November a társas kapcsolatok hónapja. Az új csoport, az első osztályosok ügyesen beilleszkedtek az iskolai környezetbe. Örömmel vesznek részt minden programban.
– A kommunikáció, a társas kapcsolatok ápolásának legfontosoabb eszköze kisgyermekkorban a játék. Ezen belül is a társasjáték. Már ismerkedünk a Pozitivity társas játék szabályaival, a Boldogság kastéllyal, a helyszínekkel, s egy egyszerű változatát már játszottuk is. Meglepően hamar megtanultak figyelni egymásra: ki mikor következik, átadom a dobókockát a másiknak, nem baj, ha a másik előbbre tart, tudok veszíteni, örülök mások győzelmének…
– Fontos, elengedhetetlen lehetőség a társas kapcsolatok erősítésére a sport. A szabadtéri, tornatermi csapatversenyek!
– A közös játék a szabdban
– NAGY segítőtárs Dió és Szemi a két terápiás kutya. Ők az intézmény csendes jó tündérei. Mindenben segítségünkre vannak. A leghatékonyabb munkát végzik. Hálásak vagyunk, hogy beragyogják a hétköznapokat!
Társas kapcsolatok ápolása
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Móricz Zsigmond u. Telephely
A csoport tagjai az általuk kivágott szívre lerajzolták barátaikat, majd egy nagy közös szívet készítettünk belőle. A gyermekek nem csak a rajzolást, de a témakörhöz kapcsolódó feladatokban is szívesen részt vettek, mint például a barátságtánc és a „jó hírem van, mert…”
Papp Bertalan Ószőlői Általános Iskola
Mindannyian tudjuk, hogy az a gyermek, felnőtt, akinek van szerető családja, legalább egy jó barátja, s általában helye van a közösségeiben, sokkal boldogabb, könnyebben átvészeli a legnehezebb helyzeteket is, mint az, aki magányos.
Erről a témáról szerencsére több órán is gondolkodhattak ebben a hónapban a gyerekek. Nem csak a boldogságórával kapcsolatban, hanem etika és osztályfőnöki órán is előkerült ez területe az életünknek, és elmondhatták gondolataikat, érzéseiket.
Azonban nem elég, ha jó kapcsolataink vannak az életünkben, fel kell ismernünk a jelentőségét, hálát kell adnunk, éreznünk, és időnként jó, ha kifejezésre is juttatjuk ezeket. Ennek gyakorlására irányult az egyik feladat, az elismerő levél írása.
Szülőhöz, nagyszülőhöz, baráthoz, családhoz írt soraikban így írnak erről a gyerekek.
Boldogságóránk harmadik témája a ,,Társas kapcsolatok ápolása” valósult meg ebben a hónapban.
Bagdy Emőke által javasolt relaxációs mozgásba motiváltan kapcsolódtak be a gyerekek. Mindenki medvévé változott,cammogó mozgásukkal,talpuk külső összefordításával elevenítették meg a lomha járását.Ez a kis mozgást utánzó járás kiváló alkalmat adott lábboltozatuk erősítésére is.
Bezzeg Andrea:Tavasz ébresztő verses meséjében a medve történetét figyelmesen hallgatták végig. Meseélményük újbóli átélését napokon keresztül kérték ,egy-egy részét már önállóan idézték fel .
Közös beszélgetés kezdeményezésére mondták el , hogy milyen jó volt , hogy a barátai felvidították, boldoggá tették a morcos medvét.
Resztoratív körben egy plüss maci tovább adásával lehetőségük volt barátaikhoz , társaikhoz fűződő kapcsolataik megfogalmazására .A kezükben lévő kis maci támogatón segítette véleményalkotásuk minél önállóbb kivejezését.
Megbeszéltük , hogy a következő napon ők is meglephetik barátjukat egy kis kedvességgel .
Így készítettek egymásnak ,,barátság karkötőt”színes gyöngyökből .Közösségünk összetartozását fejezte ki , hogy a betegség miatt otthon maradt barátaikra is gondoltak.
Együttműködve , közös ötletek alapján valósították meg a medve barlangjának megépítését , köré tágas udvart terveztek , ahol minden erdőlakó elfért.
