November hónapban készítettünk barátságfüzért, és beszélgettünk arról, hogy milyen magányosak lennénk a barátaink és a családunk nélkül?
Az erősség program keretein belül pedig érezlemeket gyűjtöttünk újságokból. Megbeszéltük melyik arckifejezéshez milyen érzelem társulhat? A szívárvány ernyő alá pedig bebújtak azok a gyerekekre, akikre jellemző volt egy adott dolog. Rájüttönk, hogy sok mindenben lehetünk egyformák, de bizony különbözőek is, és pont ez a szép az emberekben.
Erősítettük a csapatmunkát is, ahol a takarós feladqat nem bizonyult könnyűnek, de közös erővel kis lépésekben sikerült egy irányba haladnunk. Majd a csoportunk Hápi kacsáját adtuk kézről kézre.
Társas kapcsolatok ápolása
A Boldogságóra Program 3. témaköre a társas kapcsolatok. Ezt a témát jártuk körbe a Tanak 1-2. osztályával, különös tekintettel a barátságra.
Az óra eleji relaxáló gyakorlat után megismerkedtünk Bagdi Bella: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek című dalával, ami nagyon tetszett a gyerekeknek.
Majd Bezzeg Andrea: Tavaszi ébresztő című versét olvastam fel és a vers feldolgozást szolgáló kérdésekere úgy kellet válaszolni a gyerekeknek, hogy be volt csukva a szemük. Ez nagyon nehéz feladatnak bizonyult, de is bátorítást követően mindenkinek sikerült.
Ezután a barátságról beszéltünk és a munkafüzetben kiszíneztük a jóbarátokra jellemző képeket, majd mindenki kiszínezett egy barátságról készült rajzot is és végül barátság-ujjlenyomatokat is készítettünk.
Az órát énekléssel zártuk.
Társak és barátok.
A novemberi boldogságórán a társas kapcsolatokkal,barátságokkal való témakörben tevékenykedett a csoport. Mint minden boldogságóra, most is relaxációs-mozgásos gyakorlatokkal kezdődött. Aztán kicsi halakká változtak a gyerekek és halrajként egy jelre indulva a raj együtt mozgott egy-egy irányba. A bevezetés után egymás kezét megfova a csoport egymást köszöntötte, ahogy minden alkalommal:- Örülök,hogy itt vagy! Kezdődhet egy jó nap.
Köszöntelek téged,cselekedjünk szépet!
Bagdi Bella: ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek c. dalára énekeltünk és közös élmennyel teli perceket éltünk meg.A dal után minden gyerkőc izgatottan kérdezte meg a mellette ülő társát:- Kis barátom hogy vagy? A játékkört követően Bogyó és babóca; A Barátság c. meséjét és A kívánságok kútjának tika c. mesét nézték meg a gyerekek. A beszélgetőkörben a mese témájából kiindulva az igaz barátságról , egymáshoz való viszonyokról beszélgettünk. Hogyan lehetet volna megoldani, hogy a két jó barát ne vesszen össze?
Az önként jelentkező gyerekek eljátszhatták a mese jeleneteit.
A közös-társas együttműködést a körbe-körbe karikába játék során a gyerekek sikeresen teljesítették az adott feladatot. Zárásként Bagdi Bella: Jól érzem magam boogie c. dalára táncolt mindenki. Végül elkészítettük a mi barátság láncát, amely szimbolízálja a csoport összetartozását. Ezeken a játékokon és rajtunk keresztül jutnak a gyerekek olyan ismeretekhez, tapasztalatokhoz, melyekkel sikeresebbek lesznek a társa kapcsolataikban is.
A gyerekek elkészítették a színes kis emberalakokat, amelyeken saját magukat ábrázolták. Az elkészítés sorrendjében a táblán összekapcsoltam a kis emberkéket. Amikor elkészült a teljes füzér, elemezték, hogy ki mellett találták magukat, milyen a kapcsolatuk a papírból kivágott társukkal a valós életben. Nagyon jól szórakoztunk. Megbeszéltük, hogy mi köti össze őket, mi köt össze minket, embereket.
