Ősz az erdőben
E havi foglalkozásunkon nagy hangsúlyt kapott az ősz, az őszi erdő. Különböző technikák felhasználásával készítettünk egy őszi erdőrészletet. Közös munka volt, különböző korú gyerekek együtt vagy egymás mellett differenciáltan tevékenykedtek. Szükség esetén segítettem őket a kivitelezésben, ötletadásban. A nagyobb gyerekek is szívesen segítenek kisebb társaiknak. Az ilyen „munka”, az együttes örömteli tevékenykedés jól egybefogja a közösséget, erősíti többek között a gyerekek szociális készségeit.
Munka közben jól esett a közös verselgetés, beszélgetés, dalolgatás, CD hallgatás Bagdi Bella dalaival.
E közben észrevétlenül sok ismeretet szereztek a gyerekek a természetről, állatokról.
Bartos Erika: Bogyó és Babóca-Barátság című meséjét elmeséltem nekik, majd utána megbeszéltük, feldolgoztuk a javaslatnak megfelelően. Sokan okosan mondták el véleményüket a mese szereplőivel kapcsolatban.
Nagyon jó hangulatban telt el a foglalkozás, a kézműves tevékenység 2-3 napon keresztül tartott, a gyermekek aktívak, kreatívak voltak.
A kész „munka” , az őszi erdő csoportszobánkat díszíti, majd kitesszük az öltözőbe, hogy a szülők is megtekinthessék.
Társas kapcsolatok ápolása
Ősz az erdőben
E havi foglalkozásunkon nagy hangsúlyt kapott az ősz, az őszi erdő. Különböző technikák felhasználásával készítettünk egy őszi erdőrészletet. Közös munka volt, különböző korú gyerekek együtt vagy egymás mellett differenciáltan tevékenykedtek. Szükség esetén segítettem őket a kivitelezésben, ötletadásban. A nagyobb gyerekek is szívesen segítenek kisebb társaiknak. Az ilyen „munka”, az együttes örömteli tevékenykedés jól egybefogja a közösséget, erősíti többek között a gyerekek szociális készségeit.
Munka közben jól esett a közös verselgetés, beszélgetés, dalolgatás, CD hallgatás Bagdi Bella dalaival.
E közben észrevétlenül sok ismeretet szereztek a gyerekek a természetről, állatokról.
Bartos Erika: Bogyó és Babóca-Barátság című meséjét elmeséltem nekik, majd utána megbeszéltük, feldolgoztuk a javaslatnak megfelelően. Sokan okosan mondták el véleményüket a mese szereplőivel kapcsolatban.
Nagyon jó hangulatban telt el a foglalkozás, a kézműves tevékenység 2-3 napon keresztül tartott, a gyermekek aktívak, kreatívak voltak.
A kész „munka” , az őszi erdő csoportszobánkat díszíti, majd kitesszük az öltözőbe, hogy a szülők is megtekinthessék.
OM: 201770 Zsadányi Tündérkert Óvoda
5537 Zsadány, Béke u. 56.
Csoport: Méhecske
Pedagógusok: Sallai Anikó , Balázsné Barta Anikó Judit
Időszak: 2022-11-14 – 2022-11-20
Heti terv címe: A társas kapcsolatok ápolása (Boldogságóra program 3.) Testrészeinkkel való ismerkedés
Módszer: Bemutatás , Ellenőrzés , Magyarázat , Szemléltetés , Beszélgetés , Segítségnyújtás , Dicséret , Cselekedtetés
Foglalkoztatási forma: Csoportos , Egyéni , Mikro -csoportos , Páros , Együttes
Bevezetés: A mindennapos testnevelés során sok olyan mondókát ismerünk, ami a testrészeinket felsorolja és meg is mutatjuk a mondóka mondása közben.
Hétfő
Ének, zene, énekes játék, gyermektánc
Cél: Egymásra való odafigyelés fejlesztése a körbejárás, együtt mozgás segítségével.,
Feladat:A ritmusérzék fejlesztése – Az egyenletes lüktetés megéreztetése a testrész érintései egyenletes, játékos lüktetéssel.
Molnár Orsi: Ugi bugi Gryllus: Őszi falevél
Bagdi Bella: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek
Külső világ tevékeny megismerése
A Boldogságóra program 3. témája: Társas kapcsolatok ápolása
Testrészekkel való ismerkedés
Mindennapi mozgás
Itt a szemem, itt a szám Hüvelyk ujjam almafa Jancsi bohóc a nevem
Azt kérdezed, hogy vagyok?
A fejem, a vállam, a térdem a bokám
Kedd:
Verselés, mesélés
*Sarkadi Sándor: Édes ősz
*Bartos Erika: Bogyó és Babóca/ Barátság
*Pont, pont vesszőcske…
Rajzolás, festés, mintázás, kézimunka
*Átrajzolt kézfej színezése ceruzával
*Barátságkarkötő fűzése fonalra színes feldarabolt szívószálakból
Mindennapi mozgás
*Hüvelyk ujjam almafa
*Jancsi bohóc a nevem
*Azt kérdezed, hogy vagyok?
