A novemberi feladatok közül több boldogságórás feladatnak is nekilátott a 8. osztály.
Először november 13-án a kedvesség és a magyar nyelv napján kedves kifejezésekből készítettek plakátot. A következő héten a kapcsolódásról beszélgettünk. Választottak a megadott képek közül (a gördeszkásat), majd arról is rajzoltak. Megnéztük a One Human Family, Food for All című animációs kisfilmet, megvitattuk az üzenetét. Végül 29-én olvastak és beszélgettünk a „Ne vásárolj semmit!” napról.
Társas kapcsolatok ápolása
A mostani beszámolómban nem arról szeretnék írni, hogy hogyan jártuk körbe, beszéltük meg ebben a hónapban az adott témát, hanem arról szeretnék beszámolni, miként próbálunk pedagógustársammal az új osztályunkból egy nagyon jó kis közösséget kialakítani.
A tanévnyitó ünnepségen még kicsit félve fogtuk meg kis elsőseink kezét, de mostanra elmondhatjuk egy nagyon jól összeszokott kistársaság lett a 27 gyerekből.
Szerencsések vagyunk, mert otthonról olyan értékeket hoztak, amelyekre bátran lehet alapozni, építeni. A szociális kompetenciájuk igen fejlett segítőkészek, megértőek egymással. Nem bántják egymást, nem csúfolódnak. A gyengébb képességű gyerekeknek szó nélkül segítenek, szinte egyik másik gyerek anyáskodik a többiek felett. Két ikerpár is van az osztályunkban, a testvéri szeretet ilyen formája is megnyilvánul osztályunkban.
Év eleji ismerkedés után a Csibeavatóra készülve Petőfi Sándor: Arany Lacinak c. versét dramatizálva, eljátszva adtuk elő az évfolyam többi osztályának. A próbák alatt is megmutatkozott empátiájuk egymás iránt. Nagy sikert arattunk.
Szeptember hónapban közös színházlátogatás is hatalmas élmény volt mindannyiunk számára, Aladdin c. családi musicalt néztük meg a Népmese napjához kapcsolódóan. Az optimizmus hónapjában az osztály kitalált egy köszöntést, amivel üdvözölni tudjuk egymást. Az óra közti szünetekben és a napközi szabadidős tevékenységében is együtt, közösen játszanak, fogócskáznak.
Együtt egymásért vannak. Jó úton járunk a társas kapcsolatok ápolásában, ezt az is bizonyítja, hogy minden kisdiákunk boldogan jön iskolába.
A novemberi hónapot igazán színesre és vátozatosra sikerült elkészítenem. Köszönhető ez a sok remek feladatnak/ gyakorlatnak, amelyek a könyvekben és kiegészítőanyagokban megtalálhatóak. Novemberben 48 óra alatt nagyon sokat sikerült feldolgoznunk a társas kapcsolatok ápolása és az egészséges önbecsülés témakörében. Számtalan humoros és megható pillanatnak lehettem a részese. Csak egy megható jelenetet ragadnék ki a kerek egészből: egy problémás 11 éves fiú sétált oda elém a szivecskét tartó mackóval (a barátomnak tekintelek című játékban) és szemembe nézve azt mondta ,, Barátomnak tekintelek, mert nélküled nem lennék itt.,, (ötödik éve járok vele együtt tűzön-vízen) A szemem nem maradt szárazon. Hát ezért éri meg. A következő játékokat játszottuk a hónap folyamán:
Halraj mozgásban
Jó hírem van
Barátomnak tekintelek, mert…
Megismersz?
Tégy egy lépést felém
A százlábú
Fagyott babzsák Mentsétek meg egymást!
Barátságcsónak
Távíróoszlop
Barát-sál
Mindenkinek tartalmas decembert és kitartás kívánok a továbbiakhoz!
A Boldogságóra Programban a társas kapcsolatok ápolása adja a novemberi témát, ami az óvodai élet alapja, hiszen az óvoda a szocializáció első színtere.
Erre az időszakra már egyre könnyebben megy a szülőktől való elválás, elmaradnak a reggeli sírdogálások. A régi barátságok megszilárdulnak, az újak egyre esősebbé válnak, a legkisebbek pedig egyre nyitottabbá és elfogadóbbá válnak egymás iránt. Gyakrabban működnek együtt, figyelnek egymásra, keresik egymás társaságát.
