Elérkeztünk a harmadik boldogságóra foglalkozásunkhoz, amelyben a társas kapcsolatok témáját igyekeztünk feldolgozni. A tervezésnél figyelembe vettem a gyermekek életkori sajátosságait, érdeklődési körüket. Számos kötetlen beszélgetést kezdeményeztem, amely a barátság fogalmát ölelte körül. Megbeszéltük a helyes és a helytelen magatartási formákat. Beszéltünk az illemszabályokról és a szokásokról, például, ha valamit megígérünk az illik betartani, illetve mindig gondoljunk bele, hogy miket mondunk másoknak az hogyan esne, ha nekünk mondanák. A barátságfüzér elkészítésénél sokat beszéltünk a téma jelentőségéről. A füzér elkészítésénél azt tapasztaltam, hogy a csoport összetartó ereje nagyon erős, hiszen minden gyermek arról beszélsz, hogy kivel fogja összeragasztani az általa színezett figurákat, ez az alkalom is jó lehetőséget biztosított arra, hogy átlássam a baráti kapcsolatokat. A gyerekek a színezés során használhatták a színesceruzát, zsírkrétát, olajkrétát is, amelyet egyéni képességeiknek megfelelően választottak meg. A füzér összeragasztásánál a gyermekek elmondták, hogy miért az adott gyermekek választotta, milyen érzések fogalmazódnak meg benne. Az elkészült füzért a csoportszoba kiállító terében helyeztük el, hogyha ránéznek pozitív életérzést sugároz a gyermekek számára. Azt gondolom, ez azért is nagyon jó, mert ha egy baráti kapcsolat éppen bomladozik segít a gyermekeknek megérteni, miért is szerette annyira társát. A csoporttal közösen kitakarítottuk a csoportszobát, amit nagy örömmel végeztek, közben pedig megtanultuk a ,,Csatapmunka erősségmondókát”, amivel erősödött a közösség erejük. Meghallgattuk Bagdi Bella: Ha boldog vagy című dalát, amely olyan nagy sikert aratott, hogy naponta hallgatjuk a gyermekek kérésére.
Társas kapcsolatok ápolása
BOLDOGSÁGÓRA- NOVEMBER
A foglalkozás ideje: 2024. november 6.
A foglalkozás helye: Aprófalva Óvoda, Pacsirta csoport
A foglalkozást vezeti: Márkus Gyöngyi
Korcsoport: mini-kiscsoport
A foglalkozás témája:
– Társas kapcsolatok ápolása
– Erősségek fejlesztése:
– Önbizalom program:egészséges önbecsülés
A TEVÉKENYSÉG KIDOLGOZÁSA
– Szervezési feladatok:A tevékenységhez szükséges eszközök jól látható és elérhető helyre helyezése, friss levegő biztosítása
ELŐZMÉNYEK:
A délutános műszakomban több ízben felolvastam a kicsiknek Bartos Erika: Bogyó és Babóca sorozat Barátság című történetét a délutáni pihenőidőnkben.
Novemberben a Testünk témakört vettem, amihez gyakran használtunk tükröt, amiben megfigyelhették az arcukat, kérésre grimaszolhattak, érzelmeket játszhattak el.
A Kedvesség világnapján /november 13.-án pedig egy kis szivecske formával kedveskedhettek egymásnak és haza is vihettek egy szivet a szülőknek is ajándékba.
A Dominó-napon dominóval építettünk az asztalon olyan formákat készítve,amik kör alakzatot képeztek.
Barátságkötelet is készítettünk, amit több ízben használtam az együttes mozgásokhoz.
A FOGLALKOZÁST KEZDŐ RELAXÁCIÓ
Bagdy Bella relaxációs gyakorlatai
-Napimádás
– Fújj, fújj…
– Napra forgó a napraforgó..
A FOGLALKOZÁST KEZDŐ ÉNEKLÉS
Bagdy Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek
Körformában saját koreográfiára mozgás, mozdulatutánzásokkal táncolunk közösen
A TÉMA BEVEZETÉSE
A Testünk témakör egyik újonnan tanult versével indítom a tevékenységet:
-Ezzel látok, ezzel is,
Ezzel fogok, ezzel is.
