Novemberi témánk feldolgozása, hozzájárul, a tanulók szociális készségeinek fejlesztéséhez és az érzelmi intelligenciájuk erősítéséhez.
I. Ráhangolódás
Öleléssel és mindenki a saját módján köszönti egymást (integetéssel, szóban, gesztussal).
Bagdi Bella Ha boldog vagy …c. dalának közös meghallgatása.
II. Fő rész:
1. Titkos üzenet- Érzelmek felismerése
Eszközök: Érzelmeket ábrázoló emojik (boldog, szomorú, mérges, félős)
Feladat: A gyerekek egyenként eljátszanak egy érzelmet, amit a többieknek fel kell ismerni, és átadni az érzelmet ábrázoló képet.
2. Hídon át- Kooperációs játék Eszközök: „két sziget” babzsák fotel, amik távolabb vannak egymástól, babzsák
Feladat: Csoportban eljutni az egyik szigetről a másikra, de csak a „híd” elemeire, / babazsákra/ léphetnek. Ha valaki lelép a hídról, segíteniük kell a csapattársaknak.
III. Befejezés:
„Barátság Ölelő Lánc”
Ez a Boldogságóra arról szól, hogy jó barátok legyünk. „Fogd meg a melletted álló pajtásod kezét! Elengedjük-megfogjuk. Kész a lánc!”
Záró gondolat:
A foglalkozás során a pozitív interakciókra fordítottam hangsúlyt, ami erősíti az érzelmi biztonságot és a társas kapcsolódás örömét.
„Együttes erővel a legkisebbek is képesek elérni a legnagyobb dolgokat.”
Társas kapcsolatok ápolása
Nagyon jól példázta és diákjainknak érthetően, a gyakorlatban modellezte a feladat az összetartást, az együttműködést, egymás támogatását.
Kiskunmajsai Móra Ferenc Óvoda, Általános Iskola,
Fejlesztő Nevelés-Oktatást Végző Iskola, EGYMI
2025/2026
Boldogságóra – A társas kapcsolatok ápolása
Időpont: 2025. november
Helyszín: Szivárvány csoport,
Kapcsolódás: Márton nap
A novemberi Boldogságóránk során a társas kapcsolatok erősítése az egymásra való odafigyelés került és a közös élmények megosztása állt a középpontba. Tevékenységeinket Márton-naphoz kapcsoltuk. A feladatok során a gyermekek aktívan és sikerélménnyel kapcsolódhattak be, miközben fejlődtek a szociális készségeik és együttműködési képességeik.
1. Libaetetés
A gyerekek előre rajzolt, kivágott szájú libát etettek búzával és kukoricával. A feladat segítette a finommotorika, a szem-kéz koordináció és az együttműködés fejlődését. A tevékenység közben az alábbi dalokat énekeltük, hallgattuk meg: Száz liba … , A liba mondja gágágá,
2. Kendős közös játék
A gyerekek színes kendőkkel mozogtak, egymásnak adták és dobták, majd a foglalkozás végén megölelték egymást. Ez erősítette a kapcsolatokat, a bizalmat és az egymás felé irányuló pozitív érzelmeket. A mozgásos játék során az alábbi énekeket énekeltük: Színes kendő, Süssünk, süssünk valamit.
A foglalkozás során a gyermekek megtapasztalták az együttműködés, az elfogadás és az egymásra figyelés örömét. A közös játékok hozzájárultak a csoporton belüli kapcsolatok erősödéséhez.
November a Társas kapcsolatok ápolása jegyében telt. Főleg a barátság értékeiről, fontosságáról beszélgettünk. A gyerekek szívesen osztották meg érzéseiket, gondolataikat a barátaikról. A célja az volt a foglalkozásnak, hogy tudatosítsuk, mennyire fontos az egymásra figyelés és mekkora kincs a barátság az életünkben.
Szív puzzle-t készítettek, amiben egymás jó tulajdonságait is megfogalmazták. Jelképezte, hogy bár mindeki másmilyenre színezte a szívdarabját, másmilyenek vagyunk, mégis az osztályban közös dolgokért dobog a szívünk.
A társas kapcsolatok ápolása volt a téma.
A tevékenységet körben állva kezdtük. Az első kisgyermek a mellette állótól megkérdezte: „Kis barátom, hogy vagy?”. Miután válaszolt egy szóval (jól, ill. nem jól), minden esetben feltettem azt a kérdést, hogy „Mi az, ami miatt jól/nem jól érzed magad?”
