Nálunk a november
Társas kapcsolatok ápolása
A társas kapcsolatok nagyon nagy szerepet játszanak a tulipán csoportban, mivel a gyerekek már 4 éve járnak egy közösségbe. A gyerekek között nagy kötődések alakultak ki. Most már nagycsoportban elkezdtek udvarolni is egymásnak. Rajzolnak barátaiknak, és kisebb ajándékokat is készítenek egymásnak. A csoportkohézió erős. Sajnos az utóbbi hetekben betegségek során a csoport létszáma hetek óta a felére csökkent. A gyerekek hiányoznak egymásnak, kérdezik, hogy ki mikor fog érkezni az óvodába. Jelentős empátia alakult ki a kis beteg kortársaik felé. Amikor megérkezik egy gyermek szeretettel és öleléssel fogadják egymást. Nagyon ritkán jellemzi csoportunkat a konfliktus többnyire meg tudják beszélni a problémájukat, mert már kis csoporttól arra törekedtünk, hogy beszéljük meg a problémákat, őszinteség legyen. A közösségi normákat úgy alakítottuk ki, hogy a csoportban lévő nyugalom és biztonság szeretet az elsődleges. A gyerekek megtanultak alkalmazkodni egymáshoz. Ahogy egyre nagyobbak a gyerekek, egyre inkább előtérbe kerülnek a kooperatív tevékenységek. Nagyon segítőkészek nemcsak a felnőttek felé, hanem egymás iránt is. A társas kapcsolatok ápolása téma a héten elmélyítette ezeket az érzéseket. Azt gondoltam, hogy relaxációnak egy önkifejezés alapuló Irka firkát folytattunk. Megkértem a gyerekeket, hogy úgy alkossanak ahogy nekik kényelmes. A legtöbb gyerek a földre feküdt le és ott rajzoltak. Nagyobb méretű lapokat adtam nekik, hogy vonzóbbá váljon a tevékenység számokra. Szabadon választhattak a rajzeszközök közül és hamar megtanulták a mondókát hozzá. Utána elhelyezkedtünk a szőnyegen és meghallgattuk Bagdi Bella: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek dalát, amelyet többször is hallgattunk és már szeretik a gyerekek. Következő tevékenység a barátság lánc készítése volt. A gyerekek kiszínezték az önmagukat ábrázoló emberkéket és felragasztottuk egy nagy papírra úgy, mintha kezet fognának egymással. Majd körbejártuk a papírt, úgy, hogy szorosan közös egységet alkotva érezzük a közösséget azt, hogy mennyire szeretjük egymást. Utána beszélgetést kezdeményeztem a barátságról. A hiányzó gyerekeket úgy vontam bele a beszélgetésbe, hogy a jelüket kiraktam egy táblára és egymásról is mondtuk jó tulajdonságokat. Elmondhatták, ki miért hiányzik és mennyire várják, hogy újra találkozhassanak egymással. Mit fognak csinálni együtt, ha újra az óvodában lesznek a kis betegek. Minden gyerek, aki a csoportban volt elmondhatta, hogy ki a legjobb barátja. Így készültek el a barátság virágok. Amelyeket ki raktunk az öltözőbe, hogy a szülők is megfigyelhették, hogy a gyerekek mennyire ragaszkodnak egymáshoz és mekkora közösségi élet van itt a csoportban. Ezek a virágok akár jelzésértékűek is lehetnek. Tükrözik a gyerekek vágyait is, hogy kinek szeretnének játszani, kivel szimpatizálnak. A beszélgetés után felragasztottuk a szirmokat a virágokra, amelyre ráírtuk a gyerekek által kiválasztott jeleket. Utána előadtam a Tavaszi ébresztő című mesét, amelynek témája szintén a barátság, hogy mennyire ragaszkodnak egymáshoz a mesében szereplő állatok. A mese után is beszélgetést folytattunk a gyerekekkel. Meghallgattuk az egyik kedvenc dalukat a Tükör című dalt, amelyre vidáman táncoltak. Játékidőben pedig a rajzasztalnál folyamatosan a feladatlapokat színeztük. A bábjátékot másnap adtam elő a gyerekeknek. Nagyon tetszett nekik a mese megbeszéltük az irigység fogalmát. Mivel a csoportunkba járó gyerekek nagyon szeretik a bábjátékot, ezért ők is előadták azokat. Majd a lánckészítő játékkal óriási hosszú közös láncot készítettünk. Ezzel is jelezve összetartozásunkat. Az épített lánccal énekelni kezdtünk a Lánc, lánc, hosszúláz című dalunkat és körbe körbejártuk a csoportot. A játékok végén pedig felraktuk a vár harmadik lépcsőfok ára a szimbólumot jelző kiszínezett emblémákat. A boldog óra foglalkozás nagyon sok tapasztalatot ad a gyerekeknek segít megismerni újabb fogalmakat és tudatosítani saját és társaik által jelzett érzelmeket. Segít előtérbe helyezni a pozitív gondolatokat. Nagyobb hangsúlyt kap a társas kapcsolat és társakhoz való kötődés emocionális kifejezése.
