Az osztálytársi kapcsolatokról listát készítettünk, illetve montázst, hogy miért jó társas kapcsolatban lenni és hogyan tehetjük ezt meg.
Társas kapcsolatok ápolása
Egy sikeres év, egy fontos projekt vége, egy kihívásokkal teli időszak lezárása nem teljes valamilyen közös élmény nélkül. A csapatépítő tréningek nemcsak örömteli élményt adnak, közös jutalomként, emlékezetes módon segítik a lezárást és fejlesztik a baráti kapcsolatokat.
Angol órán John Green ‘Turtles All the Way Down’ (Teknőcök végtelen sora) című regényében elemeztük a szereplők közötti kapcsolatokat. Megnéztük, mi miatt működnek jól vagy rosszul az egyes kapcsolatok. A levont következtetések alapján három csoportban készítették el a tanulók a kiáltványt.
Ezután bemutatták a posztereket és a regény szereplőinek példájával megindokolták, miért kerültek bele a pontok.
Csoportokban dolgozva, hópihéket készítettünk tantermünk dekorálására.
Ezen a héten a csoportban lévő barátságokat mélyítettük, bővítettük és helyeztük előtérbe.
A hét elején megbeszéltük, hogy mi is az a barátság, miért jó, ha van barátod. A barát segít, megvigasztal, lehet vele együtt játszani és ami fontos, hogy te is ott vagy neki, amikor szüksége van rád.
Ezek után elénekeltük a „Ha jó a kedved” kezdetű dalt, melyet átalakítottunk egy kicsit (utolsó versszak: Ha jó a kedved öleld barátod…).
Mindenki megrajzolta, „felöltöztette” a saját papír emberkéjét, majd összeálltak a gyerekek úgy, hogy maguk mellé választották a barátaikat, mely alapján összeraktuk a barátságláncot.
Még aznap alvásnál elolvastuk nekik a Leszel a barátom című könyv egyik fejezetét, mert másnap azt dolgoztuk fel a postásjátékkal.
Reggeli után mindenki rajzolhatott – titkosan, a csoportszoba bármely szegletében elbújva – a barátjának valamit, majd színes borítékba rakta. Rárajzoltuk a jelét és kivitte a kis barátja polcára.
Nagy öröm volt, amikor végre megnézhették, hogy kitől kaptak levelet.
A hét zárásaként, megkértem őket, hogy alkossanak a barátaikkal csoportokat, majd kiosztottunk nekik építőkockákat. A feladat az volt, hogy EGYÜTT építsenek valamit. Volt, akinél először döcögősen ment, majd mikor megértették, hogy nem egyedül kell megépíteni, akkor összetolták amit csináltak és megszülettek a remekművek.
Végül kiszínezték a hét jelét és felragasztották a következő szivárvány lépcsőre.
A Tavaszi Ébresztő című történet felolvasása után eljátszották a gyerekek a maci helyzetében a történetet, elmondták a gondolataikat és az érzéseiket az adott szituációban. Sokat beszélgettünk a barátságról, és az egyedüllétről egyaránt. Minden tanuló elkészítette az őt jelképező kis manót papírból, majd felragasztottuk a nagy szívre kézfogással jelezve az összetartozást.
A társas kapcsolatok ápolása témakört Bogyó és Babóca – A barátság című mesével kezdtük. Megbeszéltük a mese mondanivalóját. Nagyon fontos, hogy az embernek legyenek barátai. Ezeket a kapcsolatokat ápolni kell.
Készítettünk barátság karkötőt, mindenki lerajzolta magát és a legjobb barátját(barátait).
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde Bojti Tagóvoda
Havi Boldogsàgórànk alkalmával beszélgettünk a baràtsàgról, arról hogy mit jelent számunkra ez a fogalom, kit nevezünk barátunknak, ès mièrt. Megnèztük Bogyó ès Babóca: Barátság című mesèjèt, megbeszèltük annak tanulsàgàt, hogy kinek volt igaza, és mi mit csináltunk volna màskèpp. Táncoltunk a hónap dalàra, majd Baràtsàgviràgokat is kèszítettünk. 😊
Nyíregyházi Móra Ferenc Általános Iskola
Boldogságóra program
November
Téma: A Társas kapcsolatok gyakorlása
6.c osztály
A társas intelligencia segít bennünket abban, hogy jól értelmezzük a különböző élethelyzeteket és mintegy „olvasni” tudjunk az emberekben, illetve hamar felmérjük a társas életben bekövetkező apró és ki nem mondott dolgokat. Az empátia, vagyis a beleérzés képessége abban segít, hogy mások érzéseit átérezzük, mely szintén fontos összetevője a társas intelligenciának.
A 6.c osztály tanulói csoportmunka keretében Letye-petye-lepetye – címmel plakátokat készítettek. A gyerekek feladata az volt, hogy gondolják át, mi is történik akkor, ha pletyka kering valakiről. Mi játszódik le abban, aki pletykál, aki hallgatja és akiről pletykálnak. Nyelvet, fület, pálcikaembert rajzoltak, vagy éppen ragasztottak. Az elkészült plakátokról, kreatív alkotásokról fotók készültek.
A témát beszélgető kör keretén belül kezdtük részletesen feldolgozni. A relaxációs gyakorlatok közül a „Hintaszék” gyakorlatot húztuk elő a tarsolyunkból. A gyakorlat nehézségéből adódó egyensúly elvesztések, vicessé tették a szituációt, mely az örömteli hangulatot meg is teremtette. Ezt fokozva énekeltük Bagdi Bella Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek című dalát. Barátság karkötőinket kiosztottuk egymás között és meg is indokoltuk kit miért tartunk barátunknak, milyen érzéseket táplálunk egymás irányába. Süni írigy lesz babjatékkal folytattuk a tevékenységet, s a végén a mese szereplőinek viselkedéséről beszélgettünk. Mindenki kiszinezték önmagát jelképezô figuràjat, melyet összeragasztva kihelyeztünk a csoport szekrényére, jelképezve a baratság jelét is. A munkafüzet játékos feladatain keresztül még jobban elmélyülhettek a témát illetően. Közös énekkel zártuk a foglalkozást.