A társas kapcsolat, mint kifejezés elengedhetetlen a mindennapjainkban. Vannak olyan teendők, dolgok amelyeket egyedül képtelenek vagyunk megoldani, ezért szükségünk van társra/társakra, akik ha kell segítséget nyújtanak. Így a megoldandó problémát együtt sokkal hamarabb is képesek vagyunk megoldani, mint egyedül. A társas kapcsolatot szemléltetve megnéztünk néhány videót az állatvilág csoportosulásáról, kapcsulatukról. A kézműves foglalkozás során, pedig megpróbálkoztunk a papírmadár hajtogatással is, mely során a gyerekek segítettek egymásnak, ha nem akart sikerülni az éppen aktuális lépés. A hajtogatásba belelendülve gyerekek kérésére még papírrepülőt is hajtogattunk, majd rendeztünk egy házireptetőversenyt, mely során két győztest is hírdettünk.
Társas kapcsolatok ápolása
Lőrinci Napsugár Óvoda és Bölcsőde
A gyerekek nagyon szeretik Marék Veronika: Kippkopp meséit, és mivel csoportunk névadója így nagyon sokat meséljük. Ebben az időszakban a Kippkopp és Tipptopp c. részt dolgoztuk fel, ami jól kapcsolódik a társas kapcsolatok témakörhöz. Gyakran idéztem belőle a gyerekeknek, egy-egy játék közben adódó helyzet alkalmával – pl.: „Tipptopp belehuppant a puha karosszékbe – de nem érezte boldognak magát. Egyedül volt.”
„Tipptopp a barlangban és Kippkopp a fán, szinte ugyanabban a pillanatban jött rá, hogy nincs többé egyedül….”
Továbbra is szívesen játszottuk a „Dombon törik a” c. dalosjátékot, amivel mindig sikerül felvidítani egymást. A libás héten pedig tanultunk egy ölelős játékot, ami nagyon segíti a baráti kapcsolatok alakulását. Nagy hangsúlyt fektettem arra, hogy a Kipikopik segítsenek egymásnak problémahelyzet esetén, vagy képesek legyen egymástól segítséget kérni, ha szükségük van rá. Sokszor táncoltunk kedvenc dalunkra (Ha boldog vagy), játszottuk a „Kis barátom hogy vagy” c. játékot. Közösen a feladatokat megbeszélve készítettünk kukoricából, és babból egy képet. Ez lett a mi barátság képünk, amit az öltözőnkben helyezünk el. Olyan tevékenységeket próbáltam kitalálni számukra, amit többen is tudtak egyszerre, együttműködve végezni.
Az osztály minden tanulója aktívan résztvett a munkában, körülrajzolták a kezüket, és beleírták, hogy mi a feltétele a jó barátságnak. Majd közösen elkészítették az emberi kapcsolatokat szimbolizáló házat.
Az osztály minden tanulója aktívan résztvett a munkában, körülrajzolták a kezüket, és beleírták, hogy mi a feltétele a jó barátságnak. Majd közösen elkészítették az emberi kapcsolatokat szimbolizáló házat.
Az osztály minden tanulója aktívan résztvett a munkában, körülrajzolták a kezüket, és beleírták, hogy mi a feltétele a jó barátságnak. Majd közösen elkészítették az emberi kapcsolatokat szimbolizáló házat.
Az osztály minden tanulója aktívan résztvett a munkában, körülrajzolták a kezüket, és beleírták, hogy mi a feltétele a jó barátságnak. Majd közösen elkészítették az emberi kapcsolatokat szimbolizáló házat.
A relaxációs gyakorlatok után eljátszottuk a „Kis barátom, hogy vagy ” játékot. Majd Boldog Dóra segítségével elmeséltem nekik a Süni irigy lesz mesét. A mese után átbeszéltük, hogy Süni hogyan viselkedett és a barátai hogyan cselekedtek.
A gyerekek elmesélték , hogy az ő baráti szokásaik milyenek.
Adtam minden kisgyereknek egy papírból kivágott gyerekfigurát, melyet a saját képmásukra kellett elkészíteni. A jelüket a figura hasára rajzoltam, hogy jobban beazonosítható legyen. Egy körbe felraktuk a gyerekfigurákat úgy, hogy mindig megkérdeztem, hogy az éppen adott kispajtás kezét ki szeretné fogni. Ezzel azt jelképeztük, hogy a Pitypang csoportban mindannyian barátok barátok vagyunk.
Fábiánsebestyéni Arany János Általános Iskola és AMI
A gyerekekkel először megnéztük az állatos videókat, ami nagyon tetszett nekik. Megbeszéltük miért alkotnak csapatokat, miben segíti ez őket. Nekünk jó-e ha valamit együtt, közösen végzünk el? Felidéztük azokat az eseményeket, amelyeket az egész osztály átélt. Sok olyan emléket is elmeséltek, ami a családdal, barátokkal történt. Elkészítettük a repülő madarakat, amit boldogan reptettek. A játék kapcsán megbeszéltük, hogy milyen fontos az egymásra való odafigyelés. Sajnos az is kiderült többen érzik azt, hogy nem figyelnek rájuk eléggé, nem veszik észre ha bánatosak, vagy ha valami jó történt velük. Megnyugtató volt látni a következő napokban, hogy segítőkészebbek lettek egymással. A kisebbekre is jobban odafigyeltek. Napköziben a százlábút is sikerült megalkotnunk.