Újból felelevenítettük a mese történetét ,a gyerekek egymást kiegészítve, szinte önállón mondták el cselekményét.
Barátság jelét színezve fedezték fel formájában a stilizált emberformákat. Azt kiegészítve vidám gyermekrajzok készültek . Közülük egyet felraktunk a kis létránk harmadik fokára , jelképezve , hogy egy lépéssel újból fentebb jutottunk. Elmaradhatatlan a közös zenehallgatás , és a közös tánc hangulata. Bagdi Bella személyiség fejlesztődalaira most is szívesen mozogtak , énekeltek.
Örömmel tapasztalhattam meg napi tevékenységeink során , hogy a Kisgombák társas kapcsolatai egyre szorosabb baráti kapcsolatokká szövődtek.
A társas kapcsolatok hónap kereték belül nagyon sokat beszélgettünk arról a tanulókkal, hogy hogyan kell a társaikkal viselkedniük, mi a helyes cselekedet, és mi az, ami nem helyes. Mivel a csoportban több konfliktus is előfordult az utóbbi időben, így épp időszerű volt a téma mélyebb vizsgálata, átbeszélése.
Ezt követően felolvastam a tanulóknak Péter Tímea: Fülöpke az óvodában – az örök barátság (mese) c. meséjét, értelmeztük azt. A barátságról mindenki megoszthatta az osztállyal a gondolatait.
A meséhez illusztrációkat is készítettünk, öröm volt mindenki számára az alkotás.
Az óra lezárásaként játszottunk. Kört alkottunk, majd kiválasztottunk egy tanulót, akinek bekötöttük a szemét és a kör közepére állítottuk. A körben álló gyermekek helyet változtattak, majd egy tanulóhoz odavezettük a középen álló gyermeket, akinek ki kellett találnia, hogy kivel áll szemben. Mindenki nagyon élvezte a közös pillanatokat!
Sajószentpéteri Kossuth Lajos Általános Iskola
A hónapban több órát is foglalkozunk a társas kapcsolatokkal, a meglévő barátságok ápolásával, annak fontosságával.
Harmadik osztályosok révén az olvasás órai mesékből indultunk ki. Ott is az állatok barátságáról, ellenségeskedéséről olvastunk, és ugye ezekben a mesékben az állatok emberi tulajdonságokkal vannak felruházva ezért, párhuzamot vontunk az emberi magatartásformákkal, elmondták a véleményeiket a pozitív és negatív emberi kapcsolatokról, viselkedési normákról. A gyerekek nagyon jól látják ezeknek a lényegét, nagyon kritikusan fogalmazzák meg a gondolataikat.
A hónap közepétől megtanultuk a hónap dalát, igaz énekelni nem szabad a kialakult helyzet miatt, de a dal refrénjének mutogatásában jókedvvel vettek részt.
A projektben az alábbi játékokat, feladatokat vontam be a teljesség igénye nélkül:
• Hónap dala – motivációs lehetőség
• Jó hírem van – játék
• Közös bennünk – kooperatív technika, ablak módszerrel való feldolgozás
• „Idézz fel egy olyan esetet, amikor”……játék – magukról kellett állításokat mondani, ezeket az állításokat kis cédulán húzták ki véletlenszerűen.
Idézz fel egy olyan esetet, amikor…
1. segítőkész voltál!
2. megbocsátó voltál!
3. őszinte voltál!
4. szorgalmas voltál!
5. bátor voltál!
6. játékos / humoros voltál!
7. gondoskodó voltál!
8. lelkesedtél valamiért!
9. együttműködő voltál!
10. türelmes voltál!
11. engedelmes voltál!
12. kötelességtudó voltál!
14. pontos voltál!
15. tisztelettudó voltál!
16. becsületes voltál!
17. valami új dolgot megtanultál!
18. kitartó voltál!
19. figyelmes voltál!
20. megbízható voltál!
21. igazságos voltál!
22. barátságos voltál!
23. valami új dolgot kipróbáltál!
24. megértő voltál!
25. kedves voltál!
• Motivációs lehetőség – mindannyian mások vagyunk, hogyan, mi alapján választunk barátot
Anya ők miért feketék c. film megtekintése?????????
