A mai boldogságórán Barátságtánc-ra perdültünk. Minden kisgyereknek valamilyen módon (szavak nélkül) kellett üdvözölni egymást. A hónap témája: a társas kapcsolatok ápolása.
Társas kapcsolatok ápolása
A gyerkőceink őszinte lelkesedéssel fogadták a hónap feladatait. Közös döntéssel a Jó hírem van! feladatot választották, de ragaszkodtak hozzá, hogy üdvözölhessék egymást kézzel-lábbal nagy kacajok közepette. Még a legvisszahúzódóbb tanulók is jelentkeztek üdvözlésre, aminek kiváltképp örültem!
Először is megrajzolták a postást, utána sorra megfogalmazták a jó hírüket és azt levélpapírra is vetették egy-egy csodálatos rajzzal illusztrálva. Közben kitalálták, hogy kinek címezik a jó hírt az osztálytársaik közül. Természetesen a borítékok sem maradtak el egyedi díszítéssel kicicomázva, bélyeggel ellátva. Közben megtanultuk modern világunkban a már kissé elfeledett boríték címzésének szabályait is, ami örömteli emlékeket ébresztett bennem…felidézve gyermekkoromat. 🙂
És egy újabb jó móka volt kézbe venni a postástól a nekünk címzett borítékot és elolvasni a nekünk írt levelet, megcsodálni a nekünk rajzolt képet!
Magyarpolányi Kerek Nap Német Nemzetiségi Nyelvoktató Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Boldogságóránkat a havi dal meghallgatásával kezdtük.A gyerekek lelkesen osztották meg jó híreiket. Apró lapocskákra lerajzolták a friss híreket, amiket beledobtunk a képen látható kincsesládánkba. Szerencsére mindenkinek sok jó híre volt. A gyerekek együtt örültek egymás örömeinek. Mosollyal és tapssal éltettük a jó híreket. A rajzok készítésénél téma akadt bőven. Jó volt látni és hallani milyen apróságoknak is tudnak örülni. Az alkotások szépen gyűltek kis ládikánkba. Megegyeztünk abban, hogy továbbra is megosztjuk egymással örömünket.
A pandémia által kialakult helyzet, miatt a hónap témája a társas kapcsolatok, mint időben és térben is helyén való volt a csoportunkban. Sajnos a vírus az óvodánkat sem kerülte el. Így a gyerekek közvetlenül is megtapasztalhatták milyen az, ha az általuk kedvelt barát vagy felnőtt hiányzik hetekig az oviból. Csoportunk létszáma is jelentősen lecsökkent az elmúlt hetekben. A hiányzások miatt a barátok távol kerültek egymástól, ez kezdetben több gyermek esetében problémát jelentett. Nehezen fogadták el azt, hogy másokkal is lehet jókat játszani. De végül is sikerült a közös játékokkal, énekekkel, mesékkel elfogadtatni velük, hogy együtt, közösen vidáman is eltelhet a nap az oviban még úgy is, ha nincs mindig ott a legjobb barátunk. Az elkészített barátság karkötőket személyen juttattam el az otthon lévőknek. Öröm volt a szívemnek, hogy elfogadták egymást és jól alkalmazkodtak a helyzethez.
Hatalmas megtiszteltetés ért bennünket, városunkban működő Gyerekesély Iroda munkatársai, felkértek bennünket, hogy vegyünk részt az általuk szervezett, interaktív adventi naptár megvalósításában. Mi mással is készülhettünk volna, mint a hónap dalával. Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek… A kis méhecskék lelkesen készültek mindennap, a felvételig. Megbeszéltük, hogy ezzel a dallal üzenhetnek az otthon maradt barátaiknak is, hogy sokat gondolunk rájuk és nagyon várjuk vissza őket. Nagyon várjuk, hogy célba érjen az énekes üzenet. Reméljük a város minden tagja olyan szeretettel fogadja, mint amilyen szeretettel a Méhecske csoport apraja, nagyja készült vele. Vigyázzunk továbbra is egymásra!
Együtt minden jobban sikerül! Fontos a szeretet, a megértés, a család, a barátok az iskola.
Szerencsére mindenkinek sok jó híre volt. A gyerekek szívesen osztoztak társaik örömében. Mosollyal és tapssal köszöntöttük azokat, akik megosztották velünk boldogságukat. A rajzok készítésénél téma akadt bőven. Jó volt látni és hallani milyen apróságoknak tudnak örülni picikéim. Az alkotások szépen gyűltek kis ládikánkba. Megegyeztünk abban, hogy továbbra is megosztjuk egymással örömünket.
A Katicák most is örömmel várták a soron következő Boldogságóra foglalkozást. A mostani, társas kapcsolatok, hozzánk igen közel álló téma. A Katica csoport már 2018. szeptembere óta jár az oviba együtt, egy jól összeszokott kis csapat. Szeretik és tisztelik egymás, sok barátság alakult és még a szünetek alkalmával is sok időt töltenek együtt a barátok. Mi felnőttek is igyekszünk ezt az összetartozást erősíteni bennük, ezért is ruházzuk fel a „Katicákat” csupa jó tulajdonságokkal. Fontosnak tartjuk, hogy a Katicák legyenek barátságosak, kedvesek, segítőkészek, illedelmesek és tartsanak össze. Ezt az életérzést a szülők is átvették, így ők lettek a Nagy Katicák, akik szintén lelkesen segítenek bármiben, legyen szó adventi készülődésről, farsangi zsákbamacska szervezésről vagy udvari dekorálásról mindig számíthatunk rájuk. Ez a téma így különösen közel állt hozzánk, szívesen próbáltuk ki a javasolt feladatokat.
