Az 5.b osztály tanulói a „Társas kapcsolatok” témaköréből az „Öreg barátok” gondolatát dolgozta fel. Három fénykép és néhány segítő kérdés segítette a téma körüljárását.
Társas kapcsolatok ápolása
November a társas kapcsolatok hónapja volt. Ebben a vírushelyzetben átértékelődnek a társas kapcsolatok, a személyes kapcsolatok fontosságai. Az összetartozásnak, az egymásra figyelésnek fontos szerepe lett. Sokat beszélgettünk, játszottunk.Megbeszéltük, hogy a feladat megoldáshoz most a jó hírekre összpontosítsanak. Két kis ládikába összegyűjtötték milyen jó híreket hallottak. Jó hírek pl.: volt akinek az apukája megvette az új csokit amit szeretett volna, egy kisfiú megvehette a focis könyvet, volt akinek a nyelvtan dolgozata ötös lett… sorolhatnám még. Minden nap volt valami ami jó hír és öröm. Jóérzés, hogy mennyire összetartanak az osztályban a gyerekek.
Fazekas József Általános Iskola
Órakezdő relaxációs gyakorlatunk novemberben a Márton naphoz kapcsolódott: „Totyog a liba, nagy a galiba…”. Első körben csak nyitott szemmel, szépen sorban totyogtak a gyerekek egymás után. Második körben csukott szemmel kellett totyogni. Megállapították a gyerekek, hogy így sokkal nehezebb… Aztán harmadik körben az osztály fele csukott szemmel ment, de mindannyian kaptak maguk mellé egy segítőt, aki vezette őket. Egy társsal megint könnyű volt a feladat!
Megbeszéltük a gyerekekkel, hogy – ahogyan az első feladatban, úgy az életünkben is – adódhatnak nehézségek, amiken sokkal könnyebben túljutunk, ha van mellettünk valaki, aki segít. A társas kapcsolatok fontosságát ebből a szemszögből kezdtük el vizsgálni.
Ezután összeszedtük, hogy milyen társas kapcsolataink vannak. Ezeket a szavakat színes kártyákra írták, díszítették kedvük szerint.
Az órát megelőző héten azt a feladatot kapták a gyerekek, hogy gyűjtsenek olyan képeket, amiken emberek láthatók, akik között valamilyen kapcsolat van (pl: apa-fia, munkatársak, barátok stb.). Megbeszéltük, hogy milyen kapcsolat lehet egy-egy képen, hogyan segíthetik egymást az életben, miért boldogabbak ezek az emberek a társaikkal, mint nélkülük. Újra kihangsúlyoztuk a társas kapcsolatok boldogságfokozó hatását. Keresztrejtvény segítségével kitaláltuk a társas kapcsolatok legfontosabb szavát, kipróbáltuk, hogy milyen érzelmet tudunk kiváltani társainkból ezzel a szóval. A képekből, az összegyűjtött kapcsolatokat jelentő szavakból és a rejtvényekből egy tablót készítettünk.
Meghallgattuk a témához tartozó mesét és dalt, majd az óra zárásaként meditáltunk a tankönyvben szereplő feladat szerint.
Társas kapcsolatok
Alapvető szükséglete minden embernek, hogy társak vegyék körül. A gyerekek egy része a csoporthoz tartozás élményét az óvodában éli meg először. Évtizedek alatt már jól kialakított befogadás/beszoktatás metódust sikerült kialakítanom. Sajnálatosan az idei év átalakította a mindennapjainkat. A pandémia következtében új szokásokat kellet bevezetni, ami elsősorban a beszoktatást nehezítette. Elmondható, hogy a gyerekek szívesen járnak óvodába. A nagyobbak szeretettel fogadták a kisebbeket, bevonják őket a tevékenységeikbe. Állandó játszó csoportok, barátságok alakultak ki. A hiányzó társaik után érdeklődnek. Lassacskán óvodai csoportunk igazi közösséggé kovácsolódik. A társas kapcsolatok téma remek lehetőséget nyújt a közösségi nevelés feladatainak megvalósítására. A testünk tematikus tervéhez nagyon jól illeszkedett a Megismersz játék. Hang alapján már jól felismerik egymást a gyerekek, ez az új játék a taktilis érzékre hagyatkozva már jóval nehezebb volt, de nagyon szívesen játszottuk. A szívet örömmel rajzolták, vágták, díszítették. Jól megfogalmazták, hogy kit miért tartanak barátjuknak. Ezt jól előkészítette és kiegészítette a Fülöpke az óvodában című mese és a feldolgozása. A hónap feladatának a barátságszív elkészítését választottuk.
Papi Kölcsey Ferenc Általános Iskola Aranyosapáti Tagiskolája
Sok apró, sokra megy… Ha összefogunk, nagyot alkotunk!
Minden hétfőn a Komplex Alapprogram keretében Ráhangoló órán beszélgetünk a hétvége eseményeiről. A Boldogórán ezekből az élményekből válogattak a gyerekek és a feladat különlegessége az volt, hogy osztálytársak jó élményeit rajzolták le.
A múlt héten mi is megtartottuk foglalkozásunkat a Társas kapcsolatok témakörében.
A gyerekek nagy érdeklődéssel fogadták ismételten.
A foglalkozást egy relaxációs gyakorlattal kezdtük, melynek során napraforgóvá változtunk és a nap melengető sugarai felé fordultunk.
