A feladatok közül ők választották ki az elismerő levelek megírását. Nagy lelkesedéssel fogtak bele és igazán szép levelek születtek. Fontosnak tartották, hogy a körülöttük lévő emberek, akikkel kapcsolatban állnak, tudják azt, hogy mennyire elismerik őket.
Társas kapcsolatok ápolása
Beszámoló
Mende, Mesevár Óvoda-Bölcsőde
Törpike csoport
A társas kapcsolatok ápolása c. téma feldolgozásáról
Foglalkozásunkat zenehallgatással kezdtük, Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek.. c. dalát hallgattuk meg, majd a gyerekek által kitalált koreográfiára táncoltunk párban, körben.
Pihenésképpen Bagdy Emőke relaxációs feladataival hangolódtunk még jobban a téma feldolgozására. /”Kitárom a világom…, „Puha meleg, felengedek…., „Az én hangom…/
A szokásos Beszélgetőkörünket „Kis barátom, hogy vagy? játékkal indítottuk, amely nagyon tetszett a csoport tagjainak, nagy lelkesedéssel mesélt mindenki a saját barátjáról és önmagáról is. A kis barátok üdvözölték is egymást, a Szervusz kedves barátom… énekkel.
Eljátszottuk a „Barátomnak tekintelek, mert..” játékot is, ahol nagyon jól megfogalmazták a gyerekek barátaik jellemzőit, és azt is miért fontos a barátság.
Ezután Barátságláncot készítettünk, először a szőnyegen „Fonjuk meg a kerítést!” játékkal, majd utána mindenki a kivágott figurát kiszínezte és felragasztottuk egy kivágott korona alakú kartonra, ez lett a csoport „Barátság koronája”. Úgy helyeztük el rajta a figurákat, hogy a nagyon jó barátok egymás mellé kerüljenek.
Nagyon tetszett a gyerekeknek, nagy örömmel színeztek, ragasztottak és nagy figyelemmel kísérték, hogy a kis barátok tényleg egymás mellé kerülhessenek.
A játékok nagyban segítették a gyermek-gyermek, a gyermek-felnőtt kapcsolatok pozitív töltésének a kialakítását, amelyet nagyon fontosnak tartunk nevelő munkánk során.
Célom volt, hogy nagyban fejlődjön a gyermekek kapcsolatteremtő és kapcsolat megtartó képessége. Ehhez igazítottam a felkínált játékokat, feladatokat.
A gyerekeket a szokásos mondókánkkal „Kerekerdő…” motiváltam és hívtam a Süni irigy lesz c. bábjáték eljátszására, mese dramatizálásra, amelyet nagyon szeretnek a gyerekek.
Közösen választottuk ki a szereplőket, a szereplők fejére állatos fejdíszek kerültek.
A csoport tagjai nagy figyelemmel hallgatták meg a mesét és mindenki szerepelni akart az eljátszásában, így azt háromszor báboztuk el.
Nagy sikere volt, végig nagyon élvezték a gyerekek, végig figyeltek egymásra, harmadszorra már a szöveget is nagyon jól tudták.
A mesélés után mindenki elkészíthette a saját Barátság virágát, amelybe a barátai jelét rajzolhatta bele, vagy ha kedvet érzett hozzá lerajzolhatta a barátait is. Aki még tovább is színezni szeretett volna, Barátság szívecskéket is készíthetett.
Az alkotó munka után közös játékra hívtam a csoport tagjait és eljátszottuk a „Megismersz?” játékot többször is. Nagyon tetszett mindenkinek, nagyon felszabadultan, örömmel játszottak a gyerekek.
Következő feladatunk a Barátság képének kiszínezése volt az adott minta alapján, nagyon szépen oldották meg a gyerekek ezt a feladatot is.
Foglalkozásunkat ismét közös tánccal és énekléssel zártuk le, Bagdi Bella: Ha boldog vagy.. c. dalával, amely a gyerekek kérése volt.
