E havi boldoságóránkat relaxációval indítottuk. Ez a „DAGASZTÁS” nevű volt. Ezután Mohamed Fatima: Ott leszek …című (barátság)dalával hangolódtunk a „társas kapcsolatok” témára. A zenehallgatást követően megbeszéltük, hogy milyen egy jó barát. Ahhoz képest, hogy 6-7 éves gyerekek, nagyon bölcsen meg tudták fogalmazni a jó barát ismérveit. Nagy jókedvet okozott a „Sziámi” című páros játék. Magyarázatra szorult a szó, de miután megértették, vicces mozgásokat adtak elő sziámiként a párosok. Az elmaradhatatlan mese az órán: A róka és a farkas a lakodalomban című volt. Ezután a mese alapján megbeszéltük, hogy valóban igaz barátok voltak-e a főszereplők; mi háborítja fel őket a róka viselkedésében; mennyire felelős a farkas a vele történtekért; miért volt ez kutya-macska barátság, és mit jelent ez a fogalom. A kreatív feladatban most nem papírral, ragasztóval, ollóval dolgoztunk, hanem barátságsüteményt készítettünk. Kókuszgolyót gyúrtunk, formáztunk, kókuszba görgettük és süteménypapírba helyezve barátunknak adtuk. Az óra végén körbe álltak a gyerekek, kezüket megfogták, majd magasba emelték. Ezzel szimbolizálták az összetartozásukat.
Társas kapcsolatok ápolása
A gyermekekkel a „boldogságkörben” megbeszéltük, hogy a kapcsolatok nagyon fontosak az életünkben. A barátok szeretik, segítik egymást, sokat játszanak és nevetnek együtt, milyen jó érzés, ha sok barát vesz körül bennünket.
Ezért elhatároztuk, hogy nemcsak a csoportunkban keresünk barátokat, hanem az egész óvodában.
Egyik délelőtt meglátogattuk a Boróka Róka csoportot, hogy barátságot kössünk velük. Barátság karkötőt készítettünk, mely az összetartozás jelképe. Örömmel fogadtak bennünket és barátság könyvjelzőt ajándékoztak nekünk, melyet ujjlenyomat szívecskékkel díszítettek. Bemutattuk újonnan tanult szituációs játékunkat: Mivel tudnék mosolyt csalni az arcodra? Kézfogás, pacsi, ölelés, dicséret, mókás arc, vagy csikibirkó?
Miután felkötöttük a karkötőt a gyerekek kezére, összefogtuk a boldogságkört, majd magasba emelt kézzel együtt kiáltottuk: összetartozunk! A barátság megköttetett.
Következő közös programunk a „Mesés barátság” lesz, ahol tea és keksz mellett megnézzük a Trollok című rajzfilmet, melyben a fő téma a barátság.
A Boróka Róka csoport is csatlakozott a Boldogságórás csoportokhoz, akik elkötelezettek a gyermekek pozitív életszemléletre való nevelésében.
„A jó barátok képesek megváltani a világot egy csésze tea és házi sütemény mellett.” (Micimackó)
Ebben a hónapban a társaskapcsolatok ápolásával foglalkoztunk. Sokat beszélgettünk a barátságról, az egymás segítéséről, elfogadásáról. A hónap feladatai közül a Varázsgép megrajzolását választották. A gyerekek csoportokban elkészítették , majd bemutatták hogyan tudja megjavítani az elromlott barátságot. Az óra végén eljátszottuk a tükörjátékot is, nagyon tetszett a gyerekeknek. Vidám hangulatban telt az óra.
