Az órácskánkat a Hónap dalának meghallgatásával kezdtük. A Boldog vagyok dalt nagyon szeretjük és élvezzük. A tavaszi Gálán is elszeretnénk énekelni a nagyközönségnek. 😊
Utána megnéztünk egy kis filmet a barátságról. Ezt követően páros munkában összeszedték, hogy mik fontosak a társas kapcsolatokban, példákat gyűjtöttünk hozzá. Az órát1játékkal folytattuk: — Mindenkinek a hátára kellett írni 4 jó tulajdonságot. Tetszett nekik nagyon a játék.
Zárásként (rendhagyó módon 😊 ) az Ellazulni, jaj de jó! dallal relaxáltunk.
Levezetésnek is nagyon bevált.
Társas kapcsolatok ápolása
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
Csoportunkban nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy a gyerekek érdeklődjenek egymás iránt, elfogadják, segítsék egymást és szívesen játszanak együtt. Sok olyan tevékenységet kínálunk fel számukra, ahol megismerhetik erősségeiket ezen keresztül hozzásegítve pozitív énképük és önmaguk szeretetének kialakítását. Hiszünk abban, hogy ha megtanulják szeretni önmagukat, akkor kialakul az a képességük, hogy másokat is szeretni tudjanak, ami a boldogsághoz nélkülözhetetlen. Boldogság Dóra elmesélte a gyerekeknek a Süni irigy lesz meséjét, melyhez kapcsolódva a kicsik szívesen osztották meg véleményüket a szereplők viselkedésével kapcsolatosan. Egy új dalos játékot is tanultunk, amit páralkotással játszottunk: Össze vesztünk, hajba kaptunk. Azt sem tudjuk, mért haragszunk. Béküljetek ki egymással, legyetek egy kézfogással, boldogok! A játékot követően, szívecske formára a barátság jelének kiszínezésével, barátságnyakláncokat készítettek egymásnak. Az elkészített nyakláncokban örömmel énekeltek, táncoltak Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek dalára.
Szentlőrinci Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Általános Iskola és Kollégium
A hónap dalának meghallgatása után, a tanulók megismerték a Kicsi esőcsepp című mesét, megbeszéltük, eljátszottuk. Elmondták, hogy mit éreztek közben, mint esőcseppek, akik megmentették kis társuk életét, majd a sivatagban sok más embert élethez juttattak az által, hogy oázist varázsoltak a szárazság helyére. A gyerekek megfogalmazták, hogy a szeretet, és az összefogás mire képes, majd elkészítettük az illusztrációt.
Ebben a nevelési évben két új gyermek érkezett csoportunkba, így még fontosabbá vált a társas kapcsolatok ápolása. A gyerekekben hamar kialakul a szimpátia vagy ellenszenv érzése. A gyerekek nem válogathatják meg, hogy mely társakkal szeretnének egy azon csoportba járni.
A csoportunkba sok erős személyiségű gyermek jár, mely konfliktus helyzetekhez vezet esetenként. Ennek ellenére folyamatosan érdeklődnek társaik iránt, ha hiányoznak. Észreveszik, ha valaki szomorú és próbálják megvigasztalni.
A társas kapcsolatok ápolása egy mélyebb gondolatot ébresztő téma. Ahhoz hogy elmélyüljenek benne, meg kell érteniük hogy maga a kifejezés mit is jelent pontosan. Kik azok a „társak”, mi a „kapcsolat”
A tevékenység felépítése:
– Kezdő relaxáció
– Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek…..(dalra mozgás)
– Mit jelent a barátság? A társas kapcsolat, miért fontos?
– Játék: A jobbra ülők kérdezik egymástól, hogy „Kis barátom, hogy vagy?”
– Mindenkinek van barátja…..Neked ki a barátod? Meg tudod mondani, hogy miért?
– Szomorú Szilárd-Boldog Blanka
-Hogyan vigasztalnád meg társaidat, azt aki szomorú körülötted?
– Mit tennétek a társatokért, hogy ne legyen szomorú?
– Boldog Dóra meséje
– Barátság karkötő készítése fonalból
– A Társas kapcsolatok jelének a kiszínezése, elhelyezése a 3. lépcsőfokra,
– Zárás: a tevékenység záró dala.
Összességében jó élmény volt látni, hogy mennyire elmélyülten figyeltek a tevékenység során mindnyájan. Sok pozitív élménnyel gazdagodtak. Remélhetőleg sokáig bennük marad a megszerzett pozitív élmény és a társaik iránti odaadó kapcsolat.
Novemberben a társas kapcsolatok ápolása volt a téma a Boldogságórákon. Az órákat ebben a hónapban is meditációval vagy énekkel kezdtük, és énekkel zártuk. Sokat beszélgettünk arról, hogy a boldog embereknek jobbak a társas kapcsolataik, ápolják kapcsolataikat családjukkal, rokonaikkal, barátaikkal és meg tudják osztani örömüket és bánatukat társaikkal.
Elmeséltem a diákoknak az irigy Süni történetét és a Róka és a Farkas esetét a lakodalomban.