Úgy gondolom, nagyon jó hangulat uralkodott az egész foglalkozás alatt, a gyerekek végig motiválva voltak, és nagy figyelemmel, kitartással vettek részt az egyes feladatok megoldásában. A közös játékokkal, a beszélgetéssel nagyban tudtuk tovább mélyíteni a már kialakult kis barátságokat és erősíteni azokat.
Beszámoló
Mende, Mesevár Óvoda-Bölcsőde
Törpike csoport
A társas kapcsolatok ápolása c. téma feldolgozásáról
Foglalkozásunkat zenehallgatással kezdtük, Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek.. c. dalát hallgattuk meg, majd a gyerekek által kitalált koreográfiára táncoltunk párban, körben.
Pihenésképpen Bagdy Emőke relaxációs feladataival hangolódtunk még jobban a téma feldolgozására. /”Kitárom a világom…, „Puha meleg, felengedek…., „Az én hangom…/
A szokásos Beszélgetőkörünket „Kis barátom, hogy vagy? játékkal indítottuk, amely nagyon tetszett a csoport tagjainak, nagy lelkesedéssel mesélt mindenki a saját barátjáról és önmagáról is. A kis barátok üdvözölték is egymást, a Szervusz kedves barátom… énekkel.
Eljátszottuk a „Barátomnak tekintelek, mert..” játékot is, ahol nagyon jól megfogalmazták a gyerekek barátaik jellemzőit, és azt is miért fontos a barátság.
Ezután Barátságláncot készítettünk, először a szőnyegen „Fonjuk meg a kerítést!” játékkal, majd utána mindenki a kivágott figurát kiszínezte és felragasztottuk egy kivágott korona alakú kartonra, ez lett a csoport „Barátság koronája”. Úgy helyeztük el rajta a figurákat, hogy a nagyon jó barátok egymás mellé kerüljenek.
Nagyon tetszett a gyerekeknek, nagy örömmel színeztek, ragasztottak és nagy figyelemmel kísérték, hogy a kis barátok tényleg egymás mellé kerülhessenek.
A játékok nagyban segítették a gyermek-gyermek, a gyermek-felnőtt kapcsolatok pozitív töltésének a kialakítását, amelyet nagyon fontosnak tartunk nevelő munkánk során.
Célom volt, hogy nagyban fejlődjön a gyermekek kapcsolatteremtő és kapcsolat megtartó képessége. Ehhez igazítottam a felkínált játékokat, feladatokat.
A gyerekeket a szokásos mondókánkkal „Kerekerdő…” motiváltam és hívtam a Süni irigy lesz c. bábjáték eljátszására, mese dramatizálásra, amelyet nagyon szeretnek a gyerekek.
Közösen választottuk ki a szereplőket, a szereplők fejére állatos fejdíszek kerültek.
A csoport tagjai nagy figyelemmel hallgatták meg a mesét és mindenki szerepelni akart az eljátszásában, így azt háromszor báboztuk el.
Nagy sikere volt, végig nagyon élvezték a gyerekek, végig figyeltek egymásra, harmadszorra már a szöveget is nagyon jól tudták.
A mesélés után mindenki elkészíthette a saját Barátság virágát, amelybe a barátai jelét rajzolhatta bele, vagy ha kedvet érzett hozzá lerajzolhatta a barátait is. Aki még tovább is színezni szeretett volna, Barátság szívecskéket is készíthetett.
Az alkotó munka után közös játékra hívtam a csoport tagjait és eljátszottuk a „Megismersz?” játékot többször is. Nagyon tetszett mindenkinek, nagyon felszabadultan, örömmel játszottak a gyerekek.
Következő feladatunk a Barátság képének kiszínezése volt az adott minta alapján, nagyon szépen oldották meg a gyerekek ezt a feladatot is.
Foglalkozásunkat ismét közös tánccal és énekléssel zártuk le, Bagdi Bella: Ha boldog vagy.. c. dalával, amely a gyerekek kérése volt.
Úgy gondolom, nagyon jó hangulat uralkodott az egész foglalkozás alatt, a gyerekek végig motiválva voltak, és nagy figyelemmel, kitartással vettek részt az egyes feladatok megoldásában. A közös játékokkal, a beszélgetéssel nagyban tudtuk tovább mélyíteni a már kialakult kis barátságokat és erősíteni azokat.
