A második évfolyam most is tevékenyen részt vett a boldogság óra témájában. A tanóra elején a hónap zenéjére párt kerestek az osztálytársak. Kedves szavakkal a megtalált párokat be is mutatták egymásnak. Ezután a szavak nélküli játék következett. Élmény volt látni, hogy a kis gyermekek, milyen odaadással segítettek egymásnak, hogy kitalálják az utasításokat. Majd a telefonos játékkal folytattuk, melyben leírást kellett adniuk egymásról a tanulóknak. Olyan jellemzőket mondtak, amiből kiderült, hogy már az első évben jól összeismerkedtek. Zárókörben megbeszéltük, mit jelent és miért is rossz egyedül, magányosan élni. Milyen sok erőt ad, ha van mellettünk valaki. Örömmel rajzolták le, milyen híreket osztanának meg a világgal, szeretteikkel (ajándék adás, új kisállat a családban, szeretet, új családtag születése, esküvőn való részvétel). A kis rajzokat egy „jó hírem van” ládába rejtették és napról- napra gazdagodik a láda apró, pici örömökkel.
Társas kapcsolatok ápolása
Ebben a hónapban a társas kapcsolatokat építettük. Sok feladatot megoldottunk, érzékenyitő videókat néztünk, játszottunk, beszélgettünk. A gyerekek a legnagyobb lelkesedéssel a barátságszíveket készítették mégis.
Ami most a legfontosabb: Ápoljuk társas kapcsolatainkat!
Ebben a hónapban mindenki érezte annak a jelentőségét, hogy milyen fontos tudatosan ápolni és fenntartani a szociális kapcsolatainkat. Senkit nem szabad magára hagyni, meg kell találni azokat a lehetőségeket, amik a pandémiában megengedettek. Ezt a fő gondolatot boncolgattuk egész hónapban.
Először mindenki elkészítette az én-körét, melyen vizuálisan is látható volt, hogy az egyénhez ki áll a legközelebb és a legtávolabb. Aztán megbeszéltük, hogy kivel hogyan, milyen rendszerességgel találkoznak a gyerekek, illetve hogyan és miről beszélgetnek. Azt is elmondták, hogy kire számíthatnak, ha bajban vannak és kinek tudnak ők segíteni. Megemlítettük azt is, hogy mely kommunikációs formákat nem tudjuk alkalmazni a járványhelyzet miatt.
Rendeztünk egy teadélutánt, amelyen (ha maszkban is ) végre kötetlenül lehetett bárkivel bármiről beszélgetni. A tea a testet, a beszélgetés pedig a lelket melengette. Ez volt a mi lélekmelengető teadélutánunk.
Ebben a hónapban vendégünk volt a helyi családsegítő munkatársa is, aki A hűséges sólyom történetén keresztül beszélgetett a barátság fogalmáról és próbatételeiről. Nagyon kellemes délután volt ez is, amit mi tovább folytattunk úgy, hogy a mai tizenévesek baráti kapcsolatairól és annak nehézségeiről és örömeiről beszélgettünk.
Igyekeztünk ebben a hónapban minél több társasjátékot elővenni és használni, hiszen ez is egy tökéletes mód arra, hogy társaságban jól és hasznosan töltsük el az időt és jobban megismerjük egymást.
Ugyanakkor előkészítettük a december hónapot és kihúztuk a neveket, hogy ki kinek a titkos angyala lesz egy hónapon keresztül.
Kisnánai Szent Imre Általános Iskola
Az osztály tagjai kis csoportokba rendeződve készítették el a plakátokat, amit a foglalkozás végén egymásnak is megmutattak. Szép színes alkotások születtek.
A Szegvári Kurca-parti Óvoda Szivárvány kiscsoportjában a gyermekek életkori sajátosságaiból adódóan nagyon fontos a társas kapcsolatok alakulása, az érzelmek kifejezése, az ölelés, egymás megérintése, elfogadása. A gyerekek (a jelenlegi elidegenítő környezeti hatások ellenére) minden reggel örömmel várják társaikat, öleléssel üdvözlik őket. A spontán játékhelyzetekben csiszolódik együttműködésük, fejlődik egymáshoz való alkalmazkodó képességük, alakulnak baráti kapcsolataik.
A hónap témájának feldolgozását jól össze tudtuk kapcsolni a testünk témakör egyes elemeivel, így tevékenységeink során többször visszhangként jelentek meg az egyes játékok, gyakorlatok. Legérdekesebbek voltak: egymás körberajzolása, testrészek elhelyezkedése, megnevezése, „Hol van a …..” játék. Babafürdetés, öltöztetés. Ragacs játék, kapcsolódás meghatározott testrésznél. Barátságlánc alkotása. Barátságtánc.
A párhuzamos Eszterlánc csoporttal közös bábjátékot is szerveztünk egy irigy süniről szóló mese élményszerű feldolgozásához.
A gyerekek számára külön öröm volt, hogy játékidőben kis meglepetés ajándékokat, rajzokat készíthettek a barátjuknak, amit azután a jeles dobozokban rejtettek el, örömet szerezve a megtalálójának.
Reméljük heti tevékenységünkkel hozzájárultunk az egymás iránti toleráns viselkedés elmélyítéséhez, baráti, társas kapcsolataik fejlődéséhez.
