Társas kapcsolataink befolyásolják személyiségfejlődésünket. Ilyen a barátság, a családi kapcsolataink, és a mi kis osztályközösségünk is. Vannak olyan kapcsolatok amiket magunk választunk, és olyan is amiket kapunk. Nagyon fontos hogy energiát fektessünk be, a jó közösség kialakítására. Kiemelt jelentőségű, hogy az osztályba támaszt nyújtsunk, legyen olyan az osztályban akikben megbíznak, és a legfontosabb SZERESSÜK egymást. Boldog gyerekek között szorosabb a kapcsolat. Akik pozitívak a környezetük felé, azokra az osztály is szívesebben tekint. Hiszen ők barátságosabbak,energikusabbak, szeretik a többiek a társaságát. Minden boldog kapcsolat alapja a szeretet. Egy jó közösségben az egyéni lehetőségek és teljesítmények, messze túlszárnyalják mindazt, amire egyedül lennének képesek.
Ebben a hónapban felismertük azt, a társas kapcsolatok főszereplői ők maguk. Ezeket a kapcsolatokat folyamatosan ápolni kell, törődni kell velük. Ennek érdekében több boldogságórát is tartottunk.
Az órákat relaxációval, ill. beszélgetőkörrel kezdtük. Fontos dolog megtanulni a kisiskolásoknak, hogy figyeljenek egymásra, hallgassák meg egymást.
November 13.-án megünnepeltük a kedvesség világnapját. Egésznap apró figyelmeségekkel kedveskedtek egymásnak a gyerekek.
Barátság sálat is továbbadtuk egymásnak: elmondták a gyerekek, mi az amit szeretnek egymásban, ezzel is erősítve a pozitív kapcsolatokat. Elkészítettük osztályunk Barátság pókhálóját ami rendkívül jól sikerült. Voltak olyan gyerekek, akik nem tudták merre induljanak, hiszen több baráti kapcsolatot is ápolnak.
A baratságfüzért is elkészítettük, megbeszéltük mi köt össze bennünket az osztálytársainkkal, illetve a többi osztállyal.
A legszorosabb barátságokat is lerajzolták a gyerekek.
Egy mindenkiért,
és mindenki egyért.
Összefogva teszünk a
közös sikerekéért! – hangzott egész hónapban a kis osztályukban. Megtanultuk azt is a csapatmunka a mi erősségünk. Szeretjük és támogatjuk akik „mások” mint mi.
Több olyan mesét és történet ismertünk meg a hónap során, ami a barátságról, állatok barátságáról, emberek és állatok barátságáról és társas kapcsolatokról szól. Sok mesét el is báboztak a gyerekek. Moziban is voltunk, megtekintettük a Cica 10 élete című kis mesét, mely az ember és állatok harmonikus kapcsolatának fontosságára hívja fel a figyelmet, melyben fontos szerephez jut a képzelet és a varázslat.
Barátsággal kapcsolatos közmondásokat is értelmeztünk az órák során.
Elkészítették a gyerekek egymásnak a barátság karkötőket. A barátság karkötő meglehetősen nagy múltra tekint vissza, hiszen már az az Amerikában letelepedő indiánok is készítettek egymásnak olyan ékszereket, mellyel az összetartozásukat erősítették. Osztályunkban is a gyerekek, a barátaik csuklójára kötötték, a különböző technikákkal elkészült karkötőket.
Nagyon szerették a gyerekek a hónap dalát, és hogy boldogok vagyunk, mi megmutattuk MINDENKINEK!
„Az igazi csoda abban rejlik, hogy minél többet osztunk meg másokkal, annál gazdagabbak leszünk.”
Társas kapcsolatok ápolása
A Dominó napon jókat játszottunk, új dominókat vettünk elő és ennek a gyerekek nagyon örültek. Az építés és ledöntés jó szórakozást okozott. Amikor kedveset kellett egymásról mondani az számukra kicsit nehézséget okozott, több idegen nyelvű gyermek jár a csoportba, még nincs elég szókincsük magyar nyelven. A barátjukat szívesen rajzolták többen nem csak egy- de több gyermeket is lerajtoltak barátnak.
A társas kapcsolatok ápolása témakörben a Barátságfüzér elkészítését választottuk a feladatok közül. A gyerekek nagyon élvezték az emberkéjük elkészítését, miközben hallgattuk a hónap dalát. Az elkészült produktumok által nagyon jót beszélgettünk, még jobban megismerhettük egymást.
Nagyon jó ötleteket találtam a segédanyagok között. A gyerekeknek is nagyon tetszettek. A témához kapcsolódóan sok közös tevékenységet végeztünk. A Barátság-sál, és Széktámogató különösen megmozgatta a tanulók fantáziáját és a testét is. Készítettünk fűzért, meghallgattuk a videót és a javasolt daltól is jó kedvünk kerekedett.