Megleptésemre szinte mindenki mást válaszolt. Egy negatív válasz született, egy kislány szomorú volt, mert az apukáját szerette volna. Megkérdeztem tőle, hogy felvidítaná –e, jobb kedve lenne, ha mindenki megszeretgetné és mivel igennel válaszolt, egyesével megöleltük. Csodálatos volt látni, az ölelésről-ölelésre végbemenő pozitív változást, a végére hangosan kacagott.
A tevékenységet ülve folytattuk, elmeséltem egy mesét a barátságról, melyet érdeklődve hallgattak.
Barátságláncot alkottunk, a sorrendet ők határozták meg azáltal, hogy ki csatlakozzon következőnek a lánchoz. De a végén egy nagy barátságkörré álltunk össze.
Ezután az asztalokhoz ülve mindenki színezett egy Barátságfát, egy dal kíséretében, mely a barátságról szólt.
A tevékenység zárásaként, a fülembe súgták legjobb barátjuk/barátaik nevét, melyet felírtam a gyönyörű fájuk mellé.
Ebben a hónapban a csoportunk összehangolása volt a célunk. Az, hogy a gyerekek megérezzék a közösség erejét, hogy ha összefogunk, együtt sokkal többre vagyunk képesek.
Folyamatos az életünkben a gyerekek érzékenyítése egymás iránt. Nagyon sokan a saját problémájukba ragadnak bele. Igyekszünk megláttatni velük, hogy a társuknak ugyanannyira fontos amit éppen csinál, amire vágyik, mint nekik.
A hónap folyamán egy parafa táblára gyűjtögethette mindenki a „piros pontokat”, amit úgy érdemelhetett ki, ha valami jó dolgot tett a közösség érdekében (rendrakás, kisebbek segítése pl. öltözködésben, stb.). Nagy büszkeséggel tölti el őket, ahogy beszélgetünk arról, hogy milyen sok pontot kapnak nap mint nap. Nincs további jutalmazás, mégis nagyon ösztönzi őket arra, hogy egymást segítsék.
A csoportban dolgozó felnőttek mind úgy látjuk, hogy ahogy minden héten átélik a Boldogságóra foglalkozást a gyerekek, egyre jobban élvezik. Amikor felzendül a „Jobb veled a világ”, már tudják, hogy mi következik, és örülnek.
A beszélgetések során egyre nyitottabbak. Meséltem nekik most síkbábbal és plüss bábokkal is. A mesék megérintik őket, és igazán érdeklődőek irántuk.
Megtanultuk ebben a hónapban a „Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek” c. dalt, gitáron kísértem magunkat. A „kiálts jó nagyot” résznél hatalmas felszabadulás érződik rajtuk, élvezettel énekeltük több alkalommal is.
Már többször kérdezték ebben a hónapban, hogy mikorra fogunk a Boldog várba feljutni. Erről is beszélgettünk az utolsó foglalkozáson, majd a 3. lépcsőfokra felragasztottuk a barátság jelét.
Lilo és Stich történetén keresztül beszélgettünk a család, nagycsalád szerepéről. Családi mandalát készítettünk őszi levelekből. A család szerepének feldolgozása, a társas kapcsolatok erőteljesen megmozgatták a gyermekeket. Érdekes tapasztalatokat hozott ez a téma is.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája, Székhely Óvoda
Barátságlánc alkotása egy akadálypályán
A Társas kapcsolatok témájának bevezetése előtt az „Égig érő fa vagyok…” gyakorlattal relaxáltunk, majd a „Hétfőn én megyek tehozzád…” mondókával végeztük a ráhangolódást.
Beszélgettünk arról, hogy az ember társas lény, hogy miért nem jó egyedül lenni. A gyerekek elmondhatták, hogy kihez fordulnak, ha öröm vagy bánat éri őket, vagy kivel osztják meg titkaikat.
Ezután következett a célkitűzés, a táblára felkerült a cím. Megbeszéltük, hogy milyen társas kapcsolataink lehetnek, majd a barátság, mint alcím is felkerült a táblára. A gyerekek meséltek arról, hogy kit tartanak a barátjuknak, miért éppen őt, és mi a közös időtöltésük.
