A havi természetismereti témánkhoz kapcsoltam napi szinten a boldogság foglalkozás témáját is. Megtapasztalhatták milyen jó is közösségben élni, mennyi mindenben segíthetünk, hathatunk egymásra. A kiemelt tevékenységünk pedig a sütemény készítése és annak előkészítése volt. Megvásároltunk a zöldségesnél és a közeli boltban az almáspite hozzávalóit, majd másnap nekifogtunk a várva várt nagy munkának.
Nagy kíváncsisággal és lelkesedéssel kezdtünk neki az almás sütemény elkészítéséhez. A gyerekeket minden tevékenységbe bevontam:: szórták a lisztet, kanalazták a tejfölt, keverték a fahéjat a cukorral, de a legnagyobb élményt számukra az alma reszelése jelentette. Kitartóan segítettek mindenben, és legalább ilyen kitartóan ették is az elkészült sütit.
Vidám, tartalmas délelőttünk volt, melyben mindenki tevőlegesen részt vett.
Társas kapcsolatok ápolása
A kollégiumi közösségépítés, boldogságóra társas kapcsolatok témakörén belül történt.
November 22-én együtt kirándult a 2/A és a 2/B csoport a városunkban. A tiszta és jó levegő testünket, lelkünket üdítette. Együtt barangolni jó volt, a szépet együtt csodálni még jobb! A közösen szerzett élmények, megerősítették a társas kapcsolatainkat. Sok új élménnyel gazdagodtunk 🙂. Remek őszi délután volt.
Társas kapcsolatok ápolása
Ajánlott életkor: 16-17 év
Osztály: 11.
Tantárgy: osztályfőnöki
Fő didaktikai feladatok: ráhangolás, témakör bevezetése, tudományosság, motiválás, aktivizálás, érthetőség, fokozatosság, rendszeresség, elvonatkoztatás
Felhasznált források: Bagdi Bella-Dezső Anita: Boldogságóra 14-20 éveseknek, Bagdi Bella- Prof. Dr Bagdy Emőke: Boldogságóra 10-14 éveseknek
Az óra menete Módszerek és munkaformák Eszközök
1. Relaxációs gyakorlat
„Napra forgó a Napraforgó” Frontális munka
2. Színeket megérinteni egymáson
Valaki mond egy színt és azt a színt meg kell érinteni a másik ruháján, cipőjén…
3. Mi jut eszedbe róla? Páros munka
Idézetek szétosztása a tanulók között. A tanulók megbeszélik a párjukkal, hogy mi jut eszükbe róla.
Tk.:104-105. o.
4. Téma kibontása körben ülve
Miért vágyunk mások társaságára?
Miért fontosak a kapcsolataink a boldogságunk szempontjából?
Mit jelent a barátság/valakinek a barátjának lenni?
Ki az, akire bármikor és igazán számíthatok?
Ki az, akit felhívhatok, ha baj van?
5. Közös rajz Páros munka
A tanulók párban, becsukott szemmel, egy közös tollal (mindketten ugyanazt a tollat fogják), egy lapra, megadott szempontok alapján együtt rajzolnak.
6. Görög mese a barátságról című történet feldolgozása
Milyen tanulsága van a történetnek? Megbeszélés Tk. 107. o.
7. Jót írni a másikról
Minden tanuló felírja a nevét egy lapra, majd körbe adják a lapokat, mindig gondosan behajtva és mindenki mindenkiről leírja a legszebb, legkedvesebb dolgot, ami eszébe jut róla. Majd minden tanuló megkapja a saját lapját. Mindenki vidám, mosolygós arccal, jóleső érzéssel olvasta a kedves szavakat.
8. Közös ölelés
Az ölelés fontosságának megbeszélése (napi 4-8-12), majd egy nagy, közös ölelés.
9. Házi feladat: Ajándékozz élményt! Válassz ki valakit és lepd meg valamilyen élménnyel!
10. Bagdi Bella: Jobb veled a világ c. dalának meghallgatása, éneklése Laptop, projektor
A hónap témája nagyon hálás volt, a gyerekeknek rengeteg gondolat, élmény eszükbe jutott. Nagyon sok mindent megosztottak velem magukról, a barátaikról és családjukról. Bár a rengeteg hiányzó miatt nagyon kevesen voltak az összefoglaló órán, annál lelkesebben rajzolták le családjukat, barátjaikat, a számukra fontos kapcsolatokat.
