Tükörjáték
Társas kapcsolatok ápolása
A társas kapcsolatok témában a tevékenységek célja az volt, hogy a gyerekek észre vegyék, hogy miért van szükségünk társakra, barátokra. Sok közös tulajdonság lehet bennünk és tehetünk saját kis kapcsolataink alakításáért. Az „Öreg néne őzikéje” c. mese már ismerős volt a gyerekeknek, de az újból átélt meseélmény még jobban segítette a fogalom megértését. A kapcsolatteremtő játékok közül a „Tégy egy lépést felém” c. játékban körbe álltunk. Állításokat hangzottak el, s aki úgy érezte, hogy rá igaz az állítás, az egy lépést tehetett előre. Akik összeértek, megölelhették egymást. Végül mindenki összeölelkezett egy nagy „szeretet gombócban”. Majd azt a feladatot kapták, hogy rajzolják körbe a kezüket, s az ujjacskákba írjanak egy-egy rájuk legjobban jellemző tulajdonságot, amiért érdemes velük barátkozni. A hívogató tenyerek felkerültek a Boldogság falunkra. Nagyon érdekesnek találták a gyerekek, amikor olyan jókívánságokat írhattak egy lapra, mellyel örömöt szerezhetnek egymásnak. A cédulákat összehajtogatva bedobták egy tartóba, melyből aztán mindenki kihúzhatott egyet. Nagy örömmel olvasták fel az ügyesen megfogalmazott kívánságokat. A foglalkozás zárásaként Bagdy Bella: Ha boldog vagy mutasd meg! c. dalára táncoltak vidáman. Az örömteli hangulatban megélt élményeiket még sokszor emlegették.
November hónapban a „társas kapcsolatok” feldolgozása ,nekünk a delfin csoportosoknak jutott.
Heti témánk a madárvédelemről szólt ,mely során beszélgettünk a madarak téli életéről, gondozá-
sáról. Sokféle dologgal színesítettük a téma feldolgozását:madarak színezése,önálló kivágása,
madáretető és madarak közös felragasztása, madáretetés stb. Beszélgetőkör során arról is szó
esett,hogy milyen fontos az állatok életében is egy jó csapat. Minket ,embereket is jó érzéssel tölt
el ,ha egy jó közösségben lehetünk. Közös programokban vehetünk részt,ahol akár barátságok is
születhetnek,valamelyik életre szóló is lehet. Egymás segítése,megértése nagyon fontos,ezért
segítsünk a másiknak, figyeljünk egymásra,vegyük észre,ha szomorú stb.
A gyerekekben erősítettük a közösségi érzést a közös madáretetéssel. Figyelemmel kísérjük
folyamatosan a madáretetőt,pótoljuk eleségüket.
„Barátságlevél” körbeadásával mindenki mellette ülő társának egyik jó tulajdonságát emelte
ki,rosszat nem lehetett mondani. Sokféle válasz született meg a gyerekek fejében pl.”szépen tudsz
rajzolni, jó veled játszani,szeretek veled táncolni,szép a hajad,kedves vagy” stb. Mindenki
elmondhatta ,hogy a csoportban ki,ill. kik a barátai és miért pont ő vagy ők. Miután a madarakról
volt szó,ezért barátságmadarakat készítettünk. Ezeket önállóan vágták ki a gyerekek.
Végül egy tablóra kerültek fel,ahol a gyerekekről készült fotó alapján lehet látni,hogy kinek hány
barátja van,és kik azok. Beszéltünk arról is,hogy a barátok között előfordul időnként
összeveszés,de az nem tart sokáig,mert hiányzik a másik társasága és kibékülés a vége.
Bartos Erika:Bogyó és Babóca -Barátság című meséje egyik kedvence a csoportnak,talán azért
is,mert maguk a mesefigurák és persze a történetek is szívhez szólóak és kedvesek. Kifejthették a
gyerekek a mese végén,hogy miről szólt a történet ,mi volt a mese tanulsága, kinek adnak
igazat .Akinek kedve volt hozzá,színezhetett Bogyó és Babóca figurát is.
A „halraj mozgásban” című játékot nagyon élvezték. Én voltam,aki vezette a kishalacskákat,ők
pedig követtek. Különböző alakzatokban vonultunk,tátogva,mint az igazi halak. Utána
megbeszéltük,hogy miért is jó együtt csapatostul,rajban vonulni a halaknak a vízben.
