Novemberben a társas kapcsolatok volt a témánk a csoportban.
Feldolgoztuk a témát a Tavaszi ébresztő, illetve a Visszajött a répa című mesével. Beszélgettünk a csoportban kialakult barátságokról, a helyes-helytelen viselkedésről egymással szemben.
Játszottunk olyat, hogy egy társuknak el kellett mondaniuk, pozitív tulajdonság kiemelésével, hogy miért kedvelik.
Fűztünk barátságkarkötőt.
Közös munkával, összefogással Legoból építettek.
Barátsághálót is készítettünk fonal segítségével. Itt a gyerekek választottak egy nekik kedves személyt, és átadták neki a gombolyagot, miközben elmondja miért szereti.
Hallgattuk Bagdi Bella témához kapcsolódó dalát, kiszíneztük a téma jelét és felragasztottuk a Boldogságvárunk 3. lépcsőfokára.
Társas kapcsolatok ápolása
Ebben a hónapban Boldogságóra keretein belül a társaskapcsolatokról beszélgettünk. Hiszen a család mellett az egyik legfontosabb kapcsolat a barátok. A gyermekek nagy örömmel kezdték sorolni a barátaik nevét, azt hogy milyen jó érzés is nekik amikor a barátaikkal tölthetik az idejüket itt az óvodában. Elkészítette mindenki saját magát majd egy mágnestáblára ragasztották magukat a barátjuk mellé. Így készült el a mi kis süni csoportunk barátságköre.
Fábiánsebestyéni Arany János Óvoda,Közművelődési Intézmény és Könyvtár
A mese figyelmes meghallgatása után beszélgettünk, hogy miért is jó annak, akinek vannak barátai. Egymásnak adtuk át az ölelést, amit kaptunk….így alkotva egy ölelésláncot!
Boldogságóra vázlat
Korcsoport: Kiscsoport
A foglalkozás témája: Társas kapcsolatok ápolása
A foglalkozás ideje: November hónap
Tevékenység kidolgozása
1.Szervezési feladatok: Eszközök bekészítése, szellőztettetés, megfelelő hely biztosítása.
2. Motiváció: (Játék)
Kinek adnád a Szívecskét! Szívecske mutatása majd továbbadása a barátunknak, akit nagyon szeretünk.
3.A foglalkozás kezdő relaxáció: Dombrítok, mint a cica…
Mondókára hátunkat domborítjuk majd fejünket, nyakunkat behúzzuk és a sarkunkra ülünk. Néhányszor megismételjük.
4. A foglalkozás kezdő ének: Bagdy Bella: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek
Az ének alatt tapsolunk, dobbantunk, nyújtózkodunk, illetve ismételjük, amit hallunk.
5. A téma bevezetése: Miért jó nekünk, ha vannak barátaink?
a) Beszélgetés különböző képek alapján, hogy a barátok mit csinálhatnak együtt.
b) Mi is nagyon szeretjük egymást, ezért sokszor játszunk együtt: Gyöngysor játék
Napocska: kör; Nyaklánc: kézfogás kar fent; Tenger: kézfogás karfent-lent.
6. A téma feldolgozása: Boldog Dóra báb megjelenése és a” Kerekerdő kalandra hív…” mondókával a mese előkészítése
Hóbuci a barátságos hóember (szerző: Göbölyös Attila)
Beszélgetés a meséről, kérdések feltevése, illetve megerősítése annak, hogy mennyire fontos, hogy legyenek barátaink.
Boldog Mondóka elmondása után a gyerekek megkapják a szívecskéjüket, amit felragasztunk a Boldogságfüzérünkre.
8. A foglalkozás lezárása: a társas kapcsolatok jelének kiszínezése, majd felragasztása a Boldogság várának harmadik lépcsőfokára.
9. A foglalkozás záró ének: Bagdy Bella Boldog vagyok
A gyerekek önfeledt tánca a foglalkozás végén.
Az órát A mese a barátságról című történet olvasásával kezdtük el. A történet meghallgatása után beszélgettünk arról, kinek mit jelent a barátság. Készítettünk illusztrációt a meséhez illetve el is játszottuk, hiszen a drámajáték segíti az ön-és társismeretet. Ezután az ” Azt szeretem benned.. „nevű játékkal folytattuk az órát. Körben ülve mindenki elmondta egyenként, hogy mely dolgokat szereti a mellette ülő társában. Nehéz volt megfogalmazni a gondolataikat, érzéseiket, viszont nagyon kedvelték a játékot.Legtöbbször a következő hangzott el ” Azt szeretem benned, hogy játszol velem”, Azt szeretem benned, hogy lehet veled sokat nevetni”. Az óra végén készítettek egy naptárt, heti tervet, amelyben egy-egy nap közös tevékenységét fogalmazták meg, melyeket meg is valósítottak. Zárásként meghallgattuk „Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek” című dalt.