A témára hangolódás érdekében a szőnyegre ülve felpillantottunk a falunkra, amit „Hála falnak” neveztünk el, még az első foglalkozás kapcsán. Erre a falra került fel a Hála párnánk, és a gyerekek laminált jelei. A jeleket már ekkor úgy helyeztük el, ahová saját maguk szerették volna kérni – a barátaik mellé, közelébe. Kiskori fényképek is megtalálhatóak még a jelek körül, szintén a barátság erősítése miatt. Megbeszéltük kinek ki a két legjobb barátja, ami valakiknek nehéz döntésnek bizonyult, mert nem tudott csak kettőt választani. Rövid megbeszélés után mindenki megelégedett és nem történt sértődés. 🙂 Az otthon levő beteg barátokra is gondoltunk és képzeletben küldtünk nekik gyógypuszit. A gyerekek kíváncsian kérdezgették, hogy a nagy macink miért van a kosárba és miért takartam le levelekkel. Közösen meghallgathatták Hétvári Andrea Tavaszi ébresztő című meséjét. Ebből kiderült, mi történt mackóval és barátaival. Néhány rávezető kérdés után szépen felismerték a mese mondanivalóját. Megfogalmazták, hogy egy szeretetteljes dallal hívták elő, az állatok a medvét téli álmából, és milyen kedvesek, hogy meglepték őt születésnapjára. A gyerekek is örültek a medve születésnapjának, el is énekeltük neki a Jöttem karikán kezdetű éneket, amit köszöntésekkor egymásnak is eléneklünk. Kipróbáltuk csukott szemmel, milyen érzés lenne ha hangya mászna rajtunk, ha a szél érintkeznek a bőrünkkel, ha esőcsepp csordogálna az arcunkon. Elképzeltük, hogy egy barlangban vagyunk és jöttek a jelzők is, milyen lehet ott: hideg, sötét, visszhangzik. Elő is bújtunk a barlangokból és a kiválasztott barátokkal hármas – négyes csapatokat alakítottunk.Jöhetett is a „Barátságtánc”. Megbeszéltük, hogy minden csapatból egy valaki csak a kezét használva, egy valaki csak a lábát, egy valaki csak a fejét használva táncolhat. Bagdi Bella: Boldog vagyok zenéjére jót mulattunk. Ezután lehetőségünk volt, még néhány pajtás örömében osztoznunk. Kipróbáltuk a „Jó hírem van” játékot, és megbeszéltük előre a pozitív reakció mozdulatokat is, amiből a mesélő választhatott. A jó hírek egyike volt, hogy megtudhattuk hányat kell még aludni a Mikulás érkezéséig, hogy egy kislánynak kiderült fiú kistesója fog születni, illetve, hogy egy nagycsoportosnak már nő a maradandó foga 🙂 Minden hírnek örültünk, lábdobogással, háromszoros éljen, éljen éljen felkiáltással és tűzijátékos tapssal fejeztünk ki. A közös barátság szívünket is segítettek elkészíteni a gyerekek: a kartonból kivágott szív formába belerajzolták a jeleiket- barátaik mellé, és közösen kiszínezték a közepét. A Hálafal közelébe ragasztottuk fel a „Barátság szívet”, melyek köré többen is elkészítették a barátság virágjukat is. A héten még készültek barátságkarkötők, építettek együtt állatkerteket, a Mikulás házát, konfliktus esetén pedig használtuk a „barátsághőmérőt”, ami segített a gyorsabb békülésben. A hónap dalát már szinte meg is tanulták a gyerekek, hiszen éppen a Testünk témáról, testrészekkel, érzékszervekről tanulunk, így többször is hallgattuk, mozogtunk rá.
A hét lezárásaként a szeretet alagúton végighaladva egy új barátot kellett választaniuk, akivel sikerült egy jót együtt játszani, beszélgetni az előző napokban. Nagy örömömre, sokan választották egyetlen kiscsoportosunkat, akinek még kevesebb a barátja. Sokszor fogták a kezét, védelmezték, elhívták magukkal játszani, rajzoltak vele. Azt hiszem, ezért érdemes csinálni ezt a remek programot! Köszönjük!
Speciális Alapiskola Hurbanovo
Kit miért tartok a barátomnak?
Ezzel a kérdéssel kezdtük az órát. Mindenkinek szüksége van barátra,de nem lehet mindenki a barátunk. Ki is a barát?
Aki:őszinte,szeret, elfogad, nevet velem,figyel rám,segít,megért,bízik bennem. Volt olyan gyerkőc, aki azt mondta,hogy neki a kutyusa a barátja.Ha haza megy az iskolából, akkor neki meséli el, milyen jegyet kapott. Készítettünk szmájlikat,és megalkottuk a havi feladatot.
Állatbarátok csoportja
Szorgalmatos Mesekert Óvoda Bölcsőde és Konyha
A foglalkozás keretében arról beszélgettünk,hogy milyen fontos mindenki számára a társas kapcsolatok megléte. Elmondták,hogy mennyivel gazdagabbá teszi az életüket a jó társaság, a barátok megléte. A mese meghallgatása után egyéni beszámolók keretében mesélték el élményeiket.
Meixner Ildikó Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
Az órát beszélgetéssel kezdtük, majd a gyerekek megosztottak egymással egy-egy jó hírt. Ezeket zenehallgatás közben lerajzolták. Ezután készítettünk egy „jó hírem van ládikát”, melybe mindenki elhelyezte a saját üzenetét. Az óra jó hangulatba telt, a végén pedig meghallgattuk a hónap dalát.
Mohács, Meixner Ildikó EGYMI 4. osztály