A Székely Mikó Kollégium 5.A osztály 19 tanulójával (8 lány és 11 fiú) közösen 1 osztályfőnöki órán át a boldogságóra program novemberi témájával foglalkoztunk. Megemlítettem a hónap nevezetes napjait és a Helló-nap (World Hello Day) révén, megbeszéltük milyen fontos a személyes kommunikáció a béke fenntartásában és átbeszéltük náhány ismert ország köszönési szokásait.
A program által kínált segédanyagokat használva, diákjaimmal végig csináltuk a ”Kapcsolódás” és a ”Barátság füzér” gyakorlatokat.
A diákok nagyon kreativan, érdeklődön tevékenykedtek, élvezték az éneket, többször is meghallgattuk, addig még elkészültek a barátság füzér.
Már kiváncsian várják mi lesz a december hónap témája.
Nyaradszeredai Deak Farkas Gimnazium-Andrasfalvi Ovoda
Novemberben , mivel kiscsoportos gyerekek vagyunk, még mindig a barátság és összetartozást gyakoroljuk. A boldogságóra keretén belül az Add tovább, a Barátsál és a Barátságfűzér játékokat választottuk. Köszönjük, hogy a játékok által is kovácsolódhatott közösségünk.
A novemberi boldogságóra fő témája a társas kapcsolatok ápolása volt. A gyerekekkel való beszélgetés során megállapítottuk, hogy a barátság az egyik legnagyobb ajándék az életben, hiszen a jó barátok mindig ott vannak, hogy támogassanak minket. Boldogsággal tölt el, ha van valaki, akiben megbízhatunk, mert tudjuk, hogy számíthatunk rá a nehéz pillanatokban is. Egy barát meghallgat, megért, és megoszthatjuk vele az örömünket, bánatunkat egyaránt. A napköziben az elsősökkel arról is beszélgettünk, hogy milyen fontos, hogy figyeljünk egymásra és kedvesek legyünk a társainkkal. Készítettünk barátságkarkötőket, hogy emlékeztessenek minket arra, mennyire különleges az, ha valaki mellettünk áll. A barátság örömet, biztonságot és melegséget hoz az életünkbe, ezért érdemes vigyázni rá.
Novemberben Szent Márton legendáját választottam, mert több szempontból is illik az aktuális témánkhoz.
Az első napon bábokkal mutattam be a gyerekeknek a legendát. A történet ismerős volt nekik, de néhány kifejezést pontosítani kellett: püspök, koldus, didereg, szerénység.
Következő napon drámajátékokat játszottunk. Érzelmeket, érzéseket (sajnálat, együttérzés, hála) jelenítettünk meg, majd a történethez ragaszkodva, de a szöveget spontán alakítva játszották el a gyerekek a legendát. Az egész délelőtti játékidőt kitöltötte ez a játék a folyamatos szerepcserékkel, így következő napra maradt a beszélgetés, ami valóban nagy élmény volt.
Arról beszélgettünk, hogy milyen tulajdonságai voltak Mártonnak, ami miatt nagyon szerették az emberek. (segítőkészség, figyelem, együttérzés, kedvesség, szerénység) Szóba került, hogy vajon a koldus mit érzett, amikor megkapta a félköpenyt (hála, boldogság, már nem fázott,)
Kérdésre, hogy a gyerekek hol, miben, kinek tudnak segíteni, visszaköszöntek azok a válaszok, amiket szeptemberben a hála témakörénél szóba kerültek. Érdekes, hogy nehezen jött felszínre, hogy egymásnak hogyan tudnak segíteni a gyerekek az óvodában, végül sikerült: megkeresni az elveszett macit, segíteni felhúzni a kabát zipzárját, felvenni az elhagyott kesztyűt. Jó volt látni, hogy a gyakorlatban is megjeletek ezek a segítségek.
A novemberi téma feldolgozásának következő lépcsőjénél, a gyerekek által kivágott szivecskék fontos szerepet kaptak. Azt kértem a gyerekektől, hogy akkor, amikor valamelyik társuk segít nekik, válasszanak egy szívet, tegyék fel a táblára, és mondják el, ki mit segített nekik. Természetesen én is bekapcsolódtam a játékba, így gyorsabban érthetővé és vonzóbbá vált a „játék”. Körülbelül egy héten keresztük folyamatosan gyűltek a szívek a táblán, majd a számuk stagnált. A segítségek azonban nem csökkentek, a gyerekek gyakran mondták el, hogy ki mit segített nekik.
