„A barátok olyanok, mint a csillagok! Nem mindig látod őket, de tudod, hogy vannak!”
Ez a hónap a társas kapcsolatok köré épült fel. Különlegessé tette számunkra a kialakult világjárvány is, hiszen még inkább szükségünk van a szeretetteljes mosolyra, ölelésre, kedves szavakra.
Mit is jelent ez az idézet? Tettem fel ezt a nehéz kérdést az én kis bagolyfiókáimnak. S láss csodát, záporoztak a válaszok: A barátokra szükség van, segítenek, ha bajban vagyok, megvigasztal, játszik velem…
Apró kis kobakukból ilyen okos gondolatok sorakoztak fel pár másodperc alatt.
Egyik nap mesebeli útlevéllel útnak indultunk közösen egy vándorútra, ahol csak egymásra számíthattak, segíthették egymást, s tették meg a virtuális próbatételeket. Visszarepültünk a múlt diafilmjei közé, hogy mesézhessünk, majd a mese kanapén mindenki elújságolta, elmesélte jó hírét, amelynek az osztály közösen örült, tapsolt, ujjongott. S talán ezek között a legtöbbször elhangzott és kiemelt jó hír volt a gyerekeknek, hogy jöhetnek iskolába, hogy együtt lehetünk, hogy velük vagyok, s szeretem őket. A barátság háló felállítása után megbeszéltük, hogy a szeretetünket öleléssel tudjuk a leginkább kimutatni, de a mai világjárvány most nem igazán kedvez nekünk, így újabb biztonságos köszönési formákat találtunk ki: pusziküldés, kacsintás, minden oké, könyök érintés, tánc, láb érintés… etc. Nagyon élvezték minden percét. A reggeli relaxációban piciny magocskák voltak a puha, vigyázó földben, de a kíváncsiság és a napocska cirógató napsugara felébresztette őket, s kikelve a magasba nyújtózkodtak. Közösen elénekeltük a Repülj velem dalt, ami már három hónapja örök kedvenc a csapatban. Sokat nevettünk, játszottunk. Kis filmek (Értékes vagy, szív szava) megnézésével értettük meg, mennyire szükségünk van a szeretetre, barátságra, társaságra. A hónap dalának éneklése közben a boldogságfüzetbe elkészültek a színezők, amelyen megjelenítették a lufikban a barátaik nevét, jelét, szeretteiket. Csillagokat gyűjtöttünk, mint a barátokat, párosan oldottunk meg mesebeli feladatokat. A Manó feladatuk ezután az volt, hogy a saját kezük körberajzolása után keressék meg barátjukat és rajzolják mellé az ő kezüket is. Ezzel is szimbolizálva az egységet, az összetartozást. Végül a barátságmanó hozott a gyerekeknek egy titkos szelencét, amelybe el lehetett bújtatni a jó hírekről készült rajzaikat. Nagyon élvezték minden percét a boldogságóráknak, s közösen örültünk, hogy még együtt lehetünk, segíthetjük, támogathatjuk egymást ebben a nehéz időben is. Együtt minden sikerülhet, közösen minden cél közelebb van, s így soha nem adjuk fel, mert jobb velük a világ.
Van úgy, hogy valaki nagyon törődik a másikkal. Azt hiszem ezt hívják szeretetnek.”
Társas kapcsolatok ápolása
Jászai Mari Általános Iskola Gárdonyi Géza Általános Iskolája Kerékteleki Bársonyos Telephely
Megtartott óráink nagyon vidáman teltek. A hónap elején boldogan vették a gyerekek a kezükbe az oklevelet. Megpróbálkoztunk egy videó készítésével. Néhány év videó szünet után ez az első, ami vágott videó, ezért kezdetleges, az elején pici üresjárattal. A kicsik élvezték a feladatot, bár nehezen jöttek rá az ízére. A hónap vége sajnos karanténnal telt, de szerencsére mindenki egészséges. Mire jön a Mikulás mindenki iskolában lesz. Jó egészséget minden társunknak!
Lehetünk-e boldogok barátok nélkül?
Miért fontos, hogy legyenek barátaid?
Gondold végig, miért fontos neked a barátság!
Készítsünk egy ajándék szívecskét és add át a barátodnak, és mondd el neki miért szereted!
A témában legkedvesebb tevékenységük a barátság-lánc készítése volt. Rövid idő alatt olyan hosszú láncot készítettek, hogy a folyosón is végig ért. Úgy fogalmazták meg a gyerekek, hogy maguk se gondolták, hogy ezen az egész héten készen lesz, de mivel összefogtak és összekapcsolták önálló ötlettől vezérelve láncaikat,- majd másokat is meggyőztek ennek érdekében- sikerült. Rájöttek és meg is tudták fogalmazni, hogy „a barátom barátja az én barátom is lett”.Csak kapkodtam a fejem és nagyon büszke voltam velük együtt! Az összetartozás, társaikkal való közösségvállalás mélyen a lelkükben van látható módon és ennek nagyon örülök. Talán életreszóló élmény volt a mai.
