A támogató kapcsolatok örömmel és jókedvvel töltenek el és megalapozzák a napunkat az iskolában is. Nem mindegy, hogyan viszonyulunk egymáshoz, hogyan köszöntjük egymást. Egy közösségben a kialakult szokások a társas kapcsolatok erősítését, az összetartozás erejét alapozzák. A gyermekek társas intelligenciájának fejlesztésére, a gyakran előforduló feszültségek és gátlások oldására is nagyon jó játék az egymás köszöntése különböző szimbólumok segítségével. A gyerekek annyira megszerették, hogy az osztályterem ajtaja mellől beljebb helyeztem, mert a nap folyamán spontán játék közben is gyakran alkalmazzák egymás között.
Társas kapcsolatok ápolása
Ebben a hónapban a Boldogságóra alapprogram havi témája a Társas kapcsolatok volt.Minden csoport az életkori sajátosságainak megfelelően válogatott az alap illetve erősség valamint az önbizalom program tevékenységei, játékai közül. Az időjárásnak köszönhetően minden csoport egy szuper hócsatát vívott az udvaron örülve az első hóesésnek ami erősítette a csoport összetartozását. A napocska csoportosok elkészítették a csoport barátságfüzérét. Nagy sikert aratott a Takaróforgató valamint az Add tovább és a Körbe karikába játék is.A Katica csoport a Kicsi kígyó játék során gyakorolhatták a különböző térformákat hiszen a csoport kedvenc tevékenysége a tánc és a zenés mozgás.Ezek a játékos tevékenységek nagyban erősítették a csoport összetartozását a társas kapcsolatok erősítését.
Társas kapcsolatok ápolása Boldog Macikák módra
Az őszi szünet után, már izgatottan várta az osztályom az új dalt, a Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek kezdetű Bagdi Bella dalát. Először csak ismerkedtünk a dallammal és a szöveggel. Néhány meghallgatás után már a mazsorettes lányaim a koreográfiát tervezték. A „lalázós” részhez vonatozást találtak ki. De volt egy bökkenő. A mi színes kis közösségünkben van egy lurkó, aki nem szereti ha, hozzáérnek, és még ráadásul nagyon visszahúzódó is. Így az eddigi mozgásos dalokat rendre kihagyta…, bár az osztálytársai mindent elkövettek, hogy együtt énekeljenek, táncoljanak. Az unokatesója – aki szintén tagja az osztálynak – érintését elviseli, így azt találták ki, hogy legyen ő a masiniszta! És sikerült!!!! Marci vezette minden reggel a „lalázós” vonatot! Így végre együtt mozoghattak. Végre, a harmadik osztály novemberében megtört a jég. Úgy érzem, a program is segített ebben!
A Boldogságórán összegyűjtöttük, milyen egy jó barát.
Elkészítettük a „Barátság füzért”. Az elkészült színes emberalakokat kör alakba rendeztük, amikor eszükbe jutott, hogy Anna emberalakja hiányzik, mert azon a héten betegség miatt nem tudta kiszínezni. Kitalálták, hogy a fehér alakot rakjuk a körbe, majd Anna is kiszínezi, ha visszajön.
A szív szava keresztrejtvényt csoportban fejtették meg. Ehhez az ajánlott mese mellé hoztam nekik még egy mesét: Czirják Erika: Útravaló sütik című könyvéből A kevés gazdagsága című történetet olvastam fel nekik! A szegény körülmények között nevelkedő kis Sára nagy KINCSet sütött bele a palacsintákba, melyekkel a barátait várta. Tanítványaim gyorsan rájöttek, mi az a KINCS!
Én is sütöttem nekik kinccsel tele palacsintát, aminek nagy sikere volt!
A Boldogságóránkat megnézte egy tanárnő és a napközis tanító néni is. Nagyon kíváncsiak voltak, milyen is egy boldogságóra. A vendégeket az óra végén ajándékkal leptük meg. Köveket festettek az előző napon, és mivel tudták, hogy látogatókat várunk, kitalálták, hogy ajándékozzuk meg őket. Örömmel adták a gyerekek és örömmel fogadták a vendégeink a „Szeretetkavicsokat”.
A Szeretetkavics festése nem ok nélküli. Már második alkalommal, karácsonyi műsorral lepjük meg a városunkban működő Kertbarát kört. Idén nagy sikere van településünkön a Szeretetkavics készítésének, elhagyásának, megtalálásának. Úgy gondoltuk, idén nem csak a műsorunkkal szerzünk örömöt, hanem minden tagot meglepünk egy szeretetkaviccsal.
Közben ők is hasonlót terveztek a gyerekeknek, de amikor megtudták, hogy mi is erre készülünk, elhozták az összegyűjtött, megmosott, szépen előkészített köveket, hogy megkönnyítsék a dolgunkat. Nekünk nem volt más dolgunk, mint megfesteni azokat! Szebbnél szebb alkotások születtek.
A hónap utolsó hetében megbetegedett a napközis tanító néni. A hetesek minden reggel jelentik a hiányzókat. Így volt ez pénteken is, amikor az egyik tanítványom megszólalt: – És Anett tanító néni is hiányzik! Készítettünk egy kis videót, amiben megmutattuk, hogyan díszítettük közösen a termünket az adventi időszakra, és hogy hiányzik mindenkinek, és várjuk vissza a jövő héten.
Ezt a választ kaptuk: „Ti is hiányoztok nekem! Még sosem kaptam ilyent, amióta iskolában dolgozom! Sosem fogom elfelejteni!”