November hónap boldogovi témája a társas kapcsolatok volt. A Maci csoportban a boldogórát egy relaxációs gyakorlattal: az „együtthangzással” kezdtük, ahol a hangomba bekapcsolódva a gyerekek először halkan, majd egyre hangosabban „hümmögtek” velem. Nagyon tetszett nekik ez a játék, alig bírták abbahagyni. Már ennél a résznél megbeszéltük, milyen jó érzés együtt „hangzani”, „egy húron pendülni” közösen. Ezután a „Nyuszi pajtás hogy vagy?” kérdést körbeadtuk a szőnyegen ülve és mindenki megelégedetten válaszolt: jól vagyok. Jó érzés, ha valaki gondol ránk, érdeklődik utánunk. Ezt követte V.Szutyejev: Okoska botocska c. meséje, amit egy udvarról felszedett kis botocskával a kezemben mondtam el a gyerekeknek, és közben interaktívan kimentettem valakit a mocsárból, felemeltem a madárkát a fészekbe, a domboldalon a bottal húzva az egyik gyereket értem fel a domb tetejére…stb. Az ovisok lelkesen és megértve a lényegét hallgatták a mesét. A végén levontuk a tanulságot: a barátok mindig segítenek az élet akadályainak leküzdésében. Aztán egy barátságfára színes madarakat vágtak ki ollóval a gyerekek és mindenki ráragaszthatta madárkáját valamelyik ágra, a barátok természetesen egymás mellé. Közben Zalatnay S.: Mindig kell egy barát c. dalát hallgattuk, és jó volt hallanom, hogy már menet közben is éneklik néhányan a refrént…
Tanulságos volt a Maci csoportban lennem, itt látható a nagycsoportosok körében, hogy megvannak az állandó barátok, ovistársak, akik talán évekig jó pajtik maradnak azután is, hogy kijárták az óvodát, vagy akár tovább. A gyerekeknek feltettem még egy otthoni feladatot: kérdezzék meg szüleiket, van-e állandó, régi jó barátjuk, és meséljenek nekik róla.
„Mindenki hallja, hogy mit mondasz, a barátok meghallják azt, amit mondasz, de az igazi barát figyel arra is, amit nem mondasz ki.” – Relaxálással kezdünk: ” Napra forgó a napraforgó…” -„Kis barátom, hogy vagy?” – a gyerekek körben ülve, megkérdezik a mellettük ülőtől, hogy hogy van. – Közös barátságvirág készítése, és a barátok lerajzolása – Kerekerdő kalandra hív…” – Tavaszi ébresztő c. mese – Beszélgetés a barátságról. ” „Ugye milyen fontosak a barátok?” Nevezd meg a barátaidat! Mi jellemző rá? Miért Ő a barátod? -Kiszínezzük a barátság jelét! -Ölelős játék – CD-ről: ” Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek!” -Barátság jelének felragasztása a vár következő lépcsőfokára.😊🌺
Ezen a Boldogságórán beszélgettünk a családról, a barátainkról, az ismerőseinkről. Elmondták és el is játszották, hogyan tudják egymást felvidítani, ha a másik szomorú. Elkészült a csoport barátságlánca is. A végén pedig a beszélgetőkör „Azt szeretem benned, hogy…” mondatokkal zárult.
A foglalkozás továbbéléseként otthonra a család is kapott feladatot. Aki szeretné elkészítheti a családfáját. KÍváncsian várjuk a lelkes, aktív családokat, akik elkészítik.
A társas kapcsolatok nagyon fontos szerepet játszanak az életünkben. Novemberi témánk a család és a barátok köré épült. Játszottunk, rajzoltunk, beszélgettünk, meghallgattuk a hónap dalát. Mesehallgatás után arról beszélgettünk milyen is az igaz barát, hogy ápoljuk a baráti kapcsolatainak és milyen nehézségeink adódhatnak a kapcsolatainkban.
A novemberi boldogság óráink fő témája a barátság volt. Megbeszéltük mit jelent az összetartozás, a társas kapcsolatok. Miért van fontos szerepe az életünkben a barátoknak? Hogyan ápoljuk a barátságot? Mesét hallgattunk és néztünk a barátságról, meghallgattuk a hónap dalát. Kirakó elemeinek összeillesztésével mutattuk meg az összetartozás erejét.
November hónapban is meghallgattuk a hónap dalát, elszavaltuk az erősségmondókákat. Miután összeszedtük a karaktererősségeinket, megbeszéltük, hogy ebben a hónapban különösen ügyelünk a pozitív érzelmeinkre, a barátságainkra.
A hétfői közösségi foglalkozásokon készültünk az iskolaáldó ünnepségre.
Az eltelt három tanév sikereit magas rangú vendégekkel ünnepelhettük.
A gyerekek kedvence mindig a kézművesség, az alkotó tevékenység. A rendezvényt rajzverseny tette még színesebbé. A kiállítás témája az iskolánk története volt. Mi a templomot rajzoltuk, festettük meg. A tanterem ablakaiból és a folyosó ablakaiból figyeltük meg kis csoportokban az épületet.
A másik két közösségfejlesztő és összetartó programunk ebben a hónapban a Márton napi felvonulás és ünnepség, és az adventi jótékonysági előadásra való készülődés volt.