Nagyon bensőségesen zajlott a novemberi foglalkozás. A barátságtáncot választottuk, nagyon tetszett nekik ez a köszönési forma. Hamar egy hullámhosszra kerültek a köszönések terén is a gyermekek. Nagyon élvezték egymás köszöntését ily módon.
A következő szuper játék „Barátomnak tekintelek, mert… „feladat volt. Nagyon szépen megindokolták azt, hogy miért is tekintik barátjuknak az általuk választott gyermeket. Közben átadták a közösen készített szívecskéket. Nagyon megható volt látni. 🙂
Végül meghallgatták az örök barátságról szóló mesét, ami igazán tetszett nekik. Azóta is emlegetik, hogy milyen szép és aranyos mesét hallhattak.
Nagyon bensőségesen zajlott a novemberi foglalkozás. A barátságtáncot választottuk, nagyon tetszett nekik ez a köszönési forma. Hamar egy hullámhosszra kerültek a köszönések terén is a gyermekek. Nagyon élvezték egymás köszöntését ily módon.
A következő szuper játék „Barátomnak tekintelek, mert… „feladat volt. Nagyon szépen megindokolták azt, hogy miért is tekintik barátjuknak az általuk választott gyermeket. Közben átadták a közösen készített szívecskéket. Nagyon megható volt látni. 🙂
Végül meghallgatták az örök barátságról szóló mesét, ami igazán tetszett nekik. Azóta is emlegetik, hogy milyen szép és aranyos mesét hallhattak.
Ebben a hónapban osztályunk a társas kapcsolatok megélésének jótékony hatásait tapasztalta meg. Több alkalommal került sor az együttes osztályjátékra /Pozitivity/ aminek nagy sikere volt. Az önfeledt játék, öröm, kacagás, együttlét jellemezte ezeket a perceket. Nagy-nagy izgalommal írták a leveleket, díszítették, színesítették a rajzórákon. S ki hogyan adja át az elkészült leveleket? Kiderül, ha elmesélik a következő hetekben. Ez már kapcsolódik a decemberi hónap témájához – Boldogító jócselekedetek.
A társas kapcsolatok ápolása a hosszúra sikeredett tavaszi szünet után különösen fontos lett a számunkra. Tanulóinkkal minden lehetőséget igyekszünk megragadni, hogy egymással és a barátokkal töltsük el a szabad időnket. Szerencsére erre mindenkinek van igénye. A tartalmas időtöltés egyre fontosabb tanulóinknak. Az összecsiszolódás, az egymás megismerése folyamatosan jelen van a mindennapi letünkben.
Elolvastuk és feldolgoztuk A róka és a farkas a lakodalomban című mesét, majd levontuk a következtetéseket. Volt aki rajzot is készített a meséhez.
Készítettünk egy barátságtáblát is. Ezt a feladatot nagyon élvezték. Egy lapra mindenki összegyűjtötte az anyukája, a barátja és a saját maga értékes tulajdonságait.
Minden napra igyekeztünk egy kedves gesztussal, apró figyelmességgel a másikra figyelni. A titok manó minden nap az általa kihúzott gyerekre figyel és a háttérből segíti (ad neki egy papírzsebkendőt, letörli helyette a táblát…) .
Nem tervezetten, de egy cicát is befogadtunk képletesen az osztályba, aki minden lehetőséget megragad, hogy a gyerekek közelében legyen. Hihetetlenül megnyugtatja őket. Garfieldnak neveztük el. Minden gyerek arcára mosolyt csal.
A szokásos dalos napunkon meghallgattuk a Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek kezdetű dalt.
November hónap tényleg a társas kapcsolatokról szól hiszen folyamatosan változik a csoportunk. Valaki meggyógyult és jött az oviba valaki más pedig beteg lett. Így szinte minden nap előkerült a csoport arany szabályai :
*Napocska csoportban nincsen verekedés
*Szeretjük egymást ha valami nem tetszik akkor azt nem verekedéssel oldjuk meg hanem meg kell beszélni, és kérjenek bátran segítséget
*Ha valaki hoz valamit azt megosztja a többiekkel nem kell irigykedni, sokkal jobb érzés mint amikor dugdos pl egy kis autót hiszen nem is tud játszani felhőtlenül mert mindig azt az autót szorongatja.
Az elején nehéz volt de már van pár gyerek aki a többieket figyelmezteti „Játszunk inkább együtt mert jobb mint egész nap egyedül bujkálni azzal a pl. kis autóval.
Így ebben a hónapban báboztunk, táncoltunk, tornáztunk, beszélgettünk egymással.