Zakladna Skola s VJM Alapiskola Fülekpüspöki
Elkészítettük a jó híreket összegyűjtő dobozkánkat, amit színes képekkel díszítettünk. A jó hírek összegyűjtése közben társainkat az asztalon való dobolással bíztattuk. A jó hírekről beszélgettünk, azután fogtunk hozzá a rajzolásnak. A következő híreket rajzoltuk le: örültünk, hogy osztálytársunkat kiengedték a kórházból, hogy barátunk jól felelt az órán, hogy unokatestvér született, hogy az egész család együtt lesz karácsonykor, hogy hálás a kutya a gondoskodásért, hogy anya reggelente öleléssel búcsúzik, hogy hálásak vagyunk minden segítségért, az első hónak és hogy nem feledkeznek meg a születésnapunkról.
Bélapátfalvai Petőfi Sándor Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola
A tanulók egyénileg , és sajátosan élik meg a vírushelyzetet. A mindennapi megszokott kontaktok elmaradnak. Ezt próbálták kifejezni rajzban.
Nyugati Városrészi Óvoda Nagy Jenő Utcai Tagóvoda
Reggelente a „Jó hírem van…” beszélgető körrel kezdtünk. Ez adott egy alaphangulatot a napunknak. Péter Tímea: Fülöpke az óvodában – örök barátság című mese nagyon megérintette a gyerekeket. Szép gondolatok születtek, és mélyebb érzéseket hívott elő. Olyannyira, hogy Advent közeledtével gyertyát is öntöttünk, és több olyan gyermek is volt, aki oddadta gyertyáját a barátjának, hogy így őrizze meg a barátságukat.
Karcrajzok is születtek a barátokról.
Relaxációs gyakorlat: „Kitárom a világom, mint egy virág kinyílok”.
Beszélgetés a témakörről.
Ráhangoló gyakorlat: „Milyen a jó barát?” Ötletbörze. Közös megbeszélés.
Téma feldolgozása: „Az igaz barátság”-gyakorlat.
Játékos gyakorlat: „Udvarias vagyok”
Meditációs gyakorlat: a társas kapcsolatok pozitív megélésére.
Gyerekdal: Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek. . (Dalok máskor is.)
Beszámoló a Boldogságóra foglalkozásról
2020. november
A foglalkozás témája: Társas kapcsolatok
A foglalkozást egy kicsit rendhagyóan tartottuk, mert az óvodában megbetegedés miatt sok gyermek, és a Katica csoport óvónénije is hiányzott, így összevontuk a két csoportot. Ez a foglalkozás témája szempontjából nem jelentett problémát, hiszen a két csoport tagjai nagyon jól ismerik egymást, sőt barátok, és testvérek is járnak a másik csoportba.
A téma bevezetése:
Egymás üdvözlésével: Körben állva integettük, puszit küldtünk egymásnak többféleképpen, majd sorban haladva megkérdeztük egymástól:” Hogy vagy kis barátom?”
Kis meditációval: Körben leültünk a gyerekekkel a szőnyegre, megfogtuk egymás kezét, becsuktuk a szemünket, és arra gondoltunk, hogy milyen jó, hogy nem vagyunk egyedül.
A téma feldolgozása:
Bábjátékkal: Elbáboztam a Süni irigy lesz című mesét, majd megkérdeztem a gyerekektől, hogy a meséből ki melyik állat lenne szívesen, és miért. Közben a kezükre húzhatták a kiválasztott bábfigurát, és úgy mondták el indoklásaikat. A gyerekek nagyon jól megfogalmazták a szereplők tulajdonságait, amiből kiderült, hogy megértették a mese mondanivalóját.
Pizza készítő játékkal: Arra kértem a gyerekeket, hogy álljanak föl, maradjanak körben, és forduljanak úgy, hogy a tenyerükkel meg tudják érinteni az előttük álló pajtásuk hátát. „Barátságunk jeléül pizzát fogunk készíteni egymásnak, úgy hogy követitek, amit mondok, és amit mutatok. Amikor a társaitok hátán készítitek a pizzát, figyeljetek, hogy jó érzés legyen a számukra!” „Aztán megfordulva, most akinek a pizzát készítettük, ő készíti nekünk.”
Barátomnak tekintelek, mert…: A mese után kiosztottam mindenkinek egy kivágott szívformát. Arra kértem őket, hogy egyenként adják oda egy kispajtásuknak, és mondják el neki: „Barátomnak tekintelek, mert…”- és néhány kedves szóval indokolják meg, hogy miért. Aztán tovább adhatják másnak is a kapott szívet, ugyanúgy elmondva az indoklást.
A foglalkozás lezárása:
Bagdi Bella: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek dalával – a dalra a szövegnek megfelelően mozogtunk és énekeltünk.
A csoport barátság szívének elkészítésével: A gyerekek rárajzolták legkedvesebb barátjuk jelét egy szívformára, amit ráragasztottak egy kartonból kivágott nagy piros szívre. Megbeszéltük, hogy kiket is rakhatnánk még fel, hogy teljes legyen a barátság szívünk.
Csokvaomány, 2020. november 25.
Tuza Gáborné
óvodapedagógus