A téma zárásaként arra voltam kíváncsi, hogy a gyerekek közötti kapcsolatok hogyan alakultak. Ezért egy színezőt választottam, amin három különböző manó-ház volt. Arra kértem a gyerekeket, hogy válasszák ki azt a házat, amiben szívesen laknának, majd két barátjukat is „költöztessék” be egy-egy házba. A gyerekek jeleit a tetők fölé rajzoltam, majd színezés után értékeltem a szociometriát.
A hónap témáját több alkalommal dolgoztuk fel. Vegyes csoport vagyunk, vannak már kialakult barátságok, és alakulóban levők. Dóri és Vili elhozták nekünk a történetüket, hogyan játszanak együtt a barátaikkal, és milyen érzés, ha összevesznek, és nincs, akivel megoszthatják a bánatukat, vagy örömüket. Van néhány nagycsoportos gyermek, akik már harmadik éve részesei a Boldogságóráknak, így értik, érzik a témák lényegét. Megbeszéltük, mi a jelentése a „Minden bánat felesőzik, ha megosztjuk másokkal, minden öröm megkétszereződik, ha megosztjuk másokkal.” A miért jó, ha vannak társaink, társas kapcsolataink: hogy ne legyünk egyedül, ha szomorúak vagyunk, segíthet a barátunk megvigasztalni…
A hónap dalát többször is eltáncoltuk, a gyerekek kérték, hogy máskor is táncoljuk, már szinte meg is tanultuk.
Az egyik heti témánk a Téli madáretetés, madárvédelem volt, amire készítettem egy játékot, kétféle madárral. Nagy körbe álltunk, minden gyermek hátratette a kezét, abba beletettem egy madarat, egyszerre vették elő, majd az ellentétes madár párjukat megkeresték, és párba álltak. Volt, aki a barátját találta meg, lettek esetleges párok is. itt is megfigyeltem, hogy először a barátjuk madarát nézték meg, hogy lehetnek- e párok.
A csoportba elhozta Dóri és Vili a Barát-sálat, mi is összekapaszkodtunk, és próbáltuk megfogalmazni, milyen kedveset tudunk mondani a mellettünk álló társunkról. Többször elhangzott az, hogy szeretlek, ez örömteli számomra, hogy nem a külső tulajdonságok kerültek megfogalmazásra. Ez egy olyan visszajelzés számomra, hogy érdemes a témákkal foglalkozni.
A hónapban a nevelőtestülettel tartottunk belső továbbképzést, ahol bemutattam a Boldogság Integrált Programot a kolléganőknek, akik nagy érdeklődést mutattak , ki is próbáltuk a Boldog-sál játékot, a relaxációs játékok közül néhányat.
A hónap témáját több alkalommal dolgoztuk fel. Vegyes csoport vagyunk, vannak már kialakult barátságok, és alakulóban levők. Dóri és Vili elhozták nekünk a történetüket, hogyan játszanak együtt a barátaikkal, és milyen érzés, ha összevesznek, és nincs, akivel megoszthatják a bánatukat, vagy örömüket. Van néhány nagycsoportos gyermek, akik már harmadik éve részesei a Boldogságóráknak, így értik, érzik a témák lényegét. Megbeszéltük, mi a jelentése a „Minden bánat felesőzik, ha megosztjuk másokkal, minden öröm megkétszereződik, ha megosztjuk másokkal.” A miért jó, ha vannak társaink, társas kapcsolataink: hogy ne legyünk egyedül, ha szomorúak vagyunk, segíthet a barátunk megvigasztalni…
A hónap dalát többször is eltáncoltuk, a gyerekek kérték, hogy máskor is táncoljuk, már szinte meg is tanultuk.
Az egyik heti témánk a Téli madáretetés, madárvédelem volt, amire készítettem egy játékot, kétféle madárral. Nagy körbe álltunk, minden gyermek hátratette a kezét, abba beletettem egy madarat, egyszerre vették elő, majd az ellentétes madár párjukat megkeresték, és párba álltak. Volt, aki a barátját találta meg, lettek esetleges párok is. itt is megfigyeltem, hogy először a barátjuk madarát nézték meg, hogy lehetnek- e párok.
A csoportba elhozta Dóri és Vili a Barát-sálat, mi is összekapaszkodtunk, és próbáltuk megfogalmazni, milyen kedveset tudunk mondani a mellettünk álló társunkról. Többször elhangzott az, hogy szeretlek, ez örömteli számomra, hogy nem a külső tulajdonságok kerültek megfogalmazásra. Ez egy olyan visszajelzés számomra, hogy érdemes a témákkal foglalkozni.
A hónapban a nevelőtestülettel tartottunk belső továbbképzést, ahol bemutattam a Boldogság Integrált Programot a kolléganőknek, akik nagy érdeklődést mutattak , ki is próbáltuk a Boldog-sál játékot, a relaxációs játékok közül néhányat.