A témát két órában dolgoztuk fel. Az első foglalkozást ráhangolódással kezdtük. Jó volt a néhány perces relaxáció. Ezt követően a Megfelelő szó című történetet dolgoztuk fel a gyerekekkel. A válaszok gyorsan megérkeztek a kérdésekre. A kifejtős feladatmegoldásnál már voltak eltérések a vélemények között. Nagyon jó, elgondolkodtató válaszokat is adott néhány diák. Ezután még a szavak ereje című páros játékra is maradt egy kis időnk. Szerencsére a passzolás lehetőségével csak két hetedikes élt. A tanulóknak nagyon tetszett ez a feladat.
A második órán csoportmunkában a plakátokat készítették el a nebulók, ami pletykáról szólt.
Társas kapcsolatok ápolása
A téma bevezetéseként tükör játékokkal, különböző tükrökkel ismerkedtünk. Alaposan megnéztük magunkat és társainkat is. Felfedeztük, hogy miben hasonlítunk és miben különbözünk. Különböző technikákkal készítettünk képeket önmagunkról és egymásról. Elkészítettük önmagunk papírképét is, amiből barátságláncot alkottunk a gyerekekkel közösen.
Önmagunkon és egymáson is igyekeztünk megfejteni a különböző arckifejezéseket a „Hogy vagy ma?, Hogy érezted magad reggel?” – babzsákos arckifejezés játékkal. A Jól érzem magam boogie – tánc most is elnyerte a gyermekek tetszését, szívesen táncolnak, de figyelünk a dal mondanivalójára is!
Egymással is kiprópáltuk a „Tökörjáték”-ot. Párokat alkottunk egymással szemben, sorban. Az egyik sorban állók először az óvónővel együtt lassan mozogni kezdtek, a másik sorban állók pedig tükörképként utánozták a mozgókat. Az volt a célunk, hogy minél jobban működjön együtt a mozgó és a tükörkép. Néhány perc után szerepeket cseréltek a gyerekek, és önállóan is kitalálhattak mozdulatokat.! Majd párcserével is kipróbáltuk a játékot. Beszélgettünk róla, hogy kivel volt könnyebb együttmozogni, mi volt könnyű, mi volt nehéz?
Mesének a Bogyó és Babóca sorozat Barátság című történetét választottam.
Majd megkérdeztem a gyerekeket, hogy tetszett-e nekik a mese. Az előre elkészített cseresznye, Bogyó és Babóca képét kitettem a falra, hogy egy véleményvonalat tudjunk kialakítani. Több kisgyermek rögtön el tudta dönteni, hogy kivel ért egyet a meséből és miért. De volt olyan kisgyermek is akinek több gondolkodásra volt szüksége a véleménye kialakításához.
A színházas játék során szívese bújtak a szerepekbe a gyermekek, több megoldást is sikerült kitalálniuk és bemutatniuk társaiknak.
Zárásképpen meghallgattuk a hónap dalát! „Ha boldog vagy” című dal közös eljátszása most is a kedvenc játékuk volt a gyermekeknek!
Boldogságóra: A társas kapcsolatok
Feladat: Szeretetnyelv matrica
Ráhangolódásként az önbizalomfejlesztő relaxációval kezdtünk. Sok gyermeknek ez teljesen új és szokatlan feladat volt. Mivel be kellett csukniuk a szemüket ezért én, mint külső szemlélő alaposan meg tudtam figyelni a reakciójukat. Voltak, akik passzívan ellenálltak, ők voltak kisebbségben, voltak, akik kihasználták az időt, hogy fejüket a padra lehajtva szunyókáljanak, ők voltak kezdetben többségben. Olyanok is akadtak, akik feszülten figyelve arra koncentráltak, hogy minden utasítást pontosan végrehajtsanak. Ahogy haladtunk az időben, azt vettem észre, hogy a „szunyókálók” is a feladat utasításainak megfelelően feszítették és lazították az izmaikat, s a vége felé önmaguk számára is észrevétlen végezték a gyakorlatot. Összességében tetszett nekik a feladat. Kérték, hogy máskor is legyen ilyen.
A megfelelő szó című történet feldolgozásával folytattuk az órát. Arra a kérdésre, hogy milyen legszebb é legértékesebb szerveket vihetett a szolga az uralkodónak a következő válaszok születtek:
– máj, mert az a kiválasztás szerve, szétválogatja a jót és a rosszat
– agy, mert minden ott (fejben) dől el
– szív, mert az az egész test motorja
– üres kézzel ment vissza, mert a lélek, kézzel megfoghatatlan
Arra a kérdésre, hogy a legcsúnyább, legszörnyűbb szervnek mit vitt a szolga a legtöbben a gyomor, végbél szerveket tippelték.
Összegzésként közösen megállapították, hogy ez egy tanulságos történet, s a szolga indoklásával teljes mértékben egyetértettek.