A hónap elején Márton napjára készültünk, ami óvodánkban hagyományosan családi délutánnal együtt valósul meg. Ez remek lehetőség a kiscsoportosok szülei számára, hogy megismerkedjenek a többi szülővel, csoportba járó gyerekekkel, felnőttekkel együtt egy kötetlen délutáni eseményen, mely által erősödnek az ő társas kapcsolataik is.
A Boldogságórát a hónap dalával kezdtük, majd a relaxációs gyakorlatok közül a haragom kifújom és arcizom lazító gyakorlatokat végeztünk. Elénekeltük és játszottuk a „Szervusz kedves barátom” kezdetű dalt és még néhány párválasztó játékot. A beszélgetőkörben mindenki elmondhatta, hogy a csoportban ki a barátja, kivel szeret játszani, mit szeret benne, vagy éppen azt, hogy miért nem választja szívesen. Az erősségmegfigyelés játékkal igyekeztem tudatosítani, hogy mindenkiben lakozik jóság, még ha nem is sikerül mindig kimutatni; a kevésbé szerethető tulajdonságokat pedig próbáltuk átfordítani, megoldás adni, mit tegyünk, ha ilyennel találkozunk. A foglalkozást játékokkal folytattuk. Mindenki nagy örömmel játszotta a „Hócsata” játékot. A gombóc gyúráshoz a Hógolyó c. versikét mondtuk, aztán a játékot az ellenfél megölelésével zártuk. Másik alkalommal a barátságfüzér készítéséhez mindenki saját magát, vagy barátját rajzolhatta a kis emberalakra, majd elmondhatta milyen tulajdonságait szereti leginkább. Eljátszottuk az „Add előre játékot”, amit a kicsik is ügyesen megértettek, figyeltek, biztatták, figyelmeztették egymást a labda érkezésére, örültek, ha átadás után hátraszaladhattak. A körbe-körbe karikába játék már több figyelmet igényelt, de a legnehezebb a „Takaróforgató” játék bizonyult. A „Közös bennünk” játékot mozgás foglalkozáson játszottuk, a gyerekek nagy örömére. Majd lebegtetéssel a kis plüssfigurák „reptetése” és hogy ne essenek ki az ejtőernyőből, igazi összedolgozást igényelt.
A kedvesség világnapján párválasztó dalos és simogató játékokat játszottunk.
Legnagyobb örömünkre a hónap közepén leesett az első hó is. Az udvarra kiérve rögtön hóemberépítésbe kezdett a csoport, ami igazi együttműködést igényelt!
Aztán persze a hócsata sem maradhatott el!
Társas kapcsolatok ápolása
A novemberi boldogságóra témájához kapcsolódva sokat beszélgettünk tanulóim társas kapcsolatairól. Az osztályközösségben töltött idő, az iskolai programokon való közös részvétel nagyban hozzájárult az örömteli, pozitív élmények átéléséhez, társas kapcsolataik megerősödéséhez. A hónap folyamán az iskolai Ki mit tud? tehetségkutató rendezvényünkre való felkészülés során sok időt töltöttünk együtt. A gyakorlás alatt az egymásra figyelés, segítségnyújtás, együttműködés, a türelem mind erősítette bennük azt az érzést, hogy szívvel- lélekkel dolgozzanak a csoport sikeréért. Készítettünk közös „barátság füzért”, összegyűjtöttük a jó barátságot jellemző pozitív tulajdonságokat. Az érzéseket kifejező játékban mondatokat egészítettünk ki. A mellékletben található képeket elemezve, megfogalmazták a túlzott telefonhasználat hátrányait, valamint mely esetben támogatja a kapcsolódást a telefon. A téma zárásaként megfogalmazták, mit tartanak a legfontosabbnak az életben.
Kalandozás társakkal szórakoztatóbb és könnyebb
A hónap témája a társas kapcsolatok ápolása volt. Az órát relaxációs gyakorlattal kezdtük. Ki az igaz barát, mit jelent a barátság, mi fontos a barátsághoz? Ezekre a kérdésekre kerestük a választ, közmondások, a wordvall gyakorlatok és a Pozitivity Szupererő kártyajáték segítségével.
