A havi témánk a társas kapcsolatok volt.
Nagyon fontosnak tartom a baráti kapcsolatokat, mivel társas lények vagyunk.
A havi témát csoportosan dolgoztuk fel.
A gyerekekkel elutaztunk meseországba hajóval, választottam hajós kapitányt , aki mondta a feladatok, „improvizáltuk” a hajó mozgását, balra-jobbra dőltünk, ha veszélyt észlelt a kapitány, akkor gyorsan összehúztuk magunkat.
Mondta a kapitány:
– Jön egy bálna dőljünk előre!
– Jön egy cápa húzzuk le a fejünket.
Az egyik kislány azt mondta vizes lett, ezért gyorsan, átveszi a ruhát. Volt , aki lesöpörte magáról a vizet. Majd kikötöttünk.
Az első játék, amit meseországban játszottunk, megmasszíroztuk egymás hátát, majd jobb kézzel rajzoltunk az előttünk ülő gyerek hátára-napocskát, csigát és rajzolás közben elénekeltük a Süss fel nap.., és a Csiga-biga told ki a szarvadat.. című tanult dalokat.
Mozgással folytattuk tovább. Leterítettem egy „varázs takarót” a csengő hangjára mindenki a takaróra állt úgy, hogy senki se essen le a takaróról. Mindig kisebbre hajtottam a takarót, nagyon jó érzés volt, hogy egyre jobban egymáshoz bújtak és figyelt mindenki arra, hogy egy társuk se maradjon le.
Majd tovább folytattuk a „barátság vonattal”. A szekrényre ragasztott vonatra beragasztottuk a vonat kocsijába a legjobb barátjuknak a jelét. Nagy örömmel töltött el, hogy volt, ahol többen is ültek, egy kocsiban.
Aztán beszálltunk a „barátság vonatba” a Megy a vonat című mondókával utaztunk egy kicsit és mindenki a legjobb barátja vállát foghatta.
Megérkezésünk után leültünk , és egy „postás” játékkal folytattuk tovább. Az egyik gyerek választott egy postást, aki elvitte az ő üzenetét a barátjának. – Volt aki, simogatás, ölelést, szívecskét küldött…
Aztán szőttem egy „varázsfonalat”, amit gurítottunk a legjobb barátunknak és elmondták a gyerekek, miért ő a legjobb barátja Pl.:- szeretek vele fogócskázni, jólesik, ha rossz kedvem van és megsimogat, szeretek vele legózni stb.
Aztán egy „Hogy vagy pajtást” című játékkal folytattuk tovább, ahol körbe ültünk és úgy kérdeztük meg egymást.
Majd felajánlottam nekik egy mesét. Ők előcsalták a mese csalogatós mondókánkkal. A mesetarisznyámból előbújt Bogyó és Babóca síkbábok.
A gyerekek bemutatkoztak a két barátnak, aztán elmeséltem nekik a mesét, nagyon tetszett nekik ez a mese.
Aztán a „barátsághőmérőhöz” mentünk. Mindenki a sajátján beállította, hogy ma volt e barátja. Bátran mondhatom nagyon jó érzés töltött el, mikor láttam a szemükben a csillogást, hogy mindegyik gyereknek van barátja, baráti kapcsolata. Majd visszautaztunk meseországból. Felajánlottam a gyerekeknek, hogy készítsünk barátság virágot. Középre mindenki a saját jelét rajzolta, majd a szirmokra a barátai jelét.
Folytatásként a szőnyegen választottunk 3 csapatot, ahol megbeszélhették a gyerekek ki lesz a csapatkapitány és kaptak egy kosár építőkockát, amit saját elképzelésük szerint használhattak fel. Nagyon szép építmények készültek .
A lezáráshoz felajánlottam nekik, hogy mi lenne ha megmozgatnánk magunkat,-Bagdi Bella a hónap dalára.
A végén azt kérdezték: máskor is beszállhatunk a barátság vonatba, és beállítjuk a barátság hőmérőt?
Társas kapcsolatok ápolása
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája, Székhely Óvoda
A Mókus csoport barátsálánca
Barátságkarkötő készítése
Az órát mozgásos relaxációs gyakorlattal kezdtük( meglengetem a karom…). A hónap dalát megtanultuk és énekeltük színezés közben. ,,A róka és a farkas,, című mesét meghallgattuk, majd beszélgettünk az állatok kapcsolatáról. Beszélgettünk a barátságról, arról, hogy milyen a jó barát. A barátság ápolásával kapcsolatban a szívecskékbe okokat gyűjtöttünk. Zárásképp meditációval fejeztük be az órát.
Az órát mozgásos relaxációs gyakorlattal kezdtük( meglengetem a karom…). A hónap dalát megtanultuk és énekeltük színezés közben. ,,A róka és a farkas,, című mesét meghallgattuk, majd beszélgettünk az állatok kapcsolatáról. Beszélgettünk a barátságról, arról, hogy milyen a jó barát. A barátság ápolásával kapcsolatban a szívecskékbe okokat gyűjtöttünk. Zárásképp meditációval fejeztük be az órát.
Az ősz során gyermekeink nagyon élvezték a különböző termések, levelek gyűjtését. Dióból, gesztenyéből készítettünk szőlőfürtöt, melyet nagy örömmel festettek. Az így elkészült szőlők mellé egy süni is készült a tőke alá, majd a gyurmázás közben még csigák is.
Az osztályunk egyébként is egy összetartó közösség, november hónapban viszont még többet foglalkoztunk azzal, hogy érezzük az együttlét örömét. Bizonyos órák elején zenére párokat alkottunk, és különfèle páros feladatot végeztünk. Volt tükörjáték, ölelés, szkanderbírkózás stb. A gyerekek nagyon élvezték. Megpróbáltunk közösen ellazulni Bagdi Bella dalára, majd beszélgettünk arról, hogy egy barátságot mi ronthat el. Végül a gyerekek készítettek varázsgépet is, ami segít nekik megjavítani egy elromlott barátságot.
Sokat beszélgetünk az osztállyal a barátságról, osztálytársak, társak szeretetéről, tiszteletéről.
A békés együttéléshez, a konfliktusmentes hétköznapokhoz ez elengedhetetlen. A jó osztályközösség kialakítása számomra fontos feladat.
Református Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény Kiskunhalasi Tagintézménye
Ebben a hónapban a Süni csoporttal az „Állati” jó csapat vagyunk posztert készítettük el.
Esztergomi József Attila Általános Iskola
Az alsó tagozatosokkal a barátság témakört jártuk végig. Miért fontosak a barátok és a szerethető vagyok. Rajzoltak egy varázsgépet is, ami az összetört szíveket gyógyítja meg. A hatodikosokkal a szeretetnyelvről beszélgettünk, megismertük magunkat és az osztálytársakat. Elkészítettük a szeretet nyelv matricákat.
A novemberi hónap a társas kapcsolatokról szólt. A gyerekekkel beszéltünk, hogy hogyan kell viselkedni társainkkal, tanítóinkkal, szüleinkkel, az igazi barátségokról. Feldolgoztuk a „A róka és a farkas a lakodalomban ” című mesét, amiben nagyon sajnálták a farkast. Elénekeltük a Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek című dalt. Tököt faragtunk párokban, ezzel is ápoltuk a barátságunkat. nagyon élbezték a gyerekek.