A koronavírus megjelenése nagyban megváltoztatta a közösségi életünk. Így aztán ezek a másodikos gyerekek nem is nagyon tudtak mit kezdeni azzal a kérdésemmel, hogy nekik mit jelent az, hogy társaság. Melyek azok a társas kapcsolatok, aminek részesei vagyunk/lehetünk? Felépítettük a család intézményétől kezdve, óvodáig, iskoláig, barátokig, sporttársakig. Elkészültek a szeretet házai, minden résztvevő kiszínezte a saját otthonát. Megbeszéltük, hogy a szeretet- egyben a bizalom háza is, és azokat az embereket, élőlényeket, akik fontosak számukra, akiket szívesen látnak az otthonukban, ábrázolják a képen. Kevés munka született, de nagy igyekezettel. Az egyik kisfiúnak bizonyára elfáradtak az ujjacskái, mert azt mondta, hogy az ő szerettei most éppen alszanak, ezért nem rajzolta le őket. 😊
Társas kapcsolatok ápolása
„Az igaz barát, a kezedet fogja, de a szívedet simogatja.”
Gabriel García Márquez
A bevezető és ráhangolódás után a „Süni irigy lesz” cimű mesét meséltem el a gyerekeknek. Amit utána közösen eljátszottunk. Sajnos a járvány helyzet a mi csoportunkat is elérte így kevés gyermek volt aki részt vett ebben a tevékenységben. A mese és a játék után készítettünk Mézi babát (mert közeledik a karácsony). Nagyon szép alkotások születtek. Körbe raktuk az elkészült Méziket és megbeszéltük , hogy a mi kis közösségünk milyen nagyszerü kis Mézi csoportot készített, amik külön-külön is szépek de így együtt sokkal erőssebbek. Több gyerek emlékezett a mesében szereplő sünire, hogy egyedül milyen rossz lehetett neki, de amikor a társaik befogadták mennyire jól érezte magát közöttük.
Szerintem a gyerekek megértették a társaskapcsolat lényegét, a társak támasznyújtását, a baráti kapcsolatok fontosságát.
A novemberi hónapban a meglévő barátságok ápolására és újak kialakítására fektettük a hangsúlyt. Igyekeztünk olyan játékokkal, és egyéb feladatokkal kedveskedni a gyerekeknek, amiben fontos a közösség összetartó ereje. A heti mesénk a Bartos Erika által írt Bogyó és Babóca mesesorozatának Barátság című története volt. A mesét a hét végére már a gyerekek mesélték. Elkészítettük a barátságláncot is, ahol a gyerekek saját képmásukat színezték ki, és ragasztották kartonra, úgy, hogy mindenki képmása a számára legkedvesebb barátja mellé került. Ezt előtte el is játszottuk, kört alakítottunk és megkértem a gyerekeket, hogy mindenki a legjobb barátja mellé álljon. Elmondható, hogy a csoportban egy két mélyebb barátság van, a többieknél inkább alkalom szüli a barátságokat. Mikor épp ki mivel szeretne játszani. Szívesen hívják unatkozó társaikat játékba, erre meg is szoktuk kérni a gyerekeket. A héten meglepetés ajándékot is készítettünk egymásnak. A gyerekek jeleit egy kosárba tettük, melyből mindenki kihúzott valakit, akinek egy rajzzal, vagy más saját kezűleg készített meglepetéssel kedveskedett. Ezeket a meglepetés ajándékokat egy barátságos beszélgető kör végén adták át egymásnak a gyerekek.
A relaxációs gyakorlatok után meghallgattuk a hónap dalát: „Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek”. A dalban lévő mozgássor nagyon tetszett a csoportnak. Ezután körbe leültek a gyerekek, majd a kezemben levő papír szívecskét odaadtam a mellettem levőnek, akitől megkérdeztem: „Kis barátom, hogy vagy?”. A gyerekek eleinte félénken válaszoltak a kérdésre, majd egyre inkább belejöttek a válaszadásba, mikor a kezükbe került a kivágott szív. Ezután került sor a barátságvirág elkészítésére. A színes szirmokba mindenki belerajzolta a barátja jelét. Nyolc sziromlevél mutatja a kölcsönös barátságokat. A gyerekek meghallgatták a Tavaszi ébresztő mesét, ezután elkészítették a csoport összetartozását jelképező barátságláncot.
A novemberi hónap igencsak változatosra sikerült abban a tekintetben, hogy hol én voltam betegszabadságon, hol pedig a csoportom nagy része. Ennek ellenére, még ha kevesen is voltunk sikerült megvalósítanunk a Boldogságórát.
A ráhangolódás zenehallgatással kezdődött, majd a társas kapcsolatok felvezetésére érzékenyító kisfilmeket vetítettem a gyerekeknek elfogadásról, és befogadásról, közösség erejéről, a baráti és egyéb kapcsolatokról. Ezekről beszélgettünk.
A gyerekek nagyon aktívak voltak, szívesen bekapcsolódtak a tevékenységbe.
Az egyik fő célom az volt, hogy az osztály tagjai ismerjék meg jobban egymást. Ezért elkészítettük a munkafüzetben található ismerkedős feladatot, ami kapcsán olyan osztálytársatt kellett keresni, akire az adott állítás igaz. Jót beszélgettek. Úgy gondolom, hogy szükségük van ezekre az alkalmakra. A jelenlegi helyzetben még inkább felértékelődött a társas kapcsolatok fontossága. Házi feladatként hála levelet kellett írniuk valakinek, akinek hálásak, majd át is kellett adniuk. Szívet melengető volt számomra, hogy én is kaptam levelet.
Szerettünk volna tenni valamit a közösségért, ezért részt vettünk az iskola dekorálásában. Egy téli kis házikó renoválását vállaltuk. 🙂
Zárásként meditációs zenét hallgattunk.
Együtt! – A társas kapcsolatok egyik alapja az együtt eltöltött, megélt idő. Egy osztály életében létfontosságú a közösségépítés. Mindezt segítik a közös programok, a szabadidős játékok. A tanórákon a drámajátékok, a csoportmunkák. A boldogságórák mindezt megtámogatják . Az őszi hónapok mindig eseménydúsak iskolánkban, osztályunkban. Októberben többször kirándultunk , túráztunk . Sajnos novemberben sokat betegeskedett az osztály, de az előtte lévő két hónapunk igazán élménydús volt, a társas kapcsolatok ápolását a változatos őszi programok alatt folyamatosan gyakoroltuk, megéltük. Például meglátogattuk Budapesten a Mesemúzeumot, amit szívből ajánlunk mindenkinek. A mesehősök hétpróbája igazi közösségépítő foglalkozás. A sulis Őszi Kavalkádunk minden osztályunknak igazi kihívás, hisz tanítók nélkül, önállóan közlekedve, összetartva, egymást segítve végzik el a feladatokat a gyerekek. A közösségépítő játékaink a mindennapok részei, tanórákon, a boldogságórákon és a délutános szabadidős tevékenység alatt is sokat játszunk együtt, közösen.