Egy teljes hetet a társas kapcsolatok témára építettem, valamint a hónapban többször is utaltunk a barátok, a kapcsolatok fontosságára.
A „Ha boldog vagy…” kezdetű zenét bekapcsoltam a gyerekeknek. Nagyon hamar odajöttek a szőnyegre táncolni, eljátszották a dalt. Amikor vége lett, újra kérték. A táncolás után relaxációs gyakorlat következett (Dagasztás.). Körbeálltunk, menetirányba fordultunk, mindenki a másik hátát masszírozta, simogatta, „pizzát sütöttünk”. „Teszünk bele lisztet. Most meggyúrjuk, most kinyújtjuk, teszünk rá szalámit, sajtot, stb. betesszük a sütőbe.” Majd leültünk a szőnyegre, és „megettük a pizzánkat”. Utána beszélgettünk. Egymást kérdezték, hogy vagy? Megbeszéltük kinek ki a legjobb barátja, miért szereti őt. Sokféle külső-, belső tulajdonságot, közös játékot említettek. Mindenki sorra került, volt akit többször is választottak. Ezt követően barátságláncot készítettünk. Mindenki kidíszítette a saját kis emberkéjét, közepére a jelét rajzolta, majd felragasztottuk egy nagy kerek papírra. A barátok lehettek egymás mellett. Nagyon élvezték ezt a feladatot. Majd Boldog Dóra érkezett hozzájuk a versikével. Elmeséltem nekik a „Tavaszi ébresztő” című mesét. A gyerekek figyelmesen hallgatták, majd a végén ők kezdeményezték a beszélgetést a szereplőkről, a mesében történtekről, amit nagy örömmel fogadtam. Majd elővettem a vidám-szomorú bábokat, és a már ismert szituációs játékot játszottuk el. (valaki szomorú, hogyan tudnád felvidítani?). Ezután felajánlottam nekik, hogy elkészíthetik a barátság-virágukat, középre a saját jelük kerüljön, és annyi szirom legyen a virágon, ahány barátjuk van, a szirmokban a jelekkel. Mindenki örömmel kezdett neki a feladatnak. Volt olyan gyermek, akinek egy szirom került a virágra, volt akinek tíz. Közben folyamatosan beszélgettem velük. Megbeszéltük, hogy miért jó, ha egy barátja van, vagy ha több. Valaki pedig még Boldog Dóra jelét is lerajzolta (mosolygós arc), ő is a barátja, mondta. Ezek a virágok egy nagy csokrot alkottak (felragasztottuk egy kartonra). A barátság jelképének kiszínezése, és a harmadik lépcsőfokra való felragasztása után lehetőséget biztosítottam a „barátaim” című kép kiszínezésére, valamint barátságvirág készítésére. Néhány gyermek a saját csoportjába járó barátnak adta a virágot, többen pedig átvitték másik óvodai csoportba. Örömmel tapasztaltam, hogy a virágok színezésénél mindenki mondogatta, hogy kinek fogja adni, már konkrét elképzelésük volt. A délelőtt nagyon jó hangulatban telt, a gyermekek alig várták minden játékban hogy sorra kerüljenek. A hét másik napján lerajzolták a legjobb barátjukat. A gyermekek boldogok voltak amikor kitettük a falra a barátságláncot, a barátságvirágokból készült csokrot, majd másnap „A legjobb barátom” című rajzot. Az óvodában dolgozó felnőtteknek örömmel meséltek a játékokról, mutatták az elkészült munkájukat.
Társas kapcsolatok ápolása
A feladat sok-sok elő- és utómunkát hozott. Rengeteg beszélgetés, érzelmek felszabadulása, szituációs játék kísérte ezt a feladatot. Tanulságos volt mindenki számára.
A feladat sok-sok elő- és utómunkát hozott. Rengeteg beszélgetés, érzelmek felszabadulása, szituációs játék kísérte ezt a feladatot. Tanulságos volt mindenki számára.
A társas kapcsolatok témakör feldolgozása nagyon jó hangulatban telt. A tanulásban akadályozott tanulók számára ajánlott feladatokból válogattam ki azokat, melyeket a gyermekeim számára érthetőnek és izgalmasnak találtam. Hangolódtunk a Hogy vagy ma? játékkal, majd a Rád számíthatok és Mennyire ismered jól a társad? cíművel folytattuk, picit változtatva a szabályokon. Végül meg-hallgattuk Halász Judit Mindenki másképp egyforma című dalát, melyhez koreográfiát lánykáim találtak ki.
Az értelmileg akadályozott tanulókkal a társas kapcsolatok téma feldolgozását Bagdi Bella: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek dalával kezdtük, ezzel megalapozva, hogy a foglalkozás jó hangulatban teljen. A gyerekek szívesen énekelték és játszották el a dalt. Majd kiszínezték a könyvben szerelő színezőt, ahol két gyerek van lufival. A témát ezzel indítottuk, hogy vajon milyen kapcsolatban lehetnek egymással? Megbeszéltük, hogy ki mit gondol a társas kapcsolatokról. Beszélgettünk a családról, barátokról, az érzelmekről. Feldolgoztuk A róka és a farkas a lakodalomban című mesét. A feldolgozás során az igaz barátságról alkottak véleményt a tanulók. Végezetül a szoborpark és sziámi játékokat játszották a gyerekek nagy élvezettel, rengeteg nevetéssel.
Kiválasztottuk milyen állatokat szeretünk, melyikre hasonlítunk. Állatos képeket készítettünk, majd saját fotóinkkal jeleztük választásunkat.
