A társas kapcsolatok témakörében mi a Fagyott babzsák játékot választottuk. Mivel testnevelés órán játszottuk, egy kis mozgáshoz és egyensúlyfejlesztéshez is kötöttük, így módosítottunk egy kicsit a szabályokon. Mindenki elhelyezte a babzsákot a feje tetején. Kiválasztottunk két fogót, akik igyekeztek elkapni a játékosokat. Akit elkaptak, megfagyott és leejtette a fejéről a babzsákot. Akinek magától esett le, ő is megfagyott. Csak akkor játszhatott tovább a „megfagyott” játékos, ha egy társuk visszahelyezte a babzsákot a fejére. A gyerekek nagyon jó kedvvel és vidáman játszottak, jószívvel segítettek társaikon.
A játék végén leültünk és megbeszéltük, hogy ki hogyan érezte magát és mi tetszett neki a legjobban a játék során. Az elhangzott gondolatok az alábbiak voltak: „Boldog voltam, hogy segíthettem valakin.” „Én okoztam örömet a társaimnak azzal, hogy tovább játszhattak.” „Még olyan gyereknek is segítettem, aki nem a barátom.” „Olyan sokat nevettem, hogy kicsordult a könnyem.”
Jó volt látni a csillogó szemeket, ahogy a játék közbeni érzéseiket, gondolataikat mesélték. Sokat fogunk még ilyet játszani.
Társas kapcsolatok ápolása
Helyszín: Szapáry utcai óvoda
Csoport: Levendula, vegyes csoport, 3-7éves korosztály
Feltöltő: Katona-Timár Nikoletta, óvodapedagógus, Nagyné Anikó Óvodapedagógus
November hónap témája: Társas kapcsolatok ápolása
Minden boldog kapcsolat alapja a szeretet.
A mindennapjaink nagy részét társainkkal töltjük, figyelünk egymásra, segítjük egymást, szoros barátságokat kötünk és ápolunk.
A járvány végett heti szinten sok a hiányzó gyermek a csoportban, többen nehezen élik meg a jó barát hiányát hosszú napokon keresztül.
Amikor valaki meggyógyul és sok nap után óvodába érkezik, nagy nagy örömmel fogadjuk.
A hiányzóknak csodás rajzokat készítettünk, melyeket üzenetben a szülőknek átküldtünk, így a „szeretettel gondolunk rátok” online úton érkezett a kis címzettekhez.
Foglalkozást kezdő relaxáció!
Boldogságóra kézikönyv 37-38.old.
Dal ebben a hónapban: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek- Bagdi Bella Világomban minden rendben van c. album.
A csoportban tervezett „Család” témahetén belül szerveztem meg a Boldogságóra társas kapcsolatok témakörét. Rengeteget foglalkoztunk egész héten a család fontosságával, az otthon melegével, hogy hogyan tudjuk erősíteni egymást, hogyan milyen formában mutathatjuk ki azt, hogy fontos valaki számunkra. A tevékenységet a Fészekfogó játékkal kezdtük, mely jó alapot adott a Fecske meg a szalmaszál című mese meghallgatására, a mesét a Meleg fészek relaxációjával zártunk. A beszélgetőkörben bábok segítségével felidéztük családtagjainkat, szeretteinket, azt, hogy mennyi mindenben segítenek ők nekünk, a gyerekek maguk választhatták ki, hogy melyik családtagot melyik társa képviselje a csoportból amikor bemutatták a saját családtagjaikat. Ezután mindenki megrajzolta a saját családfáját.
Nagyon élvezték a gyerekek a százlábú létrehozását. Több próbálkozás, tervezgetés, hempergés és sok nevetés után végül is létrejött a százlábú, mely 5 másodpercig élt.
1. Ráhangolás: Mit látsz a képen?
Beszélgettünk arról, hogy kinek mit mond a kép, mit sugall a kép, kik készíthették, mi lehetett a céljuk vele, hogyan tudnánk a társas kapcsolatok témában felhasználni ezt a képet. A tanulók jól ráéreztek arra, hogy a kép célja az egymás segítése, az eggyé tartozás kifejezése lehetett, sőt kedvet kaptak arra is, hogy is készítsünk egy hasonló képet.
