A Boldogságóra Program 3. témaköre a társas kapcsolatok. Ezt a témát jártuk körbe a gyerekekkel, különös tekintettel a barátságra. A relaxáló gyakorlat után megismerkedtünk Bagdi Bella: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek című dalával, ami nagyon tetszett a gyerekeknek. Ezután a barátságról beszéltünk majd mindenki rajzolt, majd kiszínezett egy szivecskét és odaadta a barátjának. A foglalkozást énekléssel zártuk.
Társas kapcsolatok ápolása
Társas kapcsolatok ápolása
Szervezés: körben ülve a szőnyegen és az asztalnál
A faglalkozást kezdö motiváció:
Verselés: Örülök, hogy itt vagy,
Kezdődhet egy jó nap.
Járjon lábunk egyszerre,
Gyere te (Lacika) a helyemre.
Az én barátom.. „ kis barátom hogy vagy?“..miért a barátom? Megnevezte a barátját, minden gyerek mondott a barátjáról egy jó tulajdonságot és olyat, amikor huncut szokott lenni.
Megbeszéljük, hogy mit fogunk készíteni a nap folyamán és hogy miért fontosak a barátok a mindennapjainkban.
Leültünk az asztalhoz és ujjgyakorlattal kezdtük a feladatot:
Ujjaimat tornáztatom….
Az iskolaköteles gyerekeknek kiosztottam a barátság szirmot, amelyet kiszíneztek saját elképzelésük szerint. Ha elkészültek, a barátság sziromra ráírták a barátaik nevét. Közben figyelem a helyes testtartást a munkájuk során és a helyes ceruzafogást.
A középső és kis csoport szívet fog kiszínezni.
A beszélgetőkörben minden gyermek körbe adta egymásnak a szívecskéket és a barátságsziromról felsorolták a barátaik nevét, miközben kívántak valami jót és kedveset a barátaiknak. Örömmel beszéltek és figyeltek a másikra, fantáziájuk határtalan. Jó volt őket hallgatni.
A foglalkozást követöen meghallgattuk Bagdy Bella: Ha boldog vagy, mutas meg mindenkinek c. dalát. Aztán pedig elmeséltük a Barátságról mesélek nektek c. kedves történetet.
A mese után megbeszéltük a mese tartalmát és történését.
Ezt követöen a gyerekek eljátszották ujjbábok segítségével a boldog Blanka és szomorú Szilárd szituációs játékot, amelyben Blanka boldog volt, Szilárd pedig szomorú.
Megbeszéltük : Ti hogyan vigasztalnátok meg a másikat, az egymás közötti viták megoldásáról, mit tennétek társatokért hasonló helyzetben, hogyan békülünk ki, a megbocsátás milyen érzéssel töltötte el őket.
A foglalkozás végén közös táncoltunk a csoportszobában BagdyBella: Jól érzem magam c. dalára.
A gyerekekkel közösen megbeszéltük milyen társas kapcsolatokról lehet szó. Erről közösen készítettünk egy plakátot, majd megbeszéltük, hogy melyik kapcsolatban mi a fontos, mire kell figyelni. A beszélgetés során kiderült, hogy számukra nagyon fontos a baráti kapcsolat, ezért a plakát aljára készítettünk egy barátság-láncot.
Ha a segítő elfogadó attitűddel állunk a másik emberhez, ezzel elősegíthető a másik ember önmegvalósítása.Már évek óta figyelünk egymásra.
November hónapban a társas kapcsolatok ápolása témakör feldolgozása során a gyerekek által leginkább kedvelt gyakorlat a barát-szalag, sziámi-szobrok elnevezésű feladatok voltak. A barát-szalagot többször is eljátszottuk, ügyelve rá, hogy mindig más gyerekek kerüljenek egymás mellé.
November hónapban készítettünk barátságfüzért, és beszélgettünk arról, hogy milyen magányosak lennénk a barátaink és a családunk nélkül?
Az erősség program keretein belül pedig érezlemeket gyűjtöttünk újságokból. Megbeszéltük melyik arckifejezéshez milyen érzelem társulhat? A szívárvány ernyő alá pedig bebújtak azok a gyerekekre, akikre jellemző volt egy adott dolog. Rájüttönk, hogy sok mindenben lehetünk egyformák, de bizony különbözőek is, és pont ez a szép az emberekben.
Erősítettük a csapatmunkát is, ahol a takarós feladqat nem bizonyult könnyűnek, de közös erővel kis lépésekben sikerült egy irányba haladnunk. Majd a csoportunk Hápi kacsáját adtuk kézről kézre.
A Boldogságóra Program 3. témaköre a társas kapcsolatok. Ezt a témát jártuk körbe a Tanak 1-2. osztályával, különös tekintettel a barátságra.
Az óra eleji relaxáló gyakorlat után megismerkedtünk Bagdi Bella: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek című dalával, ami nagyon tetszett a gyerekeknek.