Nemcsak a gyermekek érzelmi stabilitása a fontos, hanem a boldogóra foglalkozást tartó pedagógusoké is, hogy a kezdeményezéseket őszintén, belső indíttatásból végezzük. Intézményünk folyamatosan tartja a kapcsolatot Bódor Andrea Ágnes (pedagógiai szakpszichológus) boldogságóra trénerrel, aki október végén szakmai délutánunkon erősített meg minket munkánkban. Lelki támasza, iránymutatása hozzájárult önismeretünk, érzelmi intelligenciánk fejlődéséhez.
Foglalkozást vezető: Németh Noémi
Foglalkozás címe: „Szervusz kedves barátom…”
Életkor: 5.-6. év
Fő didaktikai feladatok: Új ének megismertetése („szervusz kedves barátom…”), a hozzá kapcsolódó mozdulatsor bemutatása, gyakorlása. Új mese bemutatása a gyermekek számára: „Bartos Erika: Bogyó és Babóca: Barátság” Ismételt ének: Bagdi Bella: Hálával c. dal ismétlése, játékra invitálás a dallal. Ismert mozgásformák felelevenítése (taps, combütés), téralakítás megvalósítása (kör)
Felhasznált források Bagdi Bella Bezzeg Andrea: Boldogságóra Készségfejlesztő, kifestő és színező munkafüzet 3-6 éveseknek (Imi Print Nyomda, Nyíregyháza)
Bogyó és Babóca: Barátság https://www.facebook.com/nepmese.hu/photos/bartos-erika-bogy%C3%B3-%C3%A9s-bab%C3%B3ca-a-bar%C3%A1ts%C3%A1gegy-meleg-ny%C3%A1ri-napon-bab%C3%B3ca-a-katicakisl/10155843285969859/ 2022. 11. 16.
Bagdi Bella: Hálával
https://www.youtube.com/watch?v=6yWpmWKwcvM 2022. 11. 16.
Bagdi Bella: Hálával c. dalának meghallgatásával játékra hívom a gyermekeket, a szőnyegre.
Ezt követően mondókára a szőnyegen körben járunk, közben párt választunk. Bemutatom a gyermekek számára a megismerésre szánt éneket /”Szervusz, kedves barátom…”/, valamint a hozzá kapcsolódó mozgássort a párommal. Többször ismételjük.
Miután megismerték a gyermekek az éneket, helyet foglalunk kényelmesen és elmesélem a gyermekeknek a Bogyó és Babóca: Barátság c. meséjét.
Ezt követően a barátság fogalmát tisztázzuk, akár a mese, akár saját élmények alapján. A gyermekek kommunikációs képességeinek, készségének fejlesztése mellett érzelmi intelligenciájuk fejlesztésére is törekszem. A társas kapcsolatok, ebben a korban már nem csupán külső jegyek miatt jelennek meg, hanem belső, érzelmi töltéssel is rendelkeznek. Ezek alakulása néha konfliktushelyzeteket is teremt. Az ebből fakadó feszültséget törekszünk oldani azzal, ha ebben a témában egy kicsit jobban elmélyedünk. Várjuk a gyermekek saját gondolatait, megnyilvánulásait.