Taszári Körzeti Általános Iskola
A társas kapcsolatok témája nagyon közel áll a gyerekekhez, hiszen a társakkal való viszony nagyban befolyásolja jól létünket. A „Tégy egy lépést felém” játék során kiderült, hogy kik vannak közelebb egymáshoz, kik vannak távolabb. A mese nagyon magával ragadta őket, a „Gyógyító üzenetek” írásában nagyon kreatívak voltak. A „Tőlem Neked” üzeneteknél még tanulnunk kell, hogy ha nem tudjuk ki lesz az üzenet címzettje, olyan jókívánságot kell írnunk, ami – bárkihez jut el –, pozitív élményt nyújt. A „Tükörjáték” sok nevetést, vidámságot okozott.
Kezdő relaxációnak most egy relax zene hallgatása közben versike mondása, mely a megérkezésről szól. A gyerekek ráhangolódását a témára segítjük elő. A barátság, a társas kapcsolatok sok kompromisszum, megbeszélés, egymással való beszélgetés, egymásra való odafigyelés által válik szorossá, fontossá. A gyerekeknek már 5-6 éves korukra jól kialakult baráti kapcsolataik figyelhető meg a csoportunkban. A Baráti segítség című mese segítségével dolgoztuk fel a témát. 2 gyerek (testvérpár) van a csoportban, akiknek az érzelmi intelligenciája kiemelkedő , felismerik a szeretet, a hála, a barát mellett a család fontosságát, az összefogás, az öröm fogalmakat.
Majd egy véletlenszerű páros játékot játszottunk, melyben megfigyelhető volt, hogy, aki nem azzal lett pár, akivel egyébként szokott játszani siettette, menekült volna a helyzetből. De a játék végéig kitartottak. A hónap dalát már jól ismerik, hiszen sok zenét hallgatunk, köztük a Bagdi Bella albumait is.
Ha felnőtteknek nehéz időszakon kell keresztülmenniük a Boldogságóra a gyerekekkel erőt ad és feltöltődést nyújt.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Móricz Zsigmond u. Telephely
A hónap témájának feldolgozását a Bogyó és Babóca című mesével kezdtük. Beszélgettünk a társasintelligencia erősségéről. Nagycsoportosaim sokszor érzik a csoporttársaik érzéseit. Ha valaki szomorú kiderítik, hogy mi bántja, és próbálják megvigasztalni. Azt is észreveszik, ha valaki nem játszik senkivel, igyekszenek ezeket a gyerekeket is bevonni a közös játékokba. Hogy ezt a témát támogassam, többször játszunk olyan játékot, ahol az arcukkal kell kifejezni, az egyes érzelmeket. Ezeknek a játékoknak a célja az érzékenyítés. Arra irányul, hogy a mimikából is rájöjjenek, ha valakinek rossz kedve van, vagy bántja valami. Az empátia, a beleérző képesség nagyon sok kisgyerekben jelen van. Ezeket erősítjük drámajátékokkal, olyan helyzeteket teremtünk, melyeket a társasintelligencia erősségének felhasználásával kell megoldaniuk. Játszottak színházasdit, beszélgettünk arról, hogy mit kellet volna tenni a barátoknak a mesében, hogy ne vesszenek össze. A mindennapjainkban is előfordulnak a gyerekek között veszekedések. Arra ösztönözzük őket, hogy próbálják megoldani önállóan ezeket a konfliktusokat. Ha nem megy, természetesen segítünk nekik. Kérdésekkel a jó megoldás felé tereljük őket.Játékidőben a fiúk megépítették azt a csodagépet is, melyben megjavulnak a barátságok.
Az órát Bagdi Bella Jól érzem magam dalával kezdtük, melyre táncoltak a gyerekek. Aztán párba álltak és tükörgyakorlatot csináltak egymást utánozva. Felolvastam egy lengemesét, melynek címe: A homokvár és beszélgettünk a barátságról. A gyerekek 4 csoportban dobbléztak. Az óra végén mindenki leült a helyére és elmondta mi tetszett neki a legjobban ezen az órán.