Nagy örömmel mondták el a gyerekek a kedvenceikkel történt sztorikat. Mindenkinek van több fényképe a házi állatáról. Az album készítésénél nehéz volt a választás, melyik képet rakjuk ki.
Novemberben a 9. A osztállyal is megtartottam most a mostanra már megszokott óránkat. Ebben a hónapban a társas kapcsolatokkal és annak fontosságával, előnyeivel foglalkoztunk. Az óra elején megbeszéltük, hogy kinek, mit jelent a társas kapcsolat, miért fontos ezeket a kapcsolatokat megtartani. A beszélgetés során egyértelműen kirajzolódott, hogy az osztálynak a társas kapcsolatoknak kiemelt szerepe van, és ezek a kapcsolatok nem létezhetnek bizalom, őszinteség és szeretet nélkül.
Megcsináltuk a Hosszú táv című feladatot. Minden tanuló felírt három dolgot, ami szerinte szükséges egy hosszú távú kapcsolat fenntartásához, sőt olyan is akadt, aki még plusz cetliket kért. Ez a feladat nagyon tetszett az osztálynak, a megbeszélés is gördülékenyen ment, szép érvelések hangzottak el a különböző dolgok mellett vagy éppen ellen.
Ez után a Hallgass meg! című feladatot végeztük el. A tanulók elmondták, hogy milyen nehéz volt hallgatni, volt, hogy nem is sikerült megállniuk, hogy ne szóljanak közbe a három perc alatt, ami nagyon hosszú időnek tűnt. Viszont aki beszélt, az éppen ellentétesen nyilatkozott, hogy milyen jól esett neki a hallgatás, és gyorsan eltelt a már előbb említett idő. A bátorító visszajelzéseket még gyakorolni kell, sokszor belecsúsztak a tanulók a tanácsadásba vagy a saját vélemény nyilvánításba.
A „Padon” elnevezésű tevékenységgel kezdtük az online tanórát (sajnos az osztályom karanténba kényszerült), ahol kivetítettem a padok fotóit megosztott képernyő segítségével a tanulóknak. Aki akarta elmondhatta, kivel ülne ezen a padon , és mit mondana el neki. Volt néhány igen megható megnyilatkozás is. Van, aki olyan szerettjével szeretett volna beszélgetni, aki már nem él… A Jó, és../ Jó, de .. játékkal egy kicsit közelebb kerültünk ahhoz, hogy meglássuk, sokkal jobb lesz az életünk akkor, ha pozitívan állunk dolgokhoz.
Végül beszélgettünk a tartós kapcsolatok titkáról, ami azért számukra még kissé megfoghatatlan, hiszen annyira fiatalok. A post it-ek használatával egy szív formát alakítottak ki a gyerekek. 🙂
A Társas kapcsolatok ápolásának hónapját az állatok téma felől közelítettük meg, hiszen 3-4 éves gyermekek lévén, még nagyon kezdetlegesek ismereteik. Az őszi időjárás és az állatok óvodai projektünkből beemeltük Boldogságóráinkba azt, hogy milyen jó, ahogy a hideg beálltával az ember gondoskodik az állatokról. Az állatok is szeretik, ha tartoznak valakihez és boldogok, ha az emberek szeretik őket. Ezért közösen megépítettük a „BOLDOG ÁLLATOK KERTJÉT”, ahová a gyerekek olyan állatokat helyeztek egymás közelébe, akik békében élnek egymás mellett.
„KEDVENC JÁTSZÓHELYEM, LEGJOBB BARÁTOM”: Egy nagy csomagolópapírra felrajzoltuk csoportszobánkat a különböző játszóhelyekkel, ahová a gyerekek felrakhatták a jelüket aszerint, ki hol és kivel szeret leginkább játszani. Ezt naponta megváltoztathatták, átrendezhették, miközben beszélgettünk arról, milyen jó együtt játszani.
A napi beszélgető körünk és meséink állandó vendége lett „BOLDOG DÓRA” névre hallgató bábunk, akit körbe adunk, megölelünk és elmondjuk neki gondolatainkat (azért ő a barátom, mert kedves…). Naponta meghallgattuk és táncoltunk Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek dalára. Ezeket a dalokat a szülőknek elküldjük, hogy otthon is tudják hallgatni a gyerekekkel.