A beszélgetés után, a nap során megismert páros énekes játékot megismételjük.
Végül a színezőt felkínálva a gyermekek számára visszavezetjük őket a játékba.
Felhasznált irodalom:
https://www.facebook.com/nepmese.hu/photos/bartos-erika-bogy%C3%B3-%C3%A9s-bab%C3%B3ca-a-bar%C3%A1ts%C3%A1gegy-meleg-ny%C3%A1ri-napon-bab%C3%B3ca-a-katicakisl/10155843285969859/ 2022. 11. 16.
Bagdi Bella: Hálával
https://www.youtube.com/watch?v=6yWpmWKwcvM 2022. 11. 16.
Bartos Erika: Bogyó és Babóca / A barátság
Egy meleg nyári napon Babóca, a katicakislány jókedvűen nézett ki háza ablakán.
Megreggelizem – gondolta -, és sétálok egyet az illatos nyári réten!
A sétára a talicskáját is magával vitte.
Hátha találok valami érdekeset, amit hazahozhatok benne – morfondírozott.
Nahát! – kiáltott fel Babóca. – Egy csodaszép cseresznye! Ez aztán a kincs! Finom ebéd lesz belőle!
Megpróbálta feltenni a cseresznyét a talicskára, de túl nehéz volt. Babóca hiába erőlködött, nem sikerült megemelnie.
Épp arra járt Bogyó, a csigafiú.
Miért búslakodsz, kis katicabogár?
Nem sikerül feltennem a cseresznyét a talicskára.
Ne szomorkodj! Majd én segítek! – mondta Bogyó segítőkészen, és együtt tényleg sikerült felemelniük cseresznyét.
Babóca köszönés nélkül hátát fordított Bogyónak, és elindult hazafelé. Bogyó csalódottan nézett utána.
Nem gondolod, hogy nekem is jár abból a cseresznyéből? – dobbantott dühösen Bogyó.
Hiszen segítettem neked!
De hát ezt a cseresznyét én találtam! – feleselt Babóca. – Nem adom! Az enyém!
De Bogyó nem hagyta magát.
Ráncigálni kezdték a cseresznyét.
Nem adom! Az enyém! – hajtogatta Babóca.
Nekem is jár belőle! – kiabálta Bogyó.
Addig rángatták ide-oda a cseresznyét, míg ketté nem szakadt, Bogyó és Babóca pedig a földre huppantak. Meglepetésükre a cseresznyéből egy dühös kukac bukkant elő.
Mit tettetek a cseresznyémmel?! – mérgelődött. – Hiszen ez az én lakásom!
De látva Bogyó és Babóca ijedtségét, így folytatta:
No, nem kell úgy megijedni! Szívesen megmutatom nektek, hol találtam ezt a cseresznyét. Ott nektek is akad majd harapnivaló, én pedig választhatok új házat magamnak. A kukac bemászott a talicskába, és együtt elindultak a cseresznyefához.
Csakhamar meg is találták. A fa telis-tele volt édes, illatos cseresznyével.
A kukac hamar álomba szenderült, Bogyó és Babóca pedig hosszasan csemegéztek. Cseresznyemajszolás közben gyorsan szaladt az idő.
Későre járt már, mikor hazaindultak. Két cseresznyét vittek magukkal a talicskában, az egyiket Babócának, a másikat Bogyónak. Napnyugtakor értek Bogyó házához. Leemelték a talicskáról az egyik cseresznyét, aztán elbúcsúztak egymástól.
Bogyó hosszan integetett Babócának csöpp háza ablakából.
Babóca visszaintegetett Bogyónak.
Bogyó hamar elaludt az izgalmas nap után. Álmában újra cseresznyék között ugrándozott Babócával. és kedvükre falatoztak, míg tele nem lett a bendőjük.
Hamarosan Babóca is hazaérkezett.
Ettől a naptól kezdve Bogyó és Babóca elválaszthatatlan jó barátok lettek.
