Hallássérült diákokkal a társas kapcsolatok témakörét dolgoztuk fel.
Társas kapcsolatok ápolása
Csik Ferenc Általános Iskola és Gimnázium
Megszülettek a harmadik évfolyamon is a barátság portrék. A gyerekek idén is megbeszélték boldogságunk alapjait képező fontos kapcsolatokat.
Csik Ferenc Általános Iskola és Gimnázium
A negyedik évfolyamon is megszülettek a barátság portrék és a tanítók osztályaikkal összeszedték azokat a fontos társas kapcsolatokat a gyerekekkel közösen, amik boldogságunk és lelki kiegyensúlyozottságunk alapjai.
Csik Ferenc Általános Iskola és Gimnázium
A 2. a osztályban a tanév első boldogságórájának a témája a társas kapcsolatok fontossága volt. A gyerekekkel átbeszéltük az életükben fontos, számukra biztonságot nyújtó társas kapcsolataikat és azoknak a boldogság érzetükre gyakorolt hatását. Csapatépítő játékokat játszottunk. Az órához tartozó alkotás a barátokról készített portré volt, illetve voltak diákok, akik olyan rajzot készítettek, amelyben megjelenítették, hogy mi az, amit együtt szeretnek csinálni.
A tevékenységet egy ölelő körrel indítottuk, ahol mindenki átadta a szeretetét a mellette ülőnek. Ezt követően megbeszéltük, hogy miért fontos számukra a barátság és mit szeretnek legjobban a barátaikban. Elkészítettük a közös barátság-láncunkat, ahol mindenki a legjobb barátaival kapcsolódik össze. Végül egy akadálypályán kellett végigvezetniük bekötött szemű társaikat, átsegítve jó barátként az eléjük kerülő akadályokon.
Mi a hónap témáját (társas kapcsolatok) Gyurik Ádám, iskolai bűnmegelőzési tanácsadónk segítségével tartottuk meg. Konkrétan ő tartotta az órát és nagyon jó társas gyakorlatok voltak egymás megismerésére és elfogadására. Az órán megtanultuk, hogy a társas kapcsolatok egyik fő mozgatórugója a kötődés és a bizalom. Ezen kívül arról is beszéltünk, hogy mindenkinek különböző a személyisége, más emberek vagyunk, más erősségekkel és más érdeklődési körökkel, a legfontosabb, hogy el kell fogadnunk embertársainkat olyannak, amilyenek.
A Tataházi Mosolyvár Napközi Otthonos Óvodában a 2021/22-es nevelési évben egy csoport (középső-nagycsoportos korosztály) vesz részt a Boldogságóra programban. Óvodánk Pedagógiai Programjában 2021. szeptember 1-jétől dokumentálásra került a Boldogságóra programhoz való csatlakozás, mely szerint vállaltuk, hogy egy óvodai csoportban havonta egy alkalommal Boldogságóra megtartására kötelezettséget vállalunk.
A foglalkozásokat általában Bagdi Bella dalaival és egy relaxációs gyakorlattal kezdjük, majd mesével folytatjuk. Bábok segítségével próbálom felkelteni a gyermekek érdeklődését. A bábozás mindig nagy sikert arat. Mesehallgatást követően beszélgetünk a meséről. Mindenki elmondhatja, mi tetszett, vagy éppen mi nem tetszett neki a mesében. A nagycsoportos korú gyermekek már a mesével kapcsolatos kérdésekre is választ tudnak adni. Önállóan síkbábokat készítenek, majd a témához kapcsolódó mesét találnak ki és báboznak. A Boldogságóra foglalkozáson készített alkotások kiállításra kerülnek a faliújságon.
Tapasztaljuk, hogy a gyermekek közül sokan nehezen barátkoznak és alkalmazkodnak egymáshoz óvodai csoporton belül is. Ez egyfajta megküzdés számukra. Természetesen, igyekszünk oldani az ő feszültségüket, hogy barátra találjon mindenki. Igaz, ez egy hosszú folyamat lesz, de úgy gondolom, a Boldogságórák megtartása ebben is segítségünkre lesz. Reggelente a kapcsolataink és azok erősítése, fontossága kerülnek a beszélgetőkörök középpontjába.
Minden gyermek izgatottan várja, hogy mikor kerül sor egy újabb Boldogságóra foglalkozásra. Az apró örömök témakört a gyerekek különösen szerették. Apró öröm, ha egy közös programot tudunk megvalósítani csoporton belül. Így is történt, süteményt sütöttünk. A szorgos kis kezek segítségével hamarabb készültek el a finomságok. A gyerekek megígérték, hogy segíteni fognak otthon is sütni, főzni és természetesen takarítani is, hiszen akkor az anyukájuknak örömet tudnak szerezni. Az ügyesebb gyerekek már a foglalkozás végén önállóan sorolták fel, hogy szerintük, mik lehetnek apró örömök az életünkben.
Egy következő Boldogságóra foglalkozás keretén belül a megbocsátásról beszélgettünk. Ez egy viszonylag nehéz téma, viszont nagyon ügyesek voltak a gyerekek. Több gyermek segítséggel tudta megfogalmazni, hiszen először tisztáznunk kellett, hogy mit értünk „megbocsátás” alatt. A gyerekekkel megbeszéltük, hogy ki kitől és miért szeretne bocsánatot kérni.
Összegzésként elmondható, hogy a gyermekek örömmel, jó hangulatban vesznek részt a Boldogságóra foglalkozásokon. Úgy érzem a programnak nagyon sok előnyös hatása van. A csoportban kevesebb lett a panaszkodás, jobban meg tudják fogalmazni egyéni kívánságaikat és türelmesebbek egymással.
Az óvodai csoportunk egy boldog „családi” közösség. Örömünket megosztjuk egymással, bánatunkat megbeszéljük, közösen próbálunk megoldást találni rá.
Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek című dalt nagy örömmel énekeljük.
Ballagnak a nagyok, elválunk egymástól.
Kinek ki fog a legjobban hiányozni, miért. Mit kívánsz a szeretett gyermeknek.
Érzelmek megfogalmazása szóban. Egymásnak.
Varázskör!
Egymásra figyelés, egymás értékeinek észrevétele, elfogadásta nevelés, tolerancia.
Terényi A: Új utakon a nehezen kezelhető gyermekekkel könyv alapján.
Pozitív érzelem erősítése az újévi jókívánságokkal.