Ha akarod együtt szállhatunk! Együtt mindenre képesek vagyunk. Ebben a szellemiségben teltek a napjaink az iskolában a novemberi hónapban. Megtanultunk közösen működni, hasonlóan a madarakhoz. Elkészítették a gyerekek a lúdaikat, és próbáltuk megtapasztalni, hogy milyen is szinkronban mozogni, figyelni egymásra. Szerintem nagyon jót tett ez a feladat a kis csapatunknak. Vigyázniuk, figyelniük kellett a másikra. Szorosabb kapcsolat alakult ki a gyerekekben. Azóta ezt minden nap tapasztalom.
A gyerekek szerint a tanulság az, hogy együtt minden könnyű és mókás! 🤗
Társas kapcsolatok ápolása
Ez a témakör nagyon fontos és hasznos a tanulók számára, hiszen az osztályközösségben nagyon fontos a társas kapcsolatok ápolása és megtartása. Egymás tisztelete, megértése központi feladat. Az óra elején megbeszéltük, hogy mit jelent a társas lény kifejezés és mitől társas lény az ember. Összegyűjtöttük, milyen társas kapcsolatok léteznek és miként kell azt ápolni. Miért fontos a társas kapcsolat, mi a szerepe? Boldogságforrás ami kedvezően hat a lélekre és az egészségre. Barátság karban tartása.Milyen a jó barát? Ötletgyűjtés a táblánál. / Jó barát jellemzése/Halmazábra kitöltése. „ Az igaz barátság” Miért kedvelem a barátomat és mi a közös bennünk? Ezután mindenki kapott három tetszőleges színű fonalat. Mindenki elmondta, hogy ki a legjobb barátja és miért. A barátok közösen karkötőt fontak a fonalakból, majd felkötötték egymás csuklójára. Így lett nekik barátságkarkötőjük. Majd leültek az asztalhoz és lerajzolták, hogy mit szoktak együtt csinálni a barátjukkal.
Óra végi meditációval zártuk a foglalkozást.Az óra nagyon jó hangulatban telt, őszintén és aktívan vettek részt benne. Mindenki felszabadult volt és nyitott a témával kapcsolatban. Többen úgy nyilatkoztak az óra végén, hogy ez „Jól esett!”
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
A társas kapcsolatok témakörben, novemberben sok alkalommal beszéltünk a társas kapcsolatok előnyéről. Miért jobb, ha valaki társsal együtt végzi a nehezebb feladatokat, nem pedig egyedül roskadozik a feladatok, problémák alatt. A gyerekek nagyon jól észrevették a két eset közötti különbséget, sőt a hónap vége felé az osztály életéből példákat is tudtak hozni.
Az egyik foglalkozás alkalmával hajót készítettünk, mely csak akkor halad előre ha legalább ketten eveznek…
Novemberi beszámoló
A társas kapcsolatok ápolása témakört a már jól ismert mondókával a megszokott módon Boldog Dóra segítségével kezdtem, a szőnyegre invitálva a gyerekeket. Meghallgattuk Bagdi Bella „Ha boldog vagy, minden rendben van!” című dalát.
Totyog a liba, illetve a medve vagyok gyakorlatokkal relaxáltunk, majd szomorú és vigasztaló csapatra osztottam a gyerekeket, nagyon kedvesen, érzékenyen vígasztalták egymást. Jó volt látni, a szeretettel egymás felé forduló kicsiket, ahogy átérzik, a társuk fájdalmát, szomorúságát, és többféle módon próbálják egymást jobb kedvre deríteni.
A játék után Kerek erdőbe indultunk, ahol a gyerekek a Süni irigy lesz c. bábelőadást nézték meg.
Néma csendben hallgatták az előadást, szinte egytől-egyig magukra ismertek a szereplők egyikében. Tökéletesen tudták, hogy ki a pozitív, kik a negatív szereplő, illetve kinek-hogyan kellett volna viselkednie. Megbeszéltük, hogy bár mindenki tudta, hogy mi a helyes viselkedési forma, nehéz mindig helyesen viselkedni, és szinte kivétel nélkül ígéretet tettek arra, hogy legközelebb ők is a helyes utat választják majd.