*A fejem, a vállam, a térdem a bokám
*Mindennapos testnevelés, Mondókával egybekötött mozgásos játékok
Szerda:
Ének, zene, énekes játék, gyermektánc
Molnár Orsi: Ugi bugi
Gryllus: Őszi falevél
Bagdi Bella: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek
A ritmusérzék fejlesztése – Az egyenletes lüktetés megéreztetése páros mozdulatokkal (taps, kézrázás, csípő összeérintés, térdrogyasztás..)
Külső világ tevékeny megismerése
Testrészekkel való ismerkedés
A Boldogságóra program 3. témája: Társas kapcsolatok ápolása
Mindennapi mozgás
Jancsi bohóc a nevem
Molnár Orsi: Ugi bugi
Mindennapos testnevelés,
Mondókával egybekötött mozgásos játékok
Itt a szemem, itt a szám
Azt kérdezed, hogy vagyok?
Csütörtök:
Verselés, mesélés
Hüvelykujjam almafa…
Nemes Nagy Ágnes: Gesztenyefalevél
Ujjaimat mutogatom…
László Gyula: Szálló levelek
Pont, pont vesszőcske…
Bartos Erika: Bogyó és Babóca/ Barátság
Rajzolás, festés, mintázás, kézimunka
Barátságszirmokból barátságvirág ragasztása (különböző színű és formájú virágszirmok)
Mindennapi mozgás
Jancsi bohóc a nevem
A fejem, a vállam, a térdem a bokám
Hüvelykujjam almafa…
Péntek:
Rajzolás, festés, mintázás, kézimunka
*Ujjlenyomatokból barátságvirág készítése (temperával)
*A barátság jelének kiszínezése (Boldogságóra program 3.)
Mindennapi mozgás
*A busz kereke csak körbe forog
*A fejem, a vállam, a térdem a bokám
*Mindennapos testnevelés,
*Mondókával egybekötött mozgásos játékok
*Itt a szemem, itt a szám
*Azt kérdezed, hogy vagyok?
Mozgás
Halraj mozgásban (Boldogságóra program 3. Téma: A társas kapcsolatok ápolása
Labdagurítás, feldobás, elkapás Páros labdagyakorlatok
Reflexió:
A gyerekek nagyon szeretik a dalokat hallgatni és mozogni rá. Emlékeztek a korábbi dalokra is és kérték, hogy hallgassuk meg a pozitív gyerek vagyok című dalt is. Jól éreztük magunkat, feljutottunk a harmadik lépcsőfokra. Az egyik kisfiú megkérdezte, hogy mikor érünk fel a tetejére?
Balázsné Barta Anikó Óvodapedagógus
Orosháza Városi Önkormányzat Napközi Otthonos Óvodája, Uzsoki utcai telephely
A társas kapcsolatokkal ismerkedtünk meg. Megbeszéltük mit jelent illetve mi is az. Elkészítettük barátság szirmokból a barátság virágokat. Halrajként együtt úsztunk a csoportba, mint társak, közösen, együtt.
Eljátszottuk az Azért vagy a barátom című játékot, amelyben kezdetben a gyermekek csak a társuk külső tulajdonságait említették, majd rávezettük őket, hogy belső tulajdonságokat is említsenek. Ezután kedves gondolatok születtek. Ellátogattunk az iskolába, megnézni a tavaly tőlünk elballagott gyermekek osztályát. Nagy volt az öröm, ölelték egymást az óvodás és már iskolás társak. Egymást segítve mindenki készített egy mackó síkbábot. Az összetartozás érzése összekapcsolta a különböző életkorú gyermekeket is, szinte egy csapattá válva. A barátságlánc készítése érdekes volt, mert voltak, akik mindenképpen egymás mellé akarták rakni rajzaikat. Ők a nap folyamán is nagyon ragaszkodnak egymáshoz, barátok.
November hónap témája a társas kapcsolatok ápolása volt. Megismertettem velük a Kis barátom , hogy vagy? című játékot, ami nagyon tetszett nekik. Egy kis változtatással ezáltal gyakorolták társaik nevét is, ami most kiscsoport elején nagyon fontos. A barátságlánc elkészítéséhez 10 cm-es papír emberfigurákat készítettünk, és felragasztottuk egy kartonra. Életkoruknak megfelelően szintén beszélgettünk a társas kapcsolatokról, barátságról, boldogságról szeretetről. Elbáboztam nekik síkbábok segítségével a Süni irigy lesz című mesét, majd a szereplők viselkedését is megbeszéltük. Ezt követően a szőnyegen közösen építettünk az állatoknak állatkertet. Ebben a közös munkában minden gyerek örömmel vett részt.