Az órát a Szeretetnyelv-teszttel folytattuk. Persze eleinte poénkodtak, hogy tollal vagy ceruzával kell-e kitölteni, kapunk-e rá jegyet, fel kell-e írni a nevüket. De ahogy a válaszokon keztdtek el gondolkodni, fokozatosan, mindenki magába fordulva, elcsendesült, s a végére izgatottan várták a kiértékelést. Az azonos szeretetnyelvhez tartozók egy-egy csoportba összeültek, s arról beszélgettek, hogy:
• Mennyire volt új ez az információ számukra?
• Miben mutatkozik meg ez náluk?
• Milyen nehézségeik voltak már ebből kifolyólag nekik?
• Van-e olyan dolog, amire rájöttek a tesztből és másként tekintenek majd bizonyos dolgokra?
Végezetül a szeretetnyelvükhöz illeszkedő matricát készítettek.
A boldogsàgóra foglalkozáson most a baràti kapcsolatokról volt szó. Kik a baràtaink,miért a baràtaink. Pozitiv tulajdonságok felsorolása, kinek mi a fontos a barátsàgban. Van aki a külső jellemzők alaojàn válaasztjnaa barátját. Pl. ,,,,,A szép ruhája miatt, a hosszú haja miatt stb. Igyekeztem rávezetni őket,hogy az a helyes ,ha a barátainkat a jó tulajdonságok , a személyisége alapján vàlasztjuk,mert jól érezzük magunkat vele, tudunk együtt játszani, egy az érdeklődési körünk, pl.mindketten szeretjük a focit és benne vagyunk az ovis csapatban.
Közösen épitettek a baráti párok, ketten- hárman együtt.
Ezután a lányoknak elmeséltem a Süniről szóló mesét. Megbeszéltük mi a lényege,miről szól. Ezután baráti hőmérőket színeztek a gyerekek a barátaiknak ,és azoknak is ,akik még nem a barátjuk.
A végén Sünivel kapcsolatos feladatlapokat csináltunk, meg kiegészítettük baràtsàg, ” pozitív” motívumokkal.
A társas kapcsolatokat játékokkal és közös tervezéssel, rajzolással erősítettük. Nagyon szerették a Tükörjátékot. Sikerült kidomborítani mindenki jótulajdonságait, amiért kedveljük őt. Majd csapatokban az elromlott barátságok megjavítására terveztek gépeket, melyeket egymásnak bemutattak, és kiállítást szerveztünk belőle.
A társas kapcsolatok alakításának témakörét Tüdőtakarítás relaxációs gyakorlattal kezdtük. Ezután halakká változtunk. Én voltam a vezérhal, szorosan kellett követniük a mozgásomat a csoportszobában, hogy igazi halraj legyünk, hogy így megmeneküljünk a ragadozó halak elől. A témafeldolgozás Bartos Erika: Bogyó és Babóca: Barátság című meséje alapján történt. A mese elhangzása után arról beszélgettünk, hogy kinek van barátja, kivel szeret játszani és csak egy barátja lehet valakinek, vagy több is?
Ezután mindenki erdei állattá változott, és benépesítettük a meseerdőt (Állatok az erdőben játék.) Amikor visszaváltoztunk, mindenki megkereste a barátját, játszópajtását, és az Elvesztettem zsebkendőmet… kezdetű népdalra páros táncot jártunk. A foglalkozás lezárásaként mindenki elmutogatta, hogy érzi magát. (Hogy vagy? Mutasd meg?)
A barátságokat megjavítani képes varázsgépet nem a foglalkozáson, hanem játékidőben építettek azok, akik valamin összevesztek, és elhangzott a „Nem is leszek a barátod!” – mondat. A Varázsgép megépítése közben persze mindig ki is békültek…
Karancslapujtői Kastélykert Óvoda
A társas kapcsolatok és a barátság témához a gyerekek életkorukhoz képest meglepően éretten álltak hozzá, nagyon okos meglátásaik voltak a témával kapcsolatban. A Bogyó és Babóca Barátság című meséjét érdeklődve hallgatták, tetszett neki a történet. A mese után lelkesen fogtak hozzá a „Varázsgép” megépítéséhez, hogy a megromlott kapcsolatokat mindenki helyre tudja állítani.
A róka és a farkas című mese feldolgozása kapcsán beszélgettünk az igaz barátságról. Beszélgettünk a környezetünkben élő értékes emberekről, akikkel kapcsolatban vagyunk, és hogy ez miért fontos az életünkben.
Domoszlói III. András Általános Iskola
Erre a feladatra igen nagy szükségünk volt. Azt érzem, hogy nagyon nehezen rázódik össze a csoportom, ezért ezek a boldogság órák nagyon sokat segítenek nekünk az összekovácsolódásban is. Lelkesen kezdtünk neki a játéknak, bár eleinte döcögve ment. Ahogy ráéreztek az „ízére”, jobban figyeltek egymásra egyre pontosabban tudták követi egymást. Jó móka volt s közben fejlődött az egymásra figyelésük, a problémamegoldó gondolkodásuk.