Így próbáljuk mi a társas kapcsolatainkat ápolni, Boldog Macikák módra!
Már most készülünk a Boldogító jó cselekedetekre!
A társas kapcsolatok ápolása havi téma számtalan lehetőséget nyújtott arra, hogy bebizonyítsuk mennyire fontos számunkra a közösség.
Többféle lehetőség volt, hogy osztályközösségünk összefogjon egy jó cél érdekében. Csatlakoztunk a Gyűjts egy csokit, mosolyért! programban rászoruló gyerekeknek szerveztünk csokigyűjtést a közelgő ünnepekre.
A tél közeledtével az állatok védelmére is gondoltunk, a szülők segítségével sünodút és madáretetőket készítettek a gyerekek, ami a szomszédos ligetbe ki is helyeztünk.
A boldogságórás foglalkozásunk jó hangulatban telt. Beszélgettünk, hogy milyen társas kapcsolataink lehetnek. A család mellett az iskolai közösség az, ahol a legtöbb időnket töltjük. Fontos, hogy itt jól érezzük magunkat! Meghallgattuk a hónap dalát, majd készítettünk barátságfüzért, amit a Boldogság-falra kihelyeztünk. A gyerekalakok kezeit összeragasztva egy kört formáltunk, mivel azt szimbolizáltuk, hogy az egységben az erőnk.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Móricz Zsigmond u. Telephely
A hónap témájának feldolgozása éppen aktuális volt csoportunkban. Jellemző lett a gyerekekre, főleg a lányokra, hogy nem akarnak egymással játszani. Megbeszéltük velük, hogy ez a másik kisgyereknek rosszul esik, szomorú lesz tőle. Csoportunkban vannak kialakult baráti kapcsolatok, ezeket mi is támogatjuk. Ebédkor, vagy alváskor biztosítjuk nekik, hogy egymás mellett lehessenek. Ennek mindig nagyon szoktak örülni, és sokszor kérik is. Kíváncsiak voltunk, kolléganőmmel arra, milyen a csoport szociometriája. Minden kisgyereknek adtam egy szívecskét, melyet oda kellett adni a legjobb barátjuknak. Mindenkit választott valaki, voltak oda-vissza kölcsönös kapcsolatok. Perem helyzeten senki nincsen. A szülők kezdeményezésére ellátogattunk közösen a helyi játszóházba. Gyerekek, szülők nagyon jól érezték magukat, igazi közösség kovácsoló volt ez a program.
Kipróbáltuk a körbe-körbe karikába című játékot. Nagyon kellett egymásnak segíteni, hogy a feladatot meg tudják oldani. Testnevelés foglalkozáson most próbáltuk ki először a csapatjátékot. Leültek egymás mögé, és egy plüss állatot kellett egymásnak a fejük felett hátra átadni. Nagyon ügyesen versenyeztek, bíztatták, buzdították egymást. Meghallgattuk Bagdi Bella Ha boldog vagy című dalát. Az óvoda udvarán nagyon sok fa van. A lehulló faleveleket a gyerekek segítségével gereblyéztük össze. Ez is egy közös tevékenységünk volt. Próbáltuk megértetni a gyerekekkel, hogy milyen nagy segítségek, a sok kis apró kéz, az együtt végzett tevékenység egy közös célt szolgál.
+
A gyerekkel ebben a hónapban körbejártuk a barátságok és családi kapcsolatok témakörét. Ezekre a kapcsolatokra, mindannyiunknak szükségünk van. Egy jó barát, egy szerető, támogató családtag támaszunk lehet nehéz időszakokban. Jó, hogy megoszthatjuk velük gondjainkat, vagy örömünket is. Természetesen ezeket a kapcsolatokat ápolnunk is kell, hogy tartós és erős maradjon. A beszélgetés zárásaként a gyerekek kapcsolati hálót készítettek, majd végezetül meghallgattuk a Jobb veled a világ című dalt.
Visontai Szent-Györgyi Albert Általános Iskola
A barátság fogalmáról beszélgettünk, mit jelent a barát, miért jó, ha van barátod, milyen érzés. Bizalom, szeretet, közelség, szeretet, segítség, támasz, amely nélkül egyedük érzik magukat a gyerekek. A pozitív érzések megfogalmazása után nagyon színesen dekorálták ki a kivágott sablonokat, amelyet összeragasztottunk és az osztályterem ajtó felé tettünk, hogy lássuk mindig, mi köt bennünket össze. Többször szétszakadt a sablon, mikor ragasztottuk, mondták is a tanulók, hogy a barátság is szétszakadhat, vigyázni kell rá.
Az osztály életében a Boldogságórák keretében harmadik alkalommal a Társas kapcsolatok ápolása volt a témánk. A gyerekek nagyon hamar ráhangolódtak. Kiemelték a családi és a baráti kapcsolataikat. Egymás segítését. Megfogalmazták, hogy az online térben a kapcsolatokért alig lehet tenni. Fontosnak tartják egymás társaságát. Elkészítettük a barátságötöst. Ötleteltek, gondolkodtak, lelkesek voltak. Várják a következő órát.
Ráhangolódás a témára- beszélgetőkör.
Legkedvesebb társaim.
Mozgás, tánc: Bagdi Bella- Ha boldog vagy…
Hócsata a teremben.
Add előre játék .
Vizuális tevékenység: Barátságfüzér készítése- színezés, vágás, ragasztás.
Befejező beszélgetés a mai boldogságóráról.