Kapcsolataink ápolása mikroszinten.
Társas kapcsolatok ápolása
A Napsugár csoportba elérkezett a ,,Társas kapcsolatok”-hónapja. Minden tevékenységünket áthatotta a párban, mikro csoportban való tevékenységek sorozata. Még tudatosabban törekedtünk a közösségben zajló folyamatok, a társas kapcsolatok és a közös tevékenységek kibontakoztatására. Társas lények vagyunk, alapvető szükségletünk, hogy kapcsolódjunk, beszélgessünk, barátságot kössünk egymással. A közös munka, az együtt játszás és a komplex tevékenységek is az együvé tartozás érzését erősíthették, a lényeg, hogy a tevékenykedtetés sokszínű, változatos legyen számukra.
A gyerekek körbe ülve, barátság szívecskét nyújtottak át egymásnak, közben megkérdezte, hogy érzi magát kis társa, s a játék végén elmondták, hogy miért is ajándékozták tovább a szívecskét. Közben megemlítettük azok nevét akik nem voltak jelen, miért is hiányoznak, mi lehet velük?!
A szívecske az oviban marad, ezért egy hazavihető tárgyat, dolgot is készítettünk egymásnak, mégpedig barátság karkötőt. A kis szívószál karkötők nagy –nagy izgalommal készültek, melyet a barátjuknak át is adtak, s közben elmondták, hogy milyen szép és jó tulajdonságokkal rendelkeznek. A közösségi életet a kapcsolatok szélesítésével alakítottuk, mely a szocializáció szempontjából is kiemelt jelentőségű.
A fecske és a szalmaszál című mesét báboztam el számukra, mely nagy sikert aratott. Az élettelen bábu megelevenedett, élni kezdett, s ez a csoda újra és újra átélhető volt a történet alatt többször is. Azon túl beszédkedvük is megnőtt. Megbeszéltük, átbeszéltük a gyerekekkel, hogy kik a barátaik és mit is jelent számukra a barátság, segítőkészség.
Legkedvesebb barátaim címmel rajzot készítettek. Örömmel mutogatták társaiknak az elkészült produktumokat.
Meleg fészek relaxációra ” indultunk” a szőnyegen kispárnákra ülve, mintha mi is a fészekben ülnénk! Jó puha, meleg, kényelmes volt …szinte eltudtak volna aludni annyira élvezték. Becsukták szemeiket pár pillanatra, volt aki átnyúlt a másik gyerekhez és megsimogatta. A pihentető relaxálás után az – „Eresz alól fecske fia”… énekes mondókát elmutogattuk, nyújtózkodtunk megmozgattuk a végtagjainkat egy kicsit. Máris felébredtek a „kis fiókák”. Jó hangulatban teltek el a társas kapcsolatok napjai, bizalommal, megértéssel fordultak és fordulnak egymáshoz.
Boldogságóráink célja olyan lehetőséget, utat mutatni a gyermekeknek, hogy könnyebben nézzenek szembe a kihívásokkal, problémával, képesek legyenek érzelmeiket kifejezni.
Lezárásként: ”Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek” dalt hallgattuk meg, mozgással kísérve.
Az órát a szél hangját utánzó relaxációval kezdtük. Ezt követően arról beszéltünk, hogy milyen tulajdonságai vannak egy barátnak. Az osztályban csak egy gyermek volt, aki csalódott a barátjában, így az ő történetének megismerésén keresztül okultunk. Barátsághoz kapcsolódó jelenetek szoborrá alakítása könnyűnek tűnt, viszont a megfejtések kitalálása már alaposan megdolgoztatta őket.
Egymás mélyebb megismerése játékosan történt, adott tulajdonságokhoz kellett aláírásokat gyűjteni. Nagyon lelkesen oldották meg a feladatot, még az a kisgyermek is átmenet nélkül bevonódott, aki egyébként nehezebben motiválható.
A Távíró oszlop című játék szintén nagy sikert aratott. Az igen egyszerű feladat nagyobb odafigyelést igényelt, mint ahogy azt először hitték.
Az óra végén meghallgattuk a hónap dalát, illetve becsatlakoztunk az éneklésbe.
Prügyi Mesevár Napköziotthonos Óvoda
November hónapban a barátságról, a társas kapcsolatok ápolásáról beszélgettünk. A hónap dalát: Ha boldog vagy mutasd meg énekeltük, barátságláncot ragasztottunk. Szituációs játékokat játszottunk bábokkal, együtt építettünk, amiben közösen gyönyörködtünk. A zárókörben pókhálót készítettünk fonalból ami az összetartozást fejezte ki.
A boldogságóra után a gyerekek baráti kapcsolatai szorosabbak lettek. Kedvesebbek, megértőbbek voltak egymással. Nagyon jól érezték magukat, szerették a dalt az egész napjukat a boldogság járta át.
A boldogságóra után a gyerekek baráti kapcsolatai szorosabbak lettek. Kedvesebbek, megértőbbek voltak egymással. Nagyon jól érezték magukat, szerették a dalt az egész napjukat a boldogság járta át.
A relaxációt az évszak időjárásához illesztve terveztem – a szél hangját utánoztuk először egy-, majd több szólamban. Ezt követően beszélgettünk arról, hogy milyen a jó barát: a kulcsszavakat felírtam a táblára. Arról is beszélgettünk, hogy volt-e olyan, aki már csalódott a barátjában, mást várt, mint amit kapott. Néhányan elmondták a történetüket, nagyon tanulságos volt mindenki számára. A szoborjáték során baráti kapcsolatokat mutattak egy-egy mozdulattal, a többieknek ki kellett találniuk – nehezebb volt, mint először hitték volna.
A következő feladat egy állításlista volt, a gyerekeknek aláírásokat kellett gyűjteni, így minél jobban megismerhették egymás olyan oldalát, amelyek a hétköznapok során kevésbé kerülnek elő. Ez a feladat olyan energiákat mozgosított, hatalmas bevetéssel oldották meg a feladatot.
Az óra végén meghallgattuk a hónap dalát, annyira tettszett nekik, végül egy felvétel is készült róla.
Csurgói Eötvös József Általános Iskola Arany János Általános Iskolája
Nemcsak az emberek, hanem az állatok is hűséges társaink a mindennapokban. A gyerekek fotókat készítettek a kedvenc állataikról, és ezekből készítettünk egy közös tablót.
A sok hiányzó ellenére is izgalmas volt, kitölteni a lapot. Derültek ki egymásról olyan tulajdonságok amikről még nem mindenki tudott.
A mai órán, az osztályban szövődő barátságokat próbáltuk, Barátság falon ábrázolni. Az első feladat volt, hogy lerajzoltuk magunkat, ezzel gyakoroltuk az ember rajzot. Nagyon jó kis rajzok születtek saját magunkról, amin jól szórakoztunk. Rajzainkat kifestettük, kivágtuk és kartonra ragasztottuk, majd filctollal összekötöttük, hogy ki, kinek a barátja. Az osztályban vannak barátok és rokonok is, néhány gyerek emiatt is van szorosabb kapcsolatban egymással.