2. Jelentésteremtés:
Tanmese a barátságról
A tanulók nagy figyelemmel hallgatták a hűséges sólyom történetét, s bátran nyilatkoztak arról, kinek mit mond a történet. Jól felismerték és megfogalmazták mire taníthat ez a mese. Miután beleélték magukat a vadász szerepébe, annak jellemfejlődését is felismerték és megfogalmazták.
Az én köröm
Minden tanuló elkészítette az „Én köröm” feladatot. A család került a legközelebb az ÉN-hez, majd a rokonok, barátok, osztálytársak, tanárok stb. kerültek egy-egy körrel távolabbra. Több tanulónál az állatok (kutya, macska ló stb.) a családdal egy körbe kerültek, így könnyen sikerült rávezetni őket a következő feladatra: a tabló készítésére.
3. Reflexió:
Idézz fel egy olyan esetet… – játékkal zártuk a foglalkozást. A tanulók 2 borítékból húztak: az egyikben az osztálytársak nevei, a másikban pozitív megerősítő cselekedetek felsorolása volt. A tanulónak a kihúzott osztálytársa nevét össze kellett illesztenie a húzott kártya szövegével, fel kellett idéznie egy esetet és visszajeleznie számára. A gyerekek nagyon segítőkészen igyekeztek emlékeket felidézni, ha valakinek nem jutott eszébe a megfelelő
Mikulás énekek és vers. Mese: Honnan nyeri a Mikulás az erejét? Drámapedagógiai feldolgozás. Feladatlap színezése: Mi a jellemző a jó barátokra? Tánc- mozgás- Bagdi Bella: Ha boldog vagy… Lezárás
Bevezetésként arról beszélgettünk, hogy a gyerekek számára mi a baratság, mit jelent számukra, kit mondanak a barátjuknak és miért. Szerencsére mindenkinek volt valaki, akit a barátjának tudott nevezni. Majd a Fészekfogó játékot eljátszottuk a gyerekekkel, ami nagyon tetszett nekik, hamar megértették a játék szabályát. Végezetül pedig a Zárókör című beszélgetést valósítottuk meg a gyerekekkel. Elmondták, hogy otthon, a családi fészekben hányan laknak, kik laknak ott, mit lehet tenni azért, hogy jó legyen egy fészekben lakni, illetve ki az akivel szívesen laknának egy fészekben és miért. Mindenkit türelmesen végighallgattak a gyerekek.
Boldogságóra – november „Társas kapcsolatok ápolása”
Beszélgetés: novemberi Boldogságóránkat a társas emberi kapcsolatok elemzésével kezdtük. Csoportokat alkottunk aszerint, hogy milyen fajta kapcsolataink vannak. Ezek közül kiemelt szerepe van életünkben a „barátságnak”. Ezen a vonalon folytattuk az órát. Átbeszéltük, hogy a barátság milyen fontos az életünkben, milyen a jó barát, és hogyan bánunk a barátunkkal.
Bábjáték: a megbeszélt tulajdonságok után és szerint vidám bábozásba kezdtünk. Kis történetet játszottunk el, tudjuk, hogy a barátok ahol tudják segítik egymást. Szomorú Szilárd elveszítette kedvenc játékát, de hamar megvigasztalódott, mert Boldog Blanka igaz barátként hozott neki egy labdát, amivel nagy focizásba lendültek, ezután önfeledt kacagással zárult a játék.
Kreatív tevékenység, kézműveskedés: a színezőkön mindenki felsorolta legjobb barátait, köztük az osztálytársakat is, és valóban sok jó barátság szövődött már itt a kilencedikben! A papírból készített láncot is boldogan színezték a gyerekek, amely a társas kapcsolatokat jelképezi. Ez a munka kikerült az iskolai faliújságunkra is, amelyet a Boldogságórákon készült munkák díszítenek, minden hónapban megújulva. A háttérben a hónap dala szólt, és az óra végén most sem maradt el a tánc!:)
Krafcsik Éva gyógypedagógus
Az ember társas lény. A gyerekek nagyon szeretnek együtt játszani. A százlábú feladatot szerettük volna megvalósítani az osztállyal, mert mindenképpen aktív részvételt igénylő közösségi helyzetet szerettem volna megteremteni az osztály tagjai között. A százlábú feladat megoldása során pedig megtapasztalhatták az egymásrautaltság érzését, de ügyesen megoldották a feladatot és nagyon sokat nevettünk közben.