A foglalkozáson Bella dalára lazultunk el. Majd körbe álltunk és a „Tégy egy lépést felém” játék állításai alapján egy-egy lépést előre haladtak, ha igaznak érezték magukra azt. Nagyon tetszett nekik ez a feladat. Az öreg néne őzikéje című mesét Nagy-Kálózy Eszter előadásában hallgatták meg youtubról diavetítés kíséretében. A mese megbeszélése után „gyógyító üzeneteket” küldtek a kisgidának, a gidamamának, Őzanyónak, Bodrinak, Cilinek és a gida gidácskájának.
Ezek után került sor arra, hogy egy már több hete betegeskedő osztálytársuknak, aki műtét előtt állt rajzoltak, melyekből voltak akik csoportokban tablót is készítettek. Jókívánságaikat videón is elmondták, amit a rajzaik fotóival együtt a műtét előtti napon küldtem el az édesanyának, hogy ezzel is erőt adjunk a kislánynak. Azóta szerencsére már köztünk van és nagyon örült, mikor személyesen is átvehette a képeket.
A választható feladatok közül nagyon tetszett nekik a Tükörjáték, ezért ezt többször játszottuk. Csoportokban beszélték meg, hogy milyen tulajdonságokat kedvelnek egymásban, mit gondolnak ők maguk miért szerethetőek és miért fontosak számukra a barátok. Ez a feladat kicsit nehéznek bizonyult, többször kellett segíteni munkájukat.
Legvégül Bella dalára mozogtunk és énekeltünk.
Társas kapcsolatok ápolása
Meghallgattuk az Öreg néne őzikéje c. mesét, majd kiscsoportokban gyógyító üzeneteket és rajzokat készítettünk.
A gyermekekkel a terem közepén körbe álltunk és babzsákot dobáltunk egymásnak. Annak dobhatták, akinek szerették, de fontos volt a szemkontaktus felvétele. A gyerekek nagyon élvezték. Ezután leültünk és megbeszéltük a társas kapcsolatok fontosságát, hogyan fejezzük ki, ha valakire odafigyelünk.
Ezt követően minden gyermek elmondta, milyen állat szeretne lenni és miért.
Másnapra előhívattam az állatokról fényképet és elkészítettük a posztert a tulajdonságokkal együtt. A gyermekeknek annyira tetszettek az állatos képek, hogy nem ragasztottuk fel a papírra, hanem mindenki hazavitte magával.
Törteli Szent István Király Általános Iskola
A tanulók csoportokban elkészítették a „Szerethető vagyok” plakátot.
Beszélgetőkör: kik a barátaim? Jó együtt játszani, beszélgetni.
Mesére hívó mondóka.
Mese: Bogyó és Babóca- barátság.
Ének+ mozgás: A hónap dala.
Bagdi Bella: Jól érzem magam boogie.
Hogy érezted ma magad a foglalkozáson, és mi tetszett?
Beszélgetőkör: kik a barátaim? Jó együtt játszani, beszélgetni.
Mesére hívó mondóka.
Mese: Bogyó és Babóca- barátság.
Ének+ mozgás: A hónap dala.
Bagdi Bella: Jól érzem magam boogie.
Hogy érezted ma magad a foglalkozáson, és mi tetszett?
Állati jó csapat vagyunk!
Ebben a hónapban diákjaim nagy örömmel keresték, válogatták az állatokat, az állatos képeket az általam választott feladathoz. Motiválta őket a külső, a forma, a szín, az élőhely és a méret. A belső tulajdonságok és a viselkedés kevésbé volt szempont számukra, de a beszélgetések végére megértették a lényeget.
El is készült a 9.E-3. TÁRSAS KAPCSOLATOK végzős osztály ÁLLATI JÓ CSAPAT VAGYUNK! tablója.
A társas kapcsolatok minden életkorban alapvető fontosságúak, a barátsághoz mindenkinek van valamilyen viszonya. A legkisebbeknek a külső hasonlóság és azonos érdeklődés elég a szorosabb kapcsolat kialakításához, a nagyobbaknál a belső tulajdonságok a kapcsolatok alapjai. Az óvodáskor végén már különbözőségeket is el tudnak fogadni egymásban, sőt a barátságról, társaikkal való viszonyaikról már beszélni is tudnak.
A téma feldolgozását a javasolt tevékenységeken kívül még (egy kis -középső csoportban) különböző játékokkal színesítettem.
Ragacs: Lassú tempóban sétálunk, ügyelünk arra, hogy séta közben ne érjünk egymáshoz (az erre kijelölt helyre tehetünk különböző tárgyakat is, amit a gyerekeknek ki kell kerülniük). Amikor azt mondom: „Ragacs!” mindenkinek a hozzá legközelebb álló gyermekhez kell ragadnia, annak megfelelően, hogy milyen testrészt mondok a felszólítás után (pl. váll, comb, mutatóujj stb.) Összeragadva haladnak tovább addig, amíg nem hangzik el az új testrész neve. Ekkor párt váltanak, lehetőleg olyat, akivel ebben a játékban még nem találkoztak.
Tükröm-tükröm: Párokat alkotunk és szembe állunk egymással. Egyikünk lesz a tükör, a másikunk a tükör előtt álló. Egyformán kell mozognunk.
Hangulatjáték: Körben ülünk, három különböző hangulatot ábrázoló lapot mutatok. Először megbeszéljük, hogy mit látunk a képeken. A következő körben arról beszélgetünk, hogy mikor voltunk utoljára vidámak, mérgesek illetve sírósak és miért. A hangulattáblákat körbe is adhatjuk, de a kör közepére is tehetjük, és az veszi el, aki éppen mutatni szeretne valamit az adott érzésről.
Fábiánsebestyéni Arany János Általános Iskola és AMI
A téma feldolgozását a „Tégy egy lépést felém!” játékkal kezdtük. A játék végén megtapasztalhatták a gyerekek, hogy olyan társaikkal is vannak közös kapcsolódási pontjaik, akikkel kevesebbet játszanak vagy barátkoznak. Az Öreg néne őzikéje című mesével folytattuk. A történet átbeszélése, feldolgozása után a csoportok megírták a „Gyógyító üzeneteket”. Nemcsak a történet szereplőinek, hanem egymásnak is írtunk jókívánságokat. Azokat beletettük egy dobozba, amiből mindenki húzhatott. Az elolvasott üzenet valóban boldoggá tette őket, mindenk arcára kiült a mosoly. Végezetül a kialakult csoportok a megadott témák átbeszélése után elkészítették a „Szerethető vagyok” posztereiket.
A tevékenység elején bekapcsoltam egy relaxáló zenét, mely ráhangolódás céljából történt. Kialakítottam a nyugodt, biztonságos környezetet. Sok beteg gyerek miatt kis létszámmal voltak óvodásaim. Ezt követően egy kicsit mozogtunk a zenei aláfestés mellett, majd körben ültünk és beszélgetni kezdtünk, ki miért szereti a barátját, milyen jó dolgokkal tudjuk egymást felvidítani és végül barátságháló is készült fonál segítségével. Ez nagyon tetszett a gyerekeknek. Majd az asztalhoz ülvén barátságláncot készítettünk, vegyes technikát alkalmazva. Melyet egy nagy kartonra felragasztottunk, mindenkit a barátja mellé tettünk. Tartalmas délelőttöt töltöttünk együtt, mely mindenki számára pozitív töltés volt.