Ezt követően meghallgattuk, majd együtt énekeltük, s mutattuk Bagdi Bella Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek c. dalát. A gyerekek csoportunkban nagyon szeretnek énekelni, táncolni, kérték, hogy máskor is táncoljunk erre a dalra.
Tánc után leültünk egy körben a szőnyegre és megkérdeztük egymástól, hogy Kis barátom, hogy vagy? Ezen először jót mosolyogtak, de ügyesen tovább adták a kérdést egymásnak.
Süni irigy lesz volt a választott mesénk, melyet elbáboztam a gyerekeknek. Kis-középső csoportos gyerekek lévén inkább érzelmi alapon választottak maguknak szereplőt, de megbeszéltük a mese tanulságát. Beszéltünk a jó és rossz cselekedetekről, a barátságról. Elmondhatták, hogy ki kivel játszik szívesen, sőt egy jellel ellátott barátságszívet is adhattak egymásnak.
Elkészítettük csoportunk szívét, melyre minden gyerek felragaszthatta saját jelével ellátott szívecskéjét. E szív felkerült a Boldogság falunkra.
A témát a barátság jelének megismerésével és a vár lépcsőjére rajzolásával fejeztük be.
Csoportokat alkottunk, majd a gyerekek közösen egy tablót készítettek. Téma: Hogyan segíthetnek a társak egymásnak?
A gyerekek barátság szívet készítettek. Szépen díszítették, majd felírták rá legjobb barátaik nevét.
Amit november hónap során a társas kapcsolatok témakörben feldolgoztunk.
1. Daltanulás:
Mi az a barátság? – Rejtélyes vonzalom
Aminek nincs oka, de mégis jó nagyon.
Amikor azt hiszed már minden elveszett,
Jön a barátod, kézenfog s átvezet
Ha van egy barátod, lehet, hogy menni fog
Mi az a barátság? – Közös és nagy titok.
Érdek nélküli őszinte érzelem.
Mi az a barátság? – Nem tudja senki sem!
Ugye a szerelmet azt mindenki ismeri!
Valami őrület, valami isteni!
Na de a barátság az annál is többet ér
Ha van egy barátod kárpótol mindenért!
Igen a barátság mindennél fontosabb
Ki a te barátod? – Az aki elfogad
Amikor azt hiszed, nem kellesz senkinek
Szomorú életed a barátod menti meg
Az apád hozzád bármilyen lehet
De a barátodat, azt te választod meg!
Milyen a barátság? – Nagy dolog azt hiszem
Mi az a barátság? – Nem tudja senki sem!
Az apád hozzád bármilyen lehet
De a barátodat, azt te választod meg!
Milyen a barátság? – Nagy dolog azt hiszem
Mi az a barátság? – Nem tudja senki sem!
Mi az a barátság nem tudja senki sem
Pedig a barátság mindennél fontosabb
Ki a te barátod? – Az aki elfogad
Zavaros életed a barátod érti meg!
Bizony az életed a barátod menti meg.
2. Mindenki kapott egy barátságkártyát idézettel, képpel és elmondta, mit jelent számára az az idézet és mennyire tudja azt saját magára vonatkoztatni.
3. Az igaz barát diafilm megnézése, megbeszélése.
4. _Cuerdas_ c. kisfilm megnézése megbeszélése.
5. Egymás hátához felálltunk és barátságpizzát készítettünk.
Hozzávalók:
Mondóka:
1.
Meggyúrjuk a barátságpizza tésztáját. (Mintha gyúrnánk az előttünk álló gyerek hátát, masszírozzuk.)
2.
Kinyújtjuk a tésztát. (Mintha nyújtanánk, sima, egyenes, erőteljes fel-le mozdulatok végig a háton lassan nyitott tenyérrel.)
3.
Megkenjük szósszal. (Lesimító, simogató mozdulatok fel és le, oldalra és körkörösen is nyitott tenyérrel a szósz elegyengetését imitálva.
4.
Rátesszük a feltétet. (Tenyérrel megnyomkodjuk a hátat azokon a helyeken, ahová a szalámi kerül egy kézzel, lehet a kéz ökölben is.)
5.
Megszórjuk sajttal (megcsipkedjük).
6.
Beteszem a sütőbe.
7. Ráolvad a sajt, le is csorog róla. ( A vállánál és a hátán is hosszan lesimítjuk a két kezünkkel.)
5. Barátságreceptet másoltunk a füzetbe egy nagy kondérba, mintha azt főznénk aznapra és értelmeztük a verset a mondanivaló szempontjából és verstani szempontból is.
6. Otthon barátságsütit készítettek, aminek a receptjét odaadtam nekik.
7. Barátságkönyvjelzőt készítettünk:
Választott és írt mindenki egy barátsággal kapcsolatos idézetet egy pici lapra, amit lamináltam egy préselt virágokból és levelekből készített átlátszó könyvjelzőhöz.
8. A kis herceg és a róka film jelentet megnéztük, megbeszéltük a két ide kapcsolható legismertebb idézetet .
„Te egyszer s mindenkorra felelős lettél azért, amit megszelídítettél.”
„Jól csak a szívével lát az ember. Ami igazán lényeges, az a szemnek láthatatlan.”
Ezt követően hajtogatunk hozzá egy rókás könyvjelzőt, amit a legjobb barátnak adhattak.