunikációs képességük fejlődött.
Mindannyian feljutottunk a harmadik lépcsőfokra.
A hónap témájához kapcsolódóan elkészítettem csoportunk barátság szívét, és minden gyermek részére a jelével ellátott kis szívet. Megbeszéltük, hogy a szeretet, a barátság jelképe a szív. Megpróbáltuk mutatni is, volt, aki nem tudta a két kezével formálni a szívet, nekik megmutattam, hogy tudja legkönnyebben behajlítani az ujját, hogy szívet formáljon. Sajnos sok kisgyermekünk beteg, a csoport 40%-a, így minden baráti kapcsolódás nem mutatkozik meg rajta, de gyógyulásuk után ők is felkerülnek a csoport szívébe. Mivel kis- középső csoportosok vagyunk, így csak barátság- csírák mutatkoznak, régebbi ismeretség, rokoni szálak alapján, de már tapasztalható egy-egy jó játék után, hogy barátnak tartják egymást, a pozitív élmény hatására.
A mese a Süni irigy lesz feldolgozása volt, bábokkal, eszközökkel adtam elő a gyermekeknek. Nagyon kedvelik a bábokat, így szívesen vettek részt a kezdeményezésen. Mesehallgatás után megbeszéltük a tartalmát, megértették, hogy mit jelentett az irigység, a barátokkal való együtt játszás. A következő napon három kislány maga kezdeményezte a szabad játéktevékenység ideje alatt a bábozást, mely számomra az igezi visszacsatolást jelenti.