Ezzel érzek illatot,
Ezzel mindent bekapok.
Ezzel fogok, ezzel járok,
Boldoggá csak ezzel válok/szívünkre mutatunk
„Szívmanó”megjelenésével jelzem, hogy figyelmet kérek.
A névsorolvasást ebben a hónapban „Szívmanóval próbáltam meg figyelemfelhívóbbá tenni.
Megállapítom, hogy mindenki itt van, így fogadhatjuk Boldog Dórát, aki megint ellátogatott hozzánk.
Boldog Dóra mesét is hozott:
Bezzeg Andrea: Tavaszi ébresztő c. meséjét mesélem.
A FOGLALKOZÁS LEZÁRÁSA
– A kihelyezett különböző érzelmeket ábrázoló smajlik közül mindenki kiválaszthatja a számára legkedvesebbet
– A Boldogvárunk következő lépcsőfokára felhelyezzük a társas kapcsolatok jelét.
A FOGLALKOZÁST LEZÁRÓ ÉNEKLÉS
Bagdy Bella: Altató című dalára relaxálunk.
A TÉMA TOVÁBBADÁSA
– Vond be a családot!
Az Erősség program jegyében otthoni feladatot adtam. A testünk témakörben egy „emberkét” kellett megalkotni közösen -csapatmunkában a szülőknek gyermekeikkel.
– Vond be az óvodát!
– Barátságfüzért készítése az intézmény másik kiscsoportjának ajándékba.
– Az intézményünknek lehetőséget biztosítok arra, hogy bemutató foglalkozásokat tartok minden hónapban 1-1 csoportban.
REFLEXIÓ- NOVEMBER
Mivel már túl vagyunk a beszoktatás idején, érdekes téma volt ebben a hónapban a társas kapcsolatok ápolása számomra.
A beszoktatásunk nem volt zökkenőmentes, hiszen a csoportunk fele még mini csoportos kisgyermek, és októberben és novemberben is érkeztek még újak, akik bizony felzaklatták a már beszokottakat. Így igazi kihívás volt a közösségünk építése.
A gyerkőcök már szívesen járnak az intézményünkbe, hosszabb-rövidebb ideig élő barátságok is születtek már.
Szinte minden napra jutott olyan játéklehetőség, mely segíthette egymás jó tulajdonságának felfedezését, egymás jobb és alaposabb megismerését.
Igyekeztem végig fenntartani a barátkozás lehetőségét, rávilágítani mindenki jó tulajdonságaira, és próbáltam tudatosan terelni a kapcsolatok alakulását is.
Nagy sikere volt a „Barátságkötéllel” végezhető mozgásos gyakorlatoknak,itt az együtt mozgást és az egymáshoz való alkalmazkodást tudtam erősíteni.
A Máron napi megemlékezésünket az intézmény mindig közösen tartja, a közös lámpás felvonulás, az ünnepi műsor szintén csapatmunkában történt.
A faliújságunkon mindig megjelenítjük a Boldogságórákon végzett dolgainkat, melynek a szülők is nagyon örülnek.
Bagdy Bella dalait már nemcsak a foglalkozások keretében hallgatjuk, hanem játékidőben is felcsendülnek.
Az óvodai mindennapok során a kedvesség, a csapatszellem és az önbecsülés kiemelt szerepet kap, mind a gyermekek,mind a pedagógusok számára.
A Boldogságórák bemutatását az egyéni teljesítménycélomnak is kitűztem, igyekszem tapasztalataimat megosztani a többi csoportban dolgozókkal, és számomra is kihívást jelent megfelelni ennek a feladatnak.
A szülők bevonására is nagy hangsúlyt fektetek, akik aktívan részt vesznek a feladatokban, támogatásukról biztosítanak.
A Boldogságóra Önbizalom Program ehavi témája az egészséges önbecsülés volt, ezt elsősorban a sikerélményekkel ,a pozitív visszajelzésekkel és az elfogadó légkörrel sikerült megoldanom.
