Mint minden órát, ezt is azzal kezdtük, hogy megbeszéltük, miért okoz nekünk boldogságot az, hogy kapcsolatokban élünk és törekszünk tartalmas emberi kapcsolatokra. Ezután ráhangolásként megtekintettük a mellékelt Youtube videót, ami egy közösség kialakulásáról szól.
A kapcsolatok kialakulásához szükségesek a közös pontok, így találomra kialakított párokban „Rapid randi”-ra mentek a diákok és 3-5 közös pontot kerestek, amiben egyeznek.
Csoportokban azokat a tulajdonságokat gyűjtötték össze, amelyek elengedhetetlenek szerintük egy hosszútávú társas kapcsolathoz. Ezeket a táblán összesítettük (mellékelt fotó).
Egyénenként körberajzolták a kezüket és minden ujjba egy-egy olyan dolgot írtak, amitől valaki jó barát lehet.
Végezetül, ahhoz, hogy még jobban megismerjék egymást, egy lapot kaptak, amin különböző mondatok szerepeltek. (Pl: Szeretem a palacsintát. ) Körbe kellett menniük az osztályban és legalább 10 embert kellett találni, akire 1-1 állítás igaz. Hasznos volt ez a feladat, mivel egy 9. évfolyamos osztályban zajlanak ezek az órák és nem igazán ismerik még egymást. Ezzel a feladattal is segíthető az osztályfőnök feladata a közösségépítés során.
Társas kapcsolatok ápolása
Ismét együtt ügyeskedtünk. Közösen megbeszéltük, hogy mi a medve kedvenc finomsága, majd meg is kóstoltuk.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
Novemberben a társas kapcsolatok ápolása volt a fő feladatunk. A gyermekeknek a barátság, az együttlét átélése örömteli pillanatokat nyújtott. :).
Ehhez a témához úgy éreztem, először rá kell szoktatnom őket az egymásra figyelésre.
Ezért először úgy kezdtük, hogy nem véletlen, hogy mi 26-an kerültünk egy osztályba. Hiszen annyira különbözőek vagyunk, de van bennünk egy közös: mindannyian szeretjük az éneklést, a zenét, ezért lettünk mi az énekes osztály. 🙂
Első kis küldetésünk az volt, hogy minden nap felírtam valaki nevét a táblára, akit aznap megfigyeltünk: Mi a jó benne? Miért szerethető? A nap végén kiültettük őt az osztály elé, és mindenki elmondta, mit kedvel benne, majd a kis kiválasztott is beszélt arról, min lepődött meg a legjobban, mi esett a legjobban neki. Másnap pedig ennek a kicsinek kedveskedtek egész nap: kis rajzokkal, dicséretekkel, apró segítségekkel.
Ez a „játék” több hónapon keresztül folyt, amíg mindenki sorra nem került.
Majd a régen és újonnan kialakult barátságokról beszélgettünk sokat, ki miért választotta a másikat barátjának. A legjobb barátukat/barátaikat le is rajzolták, és beszélgető kör keretében, amikor elmondták, hogy kik és miért lettek a barátaik, meg is ajándékozták egymást a rajzaikkal. Megható volt látni a mosolygós, elérzékenyült pofikat.
Nyírmártonfalvi Általános Művelődéi Központ
Az utóbbi időszakban érkezett hozzánk pár új gyerek. A beszoktatásuk részét képezte, hogy megismerjék a csoport szabályait, megismerkedjenek új társaikkal és a csoportban dolgozó felnőttekkel. Fontos szempont volt, hogy játékos módon megismertessük és megszerettesük velük az óvodát és társaikat. A gyerekek igényei szerint heti többször is elővettük a táblánkat, amelyre felhelyezheti jeleiket és elmondhatják hogy érzik magukat. A társas kapcsolatok megerősödését mutatja az is, hogy örömmel osztják meg egymással az elmúlt időszak eseményeit, történéseit és érzelmeiket. Egy másik kedvelt játékuk a szerencsekerék volt, amely során a szerencsekerék dönthette el, kinek és hogy kell köszönni. Pl: kézfogás, ölelés, pacsi, stb.