• BARÁTSÁG SZÍV – játék
„ Barátomnak tekintelek, mert……..”
……voltak olyan gyerekek, akiket érzékenyen érintett az, hogy aki számukra fontos volt, az esetleg másnak adta a szivecskéjét, – volt olyan kislány, aki azt mondta, hogy ő több szívet kellene, hogy kiosszon és nem akar megbántani senkit, mivel sokan hiányoztak betegség miatt, ezért nem akartak adni senkinek…. tehát érdekes dolgok derültek ki a gyerekek és az én számomra is. Ezután természetesen megbeszéltük, átbeszéltük a lehetőségeket.
• Motiváció – kisfilm megtekintése az adventről, jelentőségéről
Az eljövetel, várakozás, ajándék, jóság, jócselekedet, jótett, jóérzések, ünnep, rokonok, vírushelyzet, szegénység, segítségnyújtás az elesetteknek
– ezekhez kapcsolódik az utolsó játék, a „ JÓSÁGOS MANÓ” c.
A gyerekek titokban kihúzták egymást az utolsó pénteken, és az adventi időszakban, minden nap a téli szünetig mindenkinek lesz egy jóságos manója, akiről nem tud. Különösen törődik vele, segíti, megvédi.
A feladat célja: az érzelmi feszültség kezelése, rokonszenv tudatosítása, törődés gyakorlása. A játékban közkívánatra én is részt veszek!
Sajószentpéteri Kossuth Lajos Általános Iskola
A hónapban több órát is foglalkozunk a társas kapcsolatokkal, a meglévő barátságok ápolásával, annak fontosságával.
Harmadik osztályosok révén az olvasás órai mesékből indultunk ki. Ott is az állatok barátságáról, ellenségeskedéséről olvastunk, és ugye ezekben a mesékben az állatok emberi tulajdonságokkal vannak felruházva ezért, párhuzamot vontunk az emberi magatartásformákkal, elmondták a véleményeiket a pozitív és negatív emberi kapcsolatokról, viselkedési normákról. A gyerekek nagyon jól látják ezeknek a lényegét, nagyon kritikusan fogalmazzák meg a gondolataikat.
A hónap közepétől megtanultuk a hónap dalát, igaz énekelni nem szabad a kialakult helyzet miatt, de a dal refrénjének mutogatásában jókedvvel vettek részt.
A projektben az alábbi játékokat, feladatokat vontam be a teljesség igénye nélkül:
• Hónap dala – motivációs lehetőség
• Jó hírem van – játék
• Közös bennünk – kooperatív technika, ablak módszerrel való feldolgozás
• „Idézz fel egy olyan esetet, amikor”……játék – magukról kellett állításokat mondani, ezeket az állításokat kis cédulán húzták ki véletlenszerűen.
Idézz fel egy olyan esetet, amikor…
1. segítőkész voltál!
2. megbocsátó voltál!
3. őszinte voltál!
4. szorgalmas voltál!
5. bátor voltál!
6. játékos / humoros voltál!
7. gondoskodó voltál!
8. lelkesedtél valamiért!
9. együttműködő voltál!
10. türelmes voltál!
11. engedelmes voltál!
12. kötelességtudó voltál!
14. pontos voltál!
15. tisztelettudó voltál!
16. becsületes voltál!
17. valami új dolgot megtanultál!
18. kitartó voltál!
19. figyelmes voltál!
20. megbízható voltál!
21. igazságos voltál!
22. barátságos voltál!
23. valami új dolgot kipróbáltál!
24. megértő voltál!
25. kedves voltál!
• Motivációs lehetőség – mindannyian mások vagyunk, hogyan, mi alapján választunk barátot
Anya ők miért feketék c. film megtekintése?????????
• BARÁTSÁG SZÍV – játék
„ Barátomnak tekintelek, mert……..”
……voltak olyan gyerekek, akiket érzékenyen érintett az, hogy aki számukra fontos volt, az esetleg másnak adta a szivecskéjét, – volt olyan kislány, aki azt mondta, hogy ő több szívet kellene, hogy kiosszon és nem akar megbántani senkit, mivel sokan hiányoztak betegség miatt, ezért nem akartak adni senkinek…. tehát érdekes dolgok derültek ki a gyerekek és az én számomra is. Ezután természetesen megbeszéltük, átbeszéltük a lehetőségeket.
