Ezen a boldogságórán nem a meglévő szoros társas kapcsolataikat erősítettük a gyerkeknek, hanem a véletlenre bíztuk, hogy kivel kell közösen feladatot megoldani.
Véletlenszerű csoportalakítással (színek húzása) jöttek létre a csapatok. Nyilván nem a legjobb barátok és barátnők kerültek egy csoportba. A feladathoz sztorikockákat használtunk. 4 csapat, 4 féle kocka. Mindenkinek a saját dobásához kellett egy közösen létrehozott történetet leírnia, majd meghallgatták egymásét. Nagyon jó lehetőség volt ez arra, hogy akik egyébként nem végeznek közös tevékenységet, itt együtt gondolkoztak, terveztek egy közös témában.
Nagy sikere volt a feladatnak a gyerekeknél. Akik kevésbé figyelnek egymásra, most ők is „komoly” közös „munkában” voltak.
Társas kapcsolatok ápolása
Kis csapatunk számára nagyon fontosak a társas kapcsolatok. Úgy tűnik, fontosabb számukra az élő kapcsolat, mint az egyébként oly divatos virtuális. Nagyon helyesen ki tudják fejezni kötődésüket társaikhoz, oda tudnak egymásra figyelni, személyre szabottan jót tudnak kívánni egymásnak. A fonal adogatásával tovább erősítettük összetartozásunkat. A boldogságról szóló dalt pedig egyenesen imádtuk!
A foglalkozás elején iskolánkról, az osztályokról beszélgettünk. Megfogalmazták miért jó az iskolában, kinek hány barátja van. Beszéltünk az osztályközösségről, az osztályon belüli kapcsolatokról, barátságokról. Zárásként a saját magukra megformált, színes emberalakot kapcsolták össze társaik munkáival, s alakították ki a barátságfüzért.
Ebben a hónapban erőssítettük a barátság szálakat. A végén rájöttünk, hogy mindenki mindenkinek a barátja és ezen nagyot nevettünk.
A napokat a barátaink köszöntésével kezdtük. A szeretetkörben a gyermekek elmentek a barátjukhoz és köszöntötték egymást a „Szervusz kisbarátom! Hogy vagy? ” kérdéssel. A válasz az volt , hogy „Én jól, de megyek és megkérdezem a másik barátomat”
A gyermekek égig érő barátságvárat építettek. Minden legonak volt neve és barátja. A szülőkkel való kézműveskedés alatt is erősítettük a barátságokat. Rájöttünk, hogy együtt lenni jó!
Közös mesehallgatás relaxációk , a barátokra való odafigyelés, segítőkészség jellemezte ez a hónapot.
• Foglalkozást kezdő relaxáció:
„Az én hangom” (Kézikönyv 37. oldal)
• Foglalkozást kezdő mondókas:
„Kicsi vagyok én, majd megnövök én,
Én leszek a legboldogabb a Föld kerekén!” (Munkafüzet 11. oldal)
• A téma bevezetése:
Kis barátom, hogy vagy? (Kézikönyv 87. oldal)
Kivel játszol szívesen?
Ölelőlánc
• A téma feldolgozása:
Mese: Bartos Erika: Bogyó és Babóca – Barátság
(Oktatási segédanyag pdf 6. oldal)
• Játék:
• Barátságjavító szék bemutatása
• A téma lezárása:
Közös körtánc Bagdi Bella Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek című dalára
• Téma átvezetése:
Barátságvár építése építőkockákból
Barátságjavító varázsgép geometriai elemekből
Nagyon várták már a gyerekek a boldogságórát. A hónap témája nagyon tetszett nekik. Imádják a témákhoz kapcsolódó dalokat. A társas kapcsolatok ápolását egy Bogyó és Babóca ide illő epizódjával dolgoztam fel, a címe: A barátság. Nagyon jól megértették miért is kellenek a társas kapcsolatok. A saját kis módjukon megfogalmazták milyen egy jó barát, mitől barát egy barát.
Szívesen készítették el a barátságkarkötőt.
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
A foglalkozást képösszerakó játékkal kezdtük. Két kép darabkáiból kaptak egyet – egyet a gyerekek. Miután megtalálták egymást az azonos képhez tartozók, kirakhatták a képet.
