A novemberi boldogságórák keretein belül a társas kapcsolatok témáját dolgoztuk fel.
Reggel, a gyerekek sorban álltak, majd az ajtó melleti képekből választottak, amivel köszöntöttük egymást: ölelés, pacsi, puszi, kézfogás közül választhattak.
Bemutatták sáljaikat, majd körben állva megalkottuk a „barátságsálunkat”.
Mindenki lerajzolta magát, majd összekapcsolva kezeinket, elmondtuk miért is jó együtt lenni.
Elkészitettünk egy tablót, a gyerekek családjainak fotóival, mely mellett mindenki elmondta, miért szereti a családját.
Társas kapcsolatok ápolása
Reflexió a novemberi Boldogságórás foglalkozásról
A foglalkozás témája : A társas kapcsolatok ápolása
A foglalkozás vezetője: Gyenge-Kovács Judit
Ideje: 2024.11.28.
Helyszín: Városközponti Óvoda, 7624. Pécs, Budai Nagy Antal u. 5.
Katica csoport
A csoport gyermekei most is lelkesen várták a Boldogságórás foglalkozást.
A csoport Katica bábjával, Boldog Dórával hívtam játékba a gyerekeket. Majd a „Hervad a virágom, éled a virágom…” relaxációs gyakorlattal igyekeztem a foglalkozásra hangolni a gyerekeket. Emlékeztek Boldog Dórára, így örömmel jöttek hívására, és aktívan vettek részt a bevezető játékban.
Majd beszélgetőkör keretében, az érzelmekre hatva, beszélgettünk a barátságról, az egyéb társas kapcsolatokról. Szülők, társak, rokonok, barátok szerepéről az életünkben. Miért jó, hogy vannak, hogy van kihez tartoznunk, van kivel megoszthassuk örömünket, bánatunkat…, és kik azok, akikre bármiben számíthatunk. Mit érzünk a szívünkben, ha rájuk gondolunk? A Szeretet fontosságának hangsúlyozása.
Nagyon jó kis beszélgetés kerekedet. Majd ezután elmeséltem nekik Bezzeg Andrea : Tavaszi ébresztő c. meséjét. A mese lényegét megfelelő hangsúlyozással és folyamatos szemkontaktus tartásával, különböző gesztusok, megfelelő mimika alkalmazásával igyekeztem kifejezni. A mese után mindenki elkészíthette barátságfüzérét, mely során annyi barátot rajzolhatott, színezhetett magának, amennyit szeretett volna.
Ezután két élménypedagógiai játékkal tettem színesebbé a foglalkozás menetét. Színernyővel varázserőt adtam, hogy „vakon” is megtalálhassa mindenki saját barátját! A játékok nagyon tetszettek, mind amikor tapintás alapján, szemet lefedve kellett felismerni a barátjukat, mind pedig az, amikor a színernyő alatt kellett odakúszni és felismerni a ruházatáról a választott barátot.
Az élményekkel és vidámsággal teli játékok után kiszíneztük a Barátság szimbólumát, és sorban felragasztottuk a Boldogság várához vezető lépcső harmadik fokára.
Majd ezután eljátszottuk Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek… c. dalát
Nagyon élvezték, kétszer is el kellett játszani.
A program lezárásaként megkértem őket, hogy az általam elkészített táblára tegyék fel a jelüket a tábla széléről, ahhoz az érzelmet kifejező archoz, ahogyan érezték magukat a tevékenység alatt.
Most is minden jel a Boldog, Mosolygós archoz került, ami újra pozitív megerősítésként szolgált, hogy ma is minden kisgyermek jól érezte magát.
A „Társas kapcsolatok” témakört a hónap dalával kezdtük. Majd mindenki lerajzolta magát. A kivágott rajzokból készítettük el az „Együtt!” plakátot. Ennek kapcsán megbeszéltük és összeírtuk, hogy milyen „varázslatos szavak” segítik az együttélésünket. Az osztályban lévő jó kapcsolatok erősítése érdekében barátságborítékot készítettünk, amit át is adtak egymásnak a gyerekek.