Fészekfogót és a meleg fészek relaxációt végeztük el, a mozgásos feladat nagyon tetszett a gyerekeknek, a mozgás után jól esett a relaxáció, lecsendesítve a sok izgatott gyermekeket.
Barátság karkötőt készítettünk, és felhelyezték a gyermekek egymás kezére. Voltak kisgyermekek, akiknek több barátság karkötő is a kezére került, mert mindenki 2-3 barátság karkötőt készített, hogy ne legyen szomorú kisgyermek a csoportban, akinek nem kerül a kezére karkötő.
A délután folyamán 3 kislány állt az öltözőben, egyiküknek nem volt fésűje, a másik két kislány szinte egyszerre ajánlotta fel a sajátját a társának.
Büszkeség töltött el, hogy a délelőtti mese milyen hatással volt a gyerekekre, máris változott a viselkedésük, sokkal jobban figyelnek egymásra, sokkal jobban kimutatják a szeretetüket.
Kiszíneztük, és felragasztottuk a barátság jelét, immár a harmadik lépcsőfokon állunk!
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
Társas kapcsolataink ápolása nagyon fontos a mindennapi életünkben. Gyakran beszélgetünk arról a gyerekekkel, hogy kinek, ki a barátja, kivel játszik szívesen, kinek lesz a párja. Nagycsoportra már stabil baráti kötődések alakultak ki, és szépen meg tudják fogalmazni gondolataikat, érzéseiket, észrevételeiket. Közös beszélgetések alkalmával azt is megbeszéljük, hogy mit kell tenni azért, hogy a barátság fennmaradjon, vagy új barátokra találjunk. Esetleg, ha valakit megbántottunk, hogyan tudjuk kiengesztelni, hogy a kapcsolat ne sérüljön.
Foglalkozás:
– „Az én hangom” relaxáció (közösen)
– Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek című dal éneklése (már ismert a gyermekek számára, ezért közösen énekeljük)
– Tavaszi ébresztő című mese meghallgatása
– közös beszélgetés a meséről
– Mi mit teszünk az életünkben, a közösségünkben társas kapcsolataink ápolásáért (figyelmesség, kedvesség, közös játék kezdeményezése, ajándék rajz készítése… volt a leggyakoribb válasz)
– Kedveskedjünk mi is egymásnak apró ajándék készítésével! A gyermekek karkötőt készítettek annak a társuknal, akivel a legjobban szeretnek játszani.
– Ezután leültünk a szőnyegre körbe, kezükben a karkötővel, és egyenként mindenki megfogalmazta, hogy kinek, miért készítette a karkötőt, és feltette a társa kezére. (Nagyon szépen megfogalmazták érzéseiket, volt olyan kisgyermek, akinek könnyes lett a szeme, olyan jól esett neki a dicséret. Viszont volt olyan gyermek is, akinek nem biztos, hogy készült karkötő, de néhány empatikus kisgyermeknek felhívtam a figyelmét, hogy X. Y- nak is jólesne egy kis kedvesség. Volt, aki nem vállalta, de volt, aki szívesen odaadta neki az elkészített karkötőt.) Nagyon jó volt látni, ahogy kedveskednek egymásnak, és szavakba öntik gondolataikat.
– Ezután megcsináltuk a barátságpókhálót, amit nagyon élveztek.
– Foglalkozás lezárásaként ismét meghallgattuk a Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek című dalt.
A témakört két foglalkozáson dolgoztuk fel. „Hiába fürösztöd önmagadban, csak másban moshatod meg arcodat.” József Attila gondolataival nyitottam meg az első foglalkozást, majd azt a kérdést tettem fel, hogy a mai világ magányossá tesz minket és egyáltalán szükségünk van emberi kapcsolatokra? A gyerekek kissé bizonytalanul válaszoltak. Ekkor azt kérdeztem, ha nem lenne Internet a hétvégén, hogyan töltenék az időt? Többet beszélgetnének otthon? „Hát, nem biztos”-mondták. Fogalmakat vetítettem ki, pl. bizalom, lelki szövetség, ezekből kellett választani és elmagyarázni mit jelentenek.