November: A társaskapcsolatok ápolása
A novemberi Boldogságórák nagyon tartalmasak és sokrétűek voltak. A társaskapcsolatok ápolásához sok önismereti és együttműködést segítő játékot játszottunk. A foglalkozásokra történő ráhangolódásnál gyakran használtam a „Pozitív gyerek vagyok” kártyacsomagot. „Milyen érzésekkel érkeztél ma az iskolába? Hogy érzed most magad?” Általában ezekkel a kérdésekkel indítottam az órákat. Az érzelmek megfogalmazása eleinte nehezen ment a gyerekeknek. Ennek fejlesztésére sokféle játékos feladatot terveztem be. Pl. „Távirat”, amelyben arckifejezéssel kellett megjeleníteni a különböző érzelmeket. Ez a játék a szókincs fejlesztését is segítette azzal, hogy megneveztük a különböző érzelmeket, de a metakommunikáció fejlődéséhez is hozzájárult.
Játszottunk együttműködést fejlesztő játékokat. ( „Utasítás szavak nélkül, Próbálj bejutni, kijutni a körből, Sziámi, Szigetek, Vakvezetés, Fagyott babzsák, Csomózó játék”)
Különös hangsúlyt kapott az órákon az önismeret fejlesztése. („Mi az, ami szép és jó benned?”)
Nagyon tetszett a gyerekeknek a tükörjáték párban.
Csoportmunkában készítettek a gyerekek varázsgépet, amely helyre tudja hozni a megromlott barátságokat.
Sikere volt a:„Tégy egy lépést felém” és a „Melegzuhany” játékoknak is.
Kooperatív technikával az („ablak”) módszer segítségével keresték a gyerekek kiscsoportban a közöttük lévő azonosságokat és különbözőségeket.
Szintén csoportmunkában összegyűjtötték azokat a tulajdonságokat, amelyeket fontosnak tartanak egy barátválasztás esetén.
Szólásokat, közmondásokat gyűjtöttünk a barátságról.
Összességében egy nagyon élménydús, tartalmas hónapot tudtunk magunk mögött novemberben.
Társas kapcsolatok ápolása Nagykanizsa Központi Óvoda Hétszínvirág Tagóvodájában
A téma feldolgozása folyamatos volt a hónap folyamán csoportunkban. Többféle szituációs játékkal, játékos feladathelyzetekkel igyekeztem felhívni a gyerekek figyelmét a társas kapcsolatok fontosságára. A relaxációs gyakorlatok közül a „Napimádás”-t választottam a témához, mozgásos játékaink közül a „Cica legyen akinek nincs párja” című játék segítette a kapcsolatok alakítását. A gyerekek megismerték, napi szinten hallhatták a hónap dalát.
A téma feldolgozását mesével indítottam, elsőként a Tavaszi ébresztőt hallhatták, ehhez segítségül hívtam Boldog Dórát. Interaktív beszélgetések segítették az elmélyülést a családi kapcsolatok és baráti kapcsolatok terén. Barátságláncot készítettünk, melyhez mindenki lerajzolta magát, a kivágást követően annak a gyermeknek a képe mellé helyezte, akit legközelebb állónak érez magához a csoportban. Egy hétig készültek a barátságkarkötők, kettő azonos színű, melyből az egyiket a karkötő készítője, a másikat pedig a csoport béli barátja viselte. Az összetartozás érzését a kapcsolatok erősítését a „Mindenkinek van barátja” című játékkal gyakoroltuk, pókhálót készítettünk egy fonal gombolyag segítségével. A barátságot erősítő színezők is kedveltek voltak a gyerekek körében, segítették a barátokra jellemző kifejezések használatának elsajátítását. Több alkalommal hallgattuk Bartos Erika Bogyó és Babóca – Barátság című meséjét. A gyerekek megismerték a barátság jelét, hónap végén pedig a boldogságvárhoz vezető lépcsőfokra ragaszthatták. A barátságkarkötők készítése annyira kedvelt tevékenységgé vált, hogy a barátok mellett, a családtagok is kaptak azokból.
A közös zenehallgatás és a téma sokszínű feldolgozása maradandó élményt nyújtott minden gyermek számára.
A héten elég sokszor vitába keveredtek egymással a gyerekek játék közben, barátok haragudtak meg egymásra.
Ezért nagyon megtetszett nekik a Varázsgép ötlete, amit azonnal meg is építettek. Azok mentek át legelőször rajta, akik gyorsan ki szerettek volna békülni.
Megbeszélték, hogy legközelebb is megépítik, ha úgy érzik, szükségük van rá.
November a társas kapcsolatok hónapja. Az emberi kapcsolatok fontosságáról beszélgettünk a gyerekekkel: milyen fontos is, hogy ezek jól működjenek. A barátságot emeltük ki ezek közül végül.
Barátság- mancsokat készítettünk, 5 lényeges tulajdonságát választottuk ki a legjobb barátunknak.
1.osztály Boldogságóra
Mi olyan gépeket terveztünk,amelyek megjavítják a barátságokat. Azért választottuk ezt, mert szeptemberben sok helyről érkeztünk és még nem ismertük egymást. Barátkozni és barátokat megtartani nem könnyű. Ha tehetnénk, olyan gépeket terveznénk, amik használhatók bármilyen fokú „barátságromlásban”, lennének különböző gombok, amelyek oldják a dühöt, a haragot és megkönnyítik a megbocsátást puszival, öleléssel.