Kiválasztottuk milyen állatokat szeretünk, melyikre hasonlítunk. Állatos képeket készítettünk, majd saját fotóinkkal jeleztük választásunkat.
Társas kapcsolatok ápolása
November: A társaskapcsolatok ápolása
A novemberi Boldogságórák nagyon tartalmasak és sokrétűek voltak. A társaskapcsolatok ápolásához sok önismereti és együttműködést segítő játékot játszottunk. A foglalkozásokra történő ráhangolódásnál gyakran használtam a „Pozitív gyerek vagyok” kártyacsomagot. „Milyen érzésekkel érkeztél ma az iskolába? Hogy érzed most magad?” Általában ezekkel a kérdésekkel indítottam az órákat. Az érzelmek megfogalmazása eleinte nehezen ment a gyerekeknek. Ennek fejlesztésére sokféle játékos feladatot terveztem be. Pl. „Távirat”, amelyben arckifejezéssel kellett megjeleníteni a különböző érzelmeket. Ez a játék a szókincs fejlesztését is segítette azzal, hogy megneveztük a különböző érzelmeket, de a metakommunikáció fejlődéséhez is hozzájárult.
Játszottunk együttműködést fejlesztő játékokat. ( „Utasítás szavak nélkül, Próbálj bejutni, kijutni a körből, Sziámi, Szigetek, Vakvezetés, Fagyott babzsák, Csomózó játék”)
Különös hangsúlyt kapott az órákon az önismeret fejlesztése. („Mi az, ami szép és jó benned?”)
Nagyon tetszett a gyerekeknek a tükörjáték párban.
Csoportmunkában készítettek a gyerekek varázsgépet, amely helyre tudja hozni a megromlott barátságokat.
Sikere volt a:„Tégy egy lépést felém” és a „Melegzuhany” játékoknak is.
Kooperatív technikával az („ablak”) módszer segítségével keresték a gyerekek kiscsoportban a közöttük lévő azonosságokat és különbözőségeket.
Szintén csoportmunkában összegyűjtötték azokat a tulajdonságokat, amelyeket fontosnak tartanak egy barátválasztás esetén.
Szólásokat, közmondásokat gyűjtöttünk a barátságról.
Összességében egy nagyon élménydús, tartalmas hónapot tudtunk magunk mögött novemberben.
Társas kapcsolatok ápolása Nagykanizsa Központi Óvoda Hétszínvirág Tagóvodájában
A téma feldolgozása folyamatos volt a hónap folyamán csoportunkban. Többféle szituációs játékkal, játékos feladathelyzetekkel igyekeztem felhívni a gyerekek figyelmét a társas kapcsolatok fontosságára. A relaxációs gyakorlatok közül a „Napimádás”-t választottam a témához, mozgásos játékaink közül a „Cica legyen akinek nincs párja” című játék segítette a kapcsolatok alakítását. A gyerekek megismerték, napi szinten hallhatták a hónap dalát.
A téma feldolgozását mesével indítottam, elsőként a Tavaszi ébresztőt hallhatták, ehhez segítségül hívtam Boldog Dórát. Interaktív beszélgetések segítették az elmélyülést a családi kapcsolatok és baráti kapcsolatok terén. Barátságláncot készítettünk, melyhez mindenki lerajzolta magát, a kivágást követően annak a gyermeknek a képe mellé helyezte, akit legközelebb állónak érez magához a csoportban. Egy hétig készültek a barátságkarkötők, kettő azonos színű, melyből az egyiket a karkötő készítője, a másikat pedig a csoport béli barátja viselte. Az összetartozás érzését a kapcsolatok erősítését a „Mindenkinek van barátja” című játékkal gyakoroltuk, pókhálót készítettünk egy fonal gombolyag segítségével. A barátságot erősítő színezők is kedveltek voltak a gyerekek körében, segítették a barátokra jellemző kifejezések használatának elsajátítását. Több alkalommal hallgattuk Bartos Erika Bogyó és Babóca – Barátság című meséjét. A gyerekek megismerték a barátság jelét, hónap végén pedig a boldogságvárhoz vezető lépcsőfokra ragaszthatták. A barátságkarkötők készítése annyira kedvelt tevékenységgé vált, hogy a barátok mellett, a családtagok is kaptak azokból.
A közös zenehallgatás és a téma sokszínű feldolgozása maradandó élményt nyújtott minden gyermek számára.
A héten elég sokszor vitába keveredtek egymással a gyerekek játék közben, barátok haragudtak meg egymásra.
Ezért nagyon megtetszett nekik a Varázsgép ötlete, amit azonnal meg is építettek. Azok mentek át legelőször rajta, akik gyorsan ki szerettek volna békülni.
Megbeszélték, hogy legközelebb is megépítik, ha úgy érzik, szükségük van rá.
November a társas kapcsolatok hónapja. Az emberi kapcsolatok fontosságáról beszélgettünk a gyerekekkel: milyen fontos is, hogy ezek jól működjenek. A barátságot emeltük ki ezek közül végül.
Barátság- mancsokat készítettünk, 5 lényeges tulajdonságát választottuk ki a legjobb barátunknak.
1.osztály Boldogságóra
Mi olyan gépeket terveztünk,amelyek megjavítják a barátságokat. Azért választottuk ezt, mert szeptemberben sok helyről érkeztünk és még nem ismertük egymást. Barátkozni és barátokat megtartani nem könnyű. Ha tehetnénk, olyan gépeket terveznénk, amik használhatók bármilyen fokú „barátságromlásban”, lennének különböző gombok, amelyek oldják a dühöt, a haragot és megkönnyítik a megbocsátást puszival, öleléssel.