Ezután felolvastam M. Pljackovszkij: Lecke barátságból c. meséjét. Ezt közösen megbeszéltük, majd a gyerekek kaptak egy feladatlapot, amelyen a szereplőket a megfelelő tulajdonságukkal kellett összekötni. A témát egy WORDWALL játékkal folytattuk. Az igazi és a nem igazi barátra vonatkozó tulajdonságokat, viselkedési módokat csoportosítottuk. Ezt követően a gyerekek csoportmunkában egy tenyérformába beírták a barátság szempontjából számukra legfontosabb öt tulajdonságot. A csoportok munkáiból „Barátságleltárt” készítettünk, a leggyakrabban beírt tulajdonságokat kigyűjtöttük a táblán lévő tenyérbe : „megbízható, szeret, őszinte, vicces, bátorít” került a TOP5-be. A téma lezárásaként „barátságfüzért” készítettünk: mindenki kiszínezte magát egy sablonra úgy, ahogy magát látja, majd ezeket a figurákat a táblán lévő nagy szívformára felragasztottuk. Összegeztük, hogy nem jó egyedül lenni, és a kapcsolatainkban fontos, hogy legyen szeretet és törődés, illetve, hogy ez kölcsönös legyen. „Házi feladatnak”egy keresztrejtvényt kaptak, melynek megfejtése a „szeretet”.
Jó lett volna, dalt hallgatni, énekelni is (Bagdi Bella: Jól érzem magam), de arra most nem maradt időnk.
A hónap témája a társas kapcsolatok. Az ember társas lény, ahhoz, hogy boldogok legyünk kapcsolatainkat ápolni kell. Az óvodai élet során rengeteg konfliktushelyzet adódik, amit csak szeretettel lehet feloldani. A gyermek, ha érzi, hogy szeretve van, bizalom alakul ki társa és a felnőttek felé, ami segíthet a konfliktus feloldását. A hónap témája és az óvoda Márton napi projektje is egybe csengett. Márton legendája kapcsán a gyerekek megismerhették az önzetlen szeretet, a jóság fogalmát. Márton nem vágyott hírnévre. Ő egyszerű emberként csak segíteni akart a szegényeken.
A szülőkkel való kapcsolatok ápolására is szükség van, így Márton napi játszóházat és lámpás felvonulást szerveztünk az óvodában. Ezek az alkalmak segítik a pozitív kapcsolatok kialakulását. A gyerekek és családok ilyenkor jobban megismerhetik egymást. Sokszor köttetnek mélyebb barátságok is egy-egy alkalom után. A jó hangulat, az énekkel kísért felvonulás garantálja a kikapcsolódást! Ilyenkor olyan boldogság hormonok szabadulnak fel bennünk, hogy napokig erről beszélnek a gyerekek.
A kedvesség világnapja alkalmából gyerekekkel beszélgetőkör keretében megvitattuk, hogy az egymás iránti segítő szándék segíthet erősíteni kapcsolatainkat, megoldhatja a konfliktusokat. Ennek jegyében alkalmaztuk a „Kedves szavak kosara játékot, amivel gyakorolhattuk a helyes kifejezéseket, ami segíthet egy-egy szituáció megoldásában.
A tolerancia napja alkalmából elkészítettük a puzzle darabokból álló szíveket. Kiszíneztük, szétvágtuk majd összeragasztottuk. Megbeszéltük, hogy mennyire sokszínűek vagyunk, Minden ember más és más. Mindenkiben vannak olyan kincsek, amit észre lehet venni, ha odafigyelünk egymásra. A gyerekek elmondták, hogy ők miben tehetségesek, mit szeretnek játszani, enni? Mi a kedvenc mesefilmük? Gyakorolták az együttműködést, a türelmet és gazdagodhatott szókincsük a tevékenység során.
Ölelőkört is gyakran használunk a konfliktushelyzetek megoldására. Most egy új játékot próbáltunk ki, mivel a hó végén a testünk témával foglalkoztunk. A kör közepén ülő bekötött szemű társat kellett megölelni, akinek ki kellett találni, hogy kiről van szó. A játék izgalmas, érdekes, hisz így nem mindig a barátot kell megölelni, hanem véletlenszerűen valakit a csoportból. Itt a külső jegyek mellett meg szoktuk beszélni az adott gyerek belső tulajdonságait is!