Megállapítottuk, hogy a szeretet, humor, őszinteség, gondoskodás, megbocsátás, kedvesség, csapatmunka, optimizmus, hála milyen fontos a társas kapcsolatokban. A kalandok kapuja kártyajátékkal közösen oldottuk meg a sok sok kalandot, amit mindenki nagyon élvezett.
A boldogságóra program havi témáján belül novemberben a társas kapcsolatok ápolására fektettük a hangsúlyt. Mi is melengethetné fel szívünket és lelkünket jobban ezekben a szürke novemberi napokban, mint egy jó meleg sál, és sok jó pajtás, akikkel megoszthatjuk az örömünket?”A Barát- sál” mentén kört alkottunk, és miközben a csomókhoz értünk, tiszta szivvel és örömmel mondtunk jó tulajdonsagokat társainkról. Többnyire ilyen kijelentések születtek, társaikról: ” nagyon jó barátom, mert sokat játszik velem,” „szépen rajzol ” „szépen énekel” stb.Megbeszéltük, hogy amint a barát- sál összeköt bennünket, úgy a szeretet, öröm, elismerés, dícséret láthatatlan szálakkal szövik össze kapcsolatainkat társainkkal. Barátságfűzért is alkottunk: mindenki kedve szerint színezett kis emberkét, amelyeket később összefűzve egy gyerekcsoportot szimbolizálva elmondtuk, hogy jó együtt mókázni, és mennyire egyedi, sokszínű csapatot alkotunk mi mindannyian. Arra a kérdésre, hogy mi köt össze minket, mint embereket, többnyire „a szeretet” volt a válasz, és ez így is van rendjén.
1.Kiről van szó?- Miért fontos a gyerekeknek egy hozzájuk közel álló osztálytársuk, a többiek pedig találják ki,kiről lehet szó.
2.Milyen a jó barát?-elmetérkép készítése:Számodra mitől jó egy jó barát? Milyen tulajdonságok fontosak?
3.Barátságmese-Baráti segítség-Beszélgetés: Te segítettél már vkin,aki rászorult? Milyen érzés volt? Rajtad segített már vki? Mit éreztél akkor?
4.Sziámi ikrek játék- Fussatok körbe a barátotok mellett! Jelre, a megadott testrészek ragadjanak össze!
5.Barátságmaci színezése- együtt,akivel szeretnéd,közös megbeszéléssel, közös munkával
Tanulság levonása: Törekedj arra,hogy legyenek barátaid! Együtt jobb játszani, örülni, és a nehézségek leküzdésében is segítenek a barátok.
Kőbányai Széchenyi István Magyar-Német Két Tan. Nyelvű Általános Iskola
A DOMINÓ napján a hónap dalának meghallgatása után egy jót dominóztunk egymással.
Utána mindenki tervezett és készített magának dominó lapokat. Kíváncsiak voltunk ki tud hosszabb dominó kígyót építeni.
Végül elterveztük a Boldogságórás dominókat is. Mindenkinek nagyon tetszett az iskolában.
Egymást körbe rajzolva leírtuk a saját és a társunk jó tulajdonságait. Kiderült jól ismerjük egymást, mert egyeztek a leírt erősségek.
Kedvesség világnapján körben álltunk és olyan mondatokat mondtak, amivel kedveskedtek egymásnak: „Jó veled.” „Ügyes vagy.” „Örülök, hogy az osztálytársam vagy.” „ Jó vagy matematikából.”
A hónap végét az osztály fele Zánkán töltötte az Erzsébet Karácsony jóvoltából.
Jó volt együtt játszani, korcsolyázni, filmet nézni, cirkuszban lenni…… és együtt lenni.
Beneveztünk a Kreatív rajzpályázatra is: „Szeretet, hit, boldogság” címmel.
A támogató kapcsolatok örömmel és jókedvvel töltenek el és megalapozzák a napunkat az iskolában is. Nem mindegy, hogyan viszonyulunk egymáshoz, hogyan köszöntjük egymást. Egy közösségben a kialakult szokások a társas kapcsolatok erősítését, az összetartozás erejét alapozzák. A gyermekek társas intelligenciájának fejlesztésére, a gyakran előforduló feszültségek és gátlások oldására is nagyon jó játék az egymás köszöntése különböző szimbólumok segítségével. A gyerekek annyira megszerették, hogy az osztályterem ajtaja mellől beljebb helyeztem, mert a nap folyamán spontán játék közben is gyakran alkalmazzák egymás között.