Közösen tablót készítettünk hűséges társainkról, az állatokról. A közös munka alatt megbeszéltük tapasztalatainkat, élményeinket az állatokkal kapcsolatosan.
Társas kapcsolatok ápolása
Közösen tablót készítettünk hűséges társainkról, az állatokról. A közös munka alatt megbeszéltük tapasztalatainkat, élményeinket az állatokkal kapcsolatosan.
Közösen tablót készítettünk hűséges társainkról, az állatokról. A közös munka alatt megbeszéltük tapasztalatainkat, élményeinket az állatokkal kapcsolatosan.
A mai különösen furcsa világban talán az egyik legfontosabb jelentősége a társas kapcsolataink ápolásának van. Igyekeztünk nagyon alaposan ám semmi félelmet nem táplálva körbejárni ezt a témát.
A boldogság-falunkra egy képekből készült összeállítást tettem fel. A képeket elemezve megállapítottuk, hogy az ember napjai, cselekedetei legnagyobb részét társaságban tölti. Megbeszéltük, hogy miért jó emberekkel körülvenni magunkat. Értelmeztük azt is, hogy mit jelent az a mondat, hogy az ember társas lény.
Elkészítettük az én köreinket. Itt megfigyeltük, hogy mennyi emberrel lépünk kapcsolatba egy nap, egy héten, illetve általában az eddigi életünkben. Itt egy kis nevelési célzattal megfigyeltük azt is, hogy ahogy az egyéntől távolodik az én kör, hogyan kell az egyes emberekkel viselkedni. A kis ábránkat kielemezve a kapcsolattartási módokat és azok gyakoriságát is megvizsgáltuk. Szinte megdöbbentek a gyerekek, hogy számszerűsítve hány emberrel állnak kapcsolatban. Igyekeztem azt sugallni, hogy bármilyen gondjuk-bajuk is akad, az őket körülvevő emberek között biztosan találnak egyet, aki segíteni tud nekik. Nem szabad elfelejtenünk, hogy sosem vagyunk egyedül, ugyanakkor nekünk is minden segítséget meg kall adni a társainknak, ha hozzánk fordulnak. Örömünket és bánatunkat is megoszthatjuk másokkal.
Az egyik délután mozidélutánt tartottunk a napköziben. A Luca című animációs filmet néztük meg. Lehetett volna ez egy könnyed kis mozizás, ám a film előtt kérdéseket tettem fel a gyerekeknek, s a film után ezeket meg is válaszoltuk. Például: Ki az igaz barát? Az ember felvállalhatja-e azt, ha egy picit másabb a többieknél? Lehetséges-e az, hogy nemcsak mi vagyunk mások, hanem mindenkiben rejlik egy kis egyedi vonás? Kik azok, akik mellettünk állnak a nehéz helyzetekben? Hogyan vesszük észre őket? Nagyon jó kis mély beszélgetés alakult ki.
A hónap utolsó boldogságóráján pedig megtartottuk a hagyományossá vált lélekmelengető teadélutánunkat. Míg a tea a testünket melegítette, addig a jó beszélgetés a lelkünkre volt jó hatással.
Úgy gondolom, ebben a hónapban is több oldalról és változatosan közelítettük meg a társas kapcsolatok ápolásának témakörét.
Ezt az órát is nagyon élvezték a gyerekek. Meghallgattuk a hónap dalát, beszélgettünk a kapcsolatok fontosságáról, az összetartozásról.
Ebben a hónapban beszélgettünk a társas kapcsolatokról. Elolvastuk A hűséges sólyom című indiai mesét, amin keresztül megbeszéltük a társas kapcsolatok lényegét. Rajzot készítettünk, a terv az volt, hogy a társaink a barátaink – az állatok projectet csináljuk, de elmaradt a képek hozása, ezért a rajzot a társas kapcsolataim feladatot készítette el az osztály. A rajzokon is látható, az állatok jelentős szerepet töltenek be a gyerekek életében.