(ötlet forrása: https://www.nkp.hu/tankonyv/etika_5_nat2020/lecke_03_016)
Képeket mutattam, vajon melyikkel illusztrálnák legszívesebben a barátságot, ezzel jelezve, mely érték a fontos számukra. Majd fontossági sorrendbe kellett állítani a barátság legfőbb értékeit: Közös érdeklődés, közös értékek, megbízhatóság, őszinteség, támogatás, megőrzi a titkaimat. Arra jutottunk, hogy a legfőbb dolog az emberi kapcsolatokban a közös értékrend.
A következő feladat az volt, hogy gondoljunk egy barátunkra, kedves ismerősünkre és válasszunk ki három rá jellemző tulajdonságot, majd fordítottam a helyzeten, mi milyen tulajdonságokkal rendelkezünk, amely vonzó lehet más számára? Egy idézetet olvastam fel, összegezve az eddig elhangzottakat: „A barátság egy lélek, mely két testben lakozik.” Márai Sándor gondolatait is megosztottam a gyerekekkel: „… a barát nem akar kapni, sem túlszárnyalni. Nincs titkosabb és nemesebb ajándék az életben, mint a szűkszavú, megértő, türelmes és áldozatkész barátság. S nincs ritkább.”
Mesével folytattuk az órát a kínai császárról, aki az ellenségeit úgy semmisítette meg, hogy a barátaivá tette.” forrás: https://www.nkp.hu/tankonyv/etika_5_nat2020/lecke_03_016)
A mese tanulságairól beszélgettünk. Minden embernek lehetnek olyan értékei, amelyeket először nem ismertünk fel. Talán mindannyian voltunk úgy, hogy először nem szimpatizáltunk valakivel, később jobban megismerve közel került hozzánk. Maradjuk mindig nyitottak és figyeljünk mások rejtett értékeire!
A bizalom játékot játszottuk el. Az egyik tanuló becsukta a szemét, a másik akadályokon át vezette társát. A gyerekek ebben a játékban megtapasztalhatták az egymásrautaltságot.
Kapcsolati konfliktusokról szólt a második foglalkozás. Nem vagyunk egyformák. Ezzel mi a gond? Jó lenne, ha mindenki ugyanolyan lenne a világon? Mi a konfliktus? Hogyan érzik magukat ekkor az emberek? Vajon milyen módokon kezelhető a konfliktus? A gyerekek szintjén egyszerű szavakkal magyaráztam el a versengő, elkerülő, alkalmazkodó, problémamegoldó és komprumisszumkereső konfliktuskezelési módokat. Innen jutottunk el a belátás, megbocsájtás, kárhelyreállítás gondolatához. Milyen jó lenne, ha a konfliktusainkat úgy rendeznénk, hogy egymás érzéseit megismernénk, kölcsönösen elfogadható megoldásokat keresnénk, a belátás, kárhelyreállítás elveivel békésen élhetnénk egymás mellett!
Két képet mutattam: Az egyiken egy idős néni magányosan tekint ki az ablakon, a másikon egy kislány ül kiközösítve. A kapcsolatok hiányának okairól váltottunk pár szót. Mit tehetünk? Hogyan segíthetünk? Elfogadható az, hogy valaki magányos egy közösségben? A gyerekek saját élményeiket osztották meg velem alsós korukból: egy osztálytársukat elvitték más iskolába, mert közöttük nem érezte jól magát. Arra kértem őket, hogy a múlt eseményeit gondolják át újra, lenne –e bármi, amit ma másképpen tennének. Talán több türelemmel kellett volna Dávid iránt lenni, de akár egy új közösség is jelenthet számára megnyugvást.