Rajzoltunk két kezet, az egyik ujjaira ráírták a diákok milyen tulajdonságai vannak egy jó barátnak, a másik ujjaira ráírták, hogy milyen programokat választanának egy jó baráttal. A diákok szívesen, közvetlenül beszéltek családjukról, de izgalmasabb téma volt számukra a baráti kapcsolatok és azok ápolása.
…Színeztek is a tanulók.
Barátságkarkötőt is készítettek, színes fonalakból fonták.
Az utolsó alkalommal mézeskalácsot sütöttünk, már készülünk a karácsonyra!
Arról is beszéltünk, hogy olykor viták is előfordulnak barátok és családtagok között. Bár eleinte ezt hárították. Dramatizáltunk vitás helyzeteket és a diákok törekedtek a közös megoldásra.
Úgy érzem, hogy erről a témáról könnyen beszélgettek a diákok. Remélem, hogy még nagyobb szeretettel, együttérzéssel, türelemmel, tudatosabban ápolják majd társas kapcsolataikat!
A hónap kétségkívül legizgalmasabb eseménye a varázsgép építés volt. Készítettünk egy olyan bankautomatát, amely képes megjavítani az elromlott barátságokat, képes az egymásra haragudókat megbékíteni, a bocsánatért könyörgőknek megadni a megbocsátok üzenetet. A bankautomatát papírból raktuk össze, bankkártya behelyezésével működik és kiadja a megbocsátó üzenetet. A több napig tartó építés követően a működő szerkezet meglepte a használóit.
Sokat foglalkoztunk az Öreg néne őzikéje mese feldolgozásával is. Beszélgettünk a segítségadás fontosságáról. A csoportmunkában megrajzoltuk, megírtuk a csomagolópapírra a gyógyító üzeneteinket.
Ezen a napon játszottuk el a tégy egy lépést felém érzelmi állapotról és a mindennapokról szóló játékot, hogy jobban megismerjék egymást.
Ahhoz, hogy a társukról véleményeket, jellemrajzot tudjanak készíteni, is meg tudják fogalmazni, hogy mely jó tulajdonságai miatt kedvelik társukat, csoportmunkában egy kártyajátékot játszottunk. A boldogító erősségek kártyák remekül használhatók az önbizalom erősítéséhez éppúgy, mit a másikról való véleményalkotáshoz.
A jó tulajdonságok megismerésére, felidézéséhez azért volt szükség, mert mi is gyártottunk „ezt szeretem benned” kártyákat, melyeket a gyerekek barátaik iskolai postaládájába el is helyeztek. A mások véleményét tükröző kártyák alapján minden gyermek készített magának egy szív koszorút, melynek oldalához beírta a mások által neki eljuttatott jó tulajdonságokat.
A pozitív megerősítés után a lazulós tükörjáték következett.
Ebben a hónapban a társas kapcsolatok témán belül sokat beszélgettünk a gyerekekkel a barátságról. A csoportokban főleg a nagyobb gyerekeknél már kialakult baráti kapcsolatok vannak. Elmeséltük a gyerekekkel Bogyó és Babóca történetét melyet majdnem minden csoport meg is nézett.Ez a kedves kis történet közel áll a gyerekekhez s jó alapja volt a beszélgető köröknek. A pillangó csoportosok gyönyörű rajzokban örökítették meg kedvenc meserészletüket, majd barátság karkötőt készítettek a legjobb barátuknak.
A szeretetkörben az „örülök, hogy a barátom vagy ” mondattal minden nap köszöntöttük a mellettünk ülő gyermeket, majd a gyermekek megfogalmazták ki a legjobb barátjuk és miért. Törekedtünk arra, hogy mindenkinek legyen legalább egy barátja. Sokat beszélgettünk a barátságról.
Relaxáltunk a Dr. Bagdy Emőke relaxációs gyakorlataira.
A gyermekek elkészítették az adventi koszorúkat.
Együtt gyújtottuk meg az első adventi gyertyát a koszorúnkon és együtt énekeltük az „Ég a gyertya ég” című ének adventi változatának az első versszakát, amiről a videófelvétel készült.
A társas kapcsolatok hónapjában igyekszem minél több szabadidős tevékenységet úgy alakítani, hogy együtt közösen alkothassunk a gyerekekkel. Ebben a hónapban sok lehetőségünk adódott erre, így tovább erősíthettük az osztályközösséget. Rajz órán megalkottuk a 2.d osztály utcáját. Mindenki rajzolt magának egy házat Hundertwasser építész után szabadon. Házszámot is írtunk rá, majd kivágtuk az elkészült házikókat és megalkottuk az utcánkat. Érdekes volt, hogy a házszám alapján ki kinek lett a szomszédja, szembeszomszédja esetleg hátsó szomszédja… 🙂 Technika órán közösen készítettünk só-liszt gyurmából karácsonyi díszeket, és fenyősablon segítségével elkészült az osztály karácsonyfája is. Az ügyesebbek még a télapó rénszarvas szánját is megcsinálhatták. A gyerekek élvezték a közös munkát, sokat nevettünk és a végén nagyon elégedettek voltak a közös alkotásukkal.
Sülysápi Móra Ferenc Általános Iskola
Beszélgettünk a társas kapcsolatokról, barátságokról, játszottunk majd párban megrajzolták a gyerekek a „barátság-varázsgépeiket”. 🙂