A barátságjavító „varázsgép” megépítése igazi kihívás volt a gyerekek számára. Elengedhették a
fantáziájukat,és kitalálták,hogy fakockákból építik meg. Elmagyarázták,hogy egy színes gomb
indítja el a gépet. Fent a tetején kilövi a csoportba a varázsport,mindenkinek jut belőle. Ez minden
veszekedést, megromlott barátságot megszüntet,helyrehoz. Amikor valaki összeveszett a
társával ,azt mondák a többiek,hogy „elromlott a varászgép”,meg kell javítani vagy építeni kell egy
másikat.
A téma lezárásaként meghallgattuk a hónap dalát,a„Ha boldog vagy…” kezdetűt. A gyerekek
örömmel és nagy lelkesedéssel követték azt,ami elhangzott a dalban.
A végén még egyszer kérték a zene lejátszását,de akkor már egymással táncoltak. Mindenki nagyon
jól érezte magát.
Kőbányai Széchenyi István Magyar-Német Két Tan. Nyelvű Általános Iskola
Az órácskánkat a Hónap dalának meghallgatásával kezdtük. A Boldog vagyok dalt nagyon szeretjük és élvezzük. A tavaszi Gálán is elszeretnénk énekelni a nagyközönségnek. 😊
Utána megnéztünk egy kis filmet a barátságról. Ezt követően páros munkában összeszedték, hogy mik fontosak a társas kapcsolatokban, példákat gyűjtöttünk hozzá. Az órát1játékkal folytattuk: — Mindenkinek a hátára kellett írni 4 jó tulajdonságot. Tetszett nekik nagyon a játék.
Zárásként (rendhagyó módon 😊 ) az Ellazulni, jaj de jó! dallal relaxáltunk.
Levezetésnek is nagyon bevált.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
Csoportunkban nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy a gyerekek érdeklődjenek egymás iránt, elfogadják, segítsék egymást és szívesen játszanak együtt. Sok olyan tevékenységet kínálunk fel számukra, ahol megismerhetik erősségeiket ezen keresztül hozzásegítve pozitív énképük és önmaguk szeretetének kialakítását. Hiszünk abban, hogy ha megtanulják szeretni önmagukat, akkor kialakul az a képességük, hogy másokat is szeretni tudjanak, ami a boldogsághoz nélkülözhetetlen. Boldogság Dóra elmesélte a gyerekeknek a Süni irigy lesz meséjét, melyhez kapcsolódva a kicsik szívesen osztották meg véleményüket a szereplők viselkedésével kapcsolatosan. Egy új dalos játékot is tanultunk, amit páralkotással játszottunk: Össze vesztünk, hajba kaptunk. Azt sem tudjuk, mért haragszunk. Béküljetek ki egymással, legyetek egy kézfogással, boldogok! A játékot követően, szívecske formára a barátság jelének kiszínezésével, barátságnyakláncokat készítettek egymásnak. Az elkészített nyakláncokban örömmel énekeltek, táncoltak Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek dalára.
Szentlőrinci Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Általános Iskola és Kollégium
A hónap dalának meghallgatása után, a tanulók megismerték a Kicsi esőcsepp című mesét, megbeszéltük, eljátszottuk. Elmondták, hogy mit éreztek közben, mint esőcseppek, akik megmentették kis társuk életét, majd a sivatagban sok más embert élethez juttattak az által, hogy oázist varázsoltak a szárazság helyére. A gyerekek megfogalmazták, hogy a szeretet, és az összefogás mire képes, majd elkészítettük az illusztrációt.
Ebben a nevelési évben két új gyermek érkezett csoportunkba, így még fontosabbá vált a társas kapcsolatok ápolása. A gyerekekben hamar kialakul a szimpátia vagy ellenszenv érzése. A gyerekek nem válogathatják meg, hogy mely társakkal szeretnének egy azon csoportba járni.
A csoportunkba sok erős személyiségű gyermek jár, mely konfliktus helyzetekhez vezet esetenként. Ennek ellenére folyamatosan érdeklődnek társaik iránt, ha hiányoznak. Észreveszik, ha valaki szomorú és próbálják megvigasztalni.
A társas kapcsolatok ápolása egy mélyebb gondolatot ébresztő téma. Ahhoz hogy elmélyüljenek benne, meg kell érteniük hogy maga a kifejezés mit is jelent pontosan. Kik azok a „társak”, mi a „kapcsolat”
A tevékenység felépítése:
– Kezdő relaxáció
– Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek…..(dalra mozgás)
– Mit jelent a barátság? A társas kapcsolat, miért fontos?