• Motiváció – kisfilm megtekintése az adventről, jelentőségéről
Az eljövetel, várakozás, ajándék, jóság, jócselekedet, jótett, jóérzések, ünnep, rokonok, vírushelyzet, szegénység, segítségnyújtás az elesetteknek
– ezekhez kapcsolódik az utolsó játék, a „ JÓSÁGOS MANÓ” c.
A gyerekek titokban kihúzták egymást az utolsó pénteken, és az adventi időszakban, minden nap a téli szünetig mindenkinek lesz egy jóságos manója, akiről nem tud. Különösen törődik vele, segíti, megvédi.
A feladat célja: az érzelmi feszültség kezelése, rokonszenv tudatosítása, törődés gyakorlása. A játékban közkívánatra én is részt veszek!
Sajószentpéteri Kossuth Lajos Általános Iskola
A hónapban több órát is foglalkozunk a társas kapcsolatokkal, a meglévő barátságok ápolásával, annak fontosságával.
Harmadik osztályosok révén az olvasás órai mesékből indultunk ki. Ott is az állatok barátságáról, ellenségeskedéséről olvastunk, és ugye ezekben a mesékben az állatok emberi tulajdonságokkal vannak felruházva ezért, párhuzamot vontunk az emberi magatartásformákkal, elmondták a véleményeiket a pozitív és negatív emberi kapcsolatokról, viselkedési normákról. A gyerekek nagyon jól látják ezeknek a lényegét, nagyon kritikusan fogalmazzák meg a gondolataikat.
A hónap közepétől megtanultuk a hónap dalát, igaz énekelni nem szabad a kialakult helyzet miatt, de a dal refrénjének mutogatásában jókedvvel vettek részt.
A projektben az alábbi játékokat, feladatokat vontam be a teljesség igénye nélkül:
• Hónap dala – motivációs lehetőség
• Jó hírem van – játék
• Közös bennünk – kooperatív technika, ablak módszerrel való feldolgozás
• „Idézz fel egy olyan esetet, amikor”……játék – magukról kellett állításokat mondani, ezeket az állításokat kis cédulán húzták ki véletlenszerűen.
Idézz fel egy olyan esetet, amikor…
1. segítőkész voltál!
2. megbocsátó voltál!
3. őszinte voltál!
4. szorgalmas voltál!
5. bátor voltál!
6. játékos / humoros voltál!
7. gondoskodó voltál!
8. lelkesedtél valamiért!
9. együttműködő voltál!
10. türelmes voltál!
11. engedelmes voltál!
12. kötelességtudó voltál!
14. pontos voltál!
15. tisztelettudó voltál!
16. becsületes voltál!
17. valami új dolgot megtanultál!
18. kitartó voltál!
19. figyelmes voltál!
20. megbízható voltál!
21. igazságos voltál!
22. barátságos voltál!
23. valami új dolgot kipróbáltál!
24. megértő voltál!
25. kedves voltál!
• Motivációs lehetőség – mindannyian mások vagyunk, hogyan, mi alapján választunk barátot
Anya ők miért feketék c. film megtekintése?????????
• BARÁTSÁG SZÍV – játék
„ Barátomnak tekintelek, mert……..”
……voltak olyan gyerekek, akiket érzékenyen érintett az, hogy aki számukra fontos volt, az esetleg másnak adta a szivecskéjét, – volt olyan kislány, aki azt mondta, hogy ő több szívet kellene, hogy kiosszon és nem akar megbántani senkit, mivel sokan hiányoztak betegség miatt, ezért nem akartak adni senkinek…. tehát érdekes dolgok derültek ki a gyerekek és az én számomra is. Ezután természetesen megbeszéltük, átbeszéltük a lehetőségeket.
• Motiváció – kisfilm megtekintése az adventről, jelentőségéről
Az eljövetel, várakozás, ajándék, jóság, jócselekedet, jótett, jóérzések, ünnep, rokonok, vírushelyzet, szegénység, segítségnyújtás az elesetteknek
– ezekhez kapcsolódik az utolsó játék, a „ JÓSÁGOS MANÓ” c.
