Ennek a témának a feldolgozását nagyban segítette Fésűs Éva: Pöttömke piros vitorlása című meséje. Nagyon érdekes volt, ahogy a gyerekek a helyszínek alapján magukra öltötték az ott „lévők” szerepét. A „kihangosítás” először döcögősen ment, utána azonban már nagyon jól megfogalmazták érzelmeiket. A „Százlábú” játékot – ahogyan a képek is bizonyítják- nagyon nagy kedvvel és szívesen csinálták. Megoldottuk az „Együtt könnyebb” feladatot is. A videókat a madarakról nagyon nagy csodálattal nézték, a madarak elkészítése, a madárröptetés jól sikerült.
Társas kapcsolatok ápolása
Nagy – György Eszter óvodapedagógus Csicsergő csoport
Boldogság nap
A társas kapcsolatok folyamatosan formálódnak a Csicsergő csoportban. A kis-és nagycsoportos gyermekekben a türelmet, egymás megértését, segítségadást, példamutató viselkedést, egymásra figyelést tápláljuk a szeretet fészekben.
A népszokásokhoz kapcsoltam a szociális élmények és érzelmek erősítését. A gyermekek körében készítettem el a töklámpásokat, melyet odaadóan figyelemmel kísértek.Ég a gyertya ég, el ne aludjék. A Szeretet a szívünkben éljen soká még.”közös énekléssel gyönyörködtünk a gyertya fényében. Ez a melegség áthatotta a gyermekek lelkivilágát. Kifejezték egymás felé a tiszteletet:” Mondj óvodás társadnak kedves szavakat. „-Szeretek veled játszani. Szép a hajad. Szeretek veled legozni. Tetszik a nevető szemed…
Népzenei motivációval a „fonóba” táncolt a csoport. A szőnyegen elhelyezkedve kukoricát morzsoltunk. A régi népi világ hagyományairól meséltem a gyermekeknek. A jókedvű morzsolásban verseltünk, mondokáztunk. :Bori baba haja kóc… Kukorica bajuszából… Az összetartozás közösségi csoport élményt Móricz Zsigmond :Iciri piciri meséjével zártam le.
Korompai Ilona óvodapedagógus – Zümmögő csoport
A gyerekek figyelmét, érdeklődését a Csiga – Duó zenekar – Barátság című zenéjével keltettem fel. Le ültünk a szőnyegre a gyermekek kiválaszthatták a baratjukat a csoportba. A gyerekek ügyesen megfogalmazták azt, hogy miért szeretik a barátjukat:
– legtöbben azt fogalmazták meg, hogy közösen együtt játszanak, ezért szeretik a barátjukat.
-tudatosítottam rávezető kérdésekkel legyenek megbízhatóak tartsák meg a barátjuk titkát, ne mondják el másnak
– igaz- hamis játékkal segítettem rávezetni a gyermekeket a barátság fontosságára, értékeire. Fontos, hogy legyenek őszinték egymáshoz ha valamivel megbántották egymást mondják el.
-örüljenek egymás sikereinek
– ha van olyan dolog, amit a barátod nem akar elmondani neked, akkor ne erőltesd elmondani azt. Tiszteljük egymást. A kíváncsiság és az, hogy törődsz valakivel az nem ugyanaz. Egy igaz barát megérti ha nem akarsz beszélni valamiről.
– ne azt nézd, hogy neked mi a legjobb hanem azt, hogy a barátodnak mi az. Egy barát segít, mellettünk van a nehezebb időszakokban. Miután átbeszéltük a barátság néhány fontos mozgató rúgóját, eljátszottuk a “Kiszáradt a diófa” című táncos játékot egy kicsit más elgondolásba. A gyermekekkel kört alakítottunk. Kézfogással körbe mentek és a ” majd játszhatunk alatta” párt választottak, olyan gyermeket, akit a barátjának tart. Újra énekléskor táncoltak a párjukkal és a szívvel a kezükben. A gyerekben tudatosítottam, hogy mi alkotjuk együtt a Zümmögő csoportot így a mi kis csoportunk együtt ült be a madárfészekbe, hiszen sok jó ember kis helyen is elfér.
Szolnoki Fiumei Úti Általános Iskola
Technika órán, sakkpalota órán, szabadidőben sokat játszanak egymással a gyerekek. Párban és kisebb csoportokban keresik egymás társaságát.
November hónapban a társas kapcsolatokkal foglalkoztunk az osztályommal. Ez a téma is nagyon fontos egy alsós gyermek életében. Először beszélgettünk a gyerekekkel, majd megnéztünk az ajánlott feladatok közül egy videót, ami nagyon megérintette a gyerekeket, sőt a természetfilmekből is mindet megnéztük közösen, hogy lássák nem csak az emberek élnek társas kapcsolatokban, hanem az állatok is. Közösen készítettük el a barátsághajókat, amit nagy öröm volt nézni, mert boldogan, lelkesen készítették el a barátaiknak. Végül elúszott a kishajó a tulajdonosához. Minden alkalommal hallgatjuk az aktuális Boldogságdalt, sokszor az első óra előtt is bekapcsolom nekik, mert így sokkal vidámabban indulnak a napjaink.
Nagyon sok kisgyerekben tudatosult, hogy az eberek és az állatok is társas lények és ” Együtt sokkal könnyebb minden!”
Szilvike néni!
Veszprémi Egry Úti Körzeti Óvoda
A társas kapcsolatok témájának feldolgozását a családhoz tartozás szemszögéből közelítettük meg. Az első közösség és egyben legfontosabb tényező a gyermekek életében, saját családjuk. A kicsik a családban sajátítják el először az egyéni és közösségi értékeket, viselkedési mintákat. Ez a közösség nyújt számukra szeretetteljes, bensőséges légkört. Fontos, hogy tudják, kik tartoznak a családba, ismerkedjenek azzal, hogy mi a szülők, gyermekek, nagyszülők szerepe.
A kör közepére helyeztük a babaházat és azt játszottuk, hogy vendégségbe megyünk egymáshoz. Az 1,2,3,4 te kis cipő hová mész mondókára körbe jártunk, és a mondókába egyenként beleszőttük a gyermekek nevét, hogy mindenki sorra kerüljön. Mindig az a gyermek állt a ház mellé, akihez éppen indultunk. Beszélgettünk arról, hányan élnek a családban, mit jelent számukra az otthon. Mi a kedvenc tevékenységük, hogyan segítenek egymásnak, mivel kínálnak meg bennünket, ha odaérünk. A játékos szituáció hatására bátran megnyíltak a gyermekek.
A százlábú játék nagyon tatszett a gyerekeknek! Összetrtás egyik legjobb megjelenítése.
Az összetartozás jeleként csónakot hajtogattunk, az összetartozást rajzzal,gondolatokkal rögzítettük.
Átadtuk a legjobb barátnak.