Novemberben a „Társas kapcsolatok ápolása” témát dolgoztam fel. Foglalkozásaimat relaxációs zenével kezdtem majd mesélem, báboztam nekik. Kedvelt játékuk volt a „kis barátom, hogy vagy?” című játék.
Közösen elkészítettük a „barátság láncot” közben beszélgettünk a szeretetről, barátokról, boldogságról, örömökről.
Megismertettem velük a”Pozitív gyerek” című kártyajátékot, melyet érdeklődéssel játszottak.
Az óra címét játékos formában találták ki a gyerekek. Ezután meghallgattuk a témához kapcsolódó dalt.
Rövid elméleti áttekintés után néhány idézetet beszéltük meg közösen, amelyet ppt formában néztünk meg az interaktív táblán. Ezt követően játékos feladatokat oldottak meg a tanulók: Ismeritek egymást?, Adj egy barátságötöst, Azért vannak a jóbarátok. Az óra végén meghallgattuk a meditációt.
E hónap a társas kapcsolatok köré épült még fokozottabban intézményünkben.
Törekszünk a gyermekeket ebben a nehéz időszakban is az együttérzésre, nevelni.
Sajnos igen nagy létszámban hiányoztak a Napsugár csoport gyermekei, így igyekeztünk őket is még nagyobb figyelemmel követni /összlétszám: kb.4 – 6 fő/, érdeklődni róluk.
Fontosnak tartjuk, mi óvodapedagógusok, hogy intézményi szinten, pozitívan alakuljon a gyermekek társas kapcsolataik, csoportok-csoportok között, éljük át/meg az összetartozás élményét.
Csoportunkba visszatért egy gyermek, kinek a befogadása legelső pillanattól fogva megtörtént –a csoport részéről. A gyermek kezdetben zárkózott volt, próbálták játékba invitálni őt a Csiga-bigák, sikertelenül. Péter Tímea: Fülöpke az óvodában – az örök barátság (mese) megosztására jutott a választásom, melynek hatását, mindennap egyre jobban érezhettük a gyermekeknél, főleg a visszatérő gyermeknél.
A második mesélés után, a gyermekekkel dramatizáltunk, melyet ugyancsak mindennap kértek.
Először is eljátszottuk szerepleosztásban, a mesét.
Másodszor, resztoratív – körben, kör közepére ültettünk egy Csiga-bigát-gyermekez-, -őt megneveztük- és hangosan kimondták a gyermekek, hogy mit érezhetett: Lien, Fülöpke, Matyi stb.. Megtörtént az érzelmi azonosulás, mellyel empátiájukat mélyítettük, gyakorolták önkifejezésüket, volt ki nonverbálisan is. Például: Fülöpke: szomorú volt -társított hozzá szomorú arckifejezést a gyermek-, ,,bár láthatnám Matyit” , ,,Lien is aranyosnak tűnik!” stb. …
Könnyebb volt azonosulnia a visszatérő gyermeknek is. Ennek hatására oldódott, bátrabb lett. A Csiga-bigák, pedig az eddigi Boldogságórák hatására, próbálták őt a begyakorlott módszerekkel jobb kedvre deríteni, kedvében járni, kedveskedni neki. Meghallgattuk a hónap dalát, melyre közös ,,tánc-ház” alakult ki. /összekovácsoló ereje volt.
A barátság szív elkészítése több módon valósult meg. Volt, aki magát a szívet képzelte el és valósította meg, volt aki a szívbe belerajzolta a barátját is. Az eszköz választást a gyermekekre bíztam.
A kis szíveket ráhelyeztük egy nagyobb szívre, s megfogalmaztuk mit látunk. Van, aki a nagy szívet a csoportszobának nevezte meg, a kis szíveket, pedig a gyermekekre szimbolizálta. ,,Egy helyre járunk, egy helyen vagyunk, szeretetben élnek a Csiga-bigák”. – engem személy szerint igen meghatóan érintett.
Természetesen a mi szívünkbe a Napsugár csoport gyermekei is helyet kaptak, így valósult meg az ő Boldogságórájuk is ebben a hónapban.