Feladatlapok:
Furtai ÁMK Bakonszegi Zöldliget Óvoda
Hogyan érzed magad kis barátom? ez a kérdés nagyon sokszor elhangzott a Boldogság óra alatt és azt követően. Kedvesen beszéltek egymással a gyerekek, érdeklődve kérdezgették egymást, miért érzed jól vagy rosszul magad? Nagyon tetszett a gyerekeknek ennek a témának a sokoldalú játékos megközelítése. Szép mozdulatokkal táncoltak a hallott dalocskára. Vidáman játszottunk együtt, meghallgattuk süni, maci és a nyuszi történetét. Majd mindenki gondolkodóba esve mesélte saját kis történeteit, ő miért volt valaha irigy. Eljátszottuk két báb történetét-improvizálva saját kitalált mesénket ( a szamár és a bari ). Sok okos ötletet tudtak mondani, hogyan tudnák megvigasztalni a sírós barit, ha ők éppen a szamár bőrébe bújhatnának. Végezetül nagyon ügyesen kooperatív munkaként csoportokban elkészítették saját kis őszi képüket. Mindenki hozzátette amit szeretett volna, kinek milyen élménye volt az ősz során.
Furtai ÁMK Bakonszegi Zöldliget Óvoda
Hogyan érzed magad kis barátom? ez a kérdés nagyon sokszor elhangzott a Boldogság óra alatt és azt követően. Kedvesen beszéltek egymással a gyerekek, érdeklődve kérdezgették egymást, miért érzed jól vagy rosszul magad? Nagyon tetszett a gyerekeknek ennek a témának a sokoldalú játékos megközelítése. Szép mozdulatokkal táncoltak a hallott dalocskára. Vidáman játszottunk együtt, meghallgattuk süni, maci és a nyuszi történetét. Majd mindenki gondolkodóba esve mesélte saját kis történeteit, ő miért volt valaha irigy. Eljátszottuk két báb történetét-improvizálva saját kitalált mesénket ( a szamár és a bari ). Sok okos ötletet tudtak mondani, hogyan tudnák megvigasztalni a sírós barit, ha ők éppen a szamár bőrébe bújhatnának. Végezetül nagyon ügyesen kooperatív munkaként csoportokban elkészítették saját kis őszi képüket. Mindenki hozzátette amit szeretett volna, kinek milyen élménye volt az ősz során.
Furtai ÁMK Bakonszegi Zöldliget Óvoda
Hogyan érzed magad kis barátom? ez a kérdés nagyon sokszor elhangzott a Boldogság óra alatt és azt követően. Kedvesen beszéltek egymással a gyerekek, érdeklődve kérdezgették egymást, miért érzed jól vagy rosszul magad? Nagyon tetszett a gyerekeknek ennek a témának a sokoldalú játékos megközelítése. Szép mozdulatokkal táncoltak a hallott dalocskára. Vidáman játszottunk együtt, meghallgattuk süni, maci és a nyuszi történetét. Majd mindenki gondolkodóba esve mesélte saját kis történeteit, ő miért volt valaha irigy. Eljátszottuk két báb történetét-improvizálva saját kitalált mesénket ( a szamár és a bari ). Sok okos ötletet tudtak mondani, hogyan tudnák megvigasztalni a sírós barit, ha ők éppen a szamár bőrébe bújhatnának. Végezetül nagyon ügyesen kooperatív munkaként csoportokban elkészítették saját kis őszi képüket. Mindenki hozzátette amit szeretett volna, kinek milyen élménye volt az ősz során.
A novemberi téma aktuális volt a csoportunkban, mert éppen olyan időszakban vannak a gyerekek, amikor kezdenek elmélyülni a baráti kapcsolatok. Egyre több tartós barátság figyelhető meg, illetve az ellenkezője is, amikor hangot adnak a „nem barátságnak”. Szerettem volna velük megértetni a boldogságórákon keresztül a társas kapcsolatok fontosságát és azt, hogy nem csak egy valakinek lehetünk egyidőben a barátja, hanem egyszerre lehet több barátunk is akár. Hiszen attól is lehetünk boldogok, ha a barátinkkal lehetünk.
