A gyerekek körbe ültek és megkérdezték egymástól, hogy érzik magukat. Az egyik kisfiú szomorúnak érezte magát, mert akivel legtöbbször játszani szokott – betegség miatt hiányzott. Ezért a barátságlánc készítésénél a hiányzó gyermeket jelképező papírkisfiú került a szivecske közepére, hogy legalább így együtt lehessen a csoport. A téma feldolgozása után a Boldogság várának harmadik lépcsőfokra felkerülhetett a barátság jele.
Társas kapcsolatok ápolása
Csemeteliget Napközi Otthonos Óvoda és Mini Bolcsöde, Sződliget
Puha madárfészekben ücsörögtek a vörösbegy fiókák és élvezték a fészek melegét , a társak közelségét. De a szívük csak rózsaszínen dobogott, nem volt olyan piros, mint régen. Hiányoztak a barátok! Nagyon sok volt a beteg a héten. Sorolták, kinek ki hiányzik. Fújtak gyógyító szeretetet, gondoltak rájuk szeretettel és valahogy azt érezték, egyre pirosabb a szívük. Ha szeretettel gondolunk másokra, mi is jobban leszünk. Mit lehet ilyenkor tenni: rá gondolni, jót kívánni neki…akár felhívni telefonon és megkérdezni hogy van😉ennyi pont elég tud lenni🤗
Megrajzoltuk a „varázstelefonokat” és egész délelőtt- most legálisan- ment a telefonozás😊
Tündéri monológok hangoztak el, megható volt hallgatni.
Le is rajzolták, ki hiányzik nekik a legjobban. rajzokból kiállítást rendeztünk.
A torna is a barátságról szólt. „Hogyan lepték meg a barátai Csigát a szülinapján?”
A hónap feladatának a madarak készítését választottam. Összekötöttük egy komplex technika órával a tevékenységünket. A gyerekek élvezték a javasolt játékokat, és nagyon tetszett nekik a feladat. Önfeledten reptették a színes madárkáikat az udvaron.
Köszönjük!
Összefogás – Siker – Boldogság
Az iskola egyik legfontosabb alappillére a család. A gyermek tanuláshoz, társaihoz, tanáraihozvaló viszonyát tükrözi a család iskolához, tanuláshoz, másokhoz való viszonyát. Nagyon fontos milyen peldát látnak otthon, mik a meghatározó értékek. Ebben a tanévben a 3.b osztállyal vagyok délutánonkénk. Az osztályban a negatív hullámoknak még csak pici szikráját se tapasztaltam. Egy nagyon segítőkész, barátságos, vidám kiscsapatba csöppentem. Mindig figyelnek egymásra és a felnőttekre is. Mindez annak ellenére van így, hogy az osztály összetétele heterogén pl. anyagi háttér, elvált- teljes család, szülő dolgozik- e. Ahhoz, hogy egy gyermek ilyenné váljon ilyen családi miliőben kell nevelkedjen. Hatalmas szeretet lengi be az osztálytermet nap, mint nap. Ehhez az eddigi és jelenlegi osztályfőnök és jó magam személyisége is azonnal tudott csatlakozni. Támogatást adunk abban, hogy ez így maradjon is meg.
Az egyik szemfüles szülő talált egy pályázatot: Coop Mikulás. Coop emblémákat kellett gyűjteni és azokból képet készíteni. A szülők megketestek, hogy a Boldogságórán elkészítenénk-e. Természtesen igent mondtam. A szülők gyűjtötték a Coop emblémát a termékekről és a gyerekekkel beküldték. Az osztállyal a boldogságórán beszélgettünk, ötleteltünk és kitaláltuk a kép témaját: a tél, havazás. A gyerekek nagyon várják már mikor lesz nagy hó. A következő alkalommal elkészítettük a képet. Személyes, osztályhoz köthetővé azáltal vált, hogy a hópelyhek közepén a tanulók fotói vannak. A gyerekek munka közben arról beszélgettek, hogy ők hópelyhekként is együtt maradnának, összeállnanak hógolyónak, hóembernek. Boldogságot hoznának, mert a hóesésnek mindenki örül, szép lesz tőle a táj is. Az elkészült kép fotóját beküldtem az üzletnek. A gyerekek nap, mint nap kérdezték, hogy van-e már eredmény. Aztán nagy örömünkre megkaptuk a levelet arról, hogy bekerültünk azon 40 palyázó közé, akik jutalmat kapnak. A nyeremény többfele rajzeszköz és gyurma.
Azt hiszem ennél jobb példa a társas kapcsolatokra nem is kell. Itt többféle is mejelent: szülők között, szülők- iskola között, szülő- gyerek között, gyerekek-pedagógus között, gyerekek között, bolt- iskola között.
Nagyon fontosnak tartom a felnőttek felelősségét abban, hogy milyen nemzedéket nevelnek. Igyekszek mindig jó példát mutatni a gyerekeknek. Most egy sikeres együttműködést valósítottunk meg a szülőkkel, gyerekekkel. Ahhoz, hogy az iskola sikeres legyen kétoldalú, egyenrangú, társas kapcsolatot kell kialakítani a család és iskola között. Ne csak annyi legyen, hogy az iskola diktál mit vár el, mit kelk tanulni, hanem a szülők kezdeményezéseit is meg kell hallani és támogatni a megvalósítását.
Partnerkapcsolataink megerősítése mindig is fókuszban volt. Legfontosabb partnereink a szülők.
