Ezen a héten Ga- liba projektben voltunk a gyerekekkel.
Szent Márton legendáját megismerve libás- párválasztós játékokat játszottunk.
Így összhangba tudtam hozni a társas kapcsolatokkal.
Átbeszéltük, hogy mi a barátság, kit éreznek maguknak barátnak a csoportból.
Beszélgettünk arról, hogy milyen tulajdonságok jellemzik a barátságokat, hogy azonos lelkületű emberek, gyerekek lesznek egymás barátai.
Játszottunk:
– Társkereső játékot adott tulajdonságok alapján.
Ebben a játékban kiütközött az is, hogy aki nem tartozik egyik tulajdonságba se, az bizony a körön kívül marad.
A gyerekek nagyon ügyesen észrevették, hogy ha egy kispajtásuk kimaradt, és jó szívvel hívták be magukhoz a körbe. Szinte mindenki tudta arra a kérdésemre a választ, hogy hogyan érezheti magát az, akinek nincs barátja?
– Ölelős fogót: egy öleléssel kellett felszabadítani, azt a kispajtást, akit a fogó megfogott.
A foglalkozást egy „Barátságlevél” elkészítésével zártuk. Minden kisgyereknek a jelét ráragasztottam egy levél formára.
Megbeszéltük, hogy a csoportban ki- kinek a barátja, és annak a jele került fel a saját jelével ellátott levélre.
Társas kapcsolatok ápolása
Novemberi témánk a társas kapcsolatok.
Szeretetnyelv tesztet töltöttünk ki. Az eredmény: a tanulók 95 % – ának a minőségi idő a legfontosabb, 5 % – nak pedig a szívességek.
Talán nem meglepő, hogy a mai rohanó világban, a felgyorsult élettempó mellett a szeretteinkkel eltöltött minőségi időt értékeljük leginkább. Az idő a fontosság, a szeretet fokmérője. Ne fukarkodjunk vele!
A gyerekekkel a társas kapcsolatok ápolása témakört összekapcsoltam a testünk megismerése témakörrel.
Végig törekedtem, hogy olyan feladatokat adjak a gyerekeknek, melyben valamelyik testrészüket használni kell, de páros gyakorlatok is legyenek javarészt.
1. nap
A gyerekek megnézték a két kis verébről szóló mesét a Barátságról. Beszélgettünk arról miért fontos a barátság, hogy legyen társunk, családunk, miért jó ha jó kapcsolatokat ápolunk. Nem vagyunk magányosak, szomorúak. Milyen fontos, hogy segítsünk egymásnak, összetartozunk.
Elsőként torna gyakorlatok voltak, páros gyakorlatok. Különböző testrészeiket összeérintve(talpuk,hasuk ,homlokuk,hátuk,lábukat összfűztem) tornáztak és táncoltak Levendula néni Barátság zenéjére. A gyerekek nagyon élvezték többször el kellett játszani minden feladat tipust.
Ezután elkészíthették gyöngyből a baràtjuknak a barátságkarkötőjűket, amit örömmel vittek haza.
2.nap
A gyerekek egymáson szemléltetve megnézték és megnevezték a testrészeiket fentről lefelé haladva. Megbeszéltük mi az, hogy páros és páratlan szerv. Megszámoltuk a testrészeinket.
Ezután dekorgumiból elkészítették csapatmunkába Jánoskát, majd elismételtük az ő testrészeit is.
A követlező feladatban párosával kirakhattak 1-1 kirakót ( női és férfi alakzatok voltak rajta) szintén megnéztük a testrészeket és a különbséget a két test között.
Ezután kitettem egy széket és Dórika segítségével gyakoroltuk a felette-alatta-mellette-előtte-mögötte fogalmakat. A gyerekek nagyon élvezték ezt a játékot is, nagyon ügyesen teljesítették a kéréseket.
Végül pedig akinek volt kedve az lerajzolhatta a barátját, családtagját. Emberrajz ábrázolását gyakoroltuk ezáltal.
3.nap
A gyerekekkel átismételtük a társas kapcsolatok lényegi elemeit. Majd az érzelmeinkről beszélgettünk. Vidám, szomorú,mérges,dühös, vicces, nagyon vidám arcokat néztünk meg közösen. Ezek után 3 laminált lap segítségevel filctollal lerajzolták egymást vidáman és szomorúan. Legjobbam a vidám arcok tetszettek nekik ezt többször újra rajzolták egymásnak. A gyerekek élvezték ezt az új játékot eddig ezt még nem játszottuk.
Miután ezt mindenki kiprobálta kört alakítottunk és egy hullahopp karikát úgy kellett körbe adniuk, hogy nem engedhették el egymás kezét. Először nem értették hogyan valósítsák meg 3x játszottuk el, a végén már nagyon ügyesen és gyorsan megoldotta mindenki az átbújást. Ezután összekötötte őket egy rossz manó és ki kellett bogozni magukat. Fontos volt a csapat munka, egymásra figyelés és az egymás megsegítése. A gyerekek nagyon jó hangulatban játszották ezt a játékot is.
A nap zárásaķent Bagdi Bella zenéjét hallgatva mosolygós smile fejeket alakítottak ki a testükből . Az ő ötletük volt, hogy fekve is megalkossák illetve kört formálva is álló helyzetben.
Akinek volt kedve az színezhetett is hálás vagyok a barátomnak színezőt illetve az általam készített feladat lapokat is kipróbálhatta.