A relaxációt a Márton naphoz kapcsolódva a Totyog a liba, nagy a galiba játékkal kezdtünk, libasorban körbetyogotuk a csoportszobát. Majd légzőgyakorlatként kifújtuk a haragunkat, mint a cica. Az első játékos feladatunk a „Kis barátom, hogy vagy? ” volt, körben ülve mindenki megkérdezte a mellette ülő társát, hogy hogy érzi magát. Türelmesen végighallgatták egymást. Volt, aki azt válaszolta, hogy boldog, vidám, hogy itt lehet az óvodában, de olyan is volt, aki elmondta, hogy nem érzi jól magát, mert még nem gyógyult meg.
Majd megérkezett Boldog Dóra, elmondtuk a Boldogságmodókát és elmeséltem nekik a Tavaszi ébresztő című mesét a barátságról. A végén elképzeltük csukott szemmel a barlangot, ahol a hangya mászik rajtunk, simogatja a szél az arcunkat. Utána a „Szomorú Szilárd – Boldog Blanka” játék során egymást vidították fel a gyerekek, öleléssel, simogatással, puszival. A játék végén pedig a hónap dalára táncoltunk.
Másnap elkészítettük a Barátságláncot. Bábok segítségével elmeséltem a Süni irigy lesz című mesét és megbeszéltük, hogy mi az az irigység, hogy viselkedik az, aki irigy és hogy a barátoknak nem szabad irigynek lenni. Utána csapatokat alakítottunk és a „Fogjunk össze, építsünk együtt” játék során közös várépítés volt a feladat. Nagyon szépen meglehetett figyelni, ahogy összedolgoztak, megosztották a szerepeket. Volt, aki adogatta a kockát, volt, aki „kisfőnök” volt, a többiek pedig hallgattak rá. Nem minden csapattagnak sikerült egyből ráéreznie a lényegre, hogy együtt, közösen próbálják meg a várat megépíteni, de a végére csak sikerült és nagyon tetszett nekik ez a csapatmunka.
Végül elkészítettük a barátságfonal segítségével a barátsághálónkat, amit utána egy tablón is ábrázoltam nekik. Jól látható, hogy ki-kivel szövi a barátságot. Megbeszéltük, hogy a fonál könnyen elszakadhat, ezért kell jól bánni és vigyázni a barátinkra.
Zárásként pedig felkerült a harmadik lépcsőfokra is a jel a Boldogságvárunkon.
Nagyon jó volt a téma, sok új tulajdonságot fedeztünk fel, úgy magukban mint egymásban is. Nagyon szép gyermekkori emlékeket idéztünk fel, lerajzoltuk, megosztottuk egymással. A boldogságóra napot közösen egy lámpás kis körmenettel zártuk, nagyon sikeres volt!!!
Nagyon jó volt a téma, sok új tulajdonságot fedeztünk fel, úgy magukban mint egymásban is. Nagyon szép gyermekkori emlékeket idéztünk fel, lerajzoltuk, megosztottuk egymással. A boldogságóra napot közösen egy lámpás kis körmenettel zártuk, nagyon sikeres volt!!!
Beszélgetőkör: ki a legjobb barátod a Süni csoportban? Miért? Nagycsoportosok vagyunk. Ők már meg tudják fogalmazni ( segítünk egymásnak, tudunk együtt játszani, közösen építünk várat…). Kedvenc Játék választása után, postás játék. Meglepetést szerzünk a barátunknak. A kedvenc játékot odaajándékozzuk a legjobb barátunknak. Smile átadásával fogadja a kedves ajándékot. Miután az összes játék gazdára talált, népmese bábozással: Kutya, macska barátsága, problémahelyzetet oldottunk meg. Mese befejezése másképp: Mit lehetett volna tenni, hogy ne vesszenek össze? Megerősítésképpen szívecske színező cicával, kutyával. Kislányok: Meghívják a kisegeret ebédre, hogy ne rágcsáljon össze mindent. Hogy érzed magad? Barátokkal együtt páros torna gyakorlatok (végig fogjuk egymás kezét barátokként). A vidám hangulatú torna befejezését követően, zenére is mozgunk, „Bagdy Bella: Jól érzem magam”, tovább erősödnek a baráti kapcsolatok, a zenei utasításokat követve mozgunk.