Majd Bezzeg Andrea: Tavaszi ébresztő című versét olvastam fel és a vers feldolgozást szolgáló kérdésekere úgy kellet válaszolni a gyerekeknek, hogy be volt csukva a szemük. Ez nagyon nehéz feladatnak bizonyult, de is bátorítást követően mindenkinek sikerült.
Ezután a barátságról beszéltünk és a munkafüzetben kiszíneztük a jóbarátokra jellemző képeket, majd mindenki kiszínezett egy barátságról készült rajzot is és végül barátság-ujjlenyomatokat is készítettünk.
Az órát énekléssel zártuk.
Társak és barátok.
A novemberi boldogságórán a társas kapcsolatokkal,barátságokkal való témakörben tevékenykedett a csoport. Mint minden boldogságóra, most is relaxációs-mozgásos gyakorlatokkal kezdődött. Aztán kicsi halakká változtak a gyerekek és halrajként egy jelre indulva a raj együtt mozgott egy-egy irányba. A bevezetés után egymás kezét megfova a csoport egymást köszöntötte, ahogy minden alkalommal:- Örülök,hogy itt vagy! Kezdődhet egy jó nap.
Köszöntelek téged,cselekedjünk szépet!
Bagdi Bella: ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek c. dalára énekeltünk és közös élmennyel teli perceket éltünk meg.A dal után minden gyerkőc izgatottan kérdezte meg a mellette ülő társát:- Kis barátom hogy vagy? A játékkört követően Bogyó és babóca; A Barátság c. meséjét és A kívánságok kútjának tika c. mesét nézték meg a gyerekek. A beszélgetőkörben a mese témájából kiindulva az igaz barátságról , egymáshoz való viszonyokról beszélgettünk. Hogyan lehetet volna megoldani, hogy a két jó barát ne vesszen össze?
Az önként jelentkező gyerekek eljátszhatták a mese jeleneteit.
A közös-társas együttműködést a körbe-körbe karikába játék során a gyerekek sikeresen teljesítették az adott feladatot. Zárásként Bagdi Bella: Jól érzem magam boogie c. dalára táncolt mindenki. Végül elkészítettük a mi barátság láncát, amely szimbolízálja a csoport összetartozását. Ezeken a játékokon és rajtunk keresztül jutnak a gyerekek olyan ismeretekhez, tapasztalatokhoz, melyekkel sikeresebbek lesznek a társa kapcsolataikban is.
A gyerekek elkészítették a színes kis emberalakokat, amelyeken saját magukat ábrázolták. Az elkészítés sorrendjében a táblán összekapcsoltam a kis emberkéket. Amikor elkészült a teljes füzér, elemezték, hogy ki mellett találták magukat, milyen a kapcsolatuk a papírból kivágott társukkal a valós életben. Nagyon jól szórakoztunk. Megbeszéltük, hogy mi köti össze őket, mi köt össze minket, embereket.
November hónap boldogovi témája a társas kapcsolatok volt. A Maci csoportban a boldogórát egy relaxációs gyakorlattal: az „együtthangzással” kezdtük, ahol a hangomba bekapcsolódva a gyerekek először halkan, majd egyre hangosabban „hümmögtek” velem. Nagyon tetszett nekik ez a játék, alig bírták abbahagyni. Már ennél a résznél megbeszéltük, milyen jó érzés együtt „hangzani”, „egy húron pendülni” közösen. Ezután a „Nyuszi pajtás hogy vagy?” kérdést körbeadtuk a szőnyegen ülve és mindenki megelégedetten válaszolt: jól vagyok. Jó érzés, ha valaki gondol ránk, érdeklődik utánunk. Ezt követte V.Szutyejev: Okoska botocska c. meséje, amit egy udvarról felszedett kis botocskával a kezemben mondtam el a gyerekeknek, és közben interaktívan kimentettem valakit a mocsárból, felemeltem a madárkát a fészekbe, a domboldalon a bottal húzva az egyik gyereket értem fel a domb tetejére…stb. Az ovisok lelkesen és megértve a lényegét hallgatták a mesét. A végén levontuk a tanulságot: a barátok mindig segítenek az élet akadályainak leküzdésében. Aztán egy barátságfára színes madarakat vágtak ki ollóval a gyerekek és mindenki ráragaszthatta madárkáját valamelyik ágra, a barátok természetesen egymás mellé. Közben Zalatnay S.: Mindig kell egy barát c. dalát hallgattuk, és jó volt hallanom, hogy már menet közben is éneklik néhányan a refrént…
Tanulságos volt a Maci csoportban lennem, itt látható a nagycsoportosok körében, hogy megvannak az állandó barátok, ovistársak, akik talán évekig jó pajtik maradnak azután is, hogy kijárták az óvodát, vagy akár tovább. A gyerekeknek feltettem még egy otthoni feladatot: kérdezzék meg szüleiket, van-e állandó, régi jó barátjuk, és meséljenek nekik róla.