Magyarország Boldogságtérképe alapján (2020-2021) Hajdú-Bihar megye boldogtalan. a mi kis csapatunk rácáfol erre, mert mi mindig örülünk egymás társaságának.
Malomkörzéssel indult a mai napunk, majd a Tavaszi ébredés című mesét beszéltük meg és jàtszottunk azzal a gondolattal érzéssel, hogy milyen lehet egy sötét barlangban lenni illetve, ha egy kis hangya futkos rajtunk. Meghallgattàk, sőt tàncoltak a boldog vagy mutasd meg mindenkinek című dalra. Két csapatot alkottunk, az egyik csapat piacteret épített a màsik pedig medencét, alkotàsaikat mutatom képekben.
Iskolánk a társas kapcsolatok témakör keretében témahetet tartott. Minden osztály elkészítette a maga munkáit. Szép fogalmazások születtek a barátságról. Az ember és állat kapcsolatokról tablókat készítettek a gyerekek. Munkáikból kiállítást rendeztünk az iskola zsibongójában.
Városi Óvodák és Bölcsőde Tiszakécske
Társas kapcsolatok témát a „Kis barátom, hogy vagy” játékkal kezdtük, majd az „Irigy süni ” mesével folytattuk foglalkozásunkat. Meg beszéltük a gyerekekkel a társas kapcsolatok fontosságát, miért fontos hogy ott legyünk egymásnak, majd a csoportszobában lévő játékállatoknak karámokat építettünk.
„Tessék, itt a titkom. Nagyon egyszerű: jól csak a szívével lát az ember. Ami igazán lényeges, az a szemnek láthatatlan.”
Itt a november? Újabb boldogságórák? Játsszunk? Beszélgetünk? Meghallgattok? Figyeltek rám? Hurrá! Éljen! Visszhangzik a Bagolyvári folyosónk ebben a hónapban is! Együtt könnyebb? Hogyhogy? Ezt a kérdést bizonyítottuk be ebben a hónapban is a kis baglyocskáimmal! Mint minden boldogságóránkat most is daltanulással, színezéssel és közös tánccal kezdtük, majd hangolódva relaxáltunk egy kicsit az olvasó mesesarokban. Az első bemelegítő „Mi a közös bennünk” játékunk során biztattuk egymást, hittünk és elhittük, hogy együtt minden könnyebb! Ezt bizonyította a „fagyott babzsák” szoborjátékunk is, hiszen sokáig senki sem fagyott le, azonnal volt, aki segített, visszaadta a babzsákot. Újabb kedvenc játékkal bővült a bagolytarisznyánk! A kép-keresztrejtvény megfejetése után beszélgettünk a szeretetről, s a mese meghallgatása után boncolgattuk, hogy Pöttömke helyesen viselkedett? Mit csinált rosszul? Te hogyan viselkedtél volna… A barátság papírhajók meghajtogatása közben sok kis segítőm volt, hiszen aki elakadt, voltak mindig apró kis kezecskék, akik továbbsegítették társukat az akadályokban. A Nyuszilány kisfilm megnézése mély nyomott hagyott bennük, s azonnal el is akarták játszani. Bizonyítva azt, hogy együtt könnyebb, sosem vagy egyedül, számíthatsz rám, mi mindig összetartunk! S láss csodát, tényleg bízva egymásban képesek voltak egy vidám százlábút megalkotni! Így boldogan elfáradva, hittel, jókedvűen, újabb mondókánkkal zártuk a boldogsághónapunkat:
„Egy mindenkiért, és mindenki egyért! Összefogva teszünk a közös sikerért.Csapatom fontosabb, mint saját dicsőségem,
Mert a csapatmunka az én erősségem!”
Büszke vagyok rájuk, hiszek bennük, jobb velük a világ!
A répa orosz népmese feldolgozása. A téma feldolgozása interaktív keretek között történt. A közös cél érdekében összefognak a mese szereplői, együtt dolgoznak, gondolkodnak a probléma megoldásán. Előkerült, hogy az egér icipici ereje szükségeltetett ahhoz, hogy a közös cél teljesüljön. Beszélgetés a mese után: miért jó egy csoportban, közösségben élni, játszani. Kinek miben kell segítséget adni, várni, miért jó vele lenni. Pl. ikerpár kapcsolata a csoportban, unokatestvérek, baráti kapcsolatok.
Hosszú táv
A mai Boldogság órán összegyűjtöttük azt ami elengedhetetlen ahhoz, hogy egy kapcsolat valóban hosszú legyen. Felröppentek mindenféle pozitív gondolatok, melyeket megbeszéltünk, papírra is vetettünk és összegyűjtöttük.
A diákok úgy gondolták, hogy a legeslegfontosabb a bizalom, őszinteség, hűség.
Fontosnak tartják, hogy a másik emberrel szembe, hogy őszinték legyenek. Egy „hamis képet” senki sem szeret nézegetni. A hűség pedig azért fontos, hogy ne épüljön semmi a hazugságra. Bizalom, bízni kell a kapcsolat sikerében és társunkban, legyen az barát, haver vagy akár szerelem.
Szeretet nélkül sem megy a hosszú távú kapcsolat. Csak akkor működik igazán, ha elfogadjuk a másikat olyannak, amilyen, úgy, ahogy van.
Az elkészített tablókon szemléltetjük a legfontosabb emberi értékeket.