A gyerekek titokban kihúzták egymást az utolsó pénteken, és az adventi időszakban, minden nap a téli szünetig mindenkinek lesz egy jóságos manója, akiről nem tud. Különösen törődik vele, segíti, megvédi.
A feladat célja: az érzelmi feszültség kezelése, rokonszenv tudatosítása, törődés gyakorlása. A játékban közkívánatra én is részt veszek!
Sajószentpéteri Kossuth Lajos Általános Iskola
A hónapban több órát is foglalkozunk a társas kapcsolatokkal, a meglévő barátságok ápolásával, annak fontosságával.
Harmadik osztályosok révén az olvasás órai mesékből indultunk ki. Ott is az állatok barátságáról, ellenségeskedéséről olvastunk, és ugye ezekben a mesékben az állatok emberi tulajdonságokkal vannak felruházva ezért, párhuzamot vontunk az emberi magatartásformákkal, elmondták a véleményeiket a pozitív és negatív emberi kapcsolatokról, viselkedési normákról. A gyerekek nagyon jól látják ezeknek a lényegét, nagyon kritikusan fogalmazzák meg a gondolataikat.
A hónap közepétől megtanultuk a hónap dalát, igaz énekelni nem szabad a kialakult helyzet miatt, de a dal refrénjének mutogatásában jókedvvel vettek részt.
A projektben az alábbi játékokat, feladatokat vontam be a teljesség igénye nélkül:
• Hónap dala – motivációs lehetőség
• Jó hírem van – játék
• Közös bennünk – kooperatív technika, ablak módszerrel való feldolgozás
• „Idézz fel egy olyan esetet, amikor”……játék – magukról kellett állításokat mondani, ezeket az állításokat kis cédulán húzták ki véletlenszerűen.
Idézz fel egy olyan esetet, amikor…
1. segítőkész voltál!
2. megbocsátó voltál!
3. őszinte voltál!
4. szorgalmas voltál!
5. bátor voltál!
6. játékos / humoros voltál!
7. gondoskodó voltál!
8. lelkesedtél valamiért!
9. együttműködő voltál!
10. türelmes voltál!
11. engedelmes voltál!
12. kötelességtudó voltál!
14. pontos voltál!
15. tisztelettudó voltál!
16. becsületes voltál!
17. valami új dolgot megtanultál!
18. kitartó voltál!
19. figyelmes voltál!
20. megbízható voltál!
21. igazságos voltál!
22. barátságos voltál!
23. valami új dolgot kipróbáltál!
24. megértő voltál!
25. kedves voltál!
• Motivációs lehetőség – mindannyian mások vagyunk, hogyan, mi alapján választunk barátot
Anya ők miért feketék c. film megtekintése?????????
• BARÁTSÁG SZÍV – játék
„ Barátomnak tekintelek, mert……..”
……voltak olyan gyerekek, akiket érzékenyen érintett az, hogy aki számukra fontos volt, az esetleg másnak adta a szivecskéjét, – volt olyan kislány, aki azt mondta, hogy ő több szívet kellene, hogy kiosszon és nem akar megbántani senkit, mivel sokan hiányoztak betegség miatt, ezért nem akartak adni senkinek…. tehát érdekes dolgok derültek ki a gyerekek és az én számomra is. Ezután természetesen megbeszéltük, átbeszéltük a lehetőségeket.
• Motiváció – kisfilm megtekintése az adventről, jelentőségéről
Az eljövetel, várakozás, ajándék, jóság, jócselekedet, jótett, jóérzések, ünnep, rokonok, vírushelyzet, szegénység, segítségnyújtás az elesetteknek
– ezekhez kapcsolódik az utolsó játék, a „ JÓSÁGOS MANÓ” c.
A gyerekek titokban kihúzták egymást az utolsó pénteken, és az adventi időszakban, minden nap a téli szünetig mindenkinek lesz egy jóságos manója, akiről nem tud. Különösen törődik vele, segíti, megvédi.
A feladat célja: az érzelmi feszültség kezelése, rokonszenv tudatosítása, törődés gyakorlása. A játékban közkívánatra én is részt veszek!