A foglalkozást relaxációval kezdtük, a „Rongybabává válok, csak pihenni vágyok..” és a „Hintaszék…” gyakorlat után a témát a Kiről van szó játékkal folytattuk. Nehezen találták ki, hogy kire gondolhatott a társuk. A Süni irigy lesz bábjáték nagyon tetszett nekik, és a barátsággal kapcsolatos szavak gyűjtésében is aktívan vettek részt. A távíró oszlop játék legsikeresebb formája a szív volt, többen is a szeretet jeleként fogalmazták meg. A szoborpark játékot nagyon élvezték, bár több fogalmat nehezen értettek meg.
A hónap dalával zártuk a foglalkozást. A bábjátékot a szünetben ők is többször eljátszották, közel került hozzájuk a mese.
Kitörő örömmel fogadtak a gyermekek engem és Boldog Dórát! Úgy tűnik sikerült „hagyományt” teremteni Dóra segítségével. Nagyon fontos behatás ez a későbbi „boldog” sikererekhez!
Igyekszem minden foglalkozásnak hasonló keretet adni, hogy az óvodásaim biztonságban érezzék magukat a szituációban. Így most is zenés relaxációval kezdtünk, Napimádással. Miután a jól szellőztetett szobában 4-5 alkalommal elvégeztük a mozdulatot, végül leültünk a földre törökülésben. Megkértem a gyermekeket, hogy hunyják be a szemüket, a kezeiket pedig nyugtassák az ölükben. Néhány mondatos vezetett meditációt végeztünk el, ahol elképzeltük, hogy mi vagyunk a lágy tavaszi szellő, a langyos füvű rét fölött szállunk. Megsimogatjuk a fákat, bokrokat és minden élőlényt, akikkel képzeletben találkozunk. Ekkor hagytam őket hagy „szálljanak” képzeletben a csendes zene alatt. Ezt követően kiemelkedtünk a meditációból és egy nagy kört alkotva elvégeztük a „Fújj, fújj” széllánc gyakorlatot. Nagy nevetésekkel kísérve persze.
Ha már körben álltunk, előkaptuk a léghajónkat és elszálltunk Barátság földre. Itt Dórával beszélgetni kezdtünk, hogy neki vannak-e barátai és ő hogyan talált magának újabb barátokat. El is mesélte nekünk, hogy van Fóka barátja, akivel közösen játékra hívták a Sünit, aki bár először félt, de végül a barátjuk lett. Ezután elmeséltem a Tavaszi ébresztőt. A gyerekek szépen eltudták mesélni mi is történt a mesében. Ennek nyomában pedig szót ejthettük a barátságról, az egymással való bánásmódról. Így már könnyű volt rátérni a „Hogyan is szerezhetünk barátokat, hogyan ‘tartjuk’ meg őket” kérdéskörre. Sok gyermek említette meg, hogy „Kedveseket mondunk neki!” Így hát, elő is vettem a mi nagy kék boldog fonalunkat és nekiláttunk a hatalmas pókháló megalkotásának, hiszen „Mindenkinek van barátja!” Enyhén szétszórt alakzatban a gyermekek a gombolyagot továbbadva mondták el egymásnak, hogy mit szeretnek a másikban. A végére jól összegubancolódtunk, és kiderült, hogy tulajdonképpen mind szeretjük egymást és mindenkiben van valami, ami szerethető!
Mivel a gyermekek a „kigubancolódás” után igencsak izgatottak voltak, egy gyors levezető játékot játszottunk a „léghajónkkal”, ahol fellebbentéskor két szemközt álló helyet cserél a lepel alatt.
Lezárásként pedig halk zenére elcsendesedtünk, ki fekve, ki ülve, ahogy kényelmes volt.
Ahogy a termet visszarendeztünk a szokásos formájába, úgy aki szerette volna még megölelhette Dórát, majd elköszöntünk a gyermekektől.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája, Székhely Óvoda
Kis barátom, hogy vagy?