A tevékenységek lezajlásakor, tapssal fejeztük ki egymás iránti megbecsülésünket, osztozkodtunk örömünkben, mely jó érzéssel töltött el minket, meleg, meghitt, szeretetteljes légkör teremtődött.
Kívánunk mindenkinek minden jót az elkövetkezendő időszakra!
Legyen kellemes az adventi készülődés!
Üdvözlettel: Csiga-biga csoport apraja és nagyja
Boldogságóra
Dátum: 2020.11.26.
Aktivitás: Barátság- ujjlenyomat
Korcsoport: 5-6 évesek
Szervezési forma: egyéni és frontális
Eszközök: feladatlap, színes ceruza, mesekönyv, képek, rajzlap, tempera, CD
Megvalósítás:
– A Boldogságórát egy relaxációs gyakorlattal kezdjük „Medve vagyok és cammogok”.
– Körbe állunk a szőnyegen, majd körbe járunk, mint a medvék, a medve cammogást gyakorolva.
– A relaxációs gyakorlat után körbe ülünk a székeken és beszélgetünk a barátság szó fogalmáról. Ezt követően mindenki feláll a széke előtt, majd leül a barátja mellé. Ez után elmondjuk, hogy ki- kit választott, és miért a barátja.
– A gyerekek az asztalhoz ülnek és mindenki kap egy feladatlapot, melyre a virágnak annyi virágszirmot kell rajzolni, amennyi barátjuk van a csoportban. Mindegyik virágszirmot más- más színre festjük.
– Ez után elmesélem nekik a „A tavaszi ébresztő” c. mesét, amelyet meg is beszélünk. Miután megbeszéltük a mesét, négy csoportot alkotunk, mindegyik csoport kap két képet (Az ébredő mackó és barátai), amelyen meg kell keresniük a különbségeket és bekarikázni. Miután mindenki megoldotta a feladatot, közösen is felsoroljuk a hibákat a képen.
– A feladatok megoldását követően egy közös papírra elkészítjük a csoport barátság- ujjlenyomatot. Mindenki választ egy tetszőleges színt és a közös papírra elkészítjük az ujjlenyomatokat. Ha megszáradt, mindenki a saját ujjlennyomatából, saját fantáziája alapján egy ábrát készít.
– Végezetül a Boldogságórát Bagdi Bella- Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek c. dalának meghallgatásával zárjuk.
A novemberi Boldogságórát online tudtam megtartani, mert a 8.g csoportom karanténba került. Ez nem jelentett problémát, mert így új technikai eszközt is kipróbálhattunk a Google Meet programon belül; a JAM board-ot, amit a ‘barát’ szó szinonímáinak gyűjtésére, illetve a társas kapcsolatok ábrázolására használtunk.
Ezután az ‘Öreg barátok’ című feladatot végeztük el, ahol a segítő kérdéseket felhasználtam, de a fotót kicseréltem.
Az órát ismét angolul tartottam az angol óráim egyikén.
A csoport élvezettel dolgozott mindkét feladaton.
Madarat tolláról, embert barátjáról.
A foglalkozást a kapcsolatok összegyűjtésével kezdtük. Beszélgettünk ezek mélységéről, tartósságáról, minőségéről. A gyerekek, főleg a családi és baráti kapcsolataikról hoztak példát.
Jó és rossz barátokról mindenki tudott történetet.
Feldolgoztuk a Róka és a farkas a lakodalomban című mesét, majd értelmeztük a közmondásokat.
A legjobb baráttal való kapcsolatból rajzok készültek.
Madarat tolláról, embert barátjáról.
A foglalkozást a kapcsolatok összegyűjtésével kezdtük. Beszélgettünk ezek mélységéről, tartósságáról, minőségéről. A gyerekek, főleg a családi és baráti kapcsolataikról hoztak példát.
Jó és rossz barátokról mindenki tudott történetet.
Feldolgoztuk a Róka és a farkas a lakodalomban című mesét, majd értelmeztük a közmondásokat.
A legjobb baráttal való kapcsolatból rajzok készültek.