Játékok ejtőernyő használatával:
– relaxáció
– rajzolás (ujjal) társuk hátára
– zene „rásimogatása társukra
– együttműködés gyakorlása : ne essen le a plüss játék az ejtőernyőről
– olvadó jégtábla ( mozgásos játék)
Barátság karkötő készítése
Társas kapcsolatok ápolása
Brunszvik Teréz Napközi Otthonos Óvoda
Játékok ejtőernyő használatával:
– relaxáció
– rajzolás (ujjal) társuk hátára
– zene „rásimogatása társukra
– együttműködés gyakorlása : ne essen le a plüss játék az ejtőernyőről
– olvadó jégtábla ( mozgásos játék)
Barátság karkötő készítése
Szolnoki Fiumei Úti Általános Iskola
Csoportmunkában, jó hangulatban dolgoztak együtt. Fontos volt az együttműködés, a másik ötleteinek elfogadása. Munka közben észrevétlenül alakultak a baráti kötődések.
A foglalkozást egy relaxációs játékkal indítottuk. Körben ülve Palya Bea: Szaladnak a madarak c. dalára egymás hátát – a dal szövegének megfelelően –finoman ütögetve, simogatva megmasszíroztuk.
A témát egy telefonos játékkal vezettük be. „Felhívva” barátunkat érdeklődtünk egymás felől, elmondtuk hogyan érezzük magunkat, megköszönve a hívást és érdeklődést.
A gyermekekhez közel álló témájú mesét találtam a téma feldolgozásához: Fülöpke az óvodában – örök barátság címmel. A gyermekek érdekődve, átéléssel hallgatták, a mindennapi óvodai életükből példát merítő, ovis barátságról szóló mesét.
Ezt követően arról beszélgettünk, kinek van olyan barátja, aki nagyon fontos számára és szomorú lenne ha elköltözne, mint Fülöpke barátja. Egy kisfiú kivételével – ő a testvérét nevezte meg – minden gyermek megnevezett valakit az óvodából, akit barátjának tart. Azt is megfogalmazták, miért fontos számukra ez a barát, miért szeretik őt, mit szeretnek együtt csinálni.
Ez a beszélgetés is előhozta azt a problémát, hogy nem minden gyermeknek van szoros baráti kapcsolata az óvodában, vannak peremhelyzetű gyermekek, akik csak otthon találják meg azt a kötődést, amit az óvodában is szeretnénk, hogy átéljenek.
Éppen ezért terveztem be a „Titkos küldetés” játékot.
Megbeszéltük a gyerekekkel, hogy most ők lesznek a jóságos manók, akik azon dolgoznak, hogy senki szomorkodjon és ne érezze magát egyedül. Minden napra kaptak egy titkos feladatot 5 napon keresztül. Ezeknek a képeit a csoportszobában egy jól látható helyre egy-egy szívecskében kiraktuk, hogy minden nap láthassák.
1. Kézzel készített ajándék egy barátodnak.
2. Játssz valakivel, akivel eddig nem játszottál!
3. Ölelj meg valakit, aki szomorú!
4. Mondd el valakinek, hogy szereted és fontos számodra!
5. Hozd be kedvenc játékodat és oszd meg a többiekkel!
Ha valakinek sikerül az aznapi küldetés, az megsúghatja nekem, és az ő jele már biztosan felkerül az aznapi szívecskére.
A gyerekek izgatottan várták a küldetés napjait, de sajnos a vírushelyzet közbeszólt, hetekig minimális létszámmal ill. karanténban voltunk, így ez alkalommal ezt nem tudtuk megvalósítani, de egy későbbi időpontban erre a játékra mindenképpen szeretnék alkalmat biztosítani.
Ezen a boldogságórán sem maradt el a gyerekek által kedvelt kézműveskedés. Gyöngyfűzéssel barátság-karkötőt készítettünk, melyet a választott barátjuknak ajándékozhattak.
Ezt követően egy párválasztó énekes játékkal (Kinek nincsen párja…) mindenki párt választott magának. A Mit csinál a kis kezem? mondokát eljátszva megsimogatták, csiklandozták egymást. Nagyon élvezték a közös játékot, több alkalommal, párcserével is eljátszottuk kérésükre.
A foglalkozást egy mozgásos, ölelős játékkal, és a Ha boldog vagy dal közös eléneklésével, mutogatásával zártuk le.
A házi feladat ez alkalommal a Mf. egyik feladata, a Hálás vagyok a barátaimért kiszínezése volt.
A hónap dalával kezdtük. Beszélgettünk a barátságról. Kinek hány barátja van? Milyenek a jó barátok? Elkészítették a barátságvirágokat. Lezárásként egy meditációval fejeztük be az órát. Meditációban a barátok jelentek meg a képzeletbeli utazás során.
Csoportunkban gyakran játszunk olyan jellegű játékokat, melyekkel a szeretet különböző kifejezési módjait gyakorolhatják a gyermekek. Például egymás megölelése, simogatása, szóbeli kifejezése egymás megbecsülésének.
A társas kapcsolatok ápolása a kamaszkorban nagyon fontos. Sok baráti kapcsolat ebből az időszakból ered, de ha nem is maradnak meg ezek az öröknek hitt barátságok, a serdülőkori nehéz időszakot segítenek átvészelni, könnyebbé tenni.
Mi, felnőttek, pedagógusok nem csak a boldogság órák keretén belül, de a mindennapokban is arra törekszünk, hogy a gyerekek óvják kapcsolataikat, vigyázzanak a barátságokra.
Számtalan tanórán kívüli programon veszünk részt, amelyeknek célja többek között a társas kapcsolatok építése, gondozása, megóvása.
Ide egy olyan képet kapcsolunk, ami tökéletesen mutatja a csoportunk dinamikáját, és véleményem szerint az is jól látszik rajta, hogy működnek ezek a társas kapcsolatok.
Szeged és Térsége Eötvös József Gimnázium , Általános Iskola Weöres Sándor Általános Iskola
A boldogtalanság legnagyobb forrása kétségkívül a magány.
Törekednünk kell tehát valamilyen társas kapcsolat kialakítására.