Barátság karkötő
November hónapban a negyedikes gyerekekkel a reggeli „beszélgetőkörök” során igyekeztünk arra fektetni a hangsúlyt, hogy milyen jó érzés egy közösségbe tartozni, jó dolog elmondani az örömünket vagy bánatunkat egy megbízható embernek, vagy közösségnek. Hangsúlyoztuk, hogy a mi közösségünkben (már negyedik éve) fontos a szeretet, mert ettől jól érezzük magunkat. Készítettünk egy szívet, amely a gyerekek kezéből állt össze. Ez jelképezi az osztályunkat. Nem engedjük el egymás kezét, együtt vagyunk és ettől boldognak érezzük magunkat az osztályban. Csoportonként az osztályra jellemző kifejezéseket írtunk. Meghallgattuk a hónap dalát: „Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek”. „A hóbortos társaság” című játék nagy élmény volt a gyerekeknek. Meghallgattuk Fésűs Éva meséjét is, és ahhoz ahhoz kapcsolódóan élőképet alkottunk.
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
Mivel foglalkozunk? Milyen a jó barát?-A jó barát tulajdonságai
Miért fontos a jól működő társas kapcsolat?
Szituációk és reakciók összekapcsolása
Emberi viszonyok: közelebbi, távolabbi
A foglalkozást ismét relaxációs gyakorlattal kezdtük. Jó érzéslátni, hogy a gyerekek nagy része mennyire szereti ezeket a gyakorlatokat. Márton naphoz kapcsolódva Szent Márton legendáját vettem alapul a témához. Képekkel illusztrálva meséltem. Ezután egy tartalmas beszélgetés következett. Libás dalosjátékkal mozgattuk meg magunkat, majd a barátság karkötő fűzése következett kis csoportokban. Gyöngyfűzés közben ismét jót beszélgettünk a témáról. Itt könnyebb volt türelmesnek lenni, hiszen csak néhányan ültünk egyszerre az asztalnál.
November, társas kapcsolatok ápolása, közös munka.
Társas kapcsolatok ápolása – foglalkozások összefoglalója
Az első foglalkozás a „Ha boldog vagy…” kezdetű dallal indult, ami nagy sikert aratott a gyerekek körében. Ezt követően elolvastuk a Társas intelligencia erősségmondókát, majd a hozzá kapcsolódó rajzot színeztük ki. Ezután kipróbáltuk a „Ki enged ki?” játékot. Bár kezdetben nehézséget okozott a tekintetekből való olvasás, a gyerekek mégis nagyon élvezték. A következő lépésben megismertük a Társas intelligencia virágát az Erősségek kertjében, végül az óra eleji dal közös meghallgatásával zártuk a foglalkozást – a gyerekek kérésére.
A második foglalkozást a népszerű széktámogató játék indította, amelyet mindannyian nagyon élveztünk. Ezt követte a Csapatmunka erősségmondóka felolvasása és a hozzá kapcsolódó színezés. A színezés közben ismét a „Ha boldog vagy…” dalt hallgattuk. A foglalkozás zárásaként egy „Erősség cunami” következett: a gyerekek körben álltak, egy társuk pedig középre lépett, és mindenki megosztotta vele, milyen erősségeket lát benne. Csodálatos, támogató gondolatok hangzottak el, például:
– „A te erősséged, hogy ha rád nézek, boldog leszek!”
– „A te erősséged a kreativitásod!”
– „A te erősséged, hogy jó barátom vagy!”
– „A te erősséged, hogy szeretetteljes vagy!”
A gyerekek kimondottan élvezték ezt a feladatot, és öröm volt látni, hogy mennyire megnyíltak egymás felé.
A foglalkozások során a gyerekek nemcsak a társas kapcsolatok erősítésében fejlődtek, hanem önbizalmuk és egymás iránti empátiájuk is erősödött. A játékos feladatok és közös tevékenységek segítettek abban, hogy a csoporton belüli kapcsolatok szorosabbá váljanak, miközben észrevétlenül tanulták meg a társas intelligencia alapjait. A pozitív visszajelzések és az örömteli pillanatok egyértelműen megmutatták, hogy a gyerekek élvezték és értékelték ezeket a foglalkozásokat.