A társas kapcsolatok ápolása témakör feldolgozása, közösen a gyermekekkel, örömteli és felismerésekkel teli volt.
Hogyan követnek el mindent azért a jó barátok, hogy egymást felvidítsák? A Tavaszi ébresztő c. mese, bábozással kísért, felolvasásával, és az állatok jellemének, tulajdonságának felismertetése által, a gyermekek ráéreztek arra, hogy a barátok mi mindenre képesek azért, hogy barátjukat mosolyogni láthassák.
Szó esett az erdei állatok életmódjáról is: melyik állat él falkában, hol van a lakóhelyük stb., mellyel az állatok „családja” kapcsolataiba is betekintést nyerhettek. A beszélgetés során nagyon sok okos gondolatot osztottak meg velünk.
Táncolunk a „Ha boldog vagy…” kezdetű bagdi Bella dalra, amely nagyon tetszett a gyerekeknek.
Apró szituációs játék után kapcsolati hálót szőttünk a gyerekekkel, nagyin élvezték, hogy egyre kuszább a háló, majd mindenki készített a kedves barátjának egy karkötőt is.
Többüknek 2-3 db. is készült.
Végül a baráti kapcsolatokat tükröző színezők készültek.
Társas kapcsolatok ápolása
Orosháza Városi Önkormányzat Napközi Otthonos Óvodája, Uzsoki utcai telephely
A gyerekekkel megismerkedtünk a társas kapcsolatokkal és azok fontosságával. Megbeszéltük kinek milyen társas kapcsoltai vannak, kinek ki vagy kik a barátai illetve miért fontos a barátság és a baráti kapcsolatok.
A kis barátom hogy vagy? játékot eljátszottuk, jobbnál jobbakat találtak ki a gyerekek.
A Szomorú Szilárd és Boldog Blanka szituációs játékot is eljátszottuk, itt is kedves üzeneteket mondtak egymásnak.
Élveztük a közös játékot.
Megismerkedtünk a hónap dalával, el is játszottuk, illetve a mesével is.
Szikszai György Református Általános Iskola
Testnevelés órán teljesítettük a hónap célkitűzését.
Az osztályon belül gyakori, hogy a tanulók hangosan viselkednek, időnként beszólásokkal reagálnak egymásra. A hónap témája, a társas kapcsolatok, jól szolgálta azt a célt, hogy ezeken a területeken fejlődjenek. A foglalkozások során a tanulók gyakorolhatták az egymásra való odafigyelést, az empátiát és a tiszteletteljes kommunikációt. Bár még van hová fejlődni, a téma hozzájárult ahhoz, hogy tudatosabban gondolkodjanak arról, hogyan hatnak a viselkedésükkel a közösségre.
A novemberi témánk arról szólt, hogy hogyan tudjuk a barátságainkat és a körülöttünk élőkkel való kapcsolatainkat erősebbé és pozitívabbá tenni. A célunk az volt, hogy a gyerekek felismerjék: a jó kapcsolatok örömet adnak, és mi magunk is sokat tehetünk értük.
A gyerekek először erősségfókuszú dicséretekkel halmozták el egymást, majd elkészítettük az erősségfánkat. Minden tanuló beleírta a levelekbe a fő erősségeit, jó tulajdonságait és képességeit, amiket igyekszik még jobban fejleszteni és alkalmazni.
A társas kapcsolatok, barátságok folyamatos törődéssel tarthatók karban. A problémák is megoldhatók közös akarattal, kedvességgel. Az első osztályosokhoz közelebb álltak az óvodás korcsoport feladatai, így játszottuk a Kis barátom, hogy vagy?, Távíróoszlop játékot. Barátság-ujjlenyomatokat is készítettek.
„Ha boldog vagy…” Ez a dal mindig felpezsdíti csapatunkat. Mielőtt azonban átadtuk volna magunkat a dallamoknak, az önfeledt mozgásnak, játszottunk. Kipróbáltuk, hogy milyen távíróoszlopok lennénk, majd pedig egy hosszú csendes egymásra figyeléssel és egy mondattal fejeztük ki egymásnak azt, hogy figyelünk egymásra, és örülünk egymásnak. Jóleső, mosolygós foglalkozás volt.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
A novemberi boldogságórákon a Társas kapcsolatok ápolásáról beszélgettünk és hogy miért fokozza a boldogságérzetünket is. Pozitív hatásait is soroltuk. Többféle kapcsolatrendszer működését is körbejártuk, de megállapítottuk, hogy a baráti és a családi kapcsolatok a legfontosabbak. Megfigyeltük, hogy a társas kapcsolatok folyamatos törődéssel, ápolással tarthatóak fent és hogy a fellépő konfliktusok megoldhatók közös akarattal, megbeszéléssel, kedvességgel. Erősíti a figyelmesség és az udvariasság is. Barátsággal kapcsolatos közmondásokat gyűjtöttek, értelmeztek. Párban barátságos tekintettel csendben, egymásra figyelve, mosolyogva mondták egymásnak, hogy: „Jó, hogy itt vagy!” Megnevezték egymás pozitív tulajdonságait, szupererejét is. Elkészítették saját tenyérlenyomatukat és beleírták, hogy mit köszönhetnek barátjuknak és átadták egymásnak egy ölelés kíséretében. Távíróoszlopot is játszottunk. Megnéztük a Lilo és Stich c. animációs mesét és beszélgettünk a család fontosságáról, szerepéről. A szinonimaszótár segítségével összegyűjtötték a kedves szó szinonimáit és hogy milyen varázsmondatokat, kedvességeket mondanak másoknak. Párban szív puzzle-t kaptak, színezték a személyiségüknek megfelelően, pozitív tulajdonságaikat is beleírták, majd összerakták és felragasztották egy lapra. Elolvastuk a Mekkora szíve van egy babszemnek? c. mesét, majd válaszoltunk a beszélgetésindító kérdésekre is. Színeztünk és elvégeztük a babcsíra kísérletet (babot ültettünk) a szeretet erejéről. Márton napi lámpásokat is készítettünk.