7.-es osztályonmmal a témában azt veséztük ki, hogy miért is fontos az, hogy körülvegyenek minket támogató emberek, akikre számíthatunk illetve mi hogyan lehetünk jó barátok és társak. Ebben az életkorban különösen fontos a barátok jelenléte és véleménye, valamint a társas kapcsolatok ápolása. Így az idei tanévben más szemszögből beszélgettünk a témáról és nagyobb jelentőséggel is bírt, mint tavaly.
DSZC Baross Gábor Középiskolája és Kollégiuma
Az órán a társas kapcsolatainkról és azok fontosságáról beszélgettünk. Közösen kiscsoportokba rendeződve beszélgettek és keresték a köztük lévő hasonlóságokat, amik összekötik, valamint a különbségeket, amik egyedivé teszik őket. Sok hasznos felismerésük volt a gyakorlat során. Majd egy-egy szituációt ábrázoló képet kaptak a csoportok, és arról kellett egy történetet kitalálniuk, illetve felismerniük melyik szereplő milyen érzelmeket él át, és egy kicsit beleképzelniük magukat a helyükbe. Voltak, akiknek ez egészen könnyen ment. Abban mind egyetértettek és saját példával tudták alátámasztani, hogy a társas kapcsolatoknak nagyon nagy támogató ereje van, és ezzel élnek is a mindennapjaikban.
November hónapban nagy hangsúlyt fektettem arra, hogy rávezessem a gyerekeket arra, hogy mindenki nagyon sok erősséggel rendelkezik. Értékeljük önmagunkat és a társainkat a mindennapi életben. A Barát- sál nevezetű játékot a szabadban játszottuk. Külön csoportot alakítottak a lányok- fiúk. Nagyon jó volt hallani, hogy több jó cselekedetet is meg tudtak fogalmazni egymásról. Rajz segítségével fogalmaztak meg több erősséget is a legjobb barátról, barátnőről. A ” Pacsizós ” feladatot, játékot is megvalósítottuk. Egyébként is évek óta így köszöntik a gyerekek egymást a reggeli megérkezéskor. Bagdi Bella novemberi hónapdala nagyon tetszett a tanulóknak, amit többször is meghallgattunk a hónap folyamán.
Köszönettel: Konczné Szabó Szilvi
Tildy Zoltán Ált. Isk. és AMI
Szeghalom
A november a társas kapcsolatok ápolásának hónapja. Ebben az időszakban nagyobb hangsúlyt fektetünk a baráti kötődések erősítésére. Ha konfliktus alakul ki, megpróbáljuk a gyerekeknek a jó megoldást megmutatni, hogy az önálló problémakezelés kialakuljon bennük. Mindezt játékosan, színezőkkel, mesékkel, játékos feladatokkal, zenei hanganyagokkal szeretnénk segíteni.
A közös várépítés során a gyerekeknek lehetőségük volt az alá-fölé rendeltségi viszonyok kipróbálására, hiszen egy-egy részét a várnak mindig más gyerekek irányításával végezték.
A játékok között több páros tevékenységet is kipróbáltunk, hogy az együttműködést, a toleranciát gyakorolhassuk. Pl.: páros sorversenyek, hol a párod feje…(testrészek gyakorlása)
Azt szeretem benned, hogy… játékkal az érzelmi intelligenciafejlesztésre helyeztem a hangsúlyt.
A színezők elkészítése közben Bagdi Bella pozitív, önerősítő dalait hallgattuk, miközben beszélgettünk a baráti kapcsolatok ápolásának fontosságáról.
A közeledő adventi időszakban a lecsendesedés, a relaxálás nagyon fontos eleme lett a Napsugár csoportban.
A gyermekek megértették a baráti, rokoni, társas kapcsolatok értékének nagyságát. Egy igaz barát aranyat ér és minden más tárgyi dolognál értékesebb egy jó baráti viszony.
I. Társas kapcsolatok ápolása- Barát sál:
Körsálat körbe tartva minden gyermek bemutatkozott, és a mellette levő gyerekről mondott egy kedves gondolatot.
II
Csapatmunka – 1. Körbe, körbe karikába
Körbe állás, karika ráakasztása egyik gyerekre. Karika továbbítása körbe úgy, hogy ne engedjék el egymás kezét