– Játék: A jobbra ülők kérdezik egymástól, hogy „Kis barátom, hogy vagy?”
– Mindenkinek van barátja…..Neked ki a barátod? Meg tudod mondani, hogy miért?
– Szomorú Szilárd-Boldog Blanka
-Hogyan vigasztalnád meg társaidat, azt aki szomorú körülötted?
– Mit tennétek a társatokért, hogy ne legyen szomorú?
– Boldog Dóra meséje
– Barátság karkötő készítése fonalból
– A Társas kapcsolatok jelének a kiszínezése, elhelyezése a 3. lépcsőfokra,
– Zárás: a tevékenység záró dala.
Összességében jó élmény volt látni, hogy mennyire elmélyülten figyeltek a tevékenység során mindnyájan. Sok pozitív élménnyel gazdagodtak. Remélhetőleg sokáig bennük marad a megszerzett pozitív élmény és a társaik iránti odaadó kapcsolat.
Novemberben a társas kapcsolatok ápolása volt a téma a Boldogságórákon. Az órákat ebben a hónapban is meditációval vagy énekkel kezdtük, és énekkel zártuk. Sokat beszélgettünk arról, hogy a boldog embereknek jobbak a társas kapcsolataik, ápolják kapcsolataikat családjukkal, rokonaikkal, barátaikkal és meg tudják osztani örömüket és bánatukat társaikkal.
Elmeséltem a diákoknak az irigy Süni történetét és a Róka és a Farkas esetét a lakodalomban.
Rajzoltunk két kezet, az egyik ujjaira ráírták a diákok milyen tulajdonságai vannak egy jó barátnak, a másik ujjaira ráírták, hogy milyen programokat választanának egy jó baráttal. A diákok szívesen, közvetlenül beszéltek családjukról, de izgalmasabb téma volt számukra a baráti kapcsolatok és azok ápolása.
…Színeztek is a tanulók.
Barátságkarkötőt is készítettek, színes fonalakból fonták.
Az utolsó alkalommal mézeskalácsot sütöttünk, már készülünk a karácsonyra!
Arról is beszéltünk, hogy olykor viták is előfordulnak barátok és családtagok között. Bár eleinte ezt hárították. Dramatizáltunk vitás helyzeteket és a diákok törekedtek a közös megoldásra.
Úgy érzem, hogy erről a témáról könnyen beszélgettek a diákok. Remélem, hogy még nagyobb szeretettel, együttérzéssel, türelemmel, tudatosabban ápolják majd társas kapcsolataikat!
A hónap kétségkívül legizgalmasabb eseménye a varázsgép építés volt. Készítettünk egy olyan bankautomatát, amely képes megjavítani az elromlott barátságokat, képes az egymásra haragudókat megbékíteni, a bocsánatért könyörgőknek megadni a megbocsátok üzenetet. A bankautomatát papírból raktuk össze, bankkártya behelyezésével működik és kiadja a megbocsátó üzenetet. A több napig tartó építés követően a működő szerkezet meglepte a használóit.
Sokat foglalkoztunk az Öreg néne őzikéje mese feldolgozásával is. Beszélgettünk a segítségadás fontosságáról. A csoportmunkában megrajzoltuk, megírtuk a csomagolópapírra a gyógyító üzeneteinket.
Ezen a napon játszottuk el a tégy egy lépést felém érzelmi állapotról és a mindennapokról szóló játékot, hogy jobban megismerjék egymást.
Ahhoz, hogy a társukról véleményeket, jellemrajzot tudjanak készíteni, is meg tudják fogalmazni, hogy mely jó tulajdonságai miatt kedvelik társukat, csoportmunkában egy kártyajátékot játszottunk. A boldogító erősségek kártyák remekül használhatók az önbizalom erősítéséhez éppúgy, mit a másikról való véleményalkotáshoz.
A jó tulajdonságok megismerésére, felidézéséhez azért volt szükség, mert mi is gyártottunk „ezt szeretem benned” kártyákat, melyeket a gyerekek barátaik iskolai postaládájába el is helyeztek. A mások véleményét tükröző kártyák alapján minden gyermek készített magának egy szív koszorút, melynek oldalához beírta a mások által neki eljuttatott jó tulajdonságokat.
A pozitív megerősítés után a lazulós tükörjáték következett.