A gyermekek szíveket készítettek, és átadták annak a társuknak, aki a szívüknek a legkedvesebb.
November- Társas kapcsolatok ápolása
” Az igaz barát az, akire a szükségben is számíthatunk.”
A társak segítenek, ha nehéz időszakot élünk meg. Már az is segítség, ha van kinek elmondani a gondjainkat. A szeretet érzését társas kapcsolatainkban élhetjük meg. Ez pedig az egyik legfontosabb boldogságforrásunk. Kérdések, melyeket megbeszéltünk ebben a hónapban. Milyen lehet egy igaz barát? Kik azok az értékes emberek, akik mellettünk vannak a mindennapokban? Kik azok, akik segítenek nekünk, ha valamilyen gondjaink adódtak? Ha együtt vagyunk minden sikerül. Ha közösen összefogunk, minden rendben lesz körülöttünk, s a gödörből ki tudunk mászni.
Hám János Római Katolikus Teológiai Líceum
Boldogságóra
Novemberben a Társas kapcsolatok ápolása témával foglálkoztunk a VII. osztályosokkal.
Ráhangolódásként képeket nézegetünk. Mi jut eszedbe a képek láttán?
– család, rokonok, barátság, osztályközösség, stb.
Megbeszéltük, hogy mindannyian társas lények vagyunk, mindennapjainkat különböző közösségekben töltjük, s mennyire fontosak számunkra a társas kapcsolatok. Az egyik legfontosabb kapcsolat a barátság.
Milyen a jó barát? – ötletgyűjtés a jó baráttal kapcsolatosan
Voltak-e már hasonló helyzetben? Hogyan kellene viselkednie egy igaz barátnak?
A továbbiakban a barátságfán található kis szívecske alakú levélkékre kedves üzenetet írtak egy olyan osztálytársnak, akivel az elmúlt időszakban még nem sikerült igazán közel kerülni egymáshoz, majd egy simogatás kíséretében nyújtották át egymásnak. Talán egy új barátság kezdete is lehet ez a kedves gesztus.
Elhatároztuk, hogy az elkövetkező adventi időszakban több időt fogunk szánni a barátságok ápolására, jobban oda fogunk figyelni egymásra, naponta igyekszünk kedveskedni a barátainknak/társainknak valamivel, szebbé tesszük egymás napját.
A tevékenység végén, ahogy a következő napokban is, hatalmas öleléssel búcsúztunk egymástól.
Tanár: Ádámkó István Csaba
A beszoktatás részét képezi, hogy az új kisgyermekeket elfogadják a többiek, megismerjék nevét, jelét, és hogy ő is ismerje meg a csoporttársait és a csoportban dolgozó felnőtteket. A kiscsoportosainknak két hónap alatt sikerült egy- egy baráti kapcsolatot is kialakítani, illetve a bölcsödéből együtt jövők megtartották továbbra is a barátságaikat. Elsődleges feladat számunkra az, hogy játékos módon megismertessük és megszerettessük őket egymással. A mindennapi mesemondás során jó alkalom adódik egymás közelségének a megtapasztalása. Pl.: Süni irigy lesz. A mesék kapcsán történő beszélgetések pedig segítenek minél jobban megismerni egymást. Sokat gyakoroltuk a kérem- köszönöm szavakat a játék során. Illetve a „várj egy kicsit” kifejezést. A „Van mellettem egy üres hely! Üljön mellém a… (gyermek neve)„ játékkal gyakoroltuk egymás nevét. Mostanra már észreveszik azt is, amikor hiányzik valaki a csoportból. A társas kapcsolatok megerősödését mutatja az is, hogy örömmel osztják meg egymással, amit hoznak pl.: szülinapok ünneplésekor. Ilyenkor közösen énekelünk és megajándékozzuk az ünnepeltet. Elmaradhatatlanul öleléssel is párosul mindez.