Támogató kapcsolatok:
– Mi jut eszedbe erről?
– Kit? Mit? lehet támogatni?
– Te támogatsz valakit?
– Téged támogat valaki?
A csapat ereje; Társak nélkül nehezebb; A közösségre, a közösség erejére/támogatására szükség van.
Közös játék, amely alátámasztja, hogy a közös munka, az összetartozás nagyon fontos.
Mindig igyekszünk kicsit jobbá tenni, ápolni kapcsolatainkat. Nem könnyű feladat ezt igazán jól csinálni. Ez a téma osztályunkban szinte állandó. Ám most még inkább figyeltünk erre. A Boldogságóránkon kedves, barátkozó üzeneteket írtak egymásnak a gyerekek. Volt, aki olyan személyt választott, akivel még inkább mélyítheti a barátságát, illetve olyan is volt, aki pont egy új lappal szerette volna indítani kapcsolatát az osztálytársával és valaki olyat választott akivel még nem annyira szoros a barátság. Nem teljesen voltak titkosak ez az üzenetek, hiszen lehetőséget adtam rá, hogy aki szeretné, felolvashatja üzenetét, ezzel az osztály előtt felvállalva gondolatait. Nagyon örültem, mert több jelentkező is volt.
Annyira belelendültek a gyerekek az üzenetek írásába, hogy akár reggelig írták volna. 🙂 Persze lap még volt bőven, úgyhogy délután és otthon is lehetett gyártani a jobbnál-jobb kedveskedő üzeneteket.
Köszönjük szépen a havi témát! Ismét fejlődtünk, tanultunk.
November hónapban nagyon sok dologgal foglalkoztunk a téma kapcsán. Az erősségkert megtekintése után, mint mindig, beszélgettünk az új témáról. Nagyon jó és tartalmas beszélgetés kerekedett belőle. Olvasás órán „A róka és a farkas a lakodalomban ” című mesét dolgoztuk fel, ennek segítségével beszélgettünk a társas kapcsolatok mélységéről, milyenségéről, az igaz barátságról. Barátsággal kapcsolatos közmondások értelmezését beszéltük meg. „Jobb adni mint kapni” közmondás alapján cetlikre ötleteltünk, hogy mit adhatunk és kaphatunk egy igaz barátságban. A kis hercegből ismert idézet értelmezték a gyerekek, az igaz barátot jellemző tulajdonságokat gyűjtöttünk, válogattunk ki. Készítettünk barátság füzért, illetve barátság pizzát (egymás hátán, kézmozdulatokkal „pizza” készítése útmutatással).
A hónap kedvence náluk egyértelműen az osztályerő dal megírása, megzenésítése és megkoreografálása volt. (Az ötlet az új könyvből származik, bár nem igazán rap lett és nem kis csoportokban csináltuk, de több órából is szántunk rá időt)
Inspiráló volt számukra a most futó Megasztár. Illetve szerencsések vagyunk hogy van egy tehetséges zenész is köztük. Mindenkinek ajánlom ezt a feladatot! Sok móka és kacagás jár mellé. El is tettük, hogy a majdani szalagavató meglepetés produkciója legyen.
Még egy számomra nagyon emlékezetes beszélgetést említenék. A koraszülöttek világnapján (ami a könyvben hibásan 11.18-ra került) szóba került, hogy hármasikreim vannak, és bizony nem volt könnyű az érkezésük, ezért számomra ez a nap mindig nagyon érzelmes. Kíváncsi voltam ők mit tudnak a születésükről, hogyan is élte meg az édesanyjuk, családjuk. Úgy hiszem ez a téma otthon is folytatódott a legtöbb esetben…
A foglalkozást egy ráhangolódó meditációval kezdtük. A téma feldolgozásának kiindulásaként Tom Marschall által meghatározott 4 elem alapján mindenki megrajzolta a saját házát. Így végig gondolhatták kapcsolataik minőségét. Megismerkedtünk a Görög mesével, melyet kötetlen beszélgetéssel dolgoztunk fel. Mindenki megrajzolta a kördiagrammal a saját társas kapcsolatát. Megbeszéltük ezek milyenségét és minőségét, a baráti kapcsolatokat és azok fontosságát. Végül mindenki készíthetett barátságkarkötőt, melyet ajándékba adhatott.