Ezután „barátság füzért” készítettek a tanulók kivágható sablonok segítségével. Mindenki saját ízlése szerint színezte ki az emberalakokat, majd összeragasztották őket.
Az elkészült füzérünket nézve megbeszéltük, hogy vajon mi köti össze őket. Mi köti össze az
osztálytársakat?
Nyíregyházi Móricz Zsigmond Általános Iskola Kertvárosi Tagintézménye
Célunk, hogy jó barátok legyünk, akik segítik egymást
A novemberi boldogságórák keretein belül a társas kapcsolatok témáját dolgoztuk fel.
Reggel, a gyerekek sorban álltak, majd az ajtó melleti képekből választottak, amivel köszöntöttük egymást: ölelés, pacsi, puszi, kézfogás közül választhattak.
Bemutatták sáljaikat, majd körben állva megalkottuk a „barátságsálunkat”.
Mindenki lerajzolta magát, majd összekapcsolva kezeinket, elmondtuk miért is jó együtt lenni.
Elkészitettünk egy tablót, a gyerekek családjainak fotóival, mely mellett mindenki elmondta, miért szereti a családját.
Reflexió a novemberi Boldogságórás foglalkozásról
A foglalkozás témája : A társas kapcsolatok ápolása
A foglalkozás vezetője: Gyenge-Kovács Judit
Ideje: 2024.11.28.
Helyszín: Városközponti Óvoda, 7624. Pécs, Budai Nagy Antal u. 5.
Katica csoport
A csoport gyermekei most is lelkesen várták a Boldogságórás foglalkozást.
A csoport Katica bábjával, Boldog Dórával hívtam játékba a gyerekeket. Majd a „Hervad a virágom, éled a virágom…” relaxációs gyakorlattal igyekeztem a foglalkozásra hangolni a gyerekeket. Emlékeztek Boldog Dórára, így örömmel jöttek hívására, és aktívan vettek részt a bevezető játékban.
Majd beszélgetőkör keretében, az érzelmekre hatva, beszélgettünk a barátságról, az egyéb társas kapcsolatokról. Szülők, társak, rokonok, barátok szerepéről az életünkben. Miért jó, hogy vannak, hogy van kihez tartoznunk, van kivel megoszthassuk örömünket, bánatunkat…, és kik azok, akikre bármiben számíthatunk. Mit érzünk a szívünkben, ha rájuk gondolunk? A Szeretet fontosságának hangsúlyozása.
Nagyon jó kis beszélgetés kerekedet. Majd ezután elmeséltem nekik Bezzeg Andrea : Tavaszi ébresztő c. meséjét. A mese lényegét megfelelő hangsúlyozással és folyamatos szemkontaktus tartásával, különböző gesztusok, megfelelő mimika alkalmazásával igyekeztem kifejezni. A mese után mindenki elkészíthette barátságfüzérét, mely során annyi barátot rajzolhatott, színezhetett magának, amennyit szeretett volna.
Ezután két élménypedagógiai játékkal tettem színesebbé a foglalkozás menetét. Színernyővel varázserőt adtam, hogy „vakon” is megtalálhassa mindenki saját barátját! A játékok nagyon tetszettek, mind amikor tapintás alapján, szemet lefedve kellett felismerni a barátjukat, mind pedig az, amikor a színernyő alatt kellett odakúszni és felismerni a ruházatáról a választott barátot.
Az élményekkel és vidámsággal teli játékok után kiszíneztük a Barátság szimbólumát, és sorban felragasztottuk a Boldogság várához vezető lépcső harmadik fokára.
Majd ezután eljátszottuk Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek… c. dalát
Nagyon élvezték, kétszer is el kellett játszani.
A program lezárásaként megkértem őket, hogy az általam elkészített táblára tegyék fel a jelüket a tábla széléről, ahhoz az érzelmet kifejező archoz, ahogyan érezték magukat a tevékenység alatt.
Most is minden jel a Boldog, Mosolygós archoz került, ami újra pozitív megerősítésként szolgált, hogy ma is minden kisgyermek jól érezte magát.