A mai időben srülhetnek kapcsolataink, ha nem ápolojuk őket. Külön firmákat kell találnunk:e-mail formában, chaten, messengeren, írásban, szóban. Mindenhogy létesítünk kapcsikatot. Külön öröm volt számomra, hogy a gyerekek, felnőtteknek, tanároknak is rajzoltak barátságszívet.
Társas kapcsolatok ápolása
Móri Radnóti Miklós Általános Iskola Nádasdy Tamás Tagiskolája
Csókakő 8074
Petőfi Sándor utca 5.
Osztály: 3. osztály
Létszám: 14 fő
Téma: Az optimizmus gyakorlása
Téma feldolgozása:
1. Órakezdő relaxáció:
– A kis herceg meserészlet tanítói felolvasása
Szükséges eszközök: könyv
2. A téma bevezetése:
Beszélgetés: A meserészletről- az összetartozásról beszélgetés
Útvesztő feladatlap megfejtése: sajt- egér, kutya- csont, apa- anya, tűz- víz, boldogság- harag
Szükséges eszközök: saját készítésű feladatlap
2. A téma feldolgozása:
– Saját konfliktuspartner keresése: annak megbeszélése és eljátszása, kiélezetten egy olyan pontra, amellyel valaki kizökkenthető abból az állapotból, amelyben egyedül érezheti magát és a társa által tud egy pozitív visszacsatolással kizökkenni.
– Minden tanuló kap 4 főből álló emberkapcsolatot. Önállóan dönti el, hogy hova helyezi magát és kiket helyez maga köré.
Szükséges eszközök: társ, papír, ceruzák
3. Az óra lezárása:
– Beszélgetés a rajzokról, kit miért és hova helyeztek.
Nagyon érdekes volt, hogy az első vagy hányadik helyen szerepeltették magukat és hogy az osztálytásakon kívül ebben a feladatban a szüleiket felrajzolták-e.
Visontai Szent-Györgyi Albert Általános Iskola
Az első osztályosok így a hét elején tele voltak örömet hozó hírekkel: a család ünnepelte az édesanya születésnapját, feldíszítették a házat, a lakást Adventre, egy édesanya ölelése, egy kisfiú meggyógyult és végre jöhetett az iskolába, esett a hó, kirándulás, apás hétvégén horgászás a tónál, a család a gyöngyösi Fő téren a Betlehemnél megetették az állatokat, megnézték a város feldíszített karácsonyfáját, készülődés, várakozás az ünnepekre.
Miután kellően ráhangolódtunk, ennél jobban nem is kezdődhet a hét! 🙂
A tulipánosok heti célja a társaskapcsolatok ápolása volt.
A gyerekek nagy érdeklődéssel hallgatták meg a „Tavasz ébresztő” mesét. Mese után megcsiklandozták egymás lábát, hogy megtudják, mit érezhetett a medve koma. A játék után odarepült egy harkály, aki oda adta a gyerekeknek a botját, hogy ők is megtanuljanak kopácsolni. Elmondta, hogy mi a játékszabály majd elrepült. A gyerekeknek ez a játék is nagyon tetszett. Ezen a napon beszélgettünk a barátaikról, akiket utána szívesen le is rajzoltak. Következő napon „Süni irigy lesz” mesével ismerkedtünk meg. Megbeszéltük az állatok személyiségeit és érzelmeit. Gomolyagot körbe adva közben pókhálót alkotva mesélték először a barátjukkal szembeni sérelmüket, amit sikerült megbeszélniük egymással majd utána az örömteli élmények felidézése volt soron. Ezt a témát egy bizalom játékkal zártuk. A gyermekek a társaikat a teremben vezették úgy, hogy annak be volt kötve a szeme. Vezetők feladata volt a felelősség, hogy vigyázzon a másikra, a vezetett gyermekeknek meg megkellet adnia a bizalmat társának. A gyerekek ezt a játékot élvezték legjobban, felszabadulva jól érzéssel mesélték, hogy milyen jó volt a másikra bízni magukat. A csoportban így sikerült erősítenünk a gyermekek társaskapcsolatát.
A foglalkozást egy irányított relaxációval kezdtük, ezzel is lecsendesítve a gondolatainkat. Ez megadta a nyugodt légkört ahhoz, hogy egy jót tudjunk együtt játszani. A relaxáció után elmeséltem a gyerekeknek Füles történetét, melyről utána kérdéseket tettem fel nekik. Megbeszéltük, hogy mi is az a barátság, kit nevezünk a barátunknak. Mindenki elmondta, hogy neki ki a legjobb barátja, és miért tartja őt annak? Ezt követően elővettük a délelőtt folyamán saját kézzel készített szívecskénket, és megajándékoztuk vele a barátunkat. Végül Bagdy Bella Tükördal című dalára játszottunk egy csoportkohéziót erősítő játékot: amíg szólt a zene, addig mindenki táncolt, de mikor megállítottam, a gyerekeknek keresniük kellett egy párt, akit megölelhetnek. Minden egyes megállításnál figyelniük kellett, hogy olyan társukat válasszák, akit még nem öleltek meg. Nagyon jól érezték magukat a gyerekek a foglalkozás alatt, látszott rajtuk, hogy teljesen átszellemültek, sokkal nyugodtabbak voltak.