Prügyi Mesevár Napköziotthonos Óvoda
November hónapban a barátságról, a társas kapcsolatok ápolásáról beszélgettünk. A hónap dalát: Ha boldog vagy mutasd meg… énekeltük, barátságláncot ragasztottunk. Szituációs játékot játszottunk bábokkal, együtt építettünk, amiben közösen gyönyörködtünk. A zárókörben pókhálót készítettünk fonalból, ami az összetartozást fejezte ki.
A hónap témája a Társas kapcsolatok ápolása. Közösen meghallgattuk a hónap dalát ( Bagdi Bella: Ha boldog vagy , mutatsd meg mindenkinek a Világomban minden rendben van címú CD-ről).
Beszélgettünk a barátságokról. Milyen jó, hogy minden gyermeknek van barátja. Jó, hogy reggel várják egymást, tudnak együtt játszani. Közösen elkezdtük építeni a ” Varázsgépet”, amely megjavítja az elromlott barátságokat. Különböző színes kockákból építettük meg. Aki a varázsgép mögé állt, mert a barátságuk kicsit megromlott és gondolt valami szépet a barátjáról, énekelt neki egy dalt. A másik oldalon jött vissza azoknak a barátságuk teljesen megjavította a varázsgép.
Hám János Római Katolikus Teológiai Líceum
“A boldogsággal foglalkozó szakirodalom egyik legfontosabb felfedezése, hogy a boldog embereknek jobbak a társas kapcsolataik, mint a kevésbé boldog társaiknak.” (Sonja Lyubomirsky)
Téma: Társas kapcsolatok ápolása
Osztály: Negyedik osztály
Tanító: Urban Klára
Relaxációs gyakorlattal kezdjük az órát: “Kitárom a világom, mint egy virág kinyílok…kitárom a világom”.
Éneklés: ,,Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek”, Bagdi Bella
Beszélgetés: A barátságról beszélgetünk. A gyermekek elmondják, hogy miért fontos számukra az egyik hozzájuk közelálló barát, rokon. Elmondják, hogy hogyan járulnak hozzá boldogságukhoz a jól működő társas kapcsolatok.
Mese: Mese a barátságról – Görög történet – (Ismeretlen szerző)
Szókratész egy napon egy ismerősével futott össze az utcán, aki a barátjáról akarta neki mesélni.
Szókratész nem engedte meg, hogy a barátját mindenféle szóbeszéddel illessék. Arra kérte az ismerősét, hogy mielőtt bármit mondana, feleljen három kérdésre (tripla szűrés).
Az első szűrő: az Igazság. Teljesen megbizonyosodtál arról, hogy amit mondani akarsz igaz?
A második szűrő a Jóság szűrője. Az, amit mondani akarsz a barátomról, valami jó dolog?
A harmadik szűrő: a Hasznosság. Amit mondani akarsz a barátomról, az hasznos lesz nekem?
Tanulság: Szókrátész szavai így hangzanak :” .. ha mondani akarsz nekem valamit, ami nem igaz, nem jó és nem is hasznos, miért mondanád el egyáltalán?”
Közmondások: Barátot szerencse hoz, szükség próbál.
Úgy légy másnak a barátja, hogy magad ellenségr ne légy!
Egyéni munka: A kör közepén
Az ember társas lény. Átgondoljuk, hogy a minket körülvevő emberek mennyire vannak közelebbi, mennyire vannak távolabbi viszonyban velünk. Fontos tudni, kivel, mennyire bensőséges a viszonyunk, kivel milyen dolgainkat oszthatjuk meg, kihez milyen jellegű problémával fordulhatunk.
A kör közepébe a gyermekek saját nevüket írják. Majd a többi körökbe a feltett kérdések alapján nevezik meg a személyeket.
Kérdések: Ki mellett ülnél legszívesebben az osztályban?
Kikre számíthatsz, ha beteg vagy?
Kivel mennél el délután sétálni?
Kiket hívnál meg a születésnapodra?
Kikkel játszanál a hét végén?
Otthoni munka – szülőkkel – a családfaábra elkészítése a szülők meséljenek családi történeteket a nagyszülőkről, dédszülőkről. A következő órán bemutatták az elkészült munkákat.
Az óra lezárása: a tanulók egy – egy szót írtak a lapjukra, olyan a szavakat, melyekkel örömet szerezhetnek társaiknak (Pl.: ölelés, szeretet, megértés, kedvesség, gondoskodás, figyelmesség, udvariasság, stb.,).
Az ember közösségi lény, igazán mások társaságában tud kiteljesedni. A boldogság belülről fakad, mégis fontos, hogy meg tudjuk osztani másokkal ezt az érzést. Ilyenkor energiacsere zajlik két ember között, kedvező esetben mindkét fél ad és kap is egyszerre. Ez a folyamat a kiegyensúlyozott emberi kapcsolatok alapja, ami nagyon erős lelki támogatást tud biztosítani.
“A boldogság megléte ugyanakkor már siker, hiszen, ha boldog vagy, akkor azt éled, amiért születtél. Ennél nagyobb siker pedig nem is létezhet, mert az utadon vagy.”
Búcsúzáskor a gyermekek megölelték társaikat!
Urban Klára, tanítónő