A boldogságvárunkra felhelyeztük a jelünket nagy örömmel mondták, hogy már 3 lépcsőfokot másztak meg.
A feladatok végén mindig átbeszéltük éppen melyik testrészünket mozgattuk és használtuk a feladatok során és mi volt a szerepe,funkciója a játékokban.
Ebben a hónapban elbáboztam a gyermekeknek a Süni irigy lesz című mesét, majd a társas kapcsolatok ápolásáról beszélgettünk a beszélgetőkörünk alatt, ill. arról, hogy „miért jó, ha van barátom?”. Hogy vagy körrel indítottam a beszélgetést, majd elősegítettem, hogy mondatokban próbáljának meg válaszolni, és tudjanak értékes gondolatokat adni barátaiknak, akikért szívesen jönnek oviba, vagy szívesen találkoznak ovin kívül, akivel jó játszani, bandázni, beszélgetni, nevetni. Jó volt látni a gyermekek arcát, amikor értékes gondolatokat kaptak és sok nehéz kérdésről is szó esett, hogy milyen rossz amikor valakit kizárnak a játékból csipp-csupp tettek, elszólások miatt. Meghallgattuk és gitárral is eljátszottam a gyermekeknek, és együtt énekeltük táncoltuk a hónap dalát, ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek című dalocskát, amely mindenkinek jókedvet, vidámságot hozott. A társas kapcsolatainkat mézeskalács kép készítésével is színesítettük és barátságkarkötőt készítettünk, mely a mozgékonyabb fiúkat is lecsendesítette és beszélgetésre invitálta a társaságot. Jó hangulatban teltek ezek a napok, sokat mosolyogtunk, és a barátoktól ujjlenyomatokat is szerezhettek, kiszínezhették miért fontos számukra a barátság. Tornatermi játék kapcsán pedig igazi vidámságot hozott az ejtőernyő, melyet közösen lehetett megfogni és labdát pattogtatni, hangosan nevetni, sikítani, örömünket kifejezni. A tevékenység zárásaként a kiscsoportosok segítettek elkészíteni a hónap szimbólumát és még a sírósabbak is örömmel színezték az előző hónap mosolygós arcait. A karkötők egész hónapban készülnek, sokszor összeül a csapat fonogatni.
Petőfi Sándor Evangélikus Gimnázium,Kollégium és Általános Iskola
Társas kapcsolatok ápolása
Ahhoz, hogy jobban megismerjék egymást az elsősök, szerveztünk egy közös programot, amikor tanításon kívül is sok időt tölthetünk el együtt az iskolában. Péntek délután 18 órakor visszajöttünk tanítás után, hoztuk a hálózsákjainkat, pizsiket, és vidám, játékos programokkal töltöttük az estét. Vacsorára pizzát rendeltünk, és egy nagy teremben tornaszőnyegeken megágyazva aludtunk.
Az esemény nagyon izgalmas kaland volt a gyerekeknek, és erősíti bennük az összetartozás érzését.
Csodapókjaimmal feldolgoztuk a hónap témáját. Közösen arra a megállapításra jutottak, hogy a családon kívül számukra a legfontosabb társas kapcsolat a barátság. Minden gyerkőc szóban bemutatta a csoportban lévő legjobb barátját. Mit tart értékesnek a barátjában, miben segítik egymást, mi a közös bennük, vagy esetlegesen miben különböznek. Mivel a gyerekek kreatívak és ügyeskezűek, egy festett portréval kedveskedtek egymásnak. A jelmondatunk: A barátomat segítem, tisztelem és kedvelem.
Székesfehérvári Kossuth lajos Általános Iskola
Gary Chapman szeretetnyelv-tesztje alapján azonos szeretetnyelv csoportok matricái.
Társas kapcsolatok ápolása-elméleti háttér feldolgozása
Pozitív hatások
Barátság
Bizalomjáték
Képfeldolgozás
Mennyire ismeritek egymást?
Barátságötös
Barátság építése,karbantartása
Dolgozz a „házadon”
Ősz az erdőben
E havi foglalkozásunkon nagy hangsúlyt kapott az ősz, az őszi erdő. Különböző technikák felhasználásával készítettünk egy őszi erdőrészletet. Közös munka volt, különböző korú gyerekek együtt vagy egymás mellett differenciáltan tevékenykedtek. Szükség esetén segítettem őket a kivitelezésben, ötletadásban. A nagyobb gyerekek is szívesen segítenek kisebb társaiknak. Az ilyen „munka”, az együttes örömteli tevékenykedés jól egybefogja a közösséget, erősíti többek között a gyerekek szociális készségeit.
Munka közben jól esett a közös verselgetés, beszélgetés, dalolgatás, CD hallgatás Bagdi Bella dalaival.
E közben észrevétlenül sok ismeretet szereztek a gyerekek a természetről, állatokról.
Bartos Erika: Bogyó és Babóca-Barátság című meséjét elmeséltem nekik, majd utána megbeszéltük, feldolgoztuk a javaslatnak megfelelően. Sokan okosan mondták el véleményüket a mese szereplőivel kapcsolatban.
Nagyon jó hangulatban telt el a foglalkozás, a kézműves tevékenység 2-3 napon keresztül tartott, a gyermekek aktívak, kreatívak voltak.
A kész „munka” , az őszi erdő csoportszobánkat díszíti, majd kitesszük az öltözőbe, hogy a szülők is megtekinthessék.