Plakátot készítettünk az emberi kapcsolatok házáról és a négy elemet jelenítettük meg: tisztelet, bizalom, szeretet, megértés. (forrás: Prof. Dr Bagdy Emőke: Boldogságóra tankönyv 112.o). A gyerekek rajzait, színezéseit is ráragasztottuk. Közben Koncz Zsuzsa Barátság dalát hallgattuk meg:” Igen a barátság mindennél fontosabb.
Ki a te barátod? – Az, aki elfogad. Amikor azt hiszed, nem kellesz senkinek,
szomorú életed a barátod menti meg.”
Kun Erzsébet gondolataival zártuk a foglalkozást a sündisznócsaládról. Ha összébb húzódnak szúrják egymást, ha eltávolodnak, fáznak. „De még mindig jobb szeretteink tüskés kedvét eltűrni, mint belefagyni az egyedüllétbe. Elvégre nekünk is vannak tüskéink, amelyeket a hozzánk ragaszkodók kénytelenek eltűrni. S ha él bennünk megértés, szeretet, e tüskepárbaj sosem okoz veszélyes sérüléseket.”
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola
Ki az igazi barát? – tettük fel a kérdést a mese elolvasása után. Mi kell ahhoz, hogy jó barátok legyünk valakivel. Mitől jó barát valaki? Jellemzőket gyűjtöttünk, közmondást értelmeztünk. ” Madarat tolláról, embert barátjáról ismerünk meg.”Hálát mondtunk, hogy vannak barátaink.
A novemberi boldogságórákat,- mint mindig- relaxációval kezdtük és meditálással fejeztük be. Minden órán meghallgattuk a hónap dalát. Játszottunk a Pozitivity társasjátékkal és használtuk a pozitív megerősítéseket tartalmazó kártyákat.
Sokat játszottunk:szerepjátékokat, „melegzuhanyt”, Ki van a tető alatt? játékot. Készítettünk névjegykártyát a jó és rossz tulajdonságainkkal. Reklámoztunk egy tetszőleges tárgyat. (reklámszöveg írás) Feladtunk egy batárkereső apróhirdetést. Végül megoldottuk a hónap feladatát, aminek a Százlábú címet adtuk.
Rumi Rajki István Általános Iskola
A gyerekek , meghallgatták és megtanultuk az éneket, azaz a Boldog vagyok és utánna a hónap folyamán többször is eljátszottuk órákon pihenés, kikapcsolódás végett! Beszéltünk arról ki, mitől boldog! Erről készítettük a rajzokat, kicsit megfogyatkozva mert, sokan hiányoznak. És beszéltünk a társas kapcsolatainkról, a családban, az iskolában, a sport klubban, a templomban, a könyvtárban, a művelődési házban. Minden alkalommal körjátékkal és tánccal eljátszottuk a Boldog vagyok dalt!
November utolsó hetében a társas kapcsolatokat erősítve, a barátság fontosságáról több formában játékos tapasztalatokat szerezhettek a gyerekek. A beszélgetőkörben felsoroltuk, hogy miért jó, ha vannak barátaink. A barátságláncot elkészítve, a gyerekek először magukat ábrázolták, előre kivágott emberfigurákat színeztek ki. Ezután a barátok kezet fogtak és egy nagy kört alkottak, közösen énekeltünk.Azon gyermekek számára, akik peremhelyzetűek és úgy vélték nekik nincsenek barátaik, pozitív visszajelzést jelentett, hogy társaik az ő nevüket is felsorolta azok közé, akikkel szívesen játszanak. A gyerekek választhattak maguknak még egy sablont, az volt a legjobb barátjuk és ezzel is énekes, mozgásos játéktevékenységeket végeztünk.
A hét zárásaként többféle páros játékot is játszottunk, az egyik ilyen volt a bizalom játék. A gyerekek az összes tevékenységben lelkesen vettek részt, egyéni és közösségi örömöket, sikerélményeket átélve.