A „Társas kapcsolatok” témakört a hónap dalával kezdtük. Majd mindenki lerajzolta magát. A kivágott rajzokból készítettük el az „Együtt!” plakátot. Ennek kapcsán megbeszéltük és összeírtuk, hogy milyen „varázslatos szavak” segítik az együttélésünket. Az osztályban lévő jó kapcsolatok erősítése érdekében barátságborítékot készítettünk, amit át is adtak egymásnak a gyerekek.
Társas kapcsolatok ápolása
7.-es osztályonmmal a témában azt veséztük ki, hogy miért is fontos az, hogy körülvegyenek minket támogató emberek, akikre számíthatunk illetve mi hogyan lehetünk jó barátok és társak. Ebben az életkorban különösen fontos a barátok jelenléte és véleménye, valamint a társas kapcsolatok ápolása. Így az idei tanévben más szemszögből beszélgettünk a témáról és nagyobb jelentőséggel is bírt, mint tavaly.
DSZC Baross Gábor Középiskolája és Kollégiuma
Az órán a társas kapcsolatainkról és azok fontosságáról beszélgettünk. Közösen kiscsoportokba rendeződve beszélgettek és keresték a köztük lévő hasonlóságokat, amik összekötik, valamint a különbségeket, amik egyedivé teszik őket. Sok hasznos felismerésük volt a gyakorlat során. Majd egy-egy szituációt ábrázoló képet kaptak a csoportok, és arról kellett egy történetet kitalálniuk, illetve felismerniük melyik szereplő milyen érzelmeket él át, és egy kicsit beleképzelniük magukat a helyükbe. Voltak, akiknek ez egészen könnyen ment. Abban mind egyetértettek és saját példával tudták alátámasztani, hogy a társas kapcsolatoknak nagyon nagy támogató ereje van, és ezzel élnek is a mindennapjaikban.
November hónapban nagy hangsúlyt fektettem arra, hogy rávezessem a gyerekeket arra, hogy mindenki nagyon sok erősséggel rendelkezik. Értékeljük önmagunkat és a társainkat a mindennapi életben. A Barát- sál nevezetű játékot a szabadban játszottuk. Külön csoportot alakítottak a lányok- fiúk. Nagyon jó volt hallani, hogy több jó cselekedetet is meg tudtak fogalmazni egymásról. Rajz segítségével fogalmaztak meg több erősséget is a legjobb barátról, barátnőről. A ” Pacsizós ” feladatot, játékot is megvalósítottuk. Egyébként is évek óta így köszöntik a gyerekek egymást a reggeli megérkezéskor. Bagdi Bella novemberi hónapdala nagyon tetszett a tanulóknak, amit többször is meghallgattunk a hónap folyamán.
Köszönettel: Konczné Szabó Szilvi
Tildy Zoltán Ált. Isk. és AMI
Szeghalom
A november a társas kapcsolatok ápolásának hónapja. Ebben az időszakban nagyobb hangsúlyt fektetünk a baráti kötődések erősítésére. Ha konfliktus alakul ki, megpróbáljuk a gyerekeknek a jó megoldást megmutatni, hogy az önálló problémakezelés kialakuljon bennük. Mindezt játékosan, színezőkkel, mesékkel, játékos feladatokkal, zenei hanganyagokkal szeretnénk segíteni.
A közös várépítés során a gyerekeknek lehetőségük volt az alá-fölé rendeltségi viszonyok kipróbálására, hiszen egy-egy részét a várnak mindig más gyerekek irányításával végezték.
A játékok között több páros tevékenységet is kipróbáltunk, hogy az együttműködést, a toleranciát gyakorolhassuk. Pl.: páros sorversenyek, hol a párod feje…(testrészek gyakorlása)
Azt szeretem benned, hogy… játékkal az érzelmi intelligenciafejlesztésre helyeztem a hangsúlyt.
A színezők elkészítése közben Bagdi Bella pozitív, önerősítő dalait hallgattuk, miközben beszélgettünk a baráti kapcsolatok ápolásának fontosságáról.
A közeledő adventi időszakban a lecsendesedés, a relaxálás nagyon fontos eleme lett a Napsugár csoportban.
A gyermekek megértették a baráti, rokoni, társas kapcsolatok értékének nagyságát. Egy igaz barát aranyat ér és minden más tárgyi dolognál értékesebb egy jó baráti viszony.
I. Társas kapcsolatok ápolása- Barát sál:
Körsálat körbe tartva minden gyermek bemutatkozott, és a mellette levő gyerekről mondott egy kedves gondolatot.
II
Csapatmunka – 1. Körbe, körbe karikába
Körbe állás, karika ráakasztása egyik gyerekre. Karika továbbítása körbe úgy, hogy ne engedjék el egymás kezét
I. Társas kapcsolatok ápolása- Barát sál:
Körsálat körbe tartva minden gyermek bemutatkozott, és a mellette levő gyerekről mondott egy kedves gondolatot.
II
Csapatmunka – 1. Körbe, körbe karikába
Körbe állás, karika ráakasztása egyik gyerekre. Karika továbbítása körbe úgy, hogy ne engedjék el egymás kezét
Korcsoport: 2,5-3 év
Motiváció: Manósapkát vettem fel, majd elváltoztatott hangon felhívtam magamra a figyelmet.
Tevékenység:
– Megmutattam a gyerekeknek, hogy milyen manós kifestőt hoztam nekik (fiús, lányos). A manók sapkájába belerajzoltam a gyerekek jeleit, így könnyen megtalálta mindenki a neki szánt manófejet. Megbeszéltük, hogy ezek a fejecskék mi magunk vagyunk, úgy színezhették, ahogy csak szerették volna.
– Megkértem a gyerekeket, hogy a kész manókat úgy tegyék le egymás mellé a szőnyegen, ahogy barátkozni szoktak. Megfigyeltük, hogy hány manócsoport alakult ki.
– A könyvben lévő mese felolvasása.
Beszélgetés kezdeményezése arról, hogy miért is fontos a barátság, miért nem szabad senkit kiközösíteni, majd az összes elkészült manófejet egy nagy kör formájában kiraktuk a szőnyegen, így érzékeltettem, hogy együtt olyanok vagyunk mint a Mikulás segítő manócskái, akik úgy tudnak igazán hatékonyan segíteni, ha összefognak. A barátok által boldogabb, teljesebb lesz az életünk.
– Tevékenység lezárásaként megkértem a gyerekeket, hogy mindenki lépjen oda ahhoz a személyhez, akire barátként gondol és öleljék meg egymást.