Októberben Mosolygós fejecskékkel zártuk a témát, ebben a hónapban pedig „MOSOLYGÓS KEZECSKÉK” -kel, amikor is a gyerekek tenyerére felrajzoltuk a mosolyt, majd megbeszéltük, hogy a mosolygós kezecskék, ha összefognak, társak lesznek, összetartoznak és ettől boldogok.
„A TÉMA TOVÁBBADÁSA” érdekében minden csoportba vittünk egy általunk lepréselt színes falevelet, melyre a társas kapcsolatok jelképét ragasztottuk fel. A szülőknek pedig a gyerekek az óvodába érkezéskor felrajzolhatták a mosolyt a tenyerükre és kézen fogva sétáltak haza. Nagy öröm számunkra, hogy a szülők partnerek a Boldogság órákkal kapcsolatban, szívesen vesznek át ötleteket, otthon is mélyítve az adott témát.
KÖSZÖNET: Boldogság óráink által a gyerekek felszabadultan, örömmel jönnek az óvodába és társas kapcsolataikban nyitottak, bizalommal fordulnak egymás és a felnőttek felé is.
KÖSZÖNJÜK, HOGY A BOLDOGSÁGÓRA PROGRAM CSAPATÁNAK TAGJAI LEHETÜNK!
A barátság témakörét dolgoztuk föl a héten.
Reggeli körben a „Kis barátom hogy vagy?” játékkal kezdtük a napot. Aztán menetirányba fordulunk és megmasszíroztuk az előttünk ülő pajtásunk hátát a „Mit csinál a kis kezem ?” versikével. Megbeszéltük, kinek ki a barátja és miért őt választotta? A legtöbben azért barátkoztak, mert együtt szoktak játszani, de volt aki azt mondta, mert segít, vagy mert jó vele lenni.
Kedden labdagurítással mondtuk: „Én úgy szeretem a Rékát, mint a maci a mézet, én úgy szeretem a Mátét, mint a fiúk az autókat…” Beszélgettük arról, mire jók a barátok? (segítenek, játszanak, megvédenek, megszeretnek, sose vagy egyedül)
Játszottunk társkereső játékokat: Fogják meg egymás kezét a kék szeműek, fogják meg egymás kezét a hosszú hajúak, rövid hajúak, akik szandálban vannak, hosszú ujjúban, rövid ujjúban vannak…. A gyerekeknek nagyon tetszett, hogy ilyen sok csoportba tudnak tartozni. Aztán végeztünk egy kísérletet: Színes szíveket osztottunk nekik, majd azt kértük, színek szerint alkossanak csoportokat. Egyikük semelyik csoporthoz sem tartozott, megkértem, mondja el, milyen érzés ez. Azt felelte, nagyon szomorú, hogy egyedül van és senki kezét nem foghatja meg. A gyerekek azt felelték, gyorsan vigasztaljuk meg és valamennyien megöleltük.
Szerdán alig győzték mesélni az élményeiket, mert előző nap cirkuszban voltak többen is és hatalmas élményt jelentett nekik. Volt lovas szám is és szerettek volna lovagolni. Behoztam a raktárból pár tavalyról maradt bambusz lovat, de persze, nem volt annyi, ahányan rá szerettek volna ülni. Nagyon hamar kitalálták hogy ketten ülnek egy lóra. Ez a megoldás mindenkinek megfelelt és vígan ügettek kettesével a csoportszoba szőnyegén.
Csütörtökön Boldog Dóra új mesét hozott: Hogyan barátkozott össze a kiskacsa és a kiscica? A mese után zseníliából emberfigurákat hajtogattunk, mindenkiére ráírtam a jelét és a barátokat összefűztük, kitűztük a szülők falára. Később le is rajzolták magukat a barátjukkal együtt.
Pénteken kooperációra törekvő játékokat játszottunk: ölelős fogót, (akit a fogó megfog, az megáll és aki arra fut, egy öleléssel felszabadíthatja), székfoglalót, (de úgy, hogy akinek nem jut szék, azt valaki hívhatja az ölébe, így nem esik ki senki). Ének foglalkozáson párkereső és páros dalokat, játékokat játszottunk. A padlóra ragasztott színes vonalakon párosával kellett átkelni. Nagyon jól éreztük magunkat!