Nem vagyunk egyedül, társak vesznek körül minket. A legszűkebb társaságunk a családunk, a testvéreink. A rokonok, a barátok, az osztálytársak is részei a kapcsolati hálónak. Mit csinálok a családom tagjaival? Mit szeretek csinálni a barátommal? Kinek, mit segítettem? Van-e feladatom a családban? Mindenki elkészítette saját kapcsolatai hálóját az etika füzetbe. Az öreg néne őzikéje mese feldolgozásával a szereplők egymáshoz való viszonyát, lehetséges tulajdonságaikat gondoltuk át. A gyerekek köszönő leveleket, gyógyító üzeneteket írtak csoportmunkában, téli képen jelenítették meg a gida gidáit. Megfogalmazták öreg néne jóságát.
Feladatul kapták, hogy saját magukról készítsenek egy jóság puttonyt, zsákot. Ebbe kellett beírniuk saját jó tulajdonságaikat. Aki nagyon szerény volt, annak a társak elmondták, miért tartják jó gyereknek. Az elkészült jóság zsákokat továbbítottuk a Mikulásnak, hogy emlékeztessük: itt csupa jó gyerek van az osztályban.
Társas kapcsolatok ápolása
A hónap dala meghallgatása és eljátszása után felálltunk és tükörkép játékot játszottunk. Egy valaki elkezdett lassan mozogni, az osztály megpróbálta tükörképként utánozni! Nagyon gyorsan rájöttek, hogy volt , akivel könnyebb volt együtt mozogni, mint a másikkal. Nagyon jókat derültek közben, pedig nagyon kellett koncentrálniuk. Végül Bogyó és Babóca barátságról szóló meséjét néztük meg és beszélgettünk róla.
Elérkezett a november, így nagy várakozással alakítottuk a boldogságóra program, társas kapcsolatok témakörét. Tevékenységünkbe könnyen beilleszthető a program szeretetnyelve, hiszen a csoport összetartó erejéhez nagyon fontos az egymás iránti empátia, elfogadás, szeretet.
Kivitelezés során relaxációs gyakorlattal kezdtük, természetesen lassú lágy zenére, ami alatt hintaszékké változtunk. Kialakítottunk egy „ölelő kört”, a melletünk ülőnek adjuk át az ölelést, ami nagy örömöt okozott a gyermekeknek, hiszen azóta is igénylik. Ezt követően Bagdi Bella hónap dalára mozogtunk, majd a mese dramatizálással folytatódott.A gyerekek nagyon szívesen bújtak az állatok szerepébe. Megbeszéltük a mese tartalmi elemeit, kinek a viselkedése volt helytelen, mi mit tennénk helyette. Szímeztünk barátságkört, mindenki kiválasztott 6 társat, akiket megkértünk helyezzék el az ujjlenyomataikat barátságkörben. A tevékenység lezárásaként a hónap dalára mozogtunk, ölelkeztünk. Nagyon összetartó lett kis csapatunk, igyekeznek egymásra is figyelni. Igazán felemelő érzés, hogy mosolyogva jönnek óvodába, és mindig számon kérik, kérdezik hiányzó társukat.
Boldogságóra 4.osztály
Ellazulni jaj, de jó!
Meghallgattuk Bagdi Bella Ellazulni,jaj de jó! című dalát. A gyerekek becsukták a szemüket és követték a dalban lévő utasításokat. Megpróbáltak relaxálni, ráhangolódni az órára.
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Enyhe értelmi fogyatékos tanulók általános iskolája
Tisztaforrás csoport
A társas intelligencia összetevőit elemeztük az óra elején. Együtt lenni jó! De kivel, miért találkozunk szívesen, melyek azok a tevékenységek, amelyek összehoznak bennünket. Hogyan választunk társat, barátot egy-egy nagyobb közösségből? Ezeken a kérdéseken keresztül dolgoztuk fel a november hónap témáját. Az ajánlott kis mesét először eljátszottuk, majd közös rajzot készített a csoport.
A legkisebb esőcseppről tulajdonságokat is gyűjtöttünk. Elég sok jellemző gyűlt össze. Majd megbeszéltük, ezek a tulajdonságok hogyan fejtik ki hatásukat társas kapcsolatainkban. A gyerek szerint a legkisebb esőcsepp: bátor, kíváncsi, merész, más, mint a többiek, hős, szabadságra vágyott, önálló, ügyes, a növényeknek az oázisban életet adó.
A társait is jellemeztük: védelmet biztosítottak, óvták, okosították, segítségére siettek a kicsinek, támogatták, figyeltek egymásra.
Igen, ezek a tulajdonságok mind jól jönnek társas kapcsolatainkban. Ha beleérezzük magunkat a másik helyzetébe, átérezzük helyzetét, segíthetünk egymásnak. A kapcsolatainkban észrevesszük a társunk szándékait és azt is, ha szüksége van ránk.
A mese rajzos megjelenítése során érdekes volt figyelni, melyik gyerek mit rajzolt.
A novemberi téma megvalósítását összekötöttük az iskolánk Márton- napi lámpás felvonulásával. A papírlámpásokat a napköziben készítettük el, majd ledes mécsest tettünk bele. A késő délutáni felvonulásra a családokat is meghívtuk. Nemcsak a gyermek-gyermek, hanem a gyermek-szülő, pedagógus-szülő kapcsolatát is próbáltuk erősíteni. Sokféle libás játékot játszottunk, amikbe a szülőket is bevontuk. Nagy örömünkre aktívan vettek részt a tevékenységekben. A gyermekeknek legjobban az Egyél libám, egyél már című dalocska tetszett, többször is elénekeltük a lámpásokból alkotott kör szélén lépegetve. A téren megvendégeltük a kicsiket, nagyokat meleg teával és zsíros kenyérrel. Vidáman telt az este.
Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola
A foglalkozáson Bella dalára lazultunk el. Majd körbe álltunk és a „Tégy egy lépést felém” játék állításai alapján egy-egy lépést előre haladtak, ha igaznak érezték magukra azt. Nagyon tetszett nekik ez a feladat. Az öreg néne őzikéje című mesét Nagy-Kálózy Eszter előadásában hallgatták meg youtubról diavetítés kíséretében. A mese megbeszélése után „gyógyító üzeneteket” küldtek a kisgidának, a gidamamának, Őzanyónak, Bodrinak, Cilinek és a gida gidácskájának.
Ezek után került sor arra, hogy egy már több hete betegeskedő osztálytársuknak, aki műtét előtt állt rajzoltak, melyekből voltak akik csoportokban tablót is készítettek. Jókívánságaikat videón is elmondták, amit a rajzaik fotóival együtt a műtét előtti napon küldtem el az édesanyának, hogy ezzel is erőt adjunk a kislánynak. Azóta szerencsére már köztünk van és nagyon örült, mikor személyesen is átvehette a képeket.
A választható feladatok közül nagyon tetszett nekik a Tükörjáték, ezért ezt többször játszottuk. Csoportokban beszélték meg, hogy milyen tulajdonságokat kedvelnek egymásban, mit gondolnak ők maguk miért szerethetőek és miért fontosak számukra a barátok. Ez a feladat kicsit nehéznek bizonyult, többször kellett segíteni munkájukat.
Legvégül Bella dalára mozogtunk és énekeltünk.
Meghallgattuk az Öreg néne őzikéje c. mesét, majd kiscsoportokban gyógyító üzeneteket és rajzokat készítettünk.