Ebben a hónapban a csoportunk szívét készítettük el. Mindenki kiszínezte a saját jelét és felragaszthatta a közös, nagy szívre. Alkotás közben beszélgettünk a hiányzókról, akikből mostanában sajnos sok van. A járvány miatt, sokan nem járnak már huzamosabb ideje óvodába. Az ő jelüket is felragasztottuk; a szőnyegre téve, a gyerekek a szív köré feküdtek, megfogták egymás kezét és ezt kiabálták: „Hiányoztok NYUSZIK!”. A képeket és a videófelvételt elküldtük az otthonlévőknek.
Fotópályázat
Közös, együttes munka, fotópályázatra készült az egész iskola.
Nálunk még tantervi oktatás folyik, így tudtuk megvalósítani osztálytársakkal együttesen a közös munkát.
Iskola udvarán lévő természetről kellett készíteni képeket, amit együttesen válogattunk ki, de mindenki névre szólóan küldte be a pályázatát. Ebben a programban az egész iskola részt vett, minden osztály készült képekkel, az iskola udvarát más szemmel nézni. Kitétel volt, hogy a természetet nézzük kicsit más szemmel. Közösen, párokban, csoportokban végezték a feladatot, ahogy szerették volna! Akinek nem volt jó minőségű telefonja, nekik is segítettek a többiek, a saját gépükkel készíthettek fotókat, amit együtt küldtek be.
Egymás megbecsülése, társas kapcsolatok erősítése volt a célunk, amit nagy szeretettel végeztek a diákok.
Több hetes munka eredményét, a képeket kitettük a közösségi térbe, ahol mindenki megcsodálhatja.
Sebestyénné Oroszi Ágnes
A barátság témaköre nagyon közel állt a gyerekekhez, szívesen beszélgettek a témával kapcsolatban. Sok barátság van az osztályban és azon kívül is. Meghallgattuk a „Jobb veled a világ” és a „Ha boldog vagy mutasd meg” című dalokat, melyeket szinte azonnal megtanultak, daloltak. A dalok után mindenki elmondhatta, hogy milyen „Jó híre van” az osztálytársai számára (néhányan le is írták). A jó hírekkel felvillanyozták egymást, így még könnyebben ment a Barátság szív megvalósítása. Zárásként mindenki mondott egy dolgot, amit egy baráttól tanult és amit tőle tanult a barát. Vidám hangulatú, barátságos óránk volt!
A szokásos módon a dal meghallgatásával kezdtük az órát. A gyerekek sokszor még akkor is kérik, hogy kapcsoljam be, amikor önálló munkát végeznek, tehát tényleg szeretik.
A „mesefűzés” játék nagyon jól sikerült. Máskor is alkalmaztam már ezt a módszert. Jól „kijött” a végére, hogy a közösségnek milyen nagy szerepe van az életünkben és mennyire fontos mások megértése, és támogatása.
A mesebeli kiselefánt, akinek nem volt ormánya végül talált magának olyan állatokat, akiknek szintén volt valami rendellenességük ezért összefogtak. Ám itt még nem volt vége a mesének. Végül mindenki hazatért fajtársaihoz, mert itt érezte biztonságban magát.
Nem volt mindenhol volt pontos, logikus a mesefűzés, de a lényeget megértették. Ha elfogadjuk magunkat, akkor fogadnak el mások is, és beilleszkedhetünk egy szerető közösségbe. (Család, iskola, egyházi gyülekezet…stb)
A „barátságötös” feladattal sikerült olyan dolgokat írniuk az „ujjacskákba” ami tényleg fontos egy barátságban. Úgy éreztem az előző mese nagyszerűen segítette ezt a feladatot. Jó kis beszélgetés alakult ki.
Ágai Ágnes verse nagyon jól érezhetővé tette a kamaszkor dilemmáit. Azt hittem nehezebben nyílnak meg a gyerekek, de jól el tudtunk a versről beszélgetni.
Megalkottuk a plakátokat is. A gyerekek buzdító szavait öröm volt látni! Felhívták a figyelmet a kapcsolatok fontosságára ebben a nehéz helyzetben, ami őket is őszintén megérintette.
Lezárásként most nem dalt hallgattunk, hanem jó tulajdonságokkal „bombáztuk” egymást. Annyira jó látni rajtuk, mikor a tanulótársuk valami olyan jót mond róluk, amit ő nem is gondolt magáról. Ez a feladat nagyon melengeti a szívünket, fokozza az önbizalmat.
Bárczi Gusztáv Általános Iskola, Szakiskola, Készségfejlesztő Iskola és EGYMI
A novemberi témát az osztályommal online dolgoztuk fel, ugyanis sajnos a megbetegedések miatt egy hétre bezárt az iskola. Mivel a boldogságórákat pont arra a hétre terveztem, így online formában dolgoztuk fel a havi témát. A gyerekeknek szinte minden napra küldtem egy kis gondolkodtató feladatot, mesét ami a tárasas kapcsolatokkal foglalkozik. Nagyon szép sorokat olvastam tőlük, és örültem neki, hogy így ilyen formában is sikerült megoldani ezt a feladatot. A havi záró feladatnak a barátság szívet választottam, melyet több tanuló és elkészített otthon, és elküldte nekem a képet. Ezekből a képekből készült el egy közös tabló, ami magáért beszél. 🙂