November-Társas kapcsolatok
Szívesen fogadtam az e havi feladatokat, annál is inkább, mert nagyon fontosnak tartom a társas kapcsolatok jelenlétét az életünkben. Alapvetően társas lénynek születünk , mindannyiunknak szüksége van a szeretetre, másokkal való kötődésre, és szociális életre. Sokat számít kapcsolataink minősége. Legyen, akivel meg tudjuk osztani örömünket, bánatunkat, szükség szerint segítséget kaphatunk. Ezért fontosak a barátok!
Az óvodai élet során igyekszem megteremteni annak lehetőségét, hogy a gyerekek tudják megtapasztalni az együtt lenni jó érzését, hogy szükségünk van egymásra, egymás segítségére. Fontos, hogy tanulják meg értékelni társaikat, legyenek hálásak.
Bagdi Bella Jól érzem magam boogie című dalával indítottam a boldogságórát. Mindannyian vidáman mozogtak a dalra. Az elcsendesedés után elmeséltem Bogyó és Babóca történetét, amit nagy figyelemmel hallgattak gyermekeim. A feltett kérdésekre / kivel értesz egyet, te mit tettél volna? /elmondták véleményeiket, ami nem volt egységes. A gyerekek többsége Bogyót támogatta, mint azt a képek is mutatják. Először a veszekedés jelenetét dramatizáltuk, majd lehetőséget biztosítottam a helyes magatartás eljátszására is. Ők maguk fogalmazták meg a helyes viselkedést. Megfogalmaztuk a mese üzenetét. Segítő társakra szükség van, hiszen együtt többre vagyunk képesek. Légy hálás, ha segítenek neked!
Az állatok az erdőben című feladatot kedvelték. A kis állatok rajzolgatása közben volt alkalmunk hatékonyan beszélgetni az állatok egymásra utaltságáról, hiszen ők is segítik egymást. Páran a gyenge finommotorikai készség miatt kimaradtak, nem rajzoltak, de szemlélők voltak. Az állatok utánzásában már ők is részt vettek.
Csoportomban szépen alakulnak a baráti kapcsolatok. Ragaszkodnak egymáshoz, talán ezért is járnak szívesen óvodába. Egymásnak barátságkarkötőt fontak. /Persze konfliktus is akad bőven, főként a fiúk körében./ Napi szinten igyekszem társas érzelmi intelligenciájukat fejleszteni. A munkafüzet kínálta, témához kapcsolódó színező feladatot is megkapták a gyerekek. Általa a csoport ”szociometriája” is elkészült. A tevékenységek végén újra zenét hallgattunk, a hónap dalát. A téma folytatásaként a havi naptárt elküldtem a szülőknek. Folyamatosan jönnek a pozitív visszajelzések.
Nagyon bízom gyermekeim formálhatóságában, ami által pozitív életszemléletük, boldogságra való képességük fejlődik.
Úgy érzem a témával kapcsolatos kitűzött céljaimat sikerült általuk, velük megvalósítanom.
I. Bevezetés: Ráhangolódás: Bagdi Bella: Ellazulni jaj, de jó! dalának eljátszásával.
Tükörjáték
II. Főrész: Elméleti háttér. Beszélgetés a társas kapcsolatok fontosságáról.
„Tégy egy lépést felém” gyakorlat.
Csoportalakítás.
„Szerethető vagyok” gyakorlat kiscsoportokban.
III. Befejezés: Az elkészült munkák megtekintése, beszélgetés azok tartalmáról, üzenetéről.
Közös meditáció.
Rózsahegyi Kálmán Általános Iskola és Kollégium
A mai boldogságórán beszélgettünk a társas kapcsolatokról. Mindenki elmondta a véleményét. Választottak maguknak párt, akik egymással szemben állva, tükörjátékot játszottak. 3-szor cseréltünk párt. Nagyon jókat nevettek, ahogyan egymás mozdulatait utánozták. Ezután meghallgattuk a hónap dalát, közösen énekeltünk és táncoltunk.