Kisnánai Szent Imre Általános Iskola
A tükörjátékot az udvaron, a friss levegőn nagyon élvezték. Kipróbálták sorban állva, szétszóródva, baráttal, nem baráttal, kicsik a nagyokkal, kicsi kicsivel. Jó buli volt!
1. Relaxációs gyakorlat: „Elemlámpás koncentráció”
2. Megbeszélés
A társas intelligencia alapja a kapcsolatépítésnek. Az empátia a beleérzés képessége segít, hogy mások érzéseit átérezzük.
Milyen társas kapcsolatokat ismertek?, Miért vágyunk mások társaságára?, Miért fontosak a kapcsolataink a boldogságunk szempontjából?, Mit jelent a barátság/valakinek a barátjának lenni?, Ki az, akire bármikor és igazán számíthattok?, Ki az, akit felhívhatok, ha baj van?
Pozitív hatásai: Tk.96. o.
Ölelés: Az ölelés fontosságának megbeszélése. 4- túlélés, 8-szintentartás, 8- gyarapodás, növeli a boldogságot, az egészséget, javítja a kapcsolatokat, csökkenti a feszültséget, közelebb kerülünk a másikhoz, enyhíti a fájdalmat. 10. 15. az ölelés világnapja , Free Hugs mozgalomról, kisfilm megnézése
3. „Add tovább” a hullahopp karikát
A tanulók körbe állnak, és meg kell fogniuk egymás kezét. Ezután az egyiküknek át kell dugnia a kezét a karikán, majd újra megfognia a mellette állóét, hogy teljes legyen a kör. A feladat az, hogy továbbadják a karikát valamelyik irányba, és az visszaérjen az eredeti helyére. Persze mindezt úgy, hogy közben fogniuk kell egymás kezét! Hullahopp karikának végig kell menni a körön. Közben Belinda Carlisle – Heaven Is A Place On Earth (Official HD Music Video) dala szól.
4. Mennyire ismeritek egymást? Tk. 103. o. fénymásolat
A tanulók olyan osztálytársakat keresnek, akikre igazak a táblázatban lévő állítások. Egy tanuló csak egyszer írhatja alá.
5. Dicséret
A tanulók dicsérő, motiváló mondatokat írnak párban, majd felolvassák őket.
6. A jó barátság alapjai Tk. 110.
Légy segítőkész!, Érdeklődj a másik iránt!, Kommunikáljunk egymással!, Ésszerű elvárásokat támasszunk egymás felé!
A fenti mondatok felkerülnek a táblára, a tanulók elmondják gondolataikat, majd továbbiakat gyűjtünk.
7. Vakvezetés
A tanulók párokat alkotnak, az egyik tanuló becsukja a szemét, a másik csukott szemmel mindkét kezét a vállára teszi, mögé állva. A nyitott szemű tanuló vezeti a csukott szemű osztálytársát, majd fordítva. Érzések megbeszélése: Hogyan működött a bizalom? A vezetés vagy a követés volt könnyebb? Zene: Queen – We are the Champions
8. Tőlem Neked!
Mindenki kap egy cetlit és ráír egy jókívánságot. Ha készen vannak, akkor összehajtják a cetlit és beleteszik egy tasakba, amit körbe adunk és mindenki húz egy jókívánságot, ami szebbé teheti a napjukat.
9. Házi feladat
Szeretetnyelv – teszt kitöltése
10. Zenehallgatás
Bagdi Bella: Jobb veled a világ c. dalának meghallgatása, éneklése
Az első osztályosok között is adódnak ritkán konfliktusok. A jó osztályközösség megalapozásához elengedhetetlenek a pozitív társas kapcsolatok. Ezért rajzoltak a gyerekek olyan gépeket, amelyek megjavítják az elromlott barátságokat.
Novemberi Boldogságóránk témája a társas kapcsolatok ápolása volt . A foglalkozást úgy állítottam össze, hogy azok a gyermekek számára érdekesek, játékosak, változatosak legyenek.
Tevékenységünket zenés relaxációval kezdtük. Ezt követően Lukács Elvira Barátságmeséjét hallgathatták meg a gyermekek. A mese után beszélgetést kezdeményeztem a mese üzenetéről, az emberi kapcsolatainkról, a családról, a barátok fontosságáról. Az alkalmazott applikációs képek jól segítették a megvalósítást.
A beszélgetés után a Hahó Együttes Barátság dala remekül illeszkedett a páralakító játékunkhoz: a zene alatt a gyermekek szabadon mozoghattak a szőnyegen, majd a Boldogító erősségek személyiségfejlesztő kártya segítségével véletlenszerű párokká alakultak. Az ezt követő percekben egy olyan játék részeseivé váltunk, ahol elsődleges szerep jutott az egymásra való odafigyelésnek – kicsit viccesen, bohókásan , ám annál nagyobb figyelemmel, szeretettel :
1. Kézfogós játék: egymás kezét kellett megtapogatni, megfigyelni.
2.Látlak téged: egymás arcát, szemét, száját, ruházatát vizsgáltuk
3. Húzz, húzz engemet … játék
Boldogságóránknak szokás szerint ismét egy alkotó tevékenység adott keretet. Elkészítettük a gyermekek barátságláncát színezéssel, díszítéssel, közben meghallgattuk a hónap dalát : Bagdi Bella : Ha boldog vagy…