A téma feldolgozását relaxációval kezdtem. A gyerekek most elbohóckodták eleinte. Ma valahogy kevésbé voltak együttműködőek. Többször, lassan végeztük el relaxációs gyekorlatokat, s ez lenyugodtak az elevenebb gyerekek is. Irányított kérdésekkel beszélgetést kezdeményeztem. A témához kapcsolódó mese elmondása után mindenki lerajzolta a barátját a csoportból. Közben lejátszottam a témához kapcsolódó dalt.
Társas kapcsolatok ápolása
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde
A gyerekek kedvelik Bartos Erika meséit örömmel fogadták a Barátságról szóló mesét is, amelyet miután elmeséltünk többen megfogalmazták a véleményüket. Elmondták, hogy ők mit tettek volna, mit kellett volna tenni. Elhangzott a hónap dala is valamint Sarkadi Sándor: Édes ősz című verse is.
A csoport néhány lelkes tagja megtervezte majd elkészítette azt a varázsgépet, amely képes megjavítani minden elromlott barátságot sőt minden csínytevést is helyrehoz.
A gyerekek nagyon ügyesen dolgoztak együtt két csapatban, mindkét csapat választott magának egy-egy vezetőt, tervezőt az ő vezérlésükkel készültek a munkák, amelyek a végén csatlakoztak egymáshoz.
A foglalkozást Bagdi Bella „Jól érzem magam” dalával kezdtünk, boogi-t jártak a gyerekek.
Bartos Erika :Bogyó és Babóca barátság című meséjét hallgatták meg.
A mesét megbeszéltük és lerajzolták mi tetszett a mesében.
Zárásként meghallgatták a Bagdi Bella :” Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek” és táncoltak rá.
Az 5 szeretetnyelvvel megismerkedtünk, mindenki saját magáról tesztet töltött ki. Ezek alapján csoportban, párban, egyénileg mindenki elkészítette a saját jelvényét.
A Boldogságórámra újra ellátogatott Boldog Dóra, miután a szélcsengő megszólalt. A gyermekek nagyon várták már őt, kedvesen köszöntötték. A Társas kapcsolatok ápolása boldogságórámat egy mentálhigiénés játékkal (Rég játszottunk egymással) indítottam el. Fonott kosárban laminált piros szíveket helyeztem el, majd ebből minden gyermek húzhatott egyet. A szívet oda kellett adniuk egy másik gyermeknek, és egy jó tulajdonságot kellett mondaniuk a gyermek neve elé. Például: Azért szeretlek, mert jóságos vagy hozzám Panna.
Többen voltak a gyermekek közül, akik a szív átadása után meg is ölelték egymást. A relaxációs gyakorlatban a jóga gyakorlat elemeit is el tudták mélyíteni magukban, melyet átéléssel végeztek.
„Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek” című dalt énekeltük és mutogattuk el közösen, a hónap során többször kérték még ezt a dalt a gyermekek, kedvencükké vált. Bábjátékként a Süni irigy lesz című mesét meséltem el a gyermekeknek. A feltett kérdéseimre életkorukhoz képest nagyon okos válaszokat mondtak. A Héterdő és időjárás masszázs mentálhigiénés kapcsolatépítő, kapcsolaterősítő játékokat játszottuk el a gyermekekkel, mellyel a társas kapcsolatok erősítése volt a célom. A gyermekek elkészítették a barátság ujjlenyomatukat, többen le tudták már rajzolni a barátnak az óvodai jelét is.
A szülőknek tovább adtam ezt a témát úgy, hogy otthon készíteniük kellett a gyermekekkel közösen egy családfát. Pozitív jelzéssel voltak felém a szülők ezzel a projekt munkával kapcsolatban. Műveiket nagyon kreatívan, részletgazdagon valósítottak meg, melyekről fényképet is készítettem. Az óvodában a kihelyezett faliújságra tettem ki az elkészült munkákat, hogy az óvodába járó gyermekek, szülők, dolgozók egyaránt megcsodálhassák. A fényképek magukért beszélnek.
Ezekkel az elvégzett feladatokkal a Boldogságvár harmadik lépcsőfokára léphettünk.
A mese olvasása után megbeszéltük a hallottakat. Beszélgettünk a barátság fontosságáról. Mi kell a jó baráti viszony kialakításához?
Rajz készitése.
Dátum: 2022.11.23
A Boldogságórát egy relaxációs gyakorlattal kezdjük „Totyog a liba, nagy a galiba”.
Körbe állunk a szőnyegen és egyhelyben bemutatjuk, hogyan totyog a liba. Miután mindenki bemutatta, körbe megyünk totyogó liba járással és közben utánozzuk a liba hangját.
A relaxációs gyakorlat után az asztalhoz ülünk és mindenki kap egy, már előre elkészített malackafigurát (papírból), amelyet mindenki kiszínezhet, megrajzolhat olyanra, amilyenre szeretne.
Ha mindenki elkészült a megépítjük a három házikót. A gyerekek beöltöznek malackáknak és indulhat a mese dramatizálása. A mesével kifejezzük a jó testvéri kapcsolatot, a segítségnyújtást, hogyan tudunk együt élni közösségben.
Miután dramatizáltuk a mesét mindenki kap egy karkötőt, amely a kis csapatunk barátságát- összetartását fogja jellemezni.
Végezetül pedig meghallgatjuk „Bagdi Bella- Szép nap, ölelj most át engem” dalát.
Eljátszottuk a párunk mozdulatait. Illetve illusztráció készült az ajánlott meséhez.
Novemberben a gyerekekkel arról beszélgettünk hogy miért fontosak a társas kapcsolataink. Tudatosítottuk, hogy a társas kapcsolataink folyamatos törődéssel, ápolással tarthatók karban. Képeket gyűjtöttünk a közös élményeinkről. Faliújságot is készítettünk, ahová azokat a képeket tettük fel, ahol a legjobban érezték magukat együtt a gyerekek. Beszélgettünk arról, hogy a problémák is megoldhatók közös akarattal, kedvességgel. A szív szava keresztrejtvény segítségével megtudtuk a varázsszót-SZERETLEK, melynek kimondása minden szívet megnyit. A gyerekeknek elmeséltem az Öreg néne őzikéje című mesét, majd beszélgettünk arról mit érezhetett a Gida, Öreg néne. A gyerekek elmondták, hogy ők hogyan tudtak volna segíteni a Gidának. A foglalkozás végén jókívánságokat írtunk egymásnak -Tőlem Neked-amivel egymás napját tették még szebbé a gyerekek.
November 18. 4. o.
Társas kapcsolatok
Az órát közös énekléssel kezdtük, majd jött a relaxáció.
A gyerekek teljes mértékben tudtak azonosulni a Pöttömke piros vitorlása c.mese szereplőivel. Nagyon aktívan dolgoztak, sikerült őket már az óra elején motiválni, így sokan jutottak szóhoz az órán. Mivel tetszett a diákjaimnak a történet, ezért érdeklődéssel fogadták a szituációs feladatokat. Az egész órán remekül együttműködtek, senki sem volt kiközösítve, közösen segítették egymást. Úgy láttam, hogy az órám elérte célját, hiszen a diákjaim megértették a történet tanulságát és ezzel kapcsolatban el is mondták véleményüket. Az órámnak pozitív nevelő hatása volt a gyerekek viselkedésére. A legjobb élményem az volt, hogy boldognak és aktívnak láttam őket a feladatok oldása közben és remekül dolgoztak. A fagyott babzsák, a százlábú és a tükörjáték feladatot oldottuk meg. Meditációval zártuk az órát.