A 21. század digitális világában egyre fontosabb, hogy felhívjuk a gyerekek figyelmét a személyes kapcsolatok kialakításának és fenntartásának fontosságára. A 4. a osztály tanulói Héninger Ildikó osztályfőnök vezetésével a Társas kapcsolatok szerepe az életünkben címmel dolgozták fel a témát a következő kérdések alapján: Milyen közösség(ek) tagja vagy? Miért fontos, hogy tartozzál valahova? Mit jelent számodra a közösség? Mivel és hogyan segítik a lelki , fizikai békédet? Mivel járulsz hozzá a csapat/csoport életéhez, munkájához, sikeréhez? A tanórán sok érdekes és tanulságos történetet osztottak meg a tanulók egymással. A téma feldolgozása után, az elhangzottakat összegezve, közösen készítettek egy ötletes plakátot.
Meixner Ildikó EGYMI Mohács Oldi Tagintézmény
A mi kis csapatunkban a barátság különös helyet foglal el a szívünkben, így ez a téma talán a legkedvesebb számunkra. Értelmileg akadályozott csoportom kamaszokból, kis felnőttekből áll, akik meghatározó korszakukat élik meg. Az iskolai barátságok egy életre szólnak. A barátság, mint fogalom jelentését gyűjtöttük össze, számukra mit jelent. Majd ezekből a közösen gyűjtött szavakból egy szófelhőt készítettünk, melyet mindenki megkapott emlékül. Az egymásra utaltság miatt az önzetlen segítségnyújtás különösen jellemzi ezt az időszakot, ami segíti a mély barátságok kialakulását.
Példákat is gyűjtöttünk igazi barátságokról: pl. Micimackó és Malacka, a Kis herceg és a róka….
Végül pedig barátságkarkötőket készítettünk egymásnak, közben barátságról szóló zenéket hallgattunk.
Novemberben iskolánk 2.a osztálya Somogyvári Róbertné tanító néni vezetésével csatlakozott a Boldogság óra programhoz, melynek havi témája a társas kapcsolatok ápolása volt. Mindannyian boldogságra vágyunk. Ezt kívánjuk szeretteinknek és másoknak is. A gyerekek az iskolában (és az életben is) akkor boldogulnak a legjobban, ha társaikkal, a felnőttekkel kiegyensúlyozott, szeretetteljes a kapcsolatuk. Tehát a társas kapcsolatok eredményeként elért lelkiállapot mindenre kihat. Ilike néni meggyőződése, hogy az eredményes tanulásban, az önfegyelem kialakulásában, az önmagunkká válásban nagy szerepe van ennek. Ezért az órán a baráti, osztálytársi kapcsolatok megerősítése volt a cél. Ismert mesék hőseinek kellett egymást megtalálni, és egy csoportban dolgozni (véletlenszerű csoportalkotás). Ez az eddig távolabbi kapcsolatban lévő gyerekeket is együttműködésre ösztönözte. A közös alkotás (puzzle, színezés, plakát készítése) során egymást jobban megismerték, egymással beszélgettek, meggyőzték egymást, felosztották a feladatokat, tehát figyeltek egymásra. A kooperáció célja az volt, hogy egymás iránt elfogadóbbak legyenek, az előítéleteket lebontsuk. Az alkotások (plakátok) bemutatása jó alkalom volt a barátság, a jó kapcsolatok lényegének megfogalmazására. A pozitív tulajdonságok tudatosítására adott lehetőséget. Dallal fejezték be az órát, amit tréfás (a gyerekek ötletei segítségével kitalált) mozgással kísértek. „Ha jó a kedved…” A boldogság óra végén a gyerekek maguk fogalmazták meg, hogy ezen az órán tetszett a csoportmunka, a csoportalakítás során közeledtek egymáshoz, és jól együtt tudtak dolgozni. Micimackó találóan így fogalmazta meg ezt az érzést: „- Pont jókor jössz, mert ez a nap legjobb része. – Melyik az a rész? – Amikor te meg én mi leszünk.”
Angol órán tartottam a Boldogságóra novemberi részét is. Először megnéztünk egy videót a leghosszabb Harvardi kísérletről, amelyet szövegértési feladatnak adtam fel, illetve megbeszéltük a társas kapcsolatokkal kapcsolatos gondolatokat.
Kipróbáltuk párokban azt, hogyan lehet egymást figyelmesen meghallgatni.
Végül párokban posztert készítettek a tanulók